Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asun Hekan asunnossa, ja vuokrani tulee pian nousemaan 710 eurosta noin 820 euroon...Elän perustoimeentulotuella, ja jo nyt joudun maksamaan 16 euroa niistä elämiseen tarkoitetuista rahoistani. Sitten kun vuokran nousee, niin minulle jää yli 100e vähemmän

Vierailija
11.08.2023 |

...rahaa elämiseen!!!

Mitä tässä nyt voi sitten muka tehdä???

Minä ASUN JO halvassa kaupungin asunnossa...Tai eivät kai nämä enää kohta niin halpoja ole.

Suuresti ihmettelen että miksei tuo kelan 694e ikinä nouse, kun KAUPUNGIN ASUNTOJENKIN vuokrat nousevat 12% pelkästään TÄNÄ VUONNA! Ollut sama 694e raja varmaan jo 6 vuotta!! Siitä asti kun perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle!

Mitä minä nyt sitten teen? Kohta ei ole enää varaa ruokaan kun joudun maksamaan niin paljon perustoimeentulostani vuokraa...Nytkin on ihan täysin kädestä suuhun elämistä, ja suuri osa vaatteistani on rikkinäisiä kun ei ole varaa ostaa uusia. Hammaslääkäriin ei pääse kun yksityiselle ei varaa ja kunnalliselle vuoden jonot!
MITEN VOI OLLA MAHDOLLISTA ETTÄ NÄITÄ ASUNTOJEN VUOKRIA NOSTETAAN KAUPUNGILLA NÄIN PALJON???!!
Nehän ovat vähävaraiselle tarkoitettu...

Kommentit (541)

Vierailija
441/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko on asua Helsingissä yhteiskunnan rahoilla? Jos haluaa pysyä pk-seudulla, niin muuta halvempaan kehyskuntaan. Järvenpäästä esim on lyhyt matka junalla Helsinkiin, jos sinne hinkuaa.

Mun mielestä noi hekan asunnot vois säästää työssäkäyville ja opiskelijoille. Elämäntapatyöttömät ja työkyvyttömät voivat asua muuallakin.

Opiskelijoille ON jo omat asuntonsa, sitä kutsutaan HOAS:ksi.

Työssäkäyviä ja varakkaitakin asuu jo Hekan asunnoissa.

Termi "elämäntapatyöttömät" on solvaus, joten jätäpä sellaiset typeryydet kirjoittamatta, ettet nolaa itseäsi.

Opiskelija-asuntoja ei riitä läheskään kaikille opiskelijoille. Ja vaikka sinä kuinka pahoittaisit mielesi, niin se nyt vaan on fakta, että näitä vaapaaehtoisesti työelämän ulkopuolelle jättäytyviä on nykyään paljon. Heillä ei ole mitään tarvetta asua pk-seudulla varsinkaan kaupungin asunnoissa.

Vierailija
442/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama perustoimeentulotuki jankkaaja tekee näitä provojaan monta kertaa viikossa.

Kyllä aihe selvästi kiinnostaa kun on palstan suosituimmissa nyt.

Joten ihan aiheellista on vaikka tekisikin, selvästi.

Ja ovathan nuo HEKA:n vuokrankorotukset erittäin ajankohtainen aihe, joka juurikin tarvitsee huomiota!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko on asua Helsingissä yhteiskunnan rahoilla? Jos haluaa pysyä pk-seudulla, niin muuta halvempaan kehyskuntaan. Järvenpäästä esim on lyhyt matka junalla Helsinkiin, jos sinne hinkuaa.

Mun mielestä noi hekan asunnot vois säästää työssäkäyville ja opiskelijoille. Elämäntapatyöttömät ja työkyvyttömät voivat asua muuallakin.

Termi "elämäntapatyöttömät" on solvaus, joten jätäpä sellaiset typeryydet kirjoittamatta, ettet nolaa itseäsi.

Opiskelija-asuntoja ei riitä läheskään kaikille opiskelijoille. Ja vaikka sinä kuinka pahoittaisit mielesi, niin se nyt vaan on fakta, että näitä vaapaaehtoisesti työelämän ulkopuolelle jättäytyviä on nykyään paljon. Heillä ei ole mitään tarvetta asua pk-seudulla varsinkaan kaupungin asunnoissa.

Miksi kukaan haluaisi asua kaupungin asunnoissa?En ymmärrä. Nehän ovat jo päälle päin näkyvässä homeessa, kaikki repsottaa ja on kulunutta, tupakka ja kannabis haisee, levotonta ja turvatonta kaikin puolin. Kuluneet kalusyeet, kylmät huoneet, vanhanaikainen tekniikka ja seinät mustat tupakasta.

Vierailija
444/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä sama perustoimeentulotuki jankkaaja tekee näitä provojaan monta kertaa viikossa.

Kyllä aihe selvästi kiinnostaa kun on palstan suosituimmissa nyt.

Joten ihan aiheellista on vaikka tekisikin, selvästi.

Ja ovathan nuo HEKA:n vuokrankorotukset erittäin ajankohtainen aihe, joka juurikin tarvitsee huomiota!

Tuo jamppa on jankannut huonoa rahatilannettaan tällä palstalla iät ja ajat, työnteko ei kuitenkaan tunnu olevan varteenotettava vaihtoehto?

Vierailija
445/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lle ilmainen neuvo: Mene töihin.

Itse olen kokopäivätöissä ja olen ollut kiitollinen asumistuesta tähän yli 800 e yksiööni Itä-Helsingissä. Ei, en löytänyt halvempaa. Säästäisin työmatkakuluissa pyöräilemällä töihin, mutta pyörän kantaminen 8. kerroksesta, kun hissi on rikki on liian raskasta kierreportaissa. Mutta nyt hallitus vie asumistuenkin. Aina ei auta se työkään...

Missä päin itä-Helsinkiä on muka noin kallis yksiö? Vai onko "yksiö", jossa lähemmäs 50 neliötä?

Useimmat asunnot joiden ilmoituksessa on vuokra on n. 600+ ovatkin sellaisia joissa tulee päälle vesimaksu, joten ne nousevat vähintään 700 sataan euroon. Nämä Satolla, Lumolla on vielä kalliimpia.

Yksityiselta voi sitten yrittää saada, mutta hankalaahan sekin on. Kova kilpailu asunnoista.

Kaupungille voi laittaa hakemuksen, mutta kukaan ei takaa että sieltä saat ja nyt ei edes tiedä millä hinnalla, kun kaupunki ei ole kertonut kaikkia korotuksiakaan.

Et näin nämä realiteetit ovat.

Vierailija
446/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi asua kaupungin asunnoissa?En ymmärrä. Nehän ovat jo päälle päin näkyvässä homeessa, kaikki repsottaa ja on kulunutta, tupakka ja kannabis haisee, levotonta ja turvatonta kaikin puolin. Kuluneet kalusyeet, kylmät huoneet, vanhanaikainen tekniikka ja seinät mustat tupakasta.

No vaikka siksi, että työpaikat on pk-seudulla mutta asuminen on täällä todella kallista? Huoh. Heka rakentaa uusia asuntoja säännöllisesti, ei ne mitään homeisia luukkuja ole.

Vierailija
447/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraovessa on näköjään 180 asuntoa Helsingissä, joissa on 700 tai alle vuokra. Espoossa ja Vantaalla sen lisäksi melkein 800 asuntoa. Luulisi vajaasta tuhannesta jonkun kelpaavan.

Sinne vaan hakemuksia laittamaan, kun vuokrankorotuskin on ollut hyvissä ajoin tiedossa.

No mutta pitäähän herra Oloneuvoksen saada asua kolmiossa. 

Kuka täällä asuu kolmiossa?

Asun pienehkössä kaksiossa, 40 neliötä

ap

Mihin tarvitset yksin kaksion. Asun kumppanin kanssa pk-seudulla tuon kokoisessa kaksiossa koska siihen meillä on varaa. Ja olemme kumpikin työssäkäyviä.

Mihin kaksi ihmistä tarvitsee kaksiota? Yhtä hyvin kaksi ihmistä voisi asua yhdessä yhden hengen 10 neliön soluhuoneessa! Minullakin oli naapurit, jotka asuivat kahdestaan pienesdä yksiössä ja työkaverit, jotka asuivat 10 henkeä yksiössä.

Sun kannattaa itse kokeilla asumista esim. kesällä jossain 10 neliön soluhuoneessa tai -asunnossa. Sitten et puhu tyhmiä.

Olen itse elänyt niin, ja vaikutukset terveyteen jatkuvat edelleen vuosikymmeniä myöhemmin. En suosittele tuollaista asumista kovinkaan pitkään. Saati kahdelle henkilölle.

Olen itse asunut 10 neliön solussa joten varmasti pariskunta mahtuu siihen vai mitä? :) Oikeastaan pariskunnat voisivat muuttaa kaduille ja yksin eläville kantasuomalaisille tarjota 100 neliöiset asunnot valtion piikkiin!

Kuulosta hyvältä! Kannatan :D Mutta mulle riittäisi ihan 33 neliötä, olen vaatimaton.

Koska yksinasuviltahan lapsettomilta on kiristetty jatkuvasti kaikkea ja yhteiskunta ei ota meitä ollenkaan huomioon missään. Olisi hyvä tehdä ryhtiliike ja ottaa tasapuolisuuden nimissä huomioon meidät yksinasuvatkin.

Meistähän monet ovat vuosikymmenten aika työelämässä aina mahdollistaneet sen, että perheelliset saavat lomansa parhaaseen aikaan. Olemme maksaneet kiltisti yksin yhden ihmisen tuloista verot ilman mitään vähennyksiä puolisoista tai lapsista, olemme maksaneet sähköt, vedet, vuokrat sun muuta yksin, siinä missä muut ovat jakaneet maksut.

Yksinasuvana ruokakin tulee kalliimmaksi samoin muut kulut esim. puhelin, netti jne... Suhteellisesti vuokrakin on aina kalliimpi pienessä asunnossa.

Ja yhään mitään etuja yhteiskunnalta emme ole saaneet sen perusteella että asumme yksin. Muille on syydetty lapsilisät, sun muut tuet ja edut.

Nyt olis jo aika huomioida meidätkin.

Vierailija
448/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko siellä Helsingissä on roikkua toimeentulotuen la työttömänä? Maakunnissa on töitä ja halvemmat asumiskustannukset. Mene töihin

Maakunat ei ota vastaan asumaan ihmisä jotka itse eivät kykene vuokra maksaa.Eli lähetävät takaisin ihmisen Helsinkiin,Kietäytyvät ottamasta rasiteen kunnan kaupungin meno eräksi.Esim.Henkilö jätti pystyyn hekan vuokrat.Vain asumistuki meni tilille.Omaa vastuutta osutta ei maksanut.hätöhän siitä tuli.Vuokrasi asunon toisesta kunasta hesasta 100km.Vuokran oli maksaa siloin raha.siis sihen ekaan vuokraan.Laito hakemukset uuden kunnan sossu kuin kela.He yhteys Helsinkiin ja jotuivuivat muutta jonkun moinen jonkun muun vuokra asunto hesaan jonka hesan sossu antoi.Mutta ei heka.Kukaan kaupni,kunta ei ota rasiteeksi sosiali lukulla eläjiä,muut kaupngit.Palautavat takas Hesaan hyvin äkkiä

Niinpä. Jos yrität siirtää iäkkään omaisesi tai pitkäaikaisairaan tuttavasi kirjat omaan kuntaasi, niin ei se ihan helposti onnistu. Yksikään kunta ei halua ottaa vastaan ihmisiä, jotka tulevat kalliiksi sille.

Jos haluaisit olla toisessa kunnassa olevan omaisesi omaishoitaja, joudut yleensä muuttamaan itse siihen vanhan isäsi asuinkuntaan, jos edes mahdollista.

Vierailija
449/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin asun kimppakämpässä, vaikka olen työssäkäyvä ja melkein keskituloinen, (koska säästän omaa asuntoa varten). Helsingissä on kallista asua, ja muutin tänne vain töiden perässä. Muuten asuisin ilomielin muualla.

Vierailija
450/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä itke trolli, tosiasia on, että perustuslakimme mukaan, joka on "perustuslaki on kaiken lainsäädännön ja julkisen vallan käytön perusta", jokainen saa vapaasti valita asuinpaikkansa.

Perustuslakia ei hevin olla muuttamassa, joten ininä sikseen.

Vierailija
451/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on noussut ja ainahan voi muuttaa muualle maan kalleimmasta kaupungista.

Muualla myös ne totun vuokrarajat ovat pienemmän, vaikka oliskin halvempi vuokra.

Joten +-0

Ja ei sitä ihminen noin vain muuta pois synnyinjuuriltaan ja kaikkien sosiaalisten verkostojen luota pois, täyteen yksinäisyyteen johonkin korpeen.

Jos et töitä tee, et tarvitse sosiaalisia verkostojakaan mihinkään.

Vierailija
452/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene töihin. Tai jos ei työt maistu niin muuta maalle jossa 300-400 euron yksiöitä.

On Hekalla vielä tuotakin edullisempia yksiöitä. Nimimerkillä yhden sellaisen asukki.

Vierailija
453/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hupsista! Siinä joku landepaukku kuvittelee omiaan 😂

Vierailija
454/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä itke trolli, tosiasia on, että perustuslakimme mukaan, joka on "perustuslaki on kaiken lainsäädännön ja julkisen vallan käytön perusta", jokainen saa vapaasti valita asuinpaikkansa.

Saa valita, kunhan on valmis siitä maksamaan. Ei tule kukaan kieltämään.

Vierailija
455/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kokopäivätöissä ja olen ollut kiitollinen asumistuesta tähän yli 800 e yksiööni Itä-Helsingissä. Ei, en löytänyt halvempaa. Säästäisin työmatkakuluissa pyöräilemällä töihin, mutta pyörän kantaminen 8. kerroksesta, kun hissi on rikki on liian raskasta kierreportaissa. Mutta nyt hallitus vie asumistuenkin. Aina ei auta se työkään...

Missä päin itä-Helsinkiä on muka noin kallis yksiö? Vai onko "yksiö", jossa lähemmäs 50 neliötä?

Useimmat asunnot joiden ilmoituksessa on vuokra on n. 600+ ovatkin sellaisia joissa tulee päälle vesimaksu, joten ne nousevat vähintään 700 sataan euroon. Nämä Satolla, Lumolla on vielä kalliimpia.

Yksityiselta voi sitten yrittää saada, mutta hankalaahan sekin on. Kova kilpailu asunnoista.

Kaupungille voi laittaa hakemuksen, mutta kukaan ei takaa että sieltä saat ja nyt ei edes tiedä millä hinnalla, kun kaupunki ei ole kertonut kaikkia korotuksiakaan.

Etsi kämppis ja vuokratkaa yhdessä kolmio tonnilla. Pääsette huomattavasti halvemmalla!

Kämppistäkin voi vaihtaa, jos ei heti natsaa jonkun kanssa. Asumistukien vuoksi kannattaa olla erilliset vuokrasopimukset. (Vaihtoehtoisesti toinen vuokraa asunnon ja toinen tulee alivuokralaiseksi. Tällöin kannattaa olla tarkkana sopimuksissa olevien irtisanomisaikoineen kanssa, jotta asunnon alun perin vuokrannut ei joudu jäämään yksin asuntoon yhdeksikään kuukaudeksi, jos toinen lähtee.)

Vierailija
456/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on noussut ja ainahan voi muuttaa muualle maan kalleimmasta kaupungista.

Muualla myös ne totun vuokrarajat ovat pienemmän, vaikka oliskin halvempi vuokra.

Joten +-0

Ja ei sitä ihminen noin vain muuta pois synnyinjuuriltaan ja kaikkien sosiaalisten verkostojen luota pois, täyteen yksinäisyyteen johonkin korpeen.

Jos et töitä tee, et tarvitse sosiaalisia verkostojakaan mihinkään.

😭

Trollaus menee liian älyttömäksi.

Vierailija
457/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saa valita, kunhan on valmis siitä maksamaan. Ei tule kukaan kieltämään.

Ei perustulaissa puhuta mitään maksamisesta. Se on ihan perustuslaillinen oikeus valita asuinkuntansa. Sitähän varten on jopa tehty erillinen laki, jolla on pyritty helpottamaan iäkkäiden ja vammaisten oikeuksia valita se asuinpaikkansa -- etteivät kunnat pääse estämään asiaa varakkuueen vedoten.

Vierailija
458/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Etsi kämppis ja vuokratkaa yhdessä kolmio tonnilla. Pääsette huomattavasti halvemmalla!

Kämppistäkin voi vaihtaa, jos ei heti natsaa jonkun kanssa. Asumistukien vuoksi kannattaa olla erilliset vuokrasopimukset. (Vaihtoehtoisesti toinen vuokraa asunnon ja toinen tulee alivuokralaiseksi. Tällöin kannattaa olla tarkkana sopimuksissa olevien irtisanomisaikoineen kanssa, jotta asunnon alun perin vuokrannut ei joudu jäämään yksin asuntoon yhdeksikään kuukaudeksi, jos toinen lähtee.)

Iäkkäänä ja vammaisena en henkilökohtaisesti pysty asumaan kenenkään kämppiksenä enkä muuttamaan asuinpaikkaani aina sen mukaan onko joku kämppis sopiva vai ei.

Nuoremmalle terveelle ihmiselle ehkä sopiva ratkaisu joksikin aikaa.

Vierailija
459/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo niin saa, mutta ihan turhaan pummit itkevät miten kaikki on kallista. Pysyvästi työelämän ulkopuolella olevan ei ole mikään pakko asua pk-seudulla ja olettaa, että muut maksaa elämisen. Kaikki on kallista työssäkäyvällekin.

Vierailija
460/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraovessa on näköjään 180 asuntoa Helsingissä, joissa on 700 tai alle vuokra. Espoossa ja Vantaalla sen lisäksi melkein 800 asuntoa. Luulisi vajaasta tuhannesta jonkun kelpaavan.

Sinne vaan hakemuksia laittamaan, kun vuokrankorotuskin on ollut hyvissä ajoin tiedossa.

No mutta pitäähän herra Oloneuvoksen saada asua kolmiossa. 

Kuka täällä asuu kolmiossa?

Asun pienehkössä kaksiossa, 40 neliötä

ap

Tämä on silkkaa valetta.

Helsingin Sanomissa oli juuri tänään artikkeli Hekan vuokrista ja niiden tulevasta noususta. Artikkelin mukaan tällä hetkellä kallein vuokra eli 16,03 euroa neliöltä on Länsisatamankadulla ja Lapinlahdenkadulla. 40 neliön asunnon vuokra on siis tällä hetkellä 641,20 euroa.

Miten sinun 40 euron Hekan asuntosi vuokra on 710 euroa kun Hesarin artikkelin mukaan yhdessäkään Hekan asunnossa ei ole tuollaista neliövuokraa?