Tönöt lahoaa ja täynnä vanhaa tavaraa... kuka ne kaikki tyhjää kun aika jättää???
Tilanne että anoppi sekä appiukko ja omat vanhemmat nyt yli 80v eli kohta on jo jollakin lähtö lähellä. Nämä sota-ajan lapset ovat keränneet kaikki nurkat ja pirtit täyteen tavaraa, jokaisella on vähintään yksi ellei useampikin kesämökki, omien vanhempiensa kotitalo ja vielä omat kodit aivan täynnä vanhaa roinaa. Mitään ei oikein enää ole jaksettu remontoida tai korjata mutta mistään ei myökään luovuta, ei todellakaan.
Minäkö sitten arjen ruuhkavuosissa pienten lasten kanssa menen nämä pirtit ja mökit ja töllit tyhjentämään niistä "tärkeistä" tavaroista??? Kaikista voisi vielä saada rahaa myydessäkin, jokainen tönö kuitenkin huononee vuosi vuodelta kun ei pidetä enää huolta ja lopputulema on se että kaikki saisi varmaan tuikata mielummin tuleen kun yrittää myydä jollekin kesälomaparatiiseja.
Miksei meidän omat vanhemmat ymmärrä että ei kaikkea voi jättää vaan taakseen muiden huoleksi? Nyt kyllä ollaan niin helvetin omatoimisia, ei saa auttaa, ei saa neuvoa, kaikesta vastaukseksi tulee vaan että "kyllä minä vielä itse pystyn huolehtimaan". Ja me lapset sitten kannetaan niitä vuoden -84 vessaremontissa poistettuja vessanpönttöjä, vanhoja potkukelkkoja, -92 vuoden vuosikerrat kotiliedestä ja heidän omien vanhempiensa jättävät rojut suoraan roskiin?
ei hitto.... tekee jo nyt mieli kieltäytyä kokonaan perinnöstä ja jättää jonkun muun vaivaksi kaikki. Harmi vaan kun sukujen kesämökit on aidosti kivoja paikkoja jotka olisi jo 15 vuotta sitten pitänyt jättää nuorempien sukupolvien hoidettavaksi. Mutta ei, näiden käärinliinoissa ilmeisesti on taskut.
Kommentit (155)
Ja voihan heistä joku elää kauan ja ehtii siivota itse osan. Tai jos muuttaa.
Joo, kanaa on paha kyniä, ennen kuin se on kuollut. Näin se vaan on. Jos ei perintö siinä vaiheessa kinostele kun se eteen tulee, sitten tosiaan vaan kieltäydyt kaikesta, kyllä kunta se mielellään ottaa myyntiin kesämökkitontiksi. Aiemmin se ei ole sun omaisuuttasi ja sulla ei ole siihen mitään sananvaltaa eikä oikeutta, Terkuin neljä kuolinpesää viiden vuoden sisään tyhjentänyt, jolla oli kolme alle 10v lasta ja päivätyö tuohon samaan aikaan.
Mitä jos ap keskittyisit omiin tekemisiisi ja tähän hetkeen. Aloitus vaikutti mielenterveysongelmaisen turhalta vatvomiselta.
Vierailija kirjoitti:
Ja voihan heistä joku elää kauan ja ehtii siivota itse osan. Tai jos muuttaa.
Aika toiveajattelua.
Tosiasiassa kyky siivota vähenee koko ajan. Muuttokin on sitten yleensä pakkomuutto, kun ei enää tule toimeen omillaan ja pääsee (omasta mielestään joutuu) tehostettuun palveluasumiseen. Siinä vaiheessa ei mikään siivoaminen enää onnistu, paremminkin muut joutuvat jostain kaivelemaan hänelle vaatetta mukaan sinne 24/7 hoitoon.
Ap ei taida tajuta, että omistamisesta on kuluja ja riesaa. Hyvä vain, etteivät ole sulle livauttaneet kesämökkiä lahjaveroineen, kiinteistöveroineen, sähkön perusmaksuineen, tiekunnan maksuineen, jätemaksuineen. Vaikutat siltä, että nykyinen arkikin on sulle liian haastavaa.
Mökin saa tyhjäksi tilaamalla paikalle kuolinpesien ostajan, antiikkikauppiaan, hyväntekeväisyyskirppiksen noudon ja jätelavan.
Ei vanheneminen kivaa ole, mutta jokainen meistä tekee sitä päivittäin. Ja loppusuoran päässä odottaa kuolema.
Sanopa vanhemmillesi, että aloittavat nyt jo tyhjennyksen.
Tiedän sun tunteesi. Meiltä kuoli appi ja häneltä jäi asunto ja omakotitalo itä-rajalla. Oli ihan hirveä duuni ja sitä mökkiä ei saa siinä kunnossa kaupaksi. Pakko on ollut ryhtyä remppoja tekemään sinne ja työlästä on. Netistä on hankittu aika paljon kamaa mutta olisi tässä muutakin tekemistä. Ja appi oli just tuollainen "älä sinä tule minua neuvomaan", kun kiellettiin ostamasta sitä mökkiä. Oli jo silloin visio siitä, miten siinä tulee käymään. Yritti itse myydä sitä paikkaa 10 vuotta ja meillehän se jäi riesaksi. Ja pahoin pelkään että meidän lapsillekin vielä.
Ap taitaa olla aika vanha pikkulasten vanhempi
Mun 90+ vanhemmat ovat vielä elossa, mutta aikanaan me käydään ensin siskoni kanssa hakemassa sellaiset tavarat, mitä nyt mahdollisesti itse halutaan. Sen jälkeen sinne menee meidän lapsemme katsomaan, haluaisivatko sieltä jotain. Ja sitten palkataan joku firma tyhjentämään asunto. En todellakaan ala lajittelemaan ja kierrättämään kaikkia niitä tavaroita, mitä vanhempani ovat säilyttäneet vuosikymmeniä.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti miehesi hoitaa omien vanhempiensa asiat sukulaistensa kanssa, suureksi osaksi. Ja sä omasi. Soitto serkuille tai muille. Jos haet tärkeimmät pois, loput vie sukulaiset tai pesäntyhjentäjä, tai maksullinen kaatiskuljetus. Siivoustakin voi ostaa, jos ei voimat riitä. Ellei sitten vie kirppikselle jotain. Tässä oli vain ideoita, käytäntö tietysti eri asia miten se toimii.
Miten serkut liittyy asiaan kun puhutaan vanhemmista, ei isovanhemmista?
Mun miehelleä ei ole edes sisaruksia, totta hitossa asioiden hoito vaikuttaa myös minuun.
Potkukelkat ovat arvokasta tavaraa eivätkä ne vanhene miksikään. Myös vanhoille lehdille on paljon ottajia. Saat vähintään pari euroa per numero jos myyt ne vuoden 1992 Kotiliesi-lehdet.
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla aika vanha pikkulasten vanhempi
No monet saa nykyään lapsia 35-40-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ap keskittyisit omiin tekemisiisi ja tähän hetkeen. Aloitus vaikutti mielenterveysongelmaisen turhalta vatvomiselta.
Sano tuo sitten kun olet tyhjentänyt keittiön kaapista pestyjä jugurttipurkkeja,vintiltä homeisia vaatepusseja jossa on joku Pertti-sedän rippipuku vuodelta 46,käytöstä poistetusta pihasaunasta ajokelvottomia autonrenkaita...
Sano sitten että ap ja me muut olemme "turhaan valittavia mt-potilaita"
Vierailija kirjoitti:
Potkukelkat ovat arvokasta tavaraa eivätkä ne vanhene miksikään. Myös vanhoille lehdille on paljon ottajia. Saat vähintään pari euroa per numero jos myyt ne vuoden 1992 Kotiliesi-lehdet.
En ole ap mutta mun isovanhempien piharakennuksen kellarista löytyi suorastaan potkukelkkojen hautausmaa. 7-10 eriasteisesti hajonnutta kelkkaa. Äitini (joka kiinteistöt omistaa) ei edes tiennyt niiden olemassaolosta. On kuule vaivaa niiden hävittämisessä.
Äiti tyhjensi omakotitaloa isän kuoltua. Moni ostovaiheessa kallis investointi osoittautui vaikeaksi päästä eroon... kuten esim. Kustavilaiset tyylihuonekalut
(olohuoneen ruokapöytä tuoleineen & lasiovinen kaappi hopeille) tai piano.
Kuule, "AIka tavaran kaupitsee" Yhellä miehellä oli talvella "helevetin huono myynti-ilmoitus" nimellä myydään tavaraa! Kauppa oli käynyt kuin siimaa, ja talokin oli mennyt!
Kaikki pois halavalla, sillä' läksi!
oikeasti, ei myydä kalliilla jos ei ole kallista, vaikka eurolla kunhan saa nurkista pois!
Pyytää ekana vaikka antiikkiliikkeestä katsojan, onko hyvää....loput pois!
Niinhän ne ennenvanhaankin myi, lehteen ilmoitus "topi muuttaa, tule ja osta"
Vierailija kirjoitti:
Monella on iän myötä hurahtaneita vanhempia ja asunnot sitä myöden karmeassa kunnossa.
Aloittajana tosiaan, tässä vielä kommentoin että kyllä - oma arki on haastavaa kun sain iltatähdiksi kaksoset yli nelikymppisenä ja sitä ennen pari alakouluikäistä lasta vielä. Eikä siinä mitään, itse olen elämäni rakentanut ja nautin siitä - mutta ottaa päähän, että tämä vanhuslauma jättää kaiken taakseen sitten yhtään miettimättä, että mitä jos helpotettaisiin tilannetta vaikka edes yksi mökki myymällä ennen kuin se lahoaa paikoilleen. Tai siirryttäisiin siitä -70 luvun lopun tiilitalosta kerrostaloon ja vaikkapa yritettäisiin puolittaa se romun määrä siinä samalla. Kohta kuitenkin ollaan hoitokodissa, haudassa tai jossain sairaalakierteessä.
Muistan kun oma pappani alkoi vanhentumaan 90-luvulla, niin hän purki kaikki ladot pelloilta koska ei tykännyt ajatuksesta että ne lahoaa sinne. Jätti kesämökin lapsilleen jo elinaikana. Teki sitä siivousta joka mielestäni kaikille kuuluisi tehdä - eikä jättää vaan muille. Tosin nyt se mökki sitten on meidän vaivana eikä nämä nyt vanhuuttaan elävät vanhempani ole ajatelleet että mitä jos se olisi meidän perheelle jättänyt hyvissä ajoin. Ei, he haluavat ITSE käydä kerran syksyssä poimimassa sieniä.
Minulla eikä puolisollani ole sisaruksia joten me tämä shitshow sitten hoidetaan. Haluttiin iso perhe itse kun jouduttu elämään ainoina lapsina. Nyt sitte on kaikki omassa niskassa, ei ole niitä sisaruksia jakamassa. Neljä vanhusta, neljä jääräpäätä jotka kiukuttelee toisilleen, siis järkyttävä kuunnella sitä alkavan muistisairaan miehen jatkuvaa jäkätystä vaimolleen, meille kiukuttelua, yhteiskunnalle kiukuttelua kun mikään ei enää "toimi". Rahaa ei kuitenkaan käytetä euroakaan vaikka siihen että uusittaisiin se parhaan kesämökin katto että se seisoisi vielä seuraavat 100 vuotta siellä kalliolla - ei, koska he nyt vaan ovat päättäneet että ovat pihejä. Tää koko sakki samanlaisia jääriä.
Luultavasti miehesi hoitaa omien vanhempiensa asiat sukulaistensa kanssa, suureksi osaksi. Ja sä omasi. Soitto serkuille tai muille. Jos haet tärkeimmät pois, loput vie sukulaiset tai pesäntyhjentäjä, tai maksullinen kaatiskuljetus. Siivoustakin voi ostaa, jos ei voimat riitä. Ellei sitten vie kirppikselle jotain. Tässä oli vain ideoita, käytäntö tietysti eri asia miten se toimii.