Anna Kontula ei lahjoita hyväntekeväisyyteen, koska se olisi kannanotto hyväntekeväisyysyhteiskunnan puolesta
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/cc8fe87c-e2ca-46c8-a2a6-0cef55185…
"Työväenliikkeessä on aina oltu hyvin kriittisiä porvarisrouvien hyväntekeväisyydelle. "
Parempi pitää rahat vain itsellään.
Kommentit (74)
Laki ja moraali ovat kaksi täysin eri asiaa.
Miten se oma kukkaro täyttyisi ellei pidä huolta että itselle jää? Komuukki kahmii kaksin käsin. Eihänne köyhät pysy köyhinä jos jotain almuja vielä annetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen samaa mieltä että kirkollisvero riittää. Me olemme pohjoismainen hyvinvointiyhteiskunta niin ei ole järkevää sotkea tuollaisia rotaryjen klubeja siihen. Paremmin pystytään katsomaan kenelle avustukset menevät jos ne tulisivat katto-organisaation eli valtion kautta.
Mitä erityistä HAITTAA siitä on, että on hyväntekeväisyyttä (hyvinvointivaltion lisäksi)?
Esimerkiksi varusmiehet keräävät vieläkin Sotainvalidien Veljesliitolle rahaa. Jäljellä vielä muutama ikänsä puolesta huru-ukko ja itse liitto rikas kuin mikä, mm mittava kiinteistöomaisuus. Nämä invalidit ja yleensä sodassa olleet pitäisi kyllä nyt jo hoitaa täysin yhteiskunnan puolesta, mutta ajatus on tainnut jäädä juuri sille tasolle, että Veljesliitto auttaa. Auttaako Veljesliitto millään lailla nykyköyhiä sairaita? No ei taatusti.
Olen henkilökohtaisesti kuullut usean sotainvalidin sanovan, että rahaa heille kerätään, mutta ikinä eivät ole näitä rahoja päässeet näkemään.
Ketjun otsikko on virheellinen. Lainatussa jutussa Kontula sanoo, ettei kerro asiaa. Ei suinkaan, ettei lahjoita. Ja antaa myös perusteensa olla kertomatta.
Luetun ymmärtäminen tuollakin aloittajalla aika heikolla tolalla.
Samoin. Tämän opin jo edesmenneeltä mummoltani. Ei me haluta almuyhteiskuntaa.
Hullu kommari, halusi laillistaa insestin ja seksin eläinten kanssa.
Kommunismissa ne suuret päälliköt eivät todellakaan jaa rahaa, vaan rakentavat muurin maan ympärille, että kukaan ei pääse sitä kurjuutta karkuun.
Vain diktaattori saa ruokaakin tarpeeksi.
Minä en maksa veroja, koska se olisi kannanotto sosialismin puolesta.
Hyväpalkkainen haluaa itse käyttää rahansa.
Minä olen niin nolo, että pienituloisena olen aina auttanut muita.
Ainoa kansanedustaja, joka on palkkansa ansainnut.
Olen laittanut aika paljon rahaa Ukrainaan. Ukrainan valtion tilille, Unisefille ym.
Aion jatkaa lahjoittamista.
En usko muuten mihinkään lahjoittamiseen ja hyväntekeväisyyteen.
Venäläiset eivät saa voittaa sitä sotaa.
Lahjoitan kuukausittain kahteen paikkaan, sellaisiin joihin luotan, että menee oikeaan kohteeseen.
Tämä on oikeiston ja vasemmiston ero. Oikeisto haluaa hyväntekeväisyysjärjestöt ja vasemmisto valtion. Lienee päivänselvää kumpaa täysipäinen ihminen kannattaa. Tietenkin hyväntekeväisyysjärjestöjä. Silloin SINÄ HALLITSET.
Ei valtiokaan siihen aukottomasti pysty. Valtio (eli virkamiehet) tekee päätöksensä mustavalkoisesti lakiin, asetuksiin ja ohjeistuksiin perustuen, ja silloin tippuu moni oikeastikin apua tarvitseva avun ulkopuolelle. Ne ohjeistuksen ei aina tunne oikeaa elämää.
Toisaalta valtio jakaa näin rahaa myös niille, jotka eivät välttämättä tarvi. Systeemiä kyllä hyväksikäytetään.
Ja sitten taas Kela. Niin pallottelua kuin voi olla, kuntoutushakemus esim, se ei mene läpi jos ei ole kielellisesti riittävän lahjakas ja osaa sanailla ne omat haasteensa ja tavoitteensa.
Kasvotusten ei tosiaan ketään tavata, ei vaikuta pärstäkerroin, vaan se että miten hyvin tuntee systeemin, jaksaa hakea ja hakea, ja osaa täytellä lomakkeita.