Jos 300 euron suojaosa poistuu, sehän tarkoittaa osa-aikatyön kannattamattomuutta. Moni yrittäjä ei voi palkata kokopäiväisesti.
Millä aikataululla 300 euron suojaosa on poistumassa? Tuskin vielä 1.1.2024? Tämä heikennys ei kyllä nosta työllisyyttä vaan heikentää sitä merkittävästi. Myös yrittäjien kohdalla tämä nostaa vain palkkauskynnystä ja riskiä, sillä moni yrittäjä ei pysty palkkaamaan kokoaikaista vaan ainoastaan osa-aikaisen tekijän.
Kommentit (238)
Hallituksen anti-työllistäminen toimii: Työttömyys kasvaa kohisten.
Vierailija kirjoitti:
Hallitus voisi miettiä joskus työnantajiakin. Kaikki eivät halua tarjota työntekijöilleen kokoaikaista työtä. Esim. kaupan ala perustuu täysin osa-aikaisiin. Olisi kiva kuulla, mikseivät he voi palkata ihmisiä kokoaikaisiksi.
Koska tietty vajaa tuntimäärä takaa ettei tarvitse maksaa joitain maksuja. En tiedä sen tarkempaa.
Täysin päätöntä politiikkaa. Itsekin tässä yritän päättää, onko minulla varaa jatkaa työntekoa vielä vai jäänkö työttömäksi, jolloin saisin enemmän rahaa. Järjetön kuvio, että osa-aikatyö halutaan lopettaa kokonaan ja passivoida ihmiset täysin.
Lopetin töiden tekemisen suojaosan poistuttua. Ei kannattanut, kun matkoihinkin meni rahaa.
Itsekkin pohdin et miten teen. Nyt olen tehnyt osa-aikatyössä vähän enemmän tunteja kun sain lisätunteja jotta saan heinäkuussa enemmän rahaa jotta saan kaikki rästissä olevat laskut maksettua.
Tulee ensi kuussa lomarahat 4 viikolta ja sitten tuet kuun alussa ja palkka. Tukia saan edellisen kuukauden mukaan eli tulevia palkkoja kela ei huomioi vaikka niistä kertoisin.
Mutta sitten elokuussa tuskin saan euroakaan toimeentulo tai työmarkkinatukea niin mulla on elokuussa paljon vähemmän rahaa käytössä kuin normaalisti.
Toki jos saan lisätunteja niin se vähän tasoittaa elokuun tilannetta mutta juuri tuo että kannattaako se eli kannattaako mun jonain kuukautena muuttaa tilanne siten etten enään ota lisätunteja vastaan vaan teen vain vähän tunteja kun jos se lisätuntien tekeminen ei rahallisesti hyödytä mitään.
Suojaisan poisto johtaa valitettavasti siihen, että kouluihin ja päiväkoteihin on entistä vaikeampi löytää sijaisia.
Kannattaisiko osa-aikatyöllistymistä miettiä muunakin kuin extrarahana? Esim. kokemuksen kartuttajana ja porttina kokopäivätyöhön?
Tein itse 3-4kk työharjoittelun vain työttymyyskorvauksella, jotta sain työkokemusta. Sen jälkeen vuoden olin töissä harjoittelijana alalla, jonne myöhemmin kouluttauduin ja pääsin opiskelujen jälkeen suoraan työelämään. En ajatellut silloin, että pitäisi saada extraa vaan sitä, että pitää saada riittävästi kokemusta, jotta pärjää työnhaussa.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko osa-aikatyöllistymistä miettiä muunakin kuin extrarahana? Esim. kokemuksen kartuttajana ja porttina kokopäivätyöhön?
Tein itse 3-4kk työharjoittelun vain työttymyyskorvauksella, jotta sain työkokemusta. Sen jälkeen vuoden olin töissä harjoittelijana alalla, jonne myöhemmin kouluttauduin ja pääsin opiskelujen jälkeen suoraan työelämään. En ajatellut silloin, että pitäisi saada extraa vaan sitä, että pitää saada riittävästi kokemusta, jotta pärjää työnhaussa.
Siinä ei paljon kokemukset lämmitä kun pitäisi laskut maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Nuorena joo. Vanhempana ei.
Siitä oli jo tutkittua tietoa että osa-aika työläisten määrä on vähentynyt eli eipä Satonen ollut tässäkään asiassa oikeassa ja yllättynyt oli urpo.
HAKEKAA TOIMEENTULOTUKEA!!! Se kompensoi asumistuen leikkauksen. Ja kyllä, olette siihen oikeutettuja jos olette aikaisemmin saanut asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Täysin päätöntä politiikkaa. Itsekin tässä yritän päättää, onko minulla varaa jatkaa työntekoa vielä vai jäänkö työttömäksi, jolloin saisin enemmän rahaa. Järjetön kuvio, että osa-aikatyö halutaan lopettaa kokonaan ja passivoida ihmiset täysin.
Et sinä tuollaista ajattele.
Kaverien pienistä yrityksistä on jäänyt useampi osa-aikainen vaan pois tän takia. Ovat nyt sitten kokonaan työttömiä.
Ja kaverini, yrittäjät, tekevät vaan enemmän itse.
Ihan h*aistap*ska-muutos oli tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallitus voisi miettiä joskus työnantajiakin. Kaikki eivät halua tarjota työntekijöilleen kokoaikaista työtä. Esim. kaupan ala perustuu täysin osa-aikaisiin. Olisi kiva kuulla, mikseivät he voi palkata ihmisiä kokoaikaisiksi.
Koska tietty vajaa tuntimäärä takaa ettei tarvitse maksaa joitain maksuja. En tiedä sen tarkempaa.
Joillakin aloilla syyt on luontaiset. Baariin tarvitaan useampi työntekijä kolmena päivänä viikossa klo 22-4.00, mutta ei sitä saa mitenkään muutettua yhdeksi kokopäivätyöksi.
Osa-aikatyön kannattamattomuus vaikuttaa myös opiskelijoiden kykyyn siirtyä työelämään. Turha siinä on sitten loiseksi haukkua, kun ei kokoaikainen työ päätoimisen opiskelun kanssa onnistu. Onnittelut vaan.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy kuitenkin muistaa, että osa-aikatyöt ovat tätä päivää esim. pienten lasten äideille. Ruotsissa tekevät niitä paljon enemmän. Osa-aikatyöt olisivat hyvin kannattavia, jo ja kun tulee perustulo. On typerää Suomen valtiolta t*ppaa osa-aikatyöntekijät siinä siirtymän välissä. Koitetaan nyt jaksaa maksaa muutama vuosi pientä suojaosaa. Nämä ihmiset käyvät kuitenkin töissä. Rangaistaan ennemmin työhaluttomia.
Perustuloa ei tule.
Ellei sen taso ole luokkaa 500€ ja kaikki, siis KAIKKI muut tuet lakkautetaan mukaanlukien eläkkeet.
Entä kaikenlaiset sijaisrekryt. Ei kannata enää tehdä lyhyitä sijaisuuksia.
Vierailija kirjoitti:
Suojaisan poisto johtaa valitettavasti siihen, että kouluihin ja päiväkoteihin on entistä vaikeampi löytää sijaisia.
No, kaupunki säästää kun ei palkata sijaisia ollenkaan. Kyllähän 90-luvun lama-aikanakin yksi opettaja sijaisti oman työnsä ohella monta muuta opetusryhmää eikä ketään palkattu erikseen sijaistamaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsekkin pohdin et miten teen. Nyt olen tehnyt osa-aikatyössä vähän enemmän tunteja kun sain lisätunteja jotta saan heinäkuussa enemmän rahaa jotta saan kaikki rästissä olevat laskut maksettua.
Tulee ensi kuussa lomarahat 4 viikolta ja sitten tuet kuun alussa ja palkka. Tukia saan edellisen kuukauden mukaan eli tulevia palkkoja kela ei huomioi vaikka niistä kertoisin.
Mutta sitten elokuussa tuskin saan euroakaan toimeentulo tai työmarkkinatukea niin mulla on elokuussa paljon vähemmän rahaa käytössä kuin normaalisti.
Toki jos saan lisätunteja niin se vähän tasoittaa elokuun tilannetta mutta juuri tuo että kannattaako se eli kannattaako mun jonain kuukautena muuttaa tilanne siten etten enään ota lisätunteja vastaan vaan teen vain vähän tunteja kun jos se lisätuntien tekeminen ei rahallisesti hyödytä mitään.
Mulla vähän samaa tilanne. Olen Itse ulosotossa velallisena sekä hakijana ja alan kohta saamaan ulosoton kautta rahaa.
Myös osa-aikatyö ja muutamaa tukea saan.
Eihän ne mulle uo:n kautta tulevat korvaukset sinänsä hyödytä mitään koska vaikka eivät vaikuta muihin tukiin niin vaikuttavat toimeentulotukeen jos nyt niistä korvauksista saan itselleni tilille mitään vai viekö ulosotto kaikki mun velkojen maksamiseksi.
Itse ajattelin omat velkani hoitaa sillä että yritän hakea sosiaalista luottoa ja jos en saa niin sitten velkajärjestely on ainoa vaihtoehto.
Onhan tuo sosiaalista luottoa koskevan hakemuksen täyttäminen siinä mielessä turhauttavaa että mun pitää soittaa jokaiseen olemassa olevaan perintäfitmaan ja varmistaa että onko siellä mitään saatavia koska kaikki ei välttämättä ole tällä hetkellä ulosotossa.
Omalla kohdalla tuet on 1100€ kuussa, otin vastaan 25h viikossa työsopimuksen jossa tienaan verojen jälkeen 850€ kuussa, työmatkakulut ja lisääntyneet ruokakustannukset tohon on noin 200€ kuukaudessa kun käyn töissä. Tukia saan ton 850€ päälle 300€ eli yhteensä 1150€ kuukaudessa tulot. Tosta kun ottaa työn tekemiseen kuluvat 200€ pois niin mulle tosiaan jää 150€ vähemmän rahaa kuussa. Eli ihan mahdollista että jäät vain tappiolle työtä tekemällä.