***HUHTISET jouluviikkoon***
Huomenta kaikille!!!!
Viimepäivät ei oo mennyt voinnin kannalta oikein hyvin. Olen ollut viime keskiviikosta asti saikulla ja täään haen vielä täksi viikoksi. Pyörryin töissä ja kaaduin onneksi vauvalle ei käynyt mitään mutta kyllä se pysäytti. Nyt olen näinä viime päivinä huomannut kuinka rasittunut ja yliväsynyt olen..yöt menee vielä osakseen esikoisen ' ' hoivaamiseen' ' tai itkemiseen. Jospa nyt saisi levätä ja ladata voimia oikein kunnolla ja jatkaisi taas ensiviikolla työntekoa. (enään 3kk äippälomaan :)
Nyt ehtii hyvin tekemään joululaatikot ja muut ruuat valmiiksi kun poitsu päivät hoidossa. Ja noin muutenkin hyvällä mallilla jouluaskareet.
Oma napa: Edelleen väsymys painaa vaikka hb noussut 120 kuukauden lisäraudan syönnin jälkeen.Tuntuu kauhealta kun ei yksinkertaisesti jaksa mitään ylimääräistä tehdä. Paino tuntuu nousevan silmissä ja osaksi johtuu siitä ettei ole voimia lähteä päivittäin lenkille.Ahdistaa tämä painon nousu enemmän kuin ekassa raskaudessa. Vauva on tosi vilkas ja ihana tuntea potkuja päivittäin..päästiin viime keskiviikkona ylimääräisen kerran kurkkaamaan masuun ultrassa kun varmistettiin että vauvalla kaikki hyvin kaatumisen johdosta..sielä se imi peukaloa ja heilutteli meille :)
Taianpa mennä vähäksi aikaa sohvalle lepäämään ennenkuin lähden lääkärin
Hauskaa joulun odotusta masukeille!!
Sanna rv 21+6
Kommentit (30)
kaikki huhtikuiset!!! Lueskelin äsken pikana kaikkien tän viikon kuulumiset ja yhdyn Sennyn kommentteihin Leivänkannikan ja kumppaneitten kirjotuksiin. Tosi monilla tuntuu supistelut olevan ongelmana ja itselläkin on just näin. En ole ehtinyt työn kiireissä käydä netissä ollenkaan, meillä on täydellinen joulunaluskaaos täällä töissä:(. Supistelee päivällä ja illalla ja.....mulla on neuvola lääkäri vasta 3.1, aion kyllä kysellä tarkemmin näistä. Toisaalta hirvittää jos ovatkin saaneet jo jotain aikaan....mutta muistan esikoisen ajalta samanmoiset hommat. Onneks huomena alkaa usean päivän vapaa, olen aivan rikki poikki kuollut tän mun työn takia...
Painonnoususta, itsellä on tullut 5,5-6 kiloa, ja olin tosi kauhuissani kunnes kaivoin esikoisen äitiyskortin ja aivan samoissa kiloissa ollaan kuin silloinkin, fiu....koska kokonaisuudessaan silloin tuli n.12,5kiloa ja kaikki lähti pois plus vähän ylikin. Itsellä ei painoa ole muutenkaan ollut yhtään liikaa, sais ehkä jopa pari kiloa sitte jäädäkin;).
Mutta, mutta, joulunvalmisteluita vielä edessä huomisillaksi ja lauantaiksi, sitten rauhotutaan joulun viettoon miehen ja pojan kanssa aivan rauhassa omassa kotona, ihanaa:). Mun vanhemmat ja sisko miehensä kanssa tulee vasta tapanina syömään meille.
Voikaahan kaikki hyvin ja huolehditaan jaksamisestamme:).
Rauhaisaa Joulun Aikaa Kaikille Huhtimasuille, tuskin ehdin huomenna enää toivottelemaan(nää pirun duunit.....*manaa*).
Inkkarityttö 23+3
Ihanaa kun on tullut lunta ja kotona tuoksuu joululta & näyttää tunnelmalliselta (ikuinen romantikko).
Kävin tänään lääkärineuvolassa ja hämmästyin, että mitään suurta muutosta ei ole missään tapahtunut; sf-mitta 24cm, painonnousu alusta asti 8 kg, hemppa 128 ja verenpaine 120/60 sekä kaikki ennallaan kohdunsuulla & kaulalla (3-4 cm).
Huomenna on sokerirasituskoe ja yritän vielä viimeiset minuutit herkutella, hih hih....
Kaikki jouluvalmistelut alkaa olla tehtyjä, huomenna vielä viime hetken kaupassa käynti ja sit meidän pesue rauhoittuu joulun viettoon.
aatun_äippä: eiköhän tähdätä tällä kertaa sellaiseen tehokkaaseen reippaasti alle 10 h synnytykseen?
No mutta oikein rauhaisaa joulua kaikille, masut täyteen suklaata ym herkkuja ilman omantunnon tuskia!
Beatitude & Eemeli rv 26+2
Täällä sitä istutaan töissä viimeistä päivää ennen kahden viikon joululoman alkua. Vielä ei kovin kovasti joululta tunnu (itse asiassa pari viikkoa sitten tuntui enemmänkin), mutta illaksi on miehen kanssa sovittuna joulusiivoustreffit ja huomenna paistan laatikot ja lihan, joten ehkäpä se siisti koti ja hyvät tuoksut sitten tuo joulumielen kunnolla. Se hyvä puoli tässä raskaana olemisessa on, että mies suostui mulle siivousavuksi ja maton kantajaksi/tamppaajaksi ihan ilman mutinoita. En kyllä tällä mahalla yksin siihen urakkaan alkaisikaan.
Beautitudelle lykkyä sokerirasitukseen! Laskeskelin, josko joudun itsekin sinne just jouluviikolla ja sitten saan kivasti kiellon herkkuihin just jouluksi ;o) Onneksi se rasitus onkin vasta viikoilla 26-28 eikä 24-26 niin kuin muistelin, joten mä ehdin sinne tammikuun alussa sitten. Jouluna aion kyllä _syödä_, mutta ehkä ihan hitusen säännöstelen tuota karkin ja erityisesti suklaan määrää, kun siitä tulee vähän huono olo ja närästystä. Oikeata jouluruokaa aion kyllä pistellä surutta!
Inkkaritytöllä ja muillakin oli ollut supisteluja, samoin mulla. Eilen kävin ruokakaupassa hakemassa joulun ruuat ja piti välillä oikein hyllyjen väliin pysähtyä odottamaan, että supistus menee ohi. Eivät onneksi ole kipeitä suppareita, vaikka aika voimakkaita ovatkin (tai siis tuntuvat jo tämän kokoisessa mahassa aika hyvin, kun koko maha kovettuu). Ongelma on pikemminkin se, että supistukset saa aikaa pissahädän, mikä ei ole välttämättä miellyttävä asia puolitäyden ostoskärryn kanssa prisman etäisimmässä nurkassa jouluruuhkan keskellä :o) No, pitää nyt joulun aikaan lepäillä, niin eiköhän ne supparitkin siitä vähene. Tuntuu, että niitä tulee lähinnä rasituksessa ja erityisesti kuin pitää keskivartalon lihaksilla tehdä kiertoliikettä kuten esim. imuroidessa tai just ostoskärryjen kanssa. Tuskinpa kuitenkaan saavat sen kummempaa aikaiseksi kohdunsuulla. Oikeastaan toivon, että sitten loppuajasta kohdunsuu pehmenisikin jo etukäteen, jos sitten joutuvat käynnistämään vauvan ison koon vuoksi aikaisemmin. Mutta nyt kyllä on vielä selkeästi liian aikaista pehmenemisille. Joskus 10 viikon päästä sitten. Mulla on kans lääkärineuvola edessä tammikuussa, joten siellähän sitten tilanteen näkee.
Nyt täytyy yrittää vielä tehdä hitusen töitä ennen lomaa. Oikein rauhallista ja tunnelmallista joulunaikaa kaikille mahakkaille sekä mahakkaiden perheille!
A.A. 24+1
Tulin juuri neuvolasta th:n vastaanotolta. Jäi jotenkin ahdistus. Uusi työntekijä, kiireen aisti. SF-mitta oli alle 4 vkoa sitten 18 cm juuri ihannekäyrälle asettuen, ja nyt sai täti kertamittauksella 26cm! Käyrä pomppasi normaaliasteikon ylärajalle. Itse alalla työskentelevänä tietysti sitten heti kotiin päästyäni mittailin, ja sain 22-23 cm (tiedän että itse vähän vaikeempi mitata mutta selvästi pienemmän luvun sain). Ahdistaa kun en oikein nyt luota kumpaankaan tulokseen. Olen tosi pienikokoinen ihminen ja pelottaa että tulossa on joku yli 4-kiloinen sokerivauva :(. Eka raskauskin on. Pissat ja paineet, Hb kunnossa, samoin sydänäänet että ei silleen mitään hätää. Kuitenkin jäi sellanen orpo olo, ettei oikein jatkoseurantaan luota... Painoa tullut 8 kg. Joka päivä olo on enemmän ja enemmän postiautomainen ;) Mulla tosin lähtölukemat 49.5kg/158cm joten varaa on kiloja tulla.
Olenkohan nyt yliherkkä vaan, vai?
Huoh, onneksi joulu tulloo. Toisaalta herkuttelua ei voi estää ja siten läskiä/nestettä kertyy. Tammikuun pitäis vielä kulkea keikkalaisena töissä. Meiltä ei mene bussia tuohon kaupunginosaan, ja matkaa kuitenkin reilut 3 km joten pakko kai varoen pyöräillä matkat. Vähän jännittää pystyssä pysyminen...
No, odotellaas joulua ja koitetaan olla hermoilematta!
t. Niinu ja pikkukaveri rv 25+5
Me lähetään kohta ajelemaan,ja viemään lapsia isälleen,ja ite lähden mieheni kanssa parin päivän pikkumatkalle=)Aattoiltana tullaan sitten kotia
ja lämmitellään noita ruokia kaksin.Ens jouluna sitten koko perhe yhdessä jouluillaan.
N11NU:mullakin mitattiin viimeksi maha liian suureksi käyrien mukaan,ja
terkkari sanoi,että jos vaikka lapsivettä liikaa tai sokerivauva...olin 2 päivää aiemmin käynyt rakenneultrassa,ja vaavi normaalikokoinen ja lapsivettä sopivasti,niin en huolehdi.4kg tullu painoa,ja lähtiessä paino normaali,niin ei siitä huolta.Mahan kokoon vaikuttaa ruumiinrakenne yms ja kuka mittaa.Mulla 2 lasta aiemminkin,ja aina maha ollu viikkoihin nähden liian pieni tai liian suuri=)Tietysti hyvä kun tutkiivat,ja mä meen ainakin mielelläni ylimääräiseen kontrolliultraan kattomaan mitä pikkuselle kuuluu=)
Mutta voikaa kaikki paksusti,ja syökää hyvin...kiloja kerkee sitten murehtia huhtikuussa kun vauvat syntyy=)
Huiskutin 24+3
Heti ensiksi kysymys Beatitudelle, eli miten meni sokerirasitustesti? Oliko litkuna edelleen vettä ja sokeria? Itse jouduin siihen testiin esikoista odottaessa, ja nyt sitten taas. Oikein otti päähään, tulin viimeksi niin pahoinvoivaksi siitä, yök!
Neuvolassa kaikki oli hyvin, painoa oli tullut kilo lähtöpainosta lisää. Jouluna määrä sitten varmaan viisinkertaistuu :)
Mutta nyt pölyrätti käteen. Oikein ihanaa joulua kaikille huhtihelmien odottajille, nauttikaa joulusta ja jouluruuista täysin vatsoin!! Palaillaan sitten taas joulun jälkeen :)
Sanna ja Pekkapauliina 23+1
Meillä koettiin pieni draama tuossa eilen, kun vauvan liikkeet loppuivat kokonaan (pari päivää oli hiljaista). Neuvola oli kiinni, joten synnytysvastaanottoon vaan. Siellä ihana kätilö kuunteli sydänäänet ja saatiin paras mahdollinen joululahja, eli meidän pikkuisella on kaikki hyvin! Ultraankin pääsimme, ja siellä selvisi, että huhtikuussa meille tulee pieni TYTTÖ :)
Nauttikaa Joulusta!
Serenity ja tyttö 25+2
Aatun_äippä:
Sokerirasitus meni hyvin, paasto ei ottanut niin lujille kuin olin olettanut. Ja minulle " tarjoiltiin" hiilihapollista, ei mielestäni kauhean makeaa " juomaa" .
Ainut haitta oli armoton väsymys, joka iski ennen viimeistä verikoetta.
Sain tietää ensimmäisen tuloksen, joka oli normaali ja terveydenhoitaja kuulemma soittaa, jos toisessa tuloksessa on jotakin poikkeavaa.
Serenity:
Onnea tytöstä ja erityisesti siitä, että kaikki oli hyvin! Itsekin huomaan huolestuvani, jos en päivän mittaan tunne liikkeitä.
Leppoisa joulu on ollut, tosin esikoinen ei eilen suostunut päiväunille, kun lahjat oli niin mieluisia. Tänään kävin " periaatetaistelun" ja nyt on jo yli tunnin nukkunut. Lähdetään iltapäivällä pariksi tunniksi ulkoilemaan kirpsakkaan pakkasilmaan niin ei mene loppuilta ihan ylikierroksille...
Rauhaisaa joulupäivää!
Beatitude & Eemeli rv 26+6
Päivää joulun jälkeen. Nyt on " klassiset" mietteet, eli elämäntapojen terveellisemmiksi muuttaminen ;). Painoa on tullut parin viimeisen kk aikana yhtäkkisesti enemmän, joten päätin heittää konvehdit ym pois ja alkaa puputtaa vihanneksia, marjoja, hedelmiä. Jos saisin pidettyä tuon painonnousun kilossa/kk niin loppulukemat jäisivät sinne 11-12 kg tuntumaan. Olo on ollut sen verran turpea ja raskas, etten enää haluaisi lisäläskiä. Mammahousutkin irvistää. Nyt tullut se 8kg alkutilanteesta. Antakaa mulle hyviä vinkkejä jos teillä niitä on. Mikä olis sellanen hyvä tahti painon nousta? Ei tarvis ihan tuota puolta kiloa viikossa tulla...
Pari päivää oli harvinaisen hiljaista mahassa, ja eilen jo vähän huolestuin. Illalla kaveri alkoi kuitenkin potkia ja aamulla heräsinkin jo oikein kunnon matsiin :) Olipa ihana tunne. Sitä ehtii jo ajatella kaikkea ikävää kun ei tunne liikkeitä. HUH! Nyt kun sitä jo voisi lapsensa pelastaa olemalla valpas. Vaikka olishan se ihan pikkurääpäle vielä, n 900g.
Hauskaa tapania kaikille. Huomenna onkin luvassa reissu Haaparannan Ikealle lastenhuoneen sisustushankintoja varten. Seinät on maalattu.
T. Niinu ja kaveri 26+2
Hei vaan kaikille!
Sanzu1: Onneksi selvisit kaatumisesta säikähdyksellä ja vauvalla kaikki hyvin! Esikoista odottaessani koirani kaatoivat minut jotain rv 20+ ja vähänkö säikähdin. Onneksi siitäkin selvisin säikähdyksellä, mutta tiedän tunteen.
Leivänkannikka: Olipas ikävää luettavaa toi lääkärissä käyntisi. Kyllä tosi ala-arvoisen kuuloista kohtelua!
joikuli: Itselläni on se käsitys, että leipäjuustoa voi/saa syödä ja itse olen syönyt nyt, kuten ekassakin raskaudessa.
Eilen neuvolassa: Kävin eilen neuvolassa. Painoa tullut tähän mennessä 7.5kg. Olen koko ajan ollut huolissani painonnousustani. Kattelin sit eilen esikoisen äitiyskorttia ja huomasin, et samalla viikolla silloin paino oli noussut 7.8kg, joten aika samassa menee:). Ekassa raskaudessa painoa tuli yhteensä 14kg, joten enpä siis enään niin kovin pelkää tuota painon nousua. Verenpaine oli 101/66 eli matala, mutta niin se on normaalistikin ja raskausaikana entistä matalampi. Hb oli 113. Käski neuvolasta aloittaan ottaan rautuaa joka toinen pv. Viime raskaudessa Hb oli alimmillaan 110, eikä kertaakan käsketty ottaa rautaa, joten erilaiset on käytännöt eri hoitajilla. Aattelin nyt alkuun ottaa rautaa 3x/vko, koska ei mulla mitään ongelmia oo. Sf mitattiin eka kertaa ja oli 18, kuulemma keskikäyrällä. Sydänäänet kuului hyvin, mutta Lilliputti tuumasi hommasta hermostua:). Dopleri sai monta mojovaa potkua!
Jouluvalmistelut on hyvällä mallilla. Torttuja ja pasteijoita teen lähempänä aattoa. Siivoukset tehty ja koristeet laitettu. Mies pesee aatonaattona saunan ja sit samalla käydään joulusaunassa. Aatonaattona vaihdan vielä sänkyyn puhtaat lakanat ja moppaan alakerran lattian. Turha aiemmin mopata, ku keli meni täällä taas plussalle ja vettä tulee:(. Koira ja poika kantaa kuraa sisään, joten... Oli niin ihanaa, ku lauantaina tuli vähän lunta ja siitä asti oli kuivaa ja pientä pakkasta. Kovin toivoin, et olis jatkunut, mutta ei:(.
Nyt lähden kattoon Kymmenen uutiset ja pikkuhiljaa nukkumaan.
Senny ja Lilliputti rv 22+4