Vaikeus, ei vaan mahdottomuus niellä lääkkeitä. Mehukeitot ja kahvit kokeiltu. Lääkärien asenne on epäuskoinen kun kerron. En ymmärä miksei aikuisillekin voisi olla nestämäistä antiibioottia!
Särkylääkkeitä saa nyt onneksi pureskeltavina versioina. Mutta suurin osa lääkkeistä on järkyttäviä möhkäleitä jotka puolitettunakin takertuvat kurkkuun kiinni.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
itsellä auttaa kun laitan pillerin hampaiden väliin, ikään kuin puren sitä ensin ennen kuin nielaisen. Se jotenkin viestittää aivoille että nyt voi niellä.
Tämä on hyvä vinkki. Lääkettä voi myös pitää kielellä muutamia sekunteja, niin hermosto reagoi siihen, että suussa on jotain nieltävää.
Vierailija kirjoitti:
Minullakin välillä juuttuu kurkkuun, vaikka syön lääkkeitä päivittäin. Ahdas ruokatorvi ja refluksi... Ei auta kuin syödä perään jotain niin menee varmasti alas.
Riittääkö tarkoitukseen Big Mac -ateria vai pitääkö olla perhepizza kahdeksalla tuplatäytteellä?
Vierailija kirjoitti:
Ap jatkaa vielä:
Lisäksi minua on jo useamman viikon vaivanneet todella löysät ulosteet - miltei ripuli. Aamulla saan käydä kakalla kahdeksankin kertaa ja pyypyy on pyyhkimisestä todella hellänä ja jo pelkkä pideellä suihkuttelukin tekee kipeää. Kohtalotovereita paikalla?
-ap
IBS? Hypokondria? Kokeile hapanmaitotuotteita (jogurttia, piimää, hapankaalia yms.) tai maitohappotabletteja, joita löytyy myös imeskeltäviä?
Ripuliin auttaa hiilitabletit, tosin estävät myös lääkkeiden imeytymisen...
Ns siiviläkurkku. Mullakin oli nuorempana. Murskasin lääkkeet lusikalla ja söin muruset nesteen kera.
Mä "harjoittelin" nuorempana jollain vitamiinilla. Siis en sitä tietenkään pelkän harjoituksen vuoksi syönyt vaan, se tuli siinä samalla. Sitten kun pääsi siitä kammosta niellä joku pilleri, niin oli paljon paljon helpompi myöhemmin ottaa joku lääke, minkä ottaminen oli oikeasti tärkeätä. Tossa vitamiinissa ei niin olisi haitannut vaikka joskus ei olisikaan uskaltanut sitä niellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tablettien nieleminen ollut hankalaa. Sitten luin jostain ohjeen että laittaa lääke riittävän pitkälle kielen perälle ja sitten nesteen kanssa nielaiseminen. Minulla menee näin alas.
Minulla taas aivan päinvastoin, laitan tabletin kielen etuosaan ja sitten juon hirveästi vettä perään ja yritän olla ajattelematta että suussa on pilleri niin sillä tavalla ehkä menee alas.
Minulla auttaa se, että ensin suuhun kunnolla vettä ja sitten tabletti perään ja lasi tyhjäksi saman tien. Muuten tabletti jää kieleen kiinni ja sitä ei saa mitenkään alas.
Mullakin takertuvat ennen alasmenoaan. Parasta aikaa maistuu iltalääkkeet suussa, vaikka join runsaasti vettä perään. Hyh. Välillä ei lopu edes hampaiden pesuun vaan maistuu vielä senkin jälkeen unta odotellessa. Olen myös oksentanut kerran, kun yritin saada Amorionin makua pois juomalla. Ei kestänyt ruoan päälle juoda sellaista määrää.
Se on psyykkistä ettei muka pysty nielemään.
Pahinta on, kun joku herkästi liukeneva tabletti jumittaa kielen takaosan päällä tai kurkussa ja alkaa sulamaan sinne. Oksennus meinaa tulla.
Vierailija kirjoitti:
Pahinta on, kun joku herkästi liukeneva tabletti jumittaa kielen takaosan päällä tai kurkussa ja alkaa sulamaan sinne. Oksennus meinaa tulla.
Kuuluuko samalla ääni piip piip piip
Vuosia meni lääkkeet valion mehukeitolla. Viime vuosina ohentaneet keittoa ja nyt ihan litkua. Nyt syön lääkkeet vauvan soseiden kera.
Lääke pureskellun leivän sisään. Ei maistu, eikä tunnu miltään.
Hyvä olisi pyytää lääkäriltä lähete ruokatorven tähystykseen, voi olla jotain ahtaumaa?
Tärkeintä on rentoutua. Sinulla menee paikat lukkoon, kun jännität lääkkeenottoa.