Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asun Hekan asunnossa, ja vuokrani tulee pian nousemaan 710 eurosta noin 820 euroon...Elän perustoimeentulotuella, ja jo nyt joudun maksamaan 16 euroa niistä elämiseen tarkoitetuista rahoistani. Sitten kun vuokran nousee, niin minulle jää yli 100e vähemmän

Vierailija
11.08.2023 |

...rahaa elämiseen!!!

Mitä tässä nyt voi sitten muka tehdä???

Minä ASUN JO halvassa kaupungin asunnossa...Tai eivät kai nämä enää kohta niin halpoja ole.

Suuresti ihmettelen että miksei tuo kelan 694e ikinä nouse, kun KAUPUNGIN ASUNTOJENKIN vuokrat nousevat 12% pelkästään TÄNÄ VUONNA! Ollut sama 694e raja varmaan jo 6 vuotta!! Siitä asti kun perustoimeentulotuki siirtyi Kelalle!

Mitä minä nyt sitten teen? Kohta ei ole enää varaa ruokaan kun joudun maksamaan niin paljon perustoimeentulostani vuokraa...Nytkin on ihan täysin kädestä suuhun elämistä, ja suuri osa vaatteistani on rikkinäisiä kun ei ole varaa ostaa uusia. Hammaslääkäriin ei pääse kun yksityiselle ei varaa ja kunnalliselle vuoden jonot!
MITEN VOI OLLA MAHDOLLISTA ETTÄ NÄITÄ ASUNTOJEN VUOKRIA NOSTETAAN KAUPUNGILLA NÄIN PALJON???!!
Nehän ovat vähävaraiselle tarkoitettu...

Kommentit (541)

Vierailija
421/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota siihen alivuokralainen? Mahdollisesti pimeästi, jos tilillä ei saa näkyä rahaa. 

Kyllä 700€ asuntoja Helsingistä löytyy, jos ei turhia nirsoile. Kimppakämppiä löytyy paljon halvemmallakin.

Mistä?

Pitäisi olla asunto jossa saa asua toistaiseksi, ei mikään vuokrataan kalustettuna 2-3 kk. Sitten onhan noita 600 e kuussa yksiöitä, mutta sittenpä onkin että "taloyhtiöön on tulossa putkiremontti" eli joutuisit silti muuttamaan pitkäksi ajaksi muualle.

Kimppakämppä ei käy aikuiselle ihmiselle.

Jos on vielä iäkäs tai sairauksia eli liikkuminen yms. on haasteellista. Pitäisi olla hissi, tilaa huoneistossa, yms.

- eri

Vierailija
422/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lle ilmainen neuvo: Mene töihin.

Itse olen kokopäivätöissä ja olen ollut kiitollinen asumistuesta tähän yli 800 e yksiööni Itä-Helsingissä. Ei, en löytänyt halvempaa. Säästäisin työmatkakuluissa pyöräilemällä töihin, mutta pyörän kantaminen 8. kerroksesta, kun hissi on rikki on liian raskasta kierreportaissa. Mutta nyt hallitus vie asumistuenkin. Aina ei auta se työkään...

Missä päin itä-Helsinkiä on muka noin kallis yksiö? Vai onko "yksiö", jossa lähemmäs 50 neliötä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko on asua Helsingissä yhteiskunnan rahoilla? Jos haluaa pysyä pk-seudulla, niin muuta halvempaan kehyskuntaan. Järvenpäästä esim on lyhyt matka junalla Helsinkiin, jos sinne hinkuaa.

Mun mielestä noi hekan asunnot vois säästää työssäkäyville ja opiskelijoille. Elämäntapatyöttömät ja työkyvyttömät voivat asua muuallakin.

Tästä olen aivan samaa mieltä. Jos ei ole aikomustakaan työllistyä tai esim mennä opiskelemaan jotta voisi työllistyä, niin siinä tapauksessa voi asua jossain muualla kuin pk-seudulla kaupungin kämpässä.

Vierailija
424/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

murkut.org kirjoitti:

Oikeistohallituksen politiikka ja kuten raamatussa sanotaan kristillisten politiikka on että heikoimmilta otetaan ja rikkaimmille annetaan. Näin suomi on äänestänyt mutta ei ollut tiedossa persujen ja kok hallitusohjelma kun äänestystä tehtiin. Siis rikkaille lisää kuten perintöveron uudistus joka kiristää tavisten maksuja ja poistaa kokonaan rikkaiden veron. Kristillistä vai mitä. Samalla lailla he poliisia tarvitsevat sekä terveydenhuoltoa ja teitä. Maksaja vain muuttuu. Oli se niin paha se vihervasemmisto että. Miksi ette luovu jo eduistanne kun olette siitä olleet samaa mieltä hallituksen kanssa?

Ei heikoilta mitään oteta. Heille vaan annetaan vähemmän. Nimenomaan rikkailta on jatkuvasti otettu. Nyt heiltä vaan otetaan vähemmän.

Tämä on roskaa. Kokeilpa elää pienituloisena, työttömänä, iäkkäänä, vammaisena, sairaana, yms. niin kummasti huomaat, että kuluja kertyy todella paljon. Jo verotus on työttömillä ja eläkeläisillä korkeampi kuin työssäkäyvillä. Todella varakkaat eivät tietenkään maska paljon ansiotuloa, koska saavat suurimman osan tuloistaan pääomatuloina, joissa on suurilla summilla naurettavan pieni veroprosentti.

Ennen oli normaalia, kaikkien hyväksymää, että totta kai varakkaat maksavat eniten. Nykyään tehtaillaan veronalennuksia ja etuja rikkaille, mutta kiristetään köyhältä kaikki.

Jos on pitkäaikaissairas, niin koko ajan joudut maksamaan enemmän lääkkeistä, enemmän hoidoista, jne... Eihän nämä korotuksen koske varakkaita, joilla on mahdollisuus ottaa yksityinen terveysvakuutus. Ne, jotka joutuvat tyytymään pienituloisina julkiseen puoleen ovat oikein lypsylehmiä, joilta laskutetaan koko ajan enemmän siitä, että pakosti joudut huolehtimaan terveydestäsi.

Vierailija
425/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP:lle ilmainen neuvo: Mene töihin.

Itse olen kokopäivätöissä ja olen ollut kiitollinen asumistuesta tähän yli 800 e yksiööni Itä-Helsingissä. Ei, en löytänyt halvempaa. Säästäisin työmatkakuluissa pyöräilemällä töihin, mutta pyörän kantaminen 8. kerroksesta, kun hissi on rikki on liian raskasta kierreportaissa. Mutta nyt hallitus vie asumistuenkin. Aina ei auta se työkään...

Missä päin itä-Helsinkiä on muka noin kallis yksiö? Vai onko "yksiö", jossa lähemmäs 50 neliötä?

Tervetuloa tähän päivään. Espoon lähiöissäkin yksiöiden vuokrat on yli 800 €.

Vierailija
426/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraovessa on näköjään 180 asuntoa Helsingissä, joissa on 700 tai alle vuokra. Espoossa ja Vantaalla sen lisäksi melkein 800 asuntoa. Luulisi vajaasta tuhannesta jonkun kelpaavan.

Sinne vaan hakemuksia laittamaan, kun vuokrankorotuskin on ollut hyvissä ajoin tiedossa.

No mutta pitäähän herra Oloneuvoksen saada asua kolmiossa. 

Kuka täällä asuu kolmiossa?

Asun pienehkössä kaksiossa, 40 neliötä

ap

Mihin tarvitset yksin kaksion. Asun kumppanin kanssa pk-seudulla tuon kokoisessa kaksiossa koska siihen meillä on varaa. Ja olemme kumpikin työssäkäyviä.

Mihin kaksi ihmistä tarvitsee kaksiota? Yhtä hyvin kaksi ihmistä voisi asua yhdessä yhden hengen 10 neliön soluhuoneessa! Minullakin oli naapurit, jotka asuivat kahdestaan pienesdä yksiössä ja työkaverit, jotka asuivat 10 henkeä yksiössä.

Sun kannattaa itse kokeilla asumista esim. kesällä jossain 10 neliön soluhuoneessa tai -asunnossa. Sitten et puhu tyhmiä.

Olen itse elänyt niin, ja vaikutukset terveyteen jatkuvat edelleen vuosikymmeniä myöhemmin. En suosittele tuollaista asumista kovinkaan pitkään. Saati kahdelle henkilölle.

Vierailija
427/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun omistusasunnossa, maksetussa kolmiossa pääkaupunkiseudulla. Vastike n. 500 euroa/kk. Ei muita maksuja.

Jestas mikä vastike. Minä asun 70 neliön saunallisessa kolmiossa, joka myös on maksettu. Vastike 190 e, ei pääkaupunkiseudulla. Kai sun kämpässä on jotain velkaa tai tonttivuokraa, kun on noin hintava vastike.

No kun väistämättä tulee remontteja taloyhtiöön, niin kyllähän se nostaa vastiketta.

Vierailija
428/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku asuu yksin kolmiossa, kun meitä asuu vuokrakolmiossa 4 ja toinen raataa vakituisessa vuorotyössä ja toinen tekee määräaikaisia töitä. Ei saada asumistukea.

Ette tietenkään saa asumistukea, koska tulorajanne ylittyvät. Se on ihan helppo itsekin tarkistaa kelan laskureilla. Se nyt menisi mahdottomuuksiin, jos sellaisillekin, joiden tulot ovat liian isot, myönnettäisiin asumis- tai toimeentulotukea. Jännä tuo ajattelukanta, että pitäisi saada asumistukea ihan noin vaan. Tulot ratkaisevat.

Ja niitä kolmivuorotyössä raatavia sitä vastaan piisaakin: hoitoala, sosiaalipuoli, kaupanala, teollisuus, turva-ala , poliisi, pelastustoimi, laivatyöntekijät jne jne. Taitaa olla opettajat ja kunnan/valtion virkamiehet kohta ainoita, joiden ei tarvitse vuorotyötä tehdä. Eli ei tulis mitään, jos kolmivuorotyö oli oikeutus asumistukeen. Ja vielä se, että arvostan suuresti vuorotyötätekeviä ihmisiä ja siitä pitäis maksaa todella parempi korvaus.

Vierailija
429/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä pakko on asua Helsingissä yhteiskunnan rahoilla? Jos haluaa pysyä pk-seudulla, niin muuta halvempaan kehyskuntaan. Järvenpäästä esim on lyhyt matka junalla Helsinkiin, jos sinne hinkuaa.

Mun mielestä noi hekan asunnot vois säästää työssäkäyville ja opiskelijoille. Elämäntapatyöttömät ja työkyvyttömät voivat asua muuallakin.

Opiskelijoille ON jo omat asuntonsa, sitä kutsutaan HOAS:ksi.

Työssäkäyviä ja varakkaitakin asuu jo Hekan asunnoissa.

Termi "elämäntapatyöttömät" on solvaus, joten jätäpä sellaiset typeryydet kirjoittamatta, ettet nolaa itseäsi.

Vierailija
430/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraovessa on näköjään 180 asuntoa Helsingissä, joissa on 700 tai alle vuokra. Espoossa ja Vantaalla sen lisäksi melkein 800 asuntoa. Luulisi vajaasta tuhannesta jonkun kelpaavan.

Sinne vaan hakemuksia laittamaan, kun vuokrankorotuskin on ollut hyvissä ajoin tiedossa.

No mutta pitäähän herra Oloneuvoksen saada asua kolmiossa. 

Kuka täällä asuu kolmiossa?

Asun pienehkössä kaksiossa, 40 neliötä

ap

Mihin tarvitset yksin kaksion. Asun kumppanin kanssa pk-seudulla tuon kokoisessa kaksiossa koska siihen meillä on varaa. Ja olemme kumpikin työssäkäyviä.

Mihin kaksi ihmistä tarvitsee kaksiota? Yhtä hyvin kaksi ihmistä voisi asua yhdessä yhden hengen 10 neliön soluhuoneessa! Minullakin oli naapurit, jotka asuivat kahdestaan pienesdä yksiössä ja työkaverit, jotka asuivat 10 henkeä yksiössä.

Sun kannattaa itse kokeilla asumista esim. kesällä jossain 10 neliön soluhuoneessa tai -asunnossa. Sitten et puhu tyhmiä.

Olen itse elänyt niin, ja vaikutukset terveyteen jatkuvat edelleen vuosikymmeniä myöhemmin. En suosittele tuollaista asumista kovinkaan pitkään. Saati kahdelle henkilölle.

Olen itse asunut 10 neliön solussa joten varmasti pariskunta mahtuu siihen vai mitä? :) Oikeastaan pariskunnat voisivat muuttaa kaduille ja yksin eläville kantasuomalaisille tarjota 100 neliöiset asunnot valtion piikkiin!

Vierailija
431/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota.... miksi et mene töiin?

Vierailija
432/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokraraja pitäisi olla koko maassa sama. Se olisi reilu kaikille. On väärin, että kaikkien palvelujen keskellä Helsingissä asuvaa tuetaan veronmaksajien taholta enemmän.

Ellei kansalaispalkkaa saada aikaiseksi niin vähintäänkin asumistukea pitäisi maksaa eurolleen sama summa kaikkialla maassa täysin riippumatta asunnon vuokrasta.

Miettikääpä millainen muutos saataisiin aikaiseksi jo sillä että jokaiselle tulonsiirtojen varassa asuvalle lyötäisiin kuukaudessa käteen tasan 650€

Saat vapaasti päättää yritätkö kitkutella stadin keskustassa 800€ kämpässä vai muutatko pikkupaikkakunnan 300€ asuntoon ja saat vuodessa 6000€ euroa puhtaana käteen muuhun elämiseen.

Ennen kuin kukaan taas kiljuu siitä miten kalliiksi tämä tulee niin miettikääpä hetki miten paljon jokaisen omalla työllään asumisensa maksava hyötyisi kun Helsingistäkin vapautuisi yhtäkkiä 10 000 asuntoa ja keinotekoisesti tulonsiirroilla luotu vuokrakupla puhkeaisi.

650-300 = 350

350 x 12 = 4200

ja tuo 350 on yli 200e vähemmän kuin perustoimeentulotuen perusosa nyt.

Vierailija
433/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opiskelijoille ON jo omat asuntonsa, sitä kutsutaan HOAS:ksi.

Työssäkäyviä ja varakkaitakin asuu jo Hekan asunnoissa.

Termi "elämäntapatyöttömät" on solvaus, joten jätäpä sellaiset typeryydet kirjoittamatta, ettet nolaa itseäsi.

Valmistuneet, jo työelämässä olevat pariskunnat voisivat muuttaa noihin opiskelija 10 neliön soluasuntoihin, koska mihin he sitä isompaa asuntoa tarvitsevat kun ovat kaiket päivät töissä!

Vierailija
434/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siimahäntäinen on valmis vaikka maksamaan 100€ että toinen ei saisi lakiin säädettyä 50€:aan. Sitä se on se Neuvostoliittolainen muiden kyttäämisen ja kyräilyn perimä.

Lakiin säädettyä? Lakia voi muuttaa, ja näytä toki missä laissa sulle luvataan rahaa.

No mene sitten muuttamaan sitä lakia.

Ei taida ihan noin vain onnistua

Vierailija
435/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakkoko siellä Helsingissä on roikkua toimeentulotuen la työttömänä? Maakunnissa on töitä ja halvemmat asumiskustannukset. Mene töihin

Maakunat ei ota vastaan asumaan ihmisä jotka itse eivät kykene vuokra maksaa.Eli lähetävät takaisin ihmisen Helsinkiin,Kietäytyvät ottamasta rasiteen kunnan kaupungin meno eräksi.Esim.Henkilö jätti pystyyn hekan vuokrat.Vain asumistuki meni tilille.Omaa vastuutta osutta ei maksanut.hätöhän siitä tuli.Vuokrasi asunon toisesta kunasta hesasta 100km.Vuokran oli maksaa siloin raha.siis sihen ekaan vuokraan.Laito hakemukset uuden kunnan sossu kuin kela.He yhteys Helsinkiin ja jotuivuivat muutta jonkun moinen jonkun muun vuokra asunto hesaan jonka hesan sossu antoi.Mutta ei heka.Kukaan kaupni,kunta ei ota rasiteeksi sosiali lukulla eläjiä,muut kaupngit.Palautavat takas Hesaan hyvin äkkiä

Vierailija
436/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku asuu yksin kolmiossa, kun meitä asuu vuokrakolmiossa 4 ja toinen raataa vakituisessa vuorotyössä ja toinen tekee määräaikaisia töitä. Ei saada asumistukea.

Ette tietenkään saa asumistukea, koska tulorajanne ylittyvät. Se on ihan helppo itsekin tarkistaa kelan laskureilla. Se nyt menisi mahdottomuuksiin, jos sellaisillekin, joiden tulot ovat liian isot, myönnettäisiin asumis- tai toimeentulotukea. Jännä tuo ajattelukanta, että pitäisi saada asumistukea ihan noin vaan. Tulot ratkaisevat.

Ja niitä kolmivuorotyössä raatavia sitä vastaan piisaakin: hoitoala, sosiaalipuoli, kaupanala, teollisuus, turva-ala , poliisi, pelastustoimi, laivatyöntekijät jne jne. Taitaa olla opettajat ja kunnan/valtion virkamiehet kohta ainoita, joiden ei tarvitse vuorotyötä tehdä. Eli ei tulis mitään, jos kolmivuorotyö oli oikeutus asumistukeen. Ja vielä se, että arvostan suuresti vuorotyötätekeviä ihmisiä ja siitä pitäis maksaa todella parempi korvaus.

Koomivuorotyöläisiltä voisi ottaa kokonaan asunnot pois ja LAITTAA asumaan johonkin japanilaistyyliseen yhden hengen putkilloon sillä mihin he sitä asuntoa tarvitsevat, koska ovat kaiket päivät töissä!

Sen sijaan, he, jotka tekevät kotona töitä niin voisivat asua isoissa asunnoissa valtion piikkiin! Onhan firmassa paikan päällä töissä käyvilläkin työpaikka jossain toimistokompleksissa joten mihin he enää toista rakennusta tarvitsevat! Nukkokoot vaikka työpaikan parkkipaikalla tai pukuhuoneissa!

Vierailija
437/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on noussut ja ainahan voi muuttaa muualle maan kalleimmasta kaupungista.

Muualla myös ne totun vuokrarajat ovat pienemmän, vaikka oliskin halvempi vuokra.

Joten +-0

Ja ei sitä ihminen noin vain muuta pois synnyinjuuriltaan ja kaikkien sosiaalisten verkostojen luota pois, täyteen yksinäisyyteen johonkin korpeen.

Ethän sä tota mainitsenmaasi vuokraa ole ite tähänkään asti maksanut vaan Kela. Kyllä sitä vaan on muutettava opiskelujen, työpaikan, halvemman asunnon tms. vuoksi. Ei sitä että äiti tai sisko tai kaveri asuu naapurissa. Naurettava perustelu aikuiselta ihmiseltä. Mä olen muuttanut monet kerrat eri syistä paikkakunnille, joissa en tuntenut ainuttakaan ihmistä. Viimeksi muutin pois Hgistä, kun jouduin sairastuttuani työkyvyttömyyseläkkeelle eikä eläke riittänyt enää Hgin vuokriin. Täällä ei ole yhtäkään tuttua. Mutta pakon edessä on vaan toimittava.

Hyvä että Kela vaatii muuttamaan halvempaan asuntoon. Ei ole mtn syytä saada asua kalliisti, jos ei ole itsellä varaa asumisesta maksaa.

Olet varmaan nuori tai muuten elämänkokemusta tai ymmärrystä vailla. Kuule, ihmisillä on monenlaisia velvollisuuksia.

Monella on iäkäs tai sairas omainen tai vammainen lapsi, jonka lähettyvillä on pakko asua, koska on vastuussa ja auttaa tätä. Sinä ilmeisesti olet itsekäs eläjä, joten siksi et tätä tajua.

Lisäksi jos on työtön, onhan pk-seutu fiksuin paikka asua, koska eipä tuolla kehä kolmosen takana paljon töitä ole. Etenkin tietyillä aloilla työpaikat voivat olla vain Helsingissä.

Lisäksi voi olla pitkäaikaissairauksia, joiden hoidon takia oltava pk-seudulla ja usein Helsingissä. Voi olla että tarvitsemaansa hoitoa ei ole muualla saatavilla.

On niitäkin jotka opiskelevat aloja tai oppilaitoksissa, joita ei muualla Suomessa ole.

Vierailija
438/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi, koska pääkaupunkiseudulla on pulaa pienistä asunnoista esim. Hekalta vaikea saada vaihdettua isoa asuntoa pieneen.

Mikäli ette saa asumistukea, ovat tulonne sen verran hyvät, että turha kadehtia.

Vierailija
439/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotuki on noussut ja ainahan voi muuttaa muualle maan kalleimmasta kaupungista.

Muualla myös ne totun vuokrarajat ovat pienemmän, vaikka oliskin halvempi vuokra.

Joten +-0

Ja ei sitä ihminen noin vain muuta pois synnyinjuuriltaan ja kaikkien sosiaalisten verkostojen luota pois, täyteen yksinäisyyteen johonkin korpeen.

No yritä muuttaa johonkin kivaan pikkukaupunkiin. Ja toinen juttu on se ikivanha hanki töitä.

nimim. "pessimismi tappaa pessimistin"

Vierailija
440/541 |
12.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et oo töitä etsinyt?

Minkälainen ihminen elää pelkästään toimeentulotuen varassa, siis millä spekseillä?

En elä pelkästään perustoimeentulotuen varassa, vaan saan myös työmarkkinatukea ja asumistukea.

ap