Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa työtäni

Vierailija
11.08.2023 |

Olen ollut jonkun aikaa uudessa työssä. Työ on yksinäistä. Kollegoja ei saa liikaa vaivata, vaan pitäisi kuulemma intuitiivisesti ymmärtää miten työt kuuluu hoitaa. Työpaikalla anotaan ettei virheitä saisi pelätä, mutta jos tekee sellaisen tulee päivittelyä siitä kuinka ihmeessä oikein on tuolla tavalla voinut asian käsittää.

Helpottaako tämä missään vaiheessa ja mitä oikein pitäisi tehdä? Uuden työn myötä olo on alkanut tuntua masentuneelta.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuojelu, liitto.

Mitä siellä oikeasti voidaan tilanteen parantamiseksi tehdä?

Ottavat yhteyttä työnantajaan tilanteen parantamiseksi. Siksi ne on olemassa...

Nyt ap otat selvää, kuka on työpaikkasi työsuojeluvaltuutettu ja selität tilanteen hänelle.

Vierailija
22/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkäpä sinun osaaminen, päättelyky, äly eikä ammattitaito, eivät

riitä kyseisen tehtävän hoitamiseen.

Monissa, etenkin asiantuntija tehtävissä, täytyy pystyä itsenäiseen ajatteluun. Ja päätöksentekoon.

Jos siihen ei kykene, on väärässä tehtävässä.

Rekryn hoitaneelle potkut, eikä väärin valitulle työntekijälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuojelu, liitto.

Nyt ap otat selvää, kuka on työpaikkasi työsuojeluvaltuutettu ja selität tilanteen hänelle.

Miten työsuojeluvaltuutettu voi pakottaa työnantajan perehdyttämään työhön paremmin, jos työnantaja on siihen haluton?

Vierailija
24/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monissa, etenkin asiantuntija tehtävissä, täytyy pystyä itsenäiseen ajatteluun. Ja päätöksentekoon.

Rekryn hoitaneelle potkut, eikä väärin valitulle työntekijälle. 

Työnantajan odotukset ovat epärealistisia. En tiedä millainen ihmetyyppi tuosta noin vain ilman perehdytystä hoitaa sujuvasti aivan uudenlaiset työtehtävät.

Vierailija
25/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama ongelma.

Minusta vaan ei ole palkkatyön tekijäksi. Pakko perustaa taas uusi yritys ja katsoa miten tällä kertaa menee.

"Pystythän itsenäiseen työskentelyyn" - joo pystyisin, jos edes kerrottaisiin mitä odotetaan. Sitten pyöritellään silmiä kun ei olekaan tehnyt oikein. Ahkeruudesta palkaksi saa vain kasan lisää työtä, samalla kun lähin esimies katselee Netflixiä kännykältä. Kokeneemmat työntekijät nakittavat surkeimmat hommat minulle ja muille vastaavan alhaisessa asemassa oleville, ja kuitenkin ärsyyntyvät kun olemme heidän mielestään aina jotenkin tiellä. Yrittäjä ajaa välillä paikan päälle upouudella autollaan merkkivaatteissaan ja merkkilaukku olalla, ja jaksaa valittaa palkkakuluista työntekijöille, jotka saavat minimipalkkaa.

Tämä koko yhtälö ärsyttää niin paljon, että jos jatkan näissä töissä, saan slaagin jo silkasta v*tutuksesta.

Millaista yrittäjänä työskentely on ollut?

Aika stressaavaa, mutta ainakin vapaampaa ja kiinnostavampaa.

Stressaannun palkkatyössä yhtä paljon, vaikka käteen jää vähemmän rahaa kuin mitä yrittäjänä parhaimmillaan jäi ja työ on tylsempää ja monotonisempaa. Ei mitään järkeä jatkaa tätä.

Vierailija
26/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama ongelma.

Minusta vaan ei ole palkkatyön tekijäksi. Pakko perustaa taas uusi yritys ja katsoa miten tällä kertaa menee.

"Pystythän itsenäiseen työskentelyyn" - joo pystyisin, jos edes kerrottaisiin mitä odotetaan. Sitten pyöritellään silmiä kun ei olekaan tehnyt oikein. Ahkeruudesta palkaksi saa vain kasan lisää työtä, samalla kun lähin esimies katselee Netflixiä kännykältä. Kokeneemmat työntekijät nakittavat surkeimmat hommat minulle ja muille vastaavan alhaisessa asemassa oleville, ja kuitenkin ärsyyntyvät kun olemme heidän mielestään aina jotenkin tiellä. Yrittäjä ajaa välillä paikan päälle upouudella autollaan merkkivaatteissaan ja merkkilaukku olalla, ja jaksaa valittaa palkkakuluista työntekijöille, jotka saavat minimipalkkaa.

Tämä koko yhtälö ärsyttää niin paljon, että jos jatkan näissä töissä, saan slaagin jo silkasta v*tutuksesta.

Stressaannun palkkatyössä yhtä paljon, vaikka käteen jää vähemmän rahaa kuin mitä yrittäjänä parhaimmillaan jäi ja työ on tylsempää ja monotonisempaa. Ei mitään järkeä jatkaa tätä.

Pitää ottaa tuo vaihtoehto vakavasti harkintaan.

Vierailija
27/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Useimmissa työpaikoissa on kuuden kuukauden koeaika.

Jos siinä ajassa ei työ tule tutuksi tutuksi, eikä ala sujua paremmin, on parempi jättää työpaikka.

Ja hakeutua toisenlaisiin tehtäviin.

Koeaikana myös työnantaja voi lopettaa työsuhteen, jos alkaa näyttää siltä ettei suju.

Kuinka monella on varaa heittäytyä tyhjän päälle, jos uusi työ on pettymys? Yleensä kannattaa lähteä kun on löytynyt tilalle toinen työ.

Vierailija
28/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla sama ongelma.

Pitää ottaa tuo vaihtoehto vakavasti harkintaan.

Uskon, että joitain meistä ei ole yksinkertaisesti tehty palkkatyötä tekemään. Minua ei ainakaan ole. Pohjimmiltaan se on kai sitä, että ärsyttää olla kenenkään komennon alla, ja työpaikan kaikenlaiset hierarkiat ja pienet epäoikeudenmukaisuudet ottavat aivoon.

Mieluiten teen työtä ihan oikeasti itsenäisesti ja olen vastuussa vain itselleni.

Vierailija
29/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hauska että ihmiset luulee että näille tehtäis jotain. Ei tehdä. 99% työpaikoista on kiusaamista, vähättelyä, liikaa hommia, ei perehdytystä, selviydy itse tai häivy, pelkkää tuskaa.

Vierailija
30/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika hauska että ihmiset luulee että näille tehtäis jotain. Ei tehdä. 99% työpaikoista on kiusaamista, vähättelyä, liikaa hommia, ei perehdytystä, selviydy itse tai häivy, pelkkää tuskaa.

Ei kai sentään noin paljon kuitenkaan.

Vierailija
31/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai sentään noin paljon kuitenkaan.

En ole tuo kenelle vastaat, mutta minun kokemukseni mukaan samanlaisia ongelmia löytyy pienemmässä mittakaavassa myös mukavissa työpaikoissa. Minun työpaikassani ei ole mikään toksinen ilmapiiri. Ketään ei kiusata. Työnantaja on itse ihan mukava. Mutta ei tuosta silti pääse mihinkään, että työnantaja totta kai ajattelee lähinnä omaa etuaan, ja kaikki esimiesasemassa olevat ajattelevat omaansa. Vähättelyä tapahtuu koska hierarkia on ylipäätään olemassa, eikä työpaikkaa oikein voi olla ilman mitään hierarkiaa. Perehdytys on kehnoa, koska valtaosa ihmisistä ei ole mitään synnynnäisiä pedagogeja. Liikaa hommia kasaantuu niille jotka ovat ahkerimpia ja tunnollisimpia.

Nämä ovat minusta sen sortin asioita, joista ei työelämässä pääse mihinkään. Jotkut kestävät nuo asiat jos ilmapiiri on ok. Jotkut osaavat luonnostaan vähän löysäilläkin välillä, eivätkä ota palkkatyötä liian vakavasti. Tiedostavat että todellinen elämä on työn ulkopuolella. Se mielestäni auttaa kestämään.

Sitten on joitakin, kuten minä, jotka eivät vaan millään sopeudu tähän yhtälöön.

Vierailija
32/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta?

Vierailija
33/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa jonkin aikaa? Kauanko siis olet työssä ollut? Riippuu varmaan työstä kauanko oppiminen vie. Omassa nykyisessä työssä pystyin vasta lähes vuoden päästä täysin itsenäiseen työhön. Toki arkiaskareet hoitui kuukauden parin perehdytyksellä, mutta harvoin toistuvien ongelmatilanteiden itsenäinen hoito oli pitkään työparin tietotaidon varassa. Onneksi kysymiseen suhtauduttiin positiivisesti.

Kyllä uskon että sinnikkyys palkitaan. Älä lannistu. Anna heidän pyörittää silmiään. Ei se ole sinun häpeäsi. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja työ tekijäänsä neuvoo. Kuka ei tee virheitä, ei yleensä tee mitään muutakaan.

Vierailija
34/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa jonkin aikaa? Kauanko siis olet työssä ollut? Riippuu varmaan työstä kauanko oppiminen vie. Omassa nykyisessä työssä pystyin vasta lähes vuoden päästä täysin itsenäiseen työhön. Toki arkiaskareet hoitui kuukauden parin perehdytyksellä, mutta harvoin toistuvien ongelmatilanteiden itsenäinen hoito oli pitkään työparin tietotaidon varassa. Onneksi kysymiseen suhtauduttiin positiivisesti.

Kyllä uskon että sinnikkyys palkitaan. Älä lannistu. Anna heidän pyörittää silmiään. Ei se ole sinun häpeäsi. Kukaan ei ole seppä syntyessään ja työ tekijäänsä neuvoo. Kuka ei tee virheitä, ei yleensä tee mitään muutakaan.

Kiitos, mutta henkisesti tuntuu raskaalta. Luulin saavani uuteen työhön kunnollisen perehdytyksen. Suoraan sanottuna jopa jännitän kollegoita, kun asenne on että pitäisi yksikseen ilman opastusta vain osata hoitaa kaikki. Aiemmissa työpaikoissa apua on yleensä voinut pyytää muilta matalalla kynnyksellä.

Vierailija
35/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, minkä alan työ?

Vierailija
36/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, minkä alan työ?

En halua vastata tähän. Ala on suhteellisen harvinainen.

Vierailija
37/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuule. Itse olen ollut vähän aikaa teho-osastolla. Virhe voi tappaa ihmisen.

Pari vuotta on rankkaa ja sitten alkaa helpottamaan, näin luulen.

Kyllä joka työpaikassa on aluksi vaikeaa, yritetään vapaalla miettiä muita asioita.

Vierailija
38/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kuule. Itse olen ollut vähän aikaa teho-osastolla. Virhe voi tappaa ihmisen.

Pari vuotta on rankkaa ja sitten alkaa helpottamaan, näin luulen.

Kyllä joka työpaikassa on aluksi vaikeaa, yritetään vapaalla miettiä muita asioita.

Eikö sinua pariin vuoteen kukaan teho -osastolla kukaan opastanut työhön? Olen luullut että sairaalassa on potilasturvallisuuden vuoksi tarkasti kirjatut prosessit miten asioita hoidetaan.

Vierailija
39/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, koettakaapas vaan jaksaa että meikäläisellä pysyy katto pään päällä ja pöydässä evästä. Lähdenkin tästä kaljanostoon, heippa.

Vierailija
40/42 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työsuojelu, liitto.

Miten työsuojeluvaltuutettu voi pakottaa työnantajan perehdyttämään työhön paremmin, jos työnantaja on siihen haluton?

Henkinen työsuojelu on kirjattu lakiin. Kyllä työntekijällä on oikeuksia edelleen. Niistä ei vain puhuta. Moni ei edes tiedä niistä.