**KEVÄTtoiveiden jouluviikko!**
Edellinen pino:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9052434&p=&mpage=3&tmode=…
Ja oma veikkaukseni on, että tämä on viimeinen odotusviikko ainakin yhdelle meistä :D
Kommentit (47)
Kiitos Minksille kuvista! Täytyy sanoa että herkkää teki, mutta ei vain pelkästään sun ihanuuden puolesta vaan tuli surku itseäni, kun jäi nuo herkät hetket kokematta :(
Mutta meillä on nyt täällä herkkää hetkeä yllin kyllin, kun Noel pääsi kotiin! Kolmen maissa lähdettiin sairaalasta, ja nyt ollaan tässä ihasteltu pikkuista silmät suurina. Tuntuu niin hassulta että se tuli meidän kanssa kotiin, eikä tarvinnut enää tulla tuijottelemaan tyhjää vauvansänkyä surkeana...
Mä olen kyllä niin poikki, että alkaa olla kestäminen ihan äärirajoilla. Viime yönä nousi hetkeksi kova kuume ja itkin vaan uupumusta kun tuntui etten jaksa enää mitään. Kamalaa nousta lypsämään yöllä raskaan päivän jälkeen, kun ei saa edes nuuhkia vauvan päätä siinä ohimennen. Toivottavasti ei nyt iske mikään baby blues, kun Noel on onnellisesti kotona ja pitäisi alkaa pyörittää arkea vähitellen...
Mutta kohta pitää mennä ottamaan lääke ja sitten aionkin pestä vauvan perusteellisesti. En tiedä uskaltaisiko vielä suihkulla pestä (ammeen kanssa pitää odotella että rintakehä paranee kunnolla leikkauksen jäljiltä), vai pitäisikö vaan pyyhkiä märällä. Ehkä nyt vaan pyyhin, ja suihkutellaan sitten kun on vähän stabiilimpi olo.
Mutta Tiggerille pikaista jakautumista, päivät tuntuu varmaan ihan älyttömän pitkiltä!
Kandi
p.s. me aiotaan viettää joulua huomenna, kun ne kaikki ruuatkin on pakkasessa vielä :)
mutta taitaa jäädä tää päivä ilman sen suurempia mullistuksia. muutama kipeä supistus tullut viikon aikana, kivuttomia sitäkin enempi. liitokset natisee.
pikapyrähdys synnärillä ei tänään tuottanut sen kummempaa. ei ollut vettä, vaan ilmeisesti valkovuotoa. lääkäri teki sisätutkimuksen ja katto tuon lantionkin, normaalikokoinen vauva pitäs mahtua tuleen. painoarvio kädellä 3600 g ja ultralla vähän vajaa 3900 g. sormelle ollaan auki, mutta kanavaa vielä se kaks ja puol senttiä jäljellä.
minks: onnea vielä täällä palstallakin pojasta:) komea on! vaatteista: juu, ei mullakaan ollut noita 50 senttisiä vaatteita varmaan kun yks body ostettuna. mut nyt sain tutuilta kierrosta ison kasan just noita pikkusia vaatteita, eli enpä ois niitä ite hirveesti tarvinnutkaan.:)
kandi: kiva että noelkin on jo kotiin päässyt. mäkin haluun päästä peseen pikkusta!:) eli kyllä, päivät alkaa tuntuun tooosi pitkiltä.
neuvolassa oli kaikki ke ok. ens tiistaina seuraavan kerran. täti oli jo keskiviikkona sitä mieltä ettei tarttis tolloin tiistaina enää mennä, mut jos nyt ei mitään mullistavaa tapahdu, niin siellähän minä. silloin tehdään myös lähete tayssiin ya-kontrolliin.
mut nyt nauttiin viikonlopusta kotona, viikko oltiinkin reissun päällä:)
tigru ja simppis 40
viime yönä alkoi säännölliset supistukset klo 3.30. aamulla käytiin tayssissa näytillä, mutta lähettivät vielä kotiin lepäileen, kun jäi sit toi nukkuminenkin yöllä vähäiselle.
nyt on kyllä tahti aamusta rauhoittunut, mut ehkä se tästä kun kohta saan ruokaa ja sit meen taas köllötteleen. ai niin siitä limatulpasta, nyt ainakin viimeistään osa siitä lähti aamupäivällä. miehellekin ylpeänä esittelin, että kato, eikö näytäkin ihan limatulpalta:)
kanava oli eilisestä lyhentynyt 2,5 cm-> 1 cm eli kyllä siellä sentään jotain edistymistäkin tapahtuu:)
mut siis odottavissa fiiliksissä täällä, olo on " kuollut" , toivottavasti sais vielä päikkärit ruuan jälkeen nukuttua jos vielä tänään lähtö tulee uudelleen.
tikru ja simppis 40+1
Minks: Kiitos ihanista kuvista! Oli kyllä koskettavia ja niin elämän makuisia. Saanko kysyä ponnistusasennosta? Missä asennossa ponnistit vai kokeilitko useampia? Kuinka kätilöt antaa/kannustaa kokeilemaan eri asentoja? Kiitos muuten vaate vinkistä, meiltä puuttuu juuri niitä paitoja tai bodyjä, potkareita kyllä on pieniäkin. Mites kissat on suhtautunut pikkuiseen? Me haettiin vaunut ja nyt kissat kilpailee siitä kuka niissä saa nukkua. Yritettiin suojata ne etteivät oppisi nukkumaan niissä mutta aika toivotonta tuntuu olevan.
Kandi: Ihanaa että saitte Noelin kotiin ja hauskaa joulua teille :) Jos jaksamisesi tosiaan on äärirajoilla muista puhua siitä neuvolassa niin saat varmasti apua ajoissa, sen jälkeen mitä oot joutunu käymään läpi ei oo mikään ihme että voimat alkaa ehtyä. Mutta tilanne voi kyllä tasaantua nyt kun voit ottaa pikkuisen syliisi milloin vain ja tuntea että kaikki on hyvin.
Voi vitsi mä voin vaan kuvitella miltä se tuntuu kun katselette pieniä tuhisevia nyyttejä sylissänne ja saatte nuuhkia sitä ihanaa vauvatuoksua. Miltä oleminen kotona vauvan kanssa muuten tuntuu? Minks joko onnen tunne on läsnä jatkuvasti? Onko tilanne rauhallisempi kotona kuin sairaalassa ja ehtiikö pikkuista ihastelemaan eri tavalla?
Tikru: Taitaa olla sullakin pian nyytti kainalossa! Toivottavasti kaikki menee hyvin eikä enää pitkity odottaminen. Nyt jänskätään vieläkö ehtii tän vuoden puolelle vai meneekö ensi vuoteen :) Ja tuleeko tyttö vai poika. Teidän pikkuista juhlitaankin sitten oikein ilotulituksen kera. Voimia matkaan!
(.) Mulla on hirvee pelko et vauveli tulee ulos ennen aikojaan. Kun pysyisi siihen saakka että sen saa heti viereen eikä joudu keskoskaappiin eri osastolle niin olis kaikki hyvin. Mä odotan ens tiistain neuvolaa ihan älyttömästi että kattoo ettei oo merkkejä siitä et vois tulla vielä. Mutta kai mä vaan vauhkoon kaikkee, jotenkin täytyis saada itsensä rauhoittumaan ja unohtaa kaikki huolet ja vaan keskittyä tähän ihanaan odotukseen.
surullinensiili ja pikkutiikeri 30+5
Tigger: Nyt nukkumaan vaan niin paljon kuin pystyy! Vauva näköjään rupee kohta pinkeen pihalle sieltä, kun edistystäkin oli yhtäkkiä tullut. Kohta on (ellei jo nyt...) niin kovat kivut, ettet ehdi lepäämään. Tsiikailenpa lehdestä, näkyykö teiän kuva vuoden eka vauva-artikkelissa... Heitän vielä sukupuoliveikkauksen varovaisesti - tuliskohan teille tyttö...? Tehän ette tienny etukäteen sukupuolta?
Minks: Mun täytyy ootella tiistaihin, jotta nään teiän kuvat, kun meen sillon töihin työmeilin ääreen vasta. Huh, kun onkin " mukavan" tihee imetysrytmi teillä öisin näin alussa. Ei pitäis mun flunssasta valittaa; jännitän aina vähän öitä, kun heräilen useammin kuin normaalisti kauheeseen yskäkohtaukseen. Sit saatan nukkua muutaman tunnin hyvin putkeen, kun nousen keitteleen eka itelleni kuumaa juomaa. Tosi hyvä, kun kerroit niistä vauvanvaatteista. Mä ite asiassa kerroin tuosta ajatuksesta miehelle, jotta saan hyvän verukkeen hankkia paljon 50-senttisiä (ja 56cm), koska ne on niin sulosia ja oon niitä himoinnutkin. Se jopa lauhtu ja uskoi, koska ennen oli sitä mieltä, ettei niitä juurikaan kannata ostaa turhaan.
Kandi ja Minks: Missä vaiheessa synnytyksessä/ leikkauksen jälkeen teille ilmotettiin, että poika tuli? Tehän kyllä tiesitte sen etukäteen, mutta kuitenkin sitten varmaan virallisesti vielä ilmoitettiin? Millaset ne kätilön tai leikkauksen tekijän ekat sanat olivat tuoreelle äidille?
Susi: Tuskin kannattaa mennä tarkistaan ens viikolla jumppaa, ellei nettisivuille ilmesty jotain tietoa. Alkaa varmaan sit, kun on se ilmasten jumppien viikko. Yritän keksiä jotain muuta liikuntaa ennen sitä. Oon joulun jälkeen vähän yrittänyt kaivaa noita jumppa-dvd:ni kevyimpiä harjoituksia päivän ohjelmaan. Mulla ei supistuksista oo vaivaa. Sulla taitaa selkeesti olla nyt hetkeksi rauhoittumisen paikka ja toivottavasti sit neuvolassa jotain supistuksista sanovat. Olipa harmi, että teilläkin mies kipeenä joulun. Mul ei kuumetta ollu (eikä tuu ikinä), mut terä oli pois.
Oltiin kattomassa välipäivinä vaunuja ja turvakaukaloita. Vielä ei varattu mitään, mutta nyt päätös kuitenkin muotoutui (tiistaina täytyy ruveta toimiin). Löysimme hyvästä alennuksesta Hartanit, joissa 2005 vuoden runko ja 2006 vuoden väri. Valitettavan synkkä väri oli vain jäljellä (tummansin.), mutta laadukkaat ovat ja niissä on toivomamme kääntöaisa. Kauheen vaikee valinta, mutta saatiinpa edistystä ja päätettiin myös turvakaukalosta. Ihan yhtä lailla kaukaloa ährättiin ja harjoteltiin laittaan autoon niin kuin joku muukin taisi teistä aikoinaan mainita (auton omilla turvavöillä). Onnea surullinensiili vaunuista kotona! Sanos ny vielä minkä merkkiset teille tuli, unohdin jo. Oliko jollain muulla Hartanit kans?
Kylläpäs väsyin vaunuliikekierroksista, vaikka kivaa oli. Kandi, vähemmästäkin sitä voimat uupuu, joten ymmärrettävää täysin, että sulla on rankkaa valvomisien ja kokemuksiesi jälkeen. Voimahaleja kaikille muillekin!
-Söpösimmu, 30+2
Söpösimmu: Meidän vaunut on varmaan samanlaiset kun mitä katselitte :) Hartanit ovat ja 2005 vuoden rungolla ja 2006 vuoden kankailla, kangas tummansininen ja sisältä valkovaaleensini raidalliset, mä tykkään kovasti. On jotenkin tosi näppärän oloiset, melko sirot ja todella kevyet. Vaikka ei vielä käyttökokemusta ole (muuta kun kissojen työntelystä...) niin suosittelen kyllä! Hienoa et sait miehes suostuun 50 senttisiin vaatteisiin. Mä sanoin miehelle et käynkö minä ostaan valmiiksi nyt vai käytkö sinä sitten kun vauva on jo ulkona ja niitä tarvii hakea akuutisti, totesi vaan että no jos tilanne vaatii niin kai hän ne sit hakee... Just joo eli mä käyn kyllä ostaan kun tästä kaupungille jaksan lähteä. Mutta eihän tässä mitään kiirettä ole vielä yhdeksän viikkoa aikaa... :) Onkohan alennusmyynneillä muuten paljon vauvanvaatteita?
Onko tikrusta kuulunut mitään? Jännittää niin et kumpi tulee. Toivottavasti kaikki on menny/menee hyvin!
Sain vihdoin ommeltua ne mammafarkut itselleni. Näissä on molemmilla sivuilla kolme nappia joita voi tarpeen mukaan siirtää, ei siis ole resoria vaan tuo etumus nousee mahan päälle. Mä en kyllä jostain syystä viihdy näissä mammamallin vaatteissa erityisesti housuissa, näyttää ihan valaalta vaikka maha onkin melko pieni :) Tein myös imetystyynyn. Aikaa meni varmaan tunti. Otin kaavan huvitutin sivuilta olisko osoite www.huvitutti.fi tai jotain. Pienensin sitä vähän ja ompelin lakanakankaasta sisätyynyn jonka täytin styrokspalloilla, hintaa tuli alta 7¿. Tyynyliina puuttuu vielä mut mä haluisin siihen jotain suloisempaa kangasta joten se täytyy vielä etsiä ja siihen voikin mennä vielä jokunen euro lisää, mut paljon halvemmaks tuli kun ostaa, tosin mä luulin et ne on valmiina ihan sika kalliita mut ei se 35¿ musta ole paha hinta sellaisesta valmiina. Oon saanu leikattua kankaat pariin pussilakanaan ja yhteen tyynyliinaan (toistaiseksi tarpeeton mut onpa sit myöhemmin samaa sarjaa) ja pinnasängyn suojuksen osat on leikattuna valmiiks. Oon saanu kudottua puolitoista pientä sukkaakin oikein riemunkirjavasta langasta :) Saan kyllä aikaiseksi kun inspiraatio iskee mut se kestää aina. Saa nähdä saanko sitä haalaria neulottua, nyt on onneks päivätkin aikaa miettiä kaiken näkösiä tämmösiä kivoja juttuja. Tosin mun pitäis ommella siskolle vanhojentanssi puku ja siihen menee kyllä aika paljon aikaa.
Jälleen tuli mieleen yksi vaateaiheinen kysymys, onko teillä vauvalle minkälainen pipo? Siis ulko käyttöön? Mitä pitää pukea päähän kun vie lapsen ulos tai autoon? Mietin et riittääkö sellanen kudottu villapipo jos alla on puuvillamyssy?
OIKEIN MUKAVAA UUTTA VUOTTA KAIKILLE! Nauttikaa viimeisestä kohtuu rauhallisesta uudesta vuodesta ensi vuonna siinä onkin pieni vipeltäjä jaloissa :)
surullinensiili ja pikku-tiikeri 30+6
Laitoin teille mailitse muutaman kuvan. Varoitus: saattavat aiheuttaa tunnereaktioita raskaanaoleville ja imettäville :) Ainakin itselle, ihan on itku herkässä koko ajan.
Eka vaatteista: Mies on tällä hetkellä kaupassa ostamassa kuteita vauvalle. Eli: Älkää kuunnelko niitä, jotka sanovat ettei pieniä vaatteita kannata ostaa ku jäävät heti pieniksi. No, me ei ostettu sit äippäpakkauksen lisäks juuri mitään ja tässä tulos. Ei yhtään sopivaa housua vauvalle! Kaikki NIIN isoja. 60cm kuteet ihan valtavia. Ei käy. Jopa nallehaalari kokoa 50-56 hukuttaa vauvan, mutta on ainoa haalari jota voi edes kuvitella turvakaukaloa varten. Tutan 62cm haalari on ihan mahdoton. Ei kädet ja jalat yletä niille varattuihin aukkoihin vaan vauva jää haalarin keskelle. MIten siinä sitten vöitä kiinnität!? Ostakaa ihmeessä te viisammat edes parit 50cm housut ja paidan (paitoja meillä kyllä on jostain syystä. Niissä suuruus ei niin vaivaa). Mutta sopivat housut ja ehkä haalarikin olisi nyt tarpeen!
kandi: Tiedän kuinka paljon sitä kotiin pääsyä odottaa. Mullaki uhkasi lykkääntyä bilirubiinin takia ja tuntu niin kurjalta, kun eka odotti et pääsee tiettynä päivänä ja sit joutuuki viel kärvisteleen. Aivan ihania kuvia oli, ei kyllä arvais että pikkuisella sydämessä vikaa.. Ei näytä siltä. Ei kyllä voi kuvitella mitä olette käyneet läpi. Onko tuolle aortan ahtaumalle löydetty mitään syytä? Meinaan teidän suvussahan oli rytmihäiriöitä, onko siis periytynyt sieltä vai ihan spontaani ilmiö? Voimia edelleen. Hyvä että imetys sujuu! Kumma kun mulla tekee edelleen niin kipeää. Voisin verrata sitä alkukipua ennenkö maitoa kunnol tulee niin suoneen pistämiseen. Sellane aika pistävä kipu nännissä ja tuon suuruinen. Toivotaan, että ajan kanssa laantuu eikä maidon tuotanto häiriinny mun jännittämisestä, kun kipu aiheuttaa sellaista jännitystä.
Osviittaa imetystiheydestä viime yöltä (15-30min/kerta):
klo 23, 23:40, 00:20, 02:54, 03:30, 04:48, 07:45, 08:45
En nyt ehdi laskeen, mutta joku teistä voi huvikseen laskea kui paljon saimme nukuttua :) Yks vaipanvaihto oli jossain välis, 15min. Ja tuo oli suht tyypillinen yö. Tosi hyvin nukkui neljästä seitsemään näköjään, kolme tuntia. Neljä tuntia onkin enkat tähän mennessä ja tuo jakso ajoittuu just tähän hetkeen. Vetelee vielki sikeitä.
Nyt syömään!
Tigger ei ollut vielä jakautunut, kyselin kuulumisia. Kävi sairaalassa näytillä, kun epäili vettä tihkuneen. Kaik kuiteki ok. Pari päivää ja hällä on kevättoive kun vuosi vaihtuu! Me kandin kanssa jäätiin vähän vaille, vuoden loppuunhan se meni :)
Minki ja Oskari