Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vegaanivalmisteiden suosio on romahtanut

Vierailija
13.08.2023 |

Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiölle pidetään tuotteiden korkeaa hintaa.

Kalifornialaisen Beyond Meatin vegaanipihvien ja muiden tuotteiden myynti on laskenut kolmanneksella. Myös muut valmistajat, kuten Meatless Farm, Heck ja Pret A Manger ovat vaikeuksissa. Lisäksi Oatly, Innocent ja Nestlé ovat poistaneet vegaanituotteita valikoimistaan.

Kaikkein ilmeisimpänä syynä ilmiöön pidetään tuotteiden korkeaa hintaa. Ilmeisesti ilmastonmuutoksen pysäyttäminen on kuluttajille sittenkin liian kallista.

Independentin haastattelemaMarc Summersspekuloi, että kuluttajat ovat siirtyneet valmistuotteista itse tehtyyn vegaaniruokaan, mutta ei esitä väitteidensä tueksi mitään lähteitä. Voidaan siis olettaa, että vegaanitrendi itsessäänkin on laskussa.

Lähde:Independent

Kommentit (371)

Vierailija
161/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tällainen "vanhan liiton" kasvissyöjä enkä Keski-ikäisenä tuomitse ketään. Tiedän tehomaataloudesta melko paljon ja edelleen se pitäisi ajaa alas mielestäni ja kunnioittaa eläintä ja luonnollisesti sen luontaisia tapoja kasvattaa jälkeläisiä ja laiduntaa ja ulkoilla.

En ole enää teini-ikäisen tapaan huutamassa "liha on murhaa", mutta suosittelen kaikille tasapuolisesti ottamaan selvää siitä mitä syö ja sen jälkeen päättää Syökö sitä enää vai vahentää vai mitä tehdä.

Kasvisyöjille tuotetussa ruoassakin on omat ympäristöongelmansa joten esim. Soija- ja hedelmientuotantoon olisi hyvä perehtyä.

Kaupassa on helppo kävellä lappu silmillä ja uskoa olevansa parempi kuin muut.

Tämä teissä vanhan liiton kasvissyöjissä ihmetyttää. Olin pari vuotta kasvissyöjä ja tutustuin veganismiin, joka oli valitettavasti mielestäni enemmän lahko ja uskonto, jolla tehdään rahaa kuin oikea tarkoitus tehdä hyvää. Oikeutta Eläimille- ja Animalia-järjestöt tekevät rahaa veganismilla ja aatteella, mutta eivät itse tee asian eteen mitään. Animalia ja Oikeutta Eläimille eivät viljele peltoa, eivät opiskele maa- ja metsätieteitä, eivät jalosta kasvistuotteita.

On niin käsittämättömän helppoa kritisoida muita, mutta kun pitäisi ITSE TEHDÄ ASIAN ETEEN JOTAIN, NIIN ANIMALIA YMS. EI TEE MITÄÄN. Ollaan vain muka muita parempia ihmisiä ja rahastetaan muita huonolla omatunnolla.

Ymmärrän kai, että ihmisten päät eivät kestä vuosikymmeniä kohdata eläinrääkkäystä. Porukka vaihtuu ja vaun vahvimmat jää.

Tossa oli kyllä hyvä pointti, voisi pari karja-ja maito tilaa sekä sikalaa ostaa pois jos olisi sitä rahaa vaan tarpeeksi.

Vierailija
162/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

JUTTU SISÄLTÄÄ VOIMAKASTA KUVAMATERIAALIA.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2020/01/06/mot-selvitti-joka-vuosi-miljoo…

jonkun on uskallettava katsoa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nestlen vegaaniruoka on kyllä tosiaan paradoksi. 

Vierailija
164/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.

Tiedätkö kuinka paljon karja syö viljatuotantoon sopivalta peltoalata "rehua" ?

Monet eläinten ruoaksi tarkoitetut peltoalat voisi ottaa ihmisruoan viljelyyn.

Puhumattakaan eläimistä tulevista päästöistä ja kärsimyksestä.

Toki kasvisruoan tuotantoon raivataan myös sademetsää ja tämä pitäisi lopettaa välittömästi.

Tiedän. 86 % siitä, mitä karja syö maailmanlaajuisesti, on käytännössä ruokaa, joka ei sovellu ihmisravinnoksi.

Ja suurin osa ihmisravinnoksi kasvatetuista kasveista lannoitetaan eläinperäisillä lannoitteilla.

Vierailija
165/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen tällainen "vanhan liiton" kasvissyöjä enkä Keski-ikäisenä tuomitse ketään. Tiedän tehomaataloudesta melko paljon ja edelleen se pitäisi ajaa alas mielestäni ja kunnioittaa eläintä ja luonnollisesti sen luontaisia tapoja kasvattaa jälkeläisiä ja laiduntaa ja ulkoilla.

En ole enää teini-ikäisen tapaan huutamassa "liha on murhaa", mutta suosittelen kaikille tasapuolisesti ottamaan selvää siitä mitä syö ja sen jälkeen päättää Syökö sitä enää vai vahentää vai mitä tehdä.

Kasvisyöjille tuotetussa ruoassakin on omat ympäristöongelmansa joten esim. Soija- ja hedelmientuotantoon olisi hyvä perehtyä.

Kaupassa on helppo kävellä lappu silmillä ja uskoa olevansa parempi kuin muut.

Tämä teissä vanhan liiton kasvissyöjissä ihmetyttää. Olin pari vuotta kasvissyöjä ja tutustuin veganismiin, joka oli valitettavasti mielestäni enemmän lahko ja uskonto, jolla tehdään rahaa kuin oikea tarkoitus tehdä hyvää. Oikeutta Eläimille- ja Animalia-järjestöt tekevät rahaa veganismilla ja aatteella, mutta eivät itse tee asian eteen mitään. Animalia ja Oikeutta Eläimille eivät viljele peltoa, eivät opiskele maa- ja metsätieteitä, eivät jalosta kasvistuotteita.

On niin käsittämättömän helppoa kritisoida muita, mutta kun pitäisi ITSE TEHDÄ ASIAN ETEEN JOTAIN, NIIN ANIMALIA YMS. EI TEE MITÄÄN. Ollaan vain muka muita parempia ihmisiä ja rahastetaan muita huonolla omatunnolla.

Ymmärrän kai, että ihmisten päät eivät kestä vuosikymmeniä kohdata eläinrääkkäystä. Porukka vaihtuu ja vaun vahvimmat jää.

Tossa oli kyllä hyvä pointti, voisi pari karja-ja maito tilaa sekä sikalaa ostaa pois jos olisi sitä rahaa vaan tarpeeksi.

Pitäisi toki pystyä estämään vielä epäeettisemmän tuotannon tuonti tilalle.

Vierailija
166/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

The global vegan food market will grow from $16.05 billion in 2022 to $18.27 billion in 2023 at a compound annual growth rate (CAGR) of 13.8%.14 Feb 2023

https://www.prnewswire.com/news-releases/vegan-food-global-market-repor….

Vierailija
167/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ongelmana on se, että vegaaniruoka (siis ei kasvispainotteinen ruoka) syö luonnonvaroja käsittämättömiä määriä. Avocadokilon tuottamiseen menee enemmän vettä kuin naudanlihakilon tuottamiseen, joten vegaanimaailma on ilmastolle vahingollinen.

Tiedätkö kuinka paljon karja syö viljatuotantoon sopivalta peltoalata "rehua" ?

Monet eläinten ruoaksi tarkoitetut peltoalat voisi ottaa ihmisruoan viljelyyn.

Puhumattakaan eläimistä tulevista päästöistä ja kärsimyksestä.

Toki kasvisruoan tuotantoon raivataan myös sademetsää ja tämä pitäisi lopettaa välittömästi.

Tiedän. 86 % siitä, mitä karja syö maailmanlaajuisesti, on käytännössä ruokaa, joka ei sovellu ihmisravinnoksi.

Ja suurin osa ihmisravinnoksi kasvatetuista kasveista lannoitetaan eläinperäisillä lannoitteilla.

Vaihtoehtoja on.

T. Maalainen

Vierailija
168/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen vegaaniruokani itse tuoreista raaka-aineista. Kauppaan jäävät yliprosessoidut tuotteet.

Nyt halausin sen päivän menuun tähän myös, kuinka valmistat tuoreista raaka-aineksiasta ruoat.. Pavut purkissa ei ole tuoretta Soijarouhe ei ole tuoretta

Et oo tainnut vihannesosastolla pörrätä? Pitkiä papuja saa ihan kotimaan tuotantona. Tofua saa tuoretofuna ja prosessoitunakin sitä on lähinnä maustettu.

Seitania voi valmistaa itse ihan vaan jauhoista ja vedestä..

Vierailija
169/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eiköhän ne vegaanit syö aika paljon muutakin kuin avokadoa. Ihan vaikka porkkanaa. Suurin osa tuotetusta soijastakaan ei mene vegaanien suuhun vaan ruuaksi lihakarjalle.

Suomalainen nauta ei syö lainkaan soijaa, aivan liian kallista.

Vegaaniruuasta pitää saada proteiinit, vitamiinit jne. ja se tulee kalliiksi, porkkanassa ei proteiinia ihmeemmin ole.

Suomalainen nauta ei syö soijaa, koska se ei ole optimaalista nautaeläimen ruuansulatuksen kannalta. Meillä naudat syövät nurmea, jota täydennetään rehuviljalla ja soijattomilla valkuaisrehuilla. Noita jälkimmäisiä on n. 10-20% ja pääosa energiasta tulee nurmesta.

Vierailija
170/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä vegaanituotteissahan on valtavat katteet verrattuna lihatuotteisiin. Ovat todellisuudessa paljon halvempia tuottaa, mutta brändillä rahastetaan. Ilmastonmuutoksen torjunta ei tällä saralla todellakaan ole oikeasti kallista, päin vastoin.

Juuri näin. Lopulta kuluttajakin tajuaa, että vispattu jauho maistuu vispatulta jauholla, mutta maksaa onnellisen vasikan sisäfileen verran.

Vierailija
171/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näissä vegaanituotteissahan on valtavat katteet verrattuna lihatuotteisiin. Ovat todellisuudessa paljon halvempia tuottaa, mutta brändillä rahastetaan. Ilmastonmuutoksen torjunta ei tällä saralla todellakaan ole oikeasti kallista, päin vastoin.

Juuri näin. Lopulta kuluttajakin tajuaa, että vispattu jauho maistuu vispatulta jauholla, mutta maksaa onnellisen vasikan sisäfileen verran.

Joskin Suomessa ei myydä kotimaista vasikkaa, koska eläinsuojelu. Irlantilaista vasikkaa olen nähnyt, mutta siellä nyt annetaan antibiootteja ihan muuten vain. Matkailu avartaa ja ymmärtää, miten hyvin asiat täällä tehdään. Mutta osa ei halua edes ymmärtää.

Vierailija
172/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaanit tappaa mehiläisiä, koska avokadoviljely on haitallista niille. Ja vielä sen kuljetus lentokoneilla ja laivoilla on erittäin haitallista. Eli kasvissyöjien on turha itkeä että eläin kuolee kun heidänkin ruokavalionsa samalla tavalla tappaa.

Hyväksyn lihansyönnin vasta kun se on jollakin tasolla eettistä. Kun eläimet saavat ulkoilla riittävästi (mm. Siat eivät ollenkaan) ja ne kuolevat vanhuuteen.

Uskon, että monikaan lihansyöjä ei uskalla katsoa kuvamateriaalia tehomaataloudesta kun voi vahingossa alkaa tekemään pahaa.

Vegaanius ei vaan ole se ainoa vaihtoehto tehotuotannolle. Minä haen naudanlihani pääsääntöisesti naapurin luomutilalta, josta olen omin silmin nähnyt että eläimistä pidetään hyvää huolta. Lisäksi suosin riistaa ja itse pyydettyä kalaa. Näkisin nämä kaikki hyvin eettisinä vaihtoehtoina. Silti jostain syystä vegaanien täytyy pyrkiä tekemään selväksi olevansa jotenkin minua parempia ihmisiä.

Nooh, aina täällä palstalla tyyliin puolet syö muka vain riistaa ja kalastaa itse. Hohhoijaa. Totuus nyt on, että 99,9 % lihansyöjistä hakee lihansa ihan kaupan kylmäkaapista ja tiskistä. Ja se ei ole eettistä nähnytkään.

Ja koska jotkut muut tekevät niin, minunkaan lihaa sisältävä ruokavalioni ei ole eettinen?

En pidä lihan syöntiä edes itse pyydettynä eettisenä, vaikka se tehotuotantoa parempi onkin.

Juuri tätä jeesustelua odotinkin.

No se on vähän voivoi, jos on omalle epäeettiselle käytökselleen sokea.

Päinvastoin, väitän tietäväni paljon sinua paremmin miten eettistä syömäni ruoka on. Käytän kuitenkin sen arvioimiseen ihan omia aivojani enkä mitään valmista veganismiuskontoa.

Ei ole eettistä tappaa nuorta, hyvinvoivaa eläintä. Ei ole eettistä jalostaa lajeja tuotantomäärät tähtäimessä. Ei ole eettistä käyttää maan pinta-alaa rehun kasvatukseen.

Kasvissyöntiin siirtyminen on evoluution seuraava askel, joka on otettava, jos aiomme lajina selviytyä.

Vierailija
173/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
174/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elintarvikelaatuisen kasviksen tuottaminen on kallista, sillä sitä elintarvikekelvotonta kasvista tulee monin verroin enemmän kuin myyntiin päätyvää tavaraa.

Vierailija
175/371 |
13.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen vegaaniruokani itse tuoreista raaka-aineista. Kauppaan jäävät yliprosessoidut tuotteet.

Nyt halausin sen päivän menuun tähän myös, kuinka valmistat tuoreista raaka-aineksiasta ruoat.. Pavut purkissa ei ole tuoretta Soijarouhe ei ole tuoretta

Et oo tainnut vihannesosastolla pörrätä? Pitkiä papuja saa ihan kotimaan tuotantona. Tofua saa tuoretofuna ja prosessoitunakin sitä on lähinnä maustettu.

Seitania voi valmistaa itse ihan vaan jauhoista ja vedestä..

shittan on sellaista roskaa jotten toiste kokeile.

Vierailija
176/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei avokado ole mitään erityistä vegaaniruokaa. Ihan tavalliset sekasyöjät sen jonkun 99 % maailman avokadoista kuluttaa.

Vierailija
177/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo lihankaltaiset vegaanivalmisteet onkin tehty juuri niille lihansyöjille jotka haluaa korvikkeita ilmasto- ym trendisyistä. Ei me normaalit vegaanit ja kasvissyöjät olla koskaan noita käytetty.

Älä jauha peetä. Vegaanithan noita tuotteita on kehunu maasta taivaaseen ja ne niitä käyttääkin.

Ei vegaaneja ole niin paljoa, et yritykset alkais niille mitään tuollaista tuottaa. Kyllä noita "lihankorvikkeita" just lihan vaihtoehdoksi sitä syöville markkinoidaan, että niiden ois helpompi vähentää lihankulutusta jne.

Vierailija
178/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi niitä edes kukaan ostaa? Vegaanisesti kun voi syödä ilman valmistuotteita. Samoin kuin gluteenitonta ruokavaliota voi noudattaa ilman gluteenittomia leipiä ja pullia.

Vierailija
179/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten se tahna muka voi olla kallista. ei taida vaan olla syöjiä

Vierailija
180/371 |
14.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo lihankaltaiset vegaanivalmisteet onkin tehty juuri niille lihansyöjille jotka haluaa korvikkeita ilmasto- ym trendisyistä. Ei me normaalit vegaanit ja kasvissyöjät olla koskaan noita käytetty.

Älä jauha peetä. Vegaanithan noita tuotteita on kehunu maasta taivaaseen ja ne niitä käyttääkin.

Ei vegaaneja ole niin paljoa, et yritykset alkais niille mitään tuollaista tuottaa. Kyllä noita "lihankorvikkeita" just lihan vaihtoehdoksi sitä syöville markkinoidaan, että niiden ois helpompi vähentää lihankulutusta jne.

Vegaanit niitä kuitenkin syö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi