Kannattaako mennä lääkäriin unettomuuden vuoksi?
Pahoittelen huonoa otsikkoa, mutta koitan tarkentaa tilannetta. Olen kahden lapsen äiti ja käyn päivätyössä. Elämä sujuu mukavasti, en koe stressiä tai mitenkään eläväni ruuhkavuosia. Minulla on alkuvuodesta ollut stressaava elämäntilanne, jonka vuoksi nukuin huonosti tai yöunet jäivät lyhyeksi. Elämäntilanne rauhoittui, nukuin pitkiä ja hyviä yöunia ja koin toipuneeni tuosta vaiheesta hyvin. Minulla on ollut käytössä tietyt lääkkeettömät rentoutuskeinot, jotka ovat vaikeina aikoina auttaneet. Nyt syksyn myötä tilanne on mennyt jostain käsittämättömästä syystä siihen, etten illalla saa unta, heräilen pitkin yötä enkä välttämättä enää aamuyöllä nukahda ollenkaan. Nuo aiemmin toimineet keinot eivät auta edes yhdessä käytettynä. Päivisin olen todella väsynyt, muisti pätkii ja välttelen tiettyjä keskittymistä vaativia työtehtäviä, koska pelkään tekeväni virheitä. En käytä mitään päihteitä, kahvia vain aamuisin enkä tupakoi. Ruokavalio on perusterveellinen sekaruokavalio.
Käyn todella harvoin lääkärissä, joten pohdin tässä, että jos nyt menen lääkäriin niin isketäänkö minulle näillä tiedoilla vain jokin masennuslääkeresepti kouraan, jonka myötä nykyiset ongelmat vain vaihtuvat toisiin? Vai voinko odottaa, että lääkäri edes jollain tavalla viitsisi tutkia ja määrätä vaikka verikokeita?
Kommentit (22)
Mene. Mene oikeasti. Uni ja ravinto ovat kaksi perusedellytystä psyykkiseen ja fyysiseen terveyteen. Nyt on tärkeintä, että tuo ei jatku ja saat nukuttua jatkossa hyvin. Se on tärkeää itsesi kannalta, mutta myös lastesi.
Älä ainakaan suostu syömään ketipinoria.
Riippuu niin paikkakunnasta ja lääkäristä mitä apua saat. Aika monille on vain kirjoitettu nukahtamislääkeresepti ja mitään ei ole tutkittu.
Harmi etteivät omat keinot enää auta. Toivotaan että saat apua.
Ilman muuta kannattaa mennä, mutta aika kärkkäästi yrittävät tarjota masennus tms lääkkeitä. Itse oon onneks saanut toimivan nukahtamislääkkeen ilman sivuvaikutuksia.
Kiitos vastauksista. Ymmärrän, ettei tämä voi loputtomasti jatkua näin, mutta toisaalta turhauttaa mennä lääkäriinkin, jos lopputuloksena annetaan vain resepti käteen ilman tutkimuksia. Melatoniinia joskus kokeilin myös, mutta siitä ei ollut mitään hyötyä. Tuntuu turhauttavalta, kun työvuosia olisi jäljellä, mutta sitten pitää puolitehoilla käydä töissä. Ehkä kokeilen vielä omia keinoja ja sitten yritän päästä lääkäriin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta kannattaa mennä, mutta aika kärkkäästi yrittävät tarjota masennus tms lääkkeitä. Itse oon onneks saanut toimivan nukahtamislääkkeen ilman sivuvaikutuksia.
Tätä kyllä ihmettelen nykylääketieteessä, että mikä tahansa yksittäinen oire tuntuu olevan riittävä masennuslääkityksen määräämiseksi.
Kokeile sitä, että et edes koita mennä nukkumaan tavalliseen tapaasi eli siihen aikaan, kun yleensä menet. Jospa sitten se väsymys tulee ilman kelloa ja yrittämistä ja sitten vasta menet, kun alkaa oikeasti nukuttamaan. Niin yleensä neuvotaan, että vasta väsyneenä pitäisi mennä sänkyyn. Älä siis edes lue sängyssä tm., vaan pysy pois koko makkarista siihen asti, kunnes alkaa ramasemaan kunnolla.
Joidenkin mukaan jo kaksi tuntia ennen kuin menee nukkumaan, kannattaisi valaistusta hämärtää, jotta aivojen melatoniini alkaa toimia. Ehkä siis sen voit tehdä johonkin aikaan illasta, mutta muuten umohtaa toiveet ja odotukset nukahtamisesta. Koska jo ajatus siitä, että kuuluisi nukkua, voi viedä unet. Koita siis saada pakko pois nukkumisesta.
Suositellaan myös, että jos ei uni tule, sänkyyn ei saa jäädä pyörimään hereillä, vaan pitää nousta ylös ja mennä muualle lukemaan tm., ei kuitenkaan liian kirkkaassa valossa. Tällöin aivot oppivat siihen, että sänkyyn mennään nukahtamaan.
Itsellä on joskus uni jostain syystä kaikonnut kokonaan ja olen silloin noussut ylös ja aloittanut keittiössä askareet. Jonkun ajan päästä on ollut pakko mennä nukkumaan, kun kerran on yöaika ja pää on kuin seisahtanut seinäkello hetken touhuamisen jälkeen. Aivothan sitä unta eniten tarvitsevat.
Voisiko sinun kohdallasi olla kyse esimerkiksi vaihdevuosista tai muusta hormonaalisesta vaivasta?
Unettomuus on jotenkin pelottavaa, kun tietää, että kuuluisi nukkua ja koska aamulla olisi taas jaksettava.
Semmoisista peloista kannattaa kumminkin koittaa eroon ja miettiä unettomana yönä vaikka sitä, että moni on silloinkin työpaikalla ja huomata, kuinka mukavaa ja rentouttavaa onkaan, että saa itse olla kotona ja vaan huiltata, kun toiset häärivät. Ehkä se uneton mielikin siitä tyytyväisyydestä rauhoittuu. Koska aivothan ja se, mitä siellä tapahtuu, on se, mikä ihmistä valvottaa.
Vierailija kirjoitti:
Älä ainakaan suostu syömään ketipinoria.
Miksi? Kiinnostaa koska ketipinor on lääke johon ei tule riippuvuutta.
Olen aina ollut vähän huono nukkumaan.
Noin 33-35v huomasin, että vaivani aaltoilee hormonikierron mukaan. Nukun välillä huonosti ja levottomasti. Nykyisin ongelmani on erityisesti herääminen aamuyöllä. Tätä tapahtuu erityisesti ennen ovulaatiota ja menkkoja.
Olen nyt 37v ja luulen, että jo muutaman vuoden kyse on ollut hormonitoiminnan muutoksista. Estrogeenin vaihtelu. Tunnen sen jokaisella solullani. Ehkäpä jopa esivaihdevuodet, koska hikoilen kauheasti ennen menkkoja.
Stressi ja ajatus siitä, että nyt pitäisi saada nukuttua pahentaa tilannetta. Välillä olen täysin loppu ja luulen, että tämä oli tässä, en nuku enää ikinä. Tuntuu kuin olisin kadottanut nukkumisen taidon. Kunnes kaboom, nukun taas ihan ok.
Neuvoja ei ole antaa, olen ollut välillä totaalisessa paniikissa asian suhteen. Nyt on taas hyvä kausi. Ens viikon ovulaatiota odottelen. Alamäki taattu.
Melatoniini 5 mg antaa unen. Oletko kokeillut?
Kannattaa mennä ennen kuin unettomuus aiheuttaa lisää psyykkisiä ja fyysisiä ongelmia.
Akupunktio, lääkkeetön, toimiva ja hyvä! Etsit vain hyvän tekijän siihen, heissä on eroja niinkuin kaikessa.
Jos olet oikeutettu työterveyshuoltoon, mene sinne. Kun olet hyvin perusterve, on ehkä niin, että mitään laboratoriotutkimuksia ei ole tehty vuosiin.
Ikävää, että epäilet lääkärin viitsivyyttä jo etukäteen. Voit itse esittää toivomuksen unettomuutesi syyn perusteellisesta selvittämisestä. Lääkärin asia on arvioida, mitä se sisältää. Lääkitys ensimmäiseltä vastaanotolta ja ainoana ratkaisuna ei ole mitenkään ensisijainen lähestymistapa, ellet nimenomaan itse esitä toivetta saada heti jotain lääkehoitokokeilua.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet oikeutettu työterveyshuoltoon, mene sinne. Kun olet hyvin perusterve, on ehkä niin, että mitään laboratoriotutkimuksia ei ole tehty vuosiin.
Ikävää, että epäilet lääkärin viitsivyyttä jo etukäteen. Voit itse esittää toivomuksen unettomuutesi syyn perusteellisesta selvittämisestä. Lääkärin asia on arvioida, mitä se sisältää. Lääkitys ensimmäiseltä vastaanotolta ja ainoana ratkaisuna ei ole mitenkään ensisijainen lähestymistapa, ellet nimenomaan itse esitä toivetta saada heti jotain lääkehoitokokeilua.
Olen kollegoiltani kuullut, että työterveyshuollossamme on lääkäreitä, jotka esimerkiksi työuupumukseen tarjoavat ensisijaisesti masennuslääkkeitä eikä välttämättä edes sairauslomaa tai työpsykologin tapaamisia.
Olen hieman alle 40-vuotias, joten hormoniongelmat voisivat olla yksi selitys. Tosin ns naistenvaivat eivät taida kuulua työterveyteen ollenkaan.
ap
Koita vaikka aluksi jotain melatoniini tai allergialääkettä vapailla. Saa ilman reseptiä. Valitettavasti lääkäri määrää sinulle ensin joko mirtaa tai Ketipinoria. Jos eivät auta tai tulee haittaavia sivuoireita saat vahvemman lääkityksen.
Lääkäri voi parhaassa tapauksessa kertoa sulle jotain lääkkeettömiäkin keinoja mutta todennäköisesti poistut sieltä resepti kourassa.
En tiiä. Nää on niin vaikeita asioita, kun itselläni ainakaan ei saisi olla mitään stressiä tai taakkaa että uni tulisi helposti tai ettei se häiriintyisi . Olen niin herkkä. En ole jaksanut lääkärissä tämän takia käydä, jotenki koittanut itse rentouttaa itseäni. Joskus en kyllä sitten nuku ollenkaan ja joskus pätkissä..