Miten voisin alkaa tienata rahaa taiteellani?
olen ollut nuoresta saakka vähän outo ja sosiaalisten tilanteiden pelkoinen, joten työllistyminen jotenkin ollut aina vaikeaa. Olen kokeillut erilaisia hommia, mutta saanut aina burn outtin tai väsynyt pahasti tai joutunut kiusatuksi oudon luonteeni takia. Olen käynyt taidekouluja ja kurrseja, ja opettaja aina kehuneet, että minä olen jo "valmis kuvittaja".
Ongelma, on etten tiedä miten aloitan hommat. Olen tällä hetkellä työmarkkina + toimeentulotuella, joten jos alkaisin tienata jotenkin taiteella, tästä koituisi ongelmia? Pitäisikö minun vain heti alkaa yrittäjäksi tai jotain?
Osaan mm. maalata melkein mitä vain ja todella omaperäisiä teoksia, osaan piirtää mallista ja omia hahmoja.
Kommentit (164)
Etsy, insta, deviantart?
Etsyyn voi laittaa ihan suoraan myyntiin taidejuttujaan, instaan ja deviantartiin voi postata taidettaan ja laittaa että myyt ja voit ottaa vaikka tilauksiakin jos joku haluaa jonkun tietynlaisen kuvan.
jotenkin vaan ärsyttää että näin hyvät lahjat menee sitten "hukkaan" Tiedän kyllä ettei taiteilijat rikastu tai mitään, mutta jtenkin uskon myös lahjoihini en osaa vain osaa markkinoida itseäni koska sairastan myös masennusta, en vaan saa mitään aikaiseksi joskus. Sitten joskus taas iskee into ja saataan piirtää kaksi viikkoa putkeen ja maalata. Myin yhdelle tutulle maaluakseni ja hän maksoi siitä jotain 70 euroa. Sitten pari ihmistä oli myös kysynyt yhteystietoja koska olivat ihastuneet tuohon maalauksen, että teenkö näitä jossain vaiheessa lisää. Someprofiileja mulla ei edes ole...
Ei taidetta ole tarkoitettu rahan ansaitsemiseen.
Vierailija kirjoitti:
Etsy, insta, deviantart?
Etsyyn voi laittaa ihan suoraan myyntiin taidejuttujaan, instaan ja deviantartiin voi postata taidettaan ja laittaa että myyt ja voit ottaa vaikka tilauksiakin jos joku haluaa jonkun tietynlaisen kuvan.
Mutta miten ne tulot ja kaikki verojutut yms?
Pistä nyt vaikka ensin se someprofiili pystyyn jonnekin että ihmiset löytävät sun taidetta. Katso sitten tuleeko sivulle kävijöitä. Sitten voit varovasti alkaa myydä niitä töitäsi ja jos kauppa alkaa käydä perusta vasta sitten yritys.
Vierailija kirjoitti:
Pistä nyt vaikka ensin se someprofiili pystyyn jonnekin että ihmiset löytävät sun taidetta. Katso sitten tuleeko sivulle kävijöitä. Sitten voit varovasti alkaa myydä niitä töitäsi ja jos kauppa alkaa käydä perusta vasta sitten yritys.
Tiktok vai Insta?
Vierailija kirjoitti:
Jep, eihän se enää ole silloin taidetta, jos joku maksaa siitä.
Ei Instagramin kautta saa asiakkaita, jos ei panosta aivan järjettömän paljon aikaa ja vaivaa markkinointiin. Esim mulla on ollut taideprofiili vuosia, ja on noin 60 seuraajaa. Joo voi olla että on vain niin surkeita kuvia, mutta pointtia, että ei siellä itsestään ja ilmaiseksi seuraajia ja julkisuutta kukaan saa. Eihän ne kuvat edes näy itsestään kenellekään kuin ihan satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Raha on tarkoitettu taiteen (taulut, kirjat, musiikki, teatteri, hyvä ruoka etc.) ostamiseen. Kaikki muu on elämässä turhaa.
Menolippu Manhattanille ja siellä änkeät johonkin galleriaan teoksinesi.
Tai ainakin sen gallerian sisäänkäynnin viereen.
Siitä se lähtee.
Taiteilijasta ei tule koskaan rikasta mutta hyvässä lykyssä kuolema auttaa asiaa ja perikunta saattaa ansaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, eihän se enää ole silloin taidetta, jos joku maksaa siitä.
Ei, vaan jos käyttää taiteellisia kykyjään rahan ansaitsemiseen, taide ei tapahdu itseisarvonsa takia vaan jonain työvälineenä, jolloin helposti jotain olennaista jää puuttumaan.
Suosittelen laittamaan sometilit nyt ihan ensin alkuun pystyyn ja alat julkaisemaan säännöllisesti siellä teoksiasi. Tilejä pitää aktiivisesti työstää, että alat saamaan seuraajia eli seurata muita, tykkäillä ja kommentoida. Instagramista löytyy myös erilaisia verkostoitumistilejä, joita kautta saat alkuboostia (esim. @instabloggaajat)
Lisäksi sinun pitää miettiä strategiaa, että kenelle myyt ja mitä. Pystytkö tekemään jotain isompia ja kalliimpia teoksia, joilla oikeasti pystyisit elättämään itsesi. Ja tutkia muiden taiteilijoiden tilejä, että minkälaisella mallilla muut mahdollisesti toimivat.
Ei kannata laittaa yritystä pystyyn, ennen kuin tiedät, että tilauksia tulee. Yrittäisin sinuna hankkiutua johonkin osa-aikatöihin, jonka ohessa alkaisin myymään myös omaa taidetta. Yrittäminen on todella haastavaa ja siihen liittyy todella paljon muutakin kuin sitä taiteen tekemistä. Mutta kun itselle tekee, niin ei siinä tunteja laske, kun tavoittelee unelmiaan.
Tsemppiä! Toivottavasti löydät oman tiesi elämässä
Toimeentulotuestahan vähennetään heti yks yhteen se mitä taiteellasi tienaat. Sitten voi olla, että työkkäri katsoo, että olet töissä/yrittäjä kun teet taidettasi myytäväksi ja lakkauttaa työmarkkinatukesi. Eli toimeentulosi on sen taiteen myynnin varassa. Ja sitäkin saa sitten myydä aika reilusti, ettei pääse tulemaan nälkä. Alvit, YELit, vakuutukset sun muut maksut jne.
Vierailija kirjoitti:
jotenkin vaan ärsyttää että näin hyvät lahjat menee sitten "hukkaan" Tiedän kyllä ettei taiteilijat rikastu tai mitään, mutta jtenkin uskon myös lahjoihini en osaa vain osaa markkinoida itseäni koska sairastan myös masennusta, en vaan saa mitään aikaiseksi joskus. Sitten joskus taas iskee into ja saataan piirtää kaksi viikkoa putkeen ja maalata. Myin yhdelle tutulle maaluakseni ja hän maksoi siitä jotain 70 euroa. Sitten pari ihmistä oli myös kysynyt yhteystietoja koska olivat ihastuneet tuohon maalauksen, että teenkö näitä jossain vaiheessa lisää. Someprofiileja mulla ei edes ole...
Joko se ärsyttää sua tarpeeks tai sitten ei ärsytä. Tsempit.
Martti "huuhaa" Innanen lausui aikoinaan seuraavasti: "Ei ole konsti eikä mikään maalata sellaista taulua jota kukaan ei halua ostaa".
Ensin menet osa-aikatyöhön, jotta et tarvitse toimeentulotukea. Sitten teet ensin tuota harrastelijamaisesti ja kun bisnes alkaa rullaamaan perustat yrityksen. Sitten jos ja kun yrityksellä tienaa tarpeeksi lopetat palkkatyön teon.
Minkä tyylistä teet ja muistuttaakin se jotain, mitä on jo markkinoilla? Se että opettaja on joskus kehunut, ei riitä. Tunnetko kuvitusalan kenttää? Millä tekniikalla teet?
Jos et oo somessa ja mainitsit vielä olevas masentunutkin, niin jäisin harkitsemaan kannattaako sinne mennä. Se on oikeasti todella hektinen paikka, sovellukset on suunniteltu pitämään huomiotasi mahdollisimman pitkään ja instagramista löytyy rahan saamista tavoittelevia taiteilijoita vaikka millä mitalla. Koukuttavuus on myös oikea ongelma somen kanssa. Siinä säästyy paljolta jos jättää menemättä, mutta toisaalta, ei voi tietää onko se just se sulle tarkoitettu reitti kohti näkyvämpää taidetta.
Myös tori.fissä on näkyny ihmisiä myymässä taidetta. Kelalle asian voi kuitata irtaimiston myymisenä
Kannattasko sun alkaa ensin ihan katutaiteilijaksi ja katsoa miten menee?