Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yksi syy poikien huonoon menestykseen ja muuhunkin, josta ei puhuta

Vierailija
14.08.2023 |

Harrastukset. Paperilla niitä on saatavilla kaikille ja kaikkea, mutta todellisuus on vähän toinen.

Suomessa erikoistuminen yhteen lajiin alkaa varhain. Sen lisäksi seura- ja kilpailutoiminta on ajan kanssa kehittynyt sellaiseksi himmeliksi, ettei muilla kuin todella hyvillä pelaajilla ole jalansijaa mihinkään 10 ikävuoden jälkeen.

Usein puhutaan, että silloin kun itse oli nuori, mentiin vain pelaamaan palloa lähimmälle kentälle iltaisin, mutta tämäkin muisto on vääristynyt: ei sielläkään ollut kuin ne, jotka asui sopivan matkan päässä kentästä. Ihan täällä omassa kotikaupungissani on lähiöissä kenttiä, mutta niistä ei pidetä huolta! Ne on kuoppaisia, maalit rikki tai viety pois ja iltaisin tietynlaisten porukoiden temmellyskenttänä.

Yksi ongelma minusta siis on, että teineille ei ole harrastuksia tarpeeksi, jonka voisi aloittaa aivan nollatasolta yläkouluikäisenä. Ja jos on, harrastus on kallis välineurheilu tai ei välttämättä vain sovi.

Supersuositut jalkapallo ja jääkiekko sulkevat jo hintojen vuoksi ison osan lapsista pois. Ja jos perheen taloudellinen tilanne paraneekin, ei mukaan enää pääse.

Kouluille tätä ei voi enää sysätä, koulut natisee liitoksistaan kaikin puolin. Mutta kunnat omistavat koulurakennukset ja liikuntapaikat. Oman lapsen koulussa kokeiltiin harrastustoimintaa koulun jälkeen, mutta se loppui koronaan. Ja kuulemma kiinnostusta ei ollut, mutta onko tuo ihme kun kerhot oli tyyliä näytelmäkerho, laskettelukerho ja kokkikerho (enintään 10 osallistujaa, tulijoita olisi ollut monta kertaa enemmän).

Mitä mieltä te olette?

Kommentit (119)

Vierailija
101/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että liikunta vaikuttaa osaltaan poikien huonoon koulumenestykseen. Tärkeimmät syyt ovat kuitenkin se, ettei heiltä vaadita läheskään yhtä hyvää käytöstä ja koulumenestystä kuin tytöiltä

Tämäkin voi olla totta.

Minä mietin vain sitä, mikä vaikuttaa siihen käytökseen. Itseensä tyytyväinen nuori käyttäytyykin paremmin muita (ja itseään!) kohtaan.

Miesten keskuudessa on Suomessa ollut pitkään kulttuurina, että lukeminen ja koulussa pärjääminen ei ole hienoa vaan päinvastoin. Tähän on vaikea naisvaltaisen opettajakunnan tehokkaasti puuttua.

Ap

Tutkitusti opettajan sukupuoli ei vaikuta oppilaiden opintomestykseen.

Voitaisiinko siis VIIMEINKIN lopettaa tämä opettajien syyttely ja halveksunta heidän sukupuolestaan?

Tutkitusti nimenomaan naisopettajat antoivat tytöille parempia arvosanoja vähemmillä taidoilla. Joten en lopeta.

Ohis

Siinä tyypillinen selitys kun oma poika ei pärjää. Katso peiliin omassa perheessä äläkä syytä muita.

Ei ole tarpeen. Minulla on erittäin hyvin pärjäävä poika, suorittaa ylöspäin eriytetysti opintoja. Minulla on myös erittäin hyvin pärjäävä tytär.

Molemmille toivon tasa-arvoista tulevaisuutta. Mikä tarkoittaa sitä, että kumpikin pärjää reilusti ja rehellisesti omilla ansioillaan. Saavat olla niistä ylpeitä ihan yhtä lailla. Saavat samanlaisen tunnustuksen ja arvostuksen.

Mitään uhria tai miellyttäjää en halua kummastakaan kasvattaa. Siksi minua häiritsee ajatus siitä, että jompikumpi lapsistani saisi perusteetonta etua jostain asiaan kuulumattomasta seikasta, kuten sukupuolensa vuoksi.

Voit itse ihan rauhassa miettiä, mikä sinua uhkaa tässä ajattelussa, että alat käymään henkilökohtaiselle tasolle tuntematta minua tai perhettäni. Mikä tasa-arvossa uhkaa sinua noin kovasti?

Oikein iljettää miten moni vanhempi on valmis siihen, että tyttöjä suositaan poikien kustannuksella.

Sellainen tulee koitumaan kaikkien kohtaloksi.

Vierailija
102/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi olla, että liikunta vaikuttaa osaltaan poikien huonoon koulumenestykseen. Tärkeimmät syyt ovat kuitenkin se, ettei heiltä vaadita läheskään yhtä hyvää käytöstä ja koulumenestystä kuin tytöiltä

Miten niin ei vaadita???! Omat muistoni kouluajoilta ovat, että opettaja seisoo luokan edessä ja huutaa että nyt pojat hiljaa, pojat olkaa kunnolla, pojat tehkää läksynne. Koskaan ei tyttöjä kohtaan asetettu samoja vaatimuksia.

Pojat on myös aina enemmän yksi ryhmä. Kun pari poikaa mölyää, se on poikien syytä. Myös niiden hissukoiden.

Kun pari tyttöä mölyää, moite kohdistetaan suoremmin mölyäijiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat on poikia sanotaan 20 vuotta ja sitten ihmetellään kun ne on kädettömiä syrjäytyneitä luuzereida.

Mä en mitään muuta inhoa niin paljoa kuin sanontaa pojat on poikia. Sillä verukkeella ne saa tehdä lähes mitä vain äiti-kullan hymistellessä vieressä.

Tytöiltä vaaditaan hyvää käytöstä, mutta pojat ovat vain poikia. Yök!

Montako tuollaista perhettä tunnet? Vuonna 2023. Ihan aikuisten oikeasti. Minä en yhtä ainoaa. Vaikka onhan se mahdotonta tietää, mitä kotiseinien sisällä tapahtuu 24/7, mutta mikään ei käytöksessä viittaa siihen, että lapsia todella kasvatettaisiin tuolla tavalla.

Kyllä ne räävittömät remuajat on sukupuolesta riippumatta, jotka kasvaa ku siat pellossa.

Ja hyväkäytöksiset herrantertut erikseen.

Valtaosa jotain tuolta välistä sitten.

Vierailija
104/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun puhutaan älykkyydestä, on syytä muistaa, että suurimmalla osalla Mensan jäsenistä on penis.

Vierailija
105/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan ennen poikia syrjitty. Yläasteella oli koulussa 4 fiksua kundia, kaksi eivät olleet mitään tönittäviä, minä siinä välissä ja yksi heppu, joka piti oman päänsä joka asiassa. Vaan eipä niitä fiksua tyttöjäkään ollut sen enempi. 

Kaikille oli sama koulutus. 

Vierailija
106/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun puhutaan älykkyydestä, on syytä muistaa, että suurimmalla osalla Mensan jäsenistä on penis.

Jos oikeasti olet mensan jäsen niin mitä tämä mielestäsi todistaa?

Vierailija
107/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on syynä naisten sukunimien huonoon tilastolliseen menestykseen? PAKKOlaki, joka lakkautettiin vasta 1985, eikä näy mitään tasa-arvoa mailla halmeilla. Pojat saisi olla KIITOLLISIA, ettei heitä pakoteta. Ironista, että miesten suurin kitinän aihe on heidän itse itselleen keksimä asepalvelus, jota he itse tutkitusti eniten kannattavat :D

On ihan todella noloa akkailua tehdä tästä useita keskusteluja, samalla kun miehet syyttää uhria rai*kauksesta ja perheväkivallasta. Miehen tehtaama pakkokin kääntyy vapaudeksi, mutta miehet uhriutuvat omasta laiskuudestaan vaikka kukaan ei heitä ole tuohon rooliin pakottanut.

Tajuatteko miten noloja olette? Kukaan mies ei ole pohtimassa miten lisätä tyttöjen tasa-arvoa. Miesten sukuihin tytöillä ei ole mitään asiaa, kutsutte jopa valtion määräämää lapsilukua Kiinassa VAPAUDEKSI, samalla kun uhrillistatte paremmassa asemassa olevaa sukupuolta jota kukaan ei pakota mihinkään. Paitsi he itse :D

Vierailija
108/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syynä naisten sukunimien huonoon tilastolliseen menestykseen? PAKKOlaki, joka lakkautettiin vasta 1985, eikä näy mitään tasa-arvoa mailla halmeilla. Pojat saisi olla KIITOLLISIA, ettei heitä pakoteta. Ironista, että miesten suurin kitinän aihe on heidän itse itselleen keksimä asepalvelus, jota he itse tutkitusti eniten kannattavat :D

On ihan todella noloa akkailua tehdä tästä useita keskusteluja, samalla kun miehet syyttää uhria rai*kauksesta ja perheväkivallasta. Miehen tehtaama pakkokin kääntyy vapaudeksi, mutta miehet uhriutuvat omasta laiskuudestaan vaikka kukaan ei heitä ole tuohon rooliin pakottanut.

Tajuatteko miten noloja olette? Kukaan mies ei ole pohtimassa miten lisätä tyttöjen tasa-arvoa. Miesten sukuihin tytöillä ei ole mitään asiaa, kutsutte jopa valtion määräämää lapsilukua Kiinassa VAPAUDEKSI, samalla kun uhrillistatte paremmassa asemassa olevaa sukupuolta jota kukaan ei pakota mihinkään. Paitsi he itse :D

Äläpä jauha paskaa. Naiset kaksinaismoralisteina kannattavat nykyistä järjestelmää, harvempi miehistä.

Miten niin moni nainen KEHTAA olla tekopyhä seksisti, että vinkuu omien oikeuksien perään, mutta on valmis määrittelemään omien lastensa velvollisuudet sukupuolensa perusteella syrjivällä käytännöllä?

Oksetus.

Vierailija
109/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin ei vaadita???! Omat muistoni kouluajoilta ovat, että opettaja seisoo luokan edessä ja huutaa että nyt pojat hiljaa, pojat olkaa kunnolla, pojat tehkää läksynne. Koskaan ei tyttöjä kohtaan asetettu samoja vaatimuksia.

Pojat on myös aina enemmän yksi ryhmä. Kun pari poikaa mölyää, se on poikien syytä. Myös niiden hissukoiden.

Kun pari tyttöä mölyää, moite kohdistetaan suoremmin mölyäijiin.

Ihan päinvastoin, ja tästä on tutkimuksia.

Kenes sukunimi perheellä on? Miehen. Kas kun ette ole huolissanne epätasa-arvosta, vaan naisten syrjintä kääntyy vapaudeksi.

Mitään poikien syrjintää ei ole olemassa. Tyttöjä abortoidaan sukupuolen takia, heitä pidetään tyhminä ja heikkoina, tyttöjen liikunta ja käsityö on noloja. Pojat nimenomaan saa kaikessa arvostuksen, ja silti kitisee ja uhriutuu.

Missä miehet reflektoisi omaa sukunimivaltaansa? Eivät missään. Ei miehiä tasa-arvo kiinnosta. Jos itse kaapii kaikki edut ja sallii syrjinnän, turha määkiä. Ai nimi on valinta? Siinä tapauksessa pojat tulee PAKOTTAA 50 vuoden ajan vaihtamaan nimeä. Sitten ollaan tasa-arvossa.

Vierailija
110/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläpä jauha paskaa. Naiset kaksinaismoralisteina kannattavat nykyistä järjestelmää, harvempi miehistä.

Miten niin moni nainen KEHTAA olla tekopyhä seksisti, että vinkuu omien oikeuksien perään, mutta on valmis määrittelemään omien lastensa velvollisuudet sukupuolensa perusteella syrjivällä käytännöllä?

Oksetus.

Puolustusvoimien kyselyn mukaan miehet kannattaa sitä selkeästi eniten.

Miehet syyttää rai*kauksesta uhria, mutta pillittää oman sukupuolensa keksimästä asepalveluksesta, jota lähes 90% miehistä kannattaa. :D

Luuletko että minua kiinnostaa? Miesten mukaan lyöminen ja rai*kaus on uhrin vika, mutta se ei ole oma vikanne että itse halutte asepalvelukseen?

Miksi miehet ovat niin susia että pakottavat itsensäkin?

Hopi hopi vaihtamaan nimi. Ai ei? No sitten ei tule tasa-arvoa. Sukunimiperinne on miesten pakottama naisille, silti se on akkojenkin mukaan vapautta.

Miksi kiinnostuisin asepalveluksesta? Ei ole iso ongelma, jos miehet itse sinne haluaa.

Vierailija
111/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksetus.

Vaihtaako miehet sukunimiä? Ei. Sitten ei vinguta tasa-arvoa. Mies itse keksi armeijan, nainen ei keksinyt patriarkaalista nimikäytäntöä.

Että te olette noloja miesten hännystelijöitä. Miehet syrjii jopa itseään ja uhriutuu siitäkin.

Vierailija
112/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi ne, jotka jäävät harrastusten ulkopuolelle rahan  tai kyvyttömyyden takia, eivät sitten käy kunnolla koulua? Ei kulu aikaa treeneissä eikä kilpailumatkoilla. On hyvin aikaa keskittyä koulutehtäviin, mutta mitä nämä pojat tekevät, hengailevat kaupungissa ostareilla ja maalla jossain muualla ja ostattavat isommilla tyypeillä kaljaa ja vetävät pään täyteen. Pian myös huumeet tulevat kuvioon. Ei paljon jätkiä kiinnosta, miten Pisa-testit sujuvat! Ettei vaan olisi vanhempien asenteillakin jotain vaikutusta?

Vierailija
113/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksetus.

Puolustusvoimien kyselyn mukaan miehet kannattaa sitä selkeästi eniten.

Miehet syyttää rai*kauksesta uhria, mutta pillittää oman sukupuolensa keksimästä asepalveluksesta, jota lähes 90% miehistä kannattaa. :D

Luuletko että minua kiinnostaa? Miesten mukaan lyöminen ja rai*kaus on uhrin vika, mutta se ei ole oma vikanne että itse halutte asepalvelukseen?

Miksi miehet ovat niin susia että pakottavat itsensäkin?

Hopi hopi vaihtamaan nimi. Ai ei? No sitten ei tule tasa-arvoa. Sukunimiperinne on miesten pakottama naisille, silti se on akkojenkin mukaan vapautta.

Miksi kiinnostuisin asepalveluksesta? Ei ole iso ongelma, jos miehet itse sinne haluaa.

"USU-gallupissa miehet kannattavat asevelvollisuuden laajentamista selvästi useammin kuin naiset. Miehissä kannattajia on jo enemmän kuin vastustajia, kun taas naisissa vastustajien määrä on kaksinkertainen kannattajien määrään verrattuna."

Lisäksi MIESTEN ansioista kutsunnat tulee jo onneksi pakolliseksi naisillekin, vaikka laiha lohtuhan se on.

Kiinnostupa vaikka siksi, että samalla logiikalla annat vallan kaikkeen muuhunkin miesten hallitsemiin asioihin

Mitäs kaikkea miehet ovatkaan yhteiskunnassa perustaneet ja tukeneet? Saako miehet vedota "itsepähän ollaan tehty?" Niinkö tämä homma toimii? Vai kuvitteletko tosiaan voivasi kaapia kermat kakun päältä ja nauttia etuoikeuksista, joita miehet sinulle mahdollistavat, muttet velvollisuuksista? Älä tee itsestäsi pelleä. Kaksilla rattailla ei voi mennä.

Vierailija
114/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jalkapallon puute nyt ei ainakaan ole mikään selitys, tyhmistävämpää harrastusta saa hakea (ellei se ole lätkä?).

Pojat eivät vaadi itseltään juuri mitään, eikä kukaan muukaan heiltä vaadi. Jos yrittää vaatia, pojille tulee paha mieli ja sitten ne ei ainakaan tee, ja koulua pitää muuttaa anteeksipyyntöjen kera pojille kivemmaksi. Vaikka pelillisemmäksi tai kilpailullisemmaksi, mutta vain jos pojat saavat voittaa. Kun se motivoi niitä, jos voittaa, vaikka ei mitään osaisi.

Mitä enemmän asioita muokataan poikien haluamiksi, sitä vähemmän he osaavat.

Vierailija
115/119 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harrastukset = kilpatoiminta urheiluseurassa

Ja muuta ei voida, koska ne kentät ovat huonossa kunnossa.

Katsoin kesällä tarkemmin monen eri urheilulajin harrastusmahdollisuuksia yläkouluikäiselle pojalle, eikä esimerkiksi koripallossa, jalkapallossa, sählyssä, hiihdossa tai uinnissa ollut mahdollisuutta aloittaa nollasta.

Aikuisille oli jotakin, mutta ikäraja oli sen 18 vuotta jokaiseen.

Uskon, että sama ongelma on tytöilläkin MUTTA tytöille löytyi esimerkiksi sählystä höntsäjoukkue. Pojille ei.

(Se taas on aivan tosia asia että parhaat hallivuorot menee ensin aikuisille pelaajille, sitten pojille ja viimeiseksi taitoluistelijoille ja ringetelle. Mutta tämä keskustelunavaus koski poikia).

Ap (sekä tyttöjen että pojan äiti)

Tämä pitää varmasti paikkansa, että läheskään joka paikkakunnalla yläkouluikäisen ei ole mahdollista aloittaa alusta harrastamista. Esimerkiksi isommissa uimaseuroissa on harrastusryhmiä ilman kilpailullisia tavoitteita yläkouluikäisille, mutta useimmiten niissäkin on oletuksena jonkinlainen uimataito. Toisin sanoen, jos nuori ei osaa uida ollenkaan, uimakoulua on vaikea löytää sen ikäiselle. Tämä tosin koskee sekä tyttöjä että poikia, koska uinnissa tyypillisesti ryhmät ovat sekaryhmiä, ei siis ole erikseen tyttöjen ja poikien ryhmiä.

Vierailija
116/119 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pojat on poikia sanotaan 20 vuotta ja sitten ihmetellään kun ne on kädettömiä syrjäytyneitä luuzereida.

Mä en mitään muuta inhoa niin paljoa kuin sanontaa pojat on poikia. Sillä verukkeella ne saa tehdä lähes mitä vain äiti-kullan hymistellessä vieressä.

Tytöiltä vaaditaan hyvää käytöstä, mutta pojat ovat vain poikia. Yök!

Taas kerran höpö höpö. Poikia kasvatetaan keskimäärin huomattavasti ankarammin kuin tyttöjä, syystä että pojilla on luonnollinen tarve koetella rajoja ja haastaa auktoriteettia ja vähemmän tarvetta miellyttää. Tämä muka poikien lelliminen on suorastaan miesvihamielinen myytti. Ja muuten kummallinen tämä käsitys, että kaikki johtuu kasvatuksesta ja kasvattamalla voi tehdä linnusta kalan ja pojasta tytön. Ei voi: aika suuri osa ihmisen ominaisuuksista on synnynnäisiä.

Vierailija
117/119 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin voi olla totta.

Minä mietin vain sitä, mikä vaikuttaa siihen käytökseen. Itseensä tyytyväinen nuori käyttäytyykin paremmin muita (ja itseään!) kohtaan.

Miesten keskuudessa on Suomessa ollut pitkään kulttuurina, että lukeminen ja koulussa pärjääminen ei ole hienoa vaan päinvastoin. Tähän on vaikea naisvaltaisen opettajakunnan tehokkaasti puuttua.

Ap

Tutkitusti opettajan sukupuoli ei vaikuta oppilaiden opintomestykseen.

Voitaisiinko siis VIIMEINKIN lopettaa tämä opettajien syyttely ja halveksunta heidän sukupuolestaan?

Ei heitä sukupuolesta halveksuta vaan siitä, että rakenteellisesti syrjivät poikia.

Vierailija
118/119 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksetus.

Vaihtaako miehet sukunimiä? Ei. Sitten ei vinguta tasa-arvoa. Mies itse keksi armeijan, nainen ei keksinyt patriarkaalista nimikäytäntöä.

Että te olette noloja miesten hännystelijöitä. Miehet syrjii jopa itseään ja uhriutuu siitäkin.

Kyllä voi miesviha sokaista ihmisen järjen.

Vierailija
119/119 |
15.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt on kyllä ap:lla niin hutera siltä, että aasi hukkui jo aikaa sitten. 

Nuorten harrastamattomuus ja liikkumattomuus ei todellakaan johdu tarjonnan puutteesta vaan siitä, että perheet eivät ole antaneet esimerkkiä liikunnallisesta elämäntavasta ja ohjanneet lapsia liikkumaan pienestä pitäen. 

Nuorille on tarjolla vaikka kuinka paljon nollatasolta alkavia harrastuksia, kun vähän jaksaa perehtyä asiaan. Joukkuepelit varsinkaan kilpatasolla eivät toki ole niitä kaikista helpoimpia, koska yht'äkkiä pitäisi löytää jostain 20 nollatasolla olevaa nuorta, jotka haluavat aloittaa saman lajin samanaikaisesti, mutta muitakin vaihtoehtoja on. 

Lisäksi valitat, että koulunne kerhot ovat sellaisia, jotka eivät kiinnosta ketään, mutta silti kaikki halukkaat eivät mahdu niihin. Huomaatko tässä itse mitään ristiriitaa?