En jaksa työtäni
Olen ollut jonkun aikaa uudessa työssä. Työ on yksinäistä. Kollegoja ei saa liikaa vaivata, vaan pitäisi kuulemma intuitiivisesti ymmärtää miten työt kuuluu hoitaa. Työpaikalla anotaan ettei virheitä saisi pelätä, mutta jos tekee sellaisen tulee päivittelyä siitä kuinka ihmeessä oikein on tuolla tavalla voinut asian käsittää.
Helpottaako tämä missään vaiheessa ja mitä oikein pitäisi tehdä? Uuden työn myötä olo on alkanut tuntua masentuneelta.
Kommentit (42)
Työt ovat uudenlaisia enkä oikeasti useinkaan tiedä mitä minulta edellytetään. Esimies puhuu että pitäisi olla kokonaiskuva, mutta sellaista on vaikea muodostaa kun on niin yksin töiden kanssa. Tehtäviä on vaikea hoitaa oikealla tavalla pelkästään yrittämällä itsekseen päätellä mitä sinulta kunkin tehtävän kohdalla mahdollisesti odotetaan.
Paksu iho ja lehmän hermot. Palkka nousee ensisijaisesti tästä syystä... ja tuloksen tekemisestä.
Tervetuloa oikeeseen maailmaan. Tota se on about kaikkialla ja pahempaa. Nyt sitten nauttien seuraavat 40 vuotta!
Vierailija kirjoitti:
Jos työnteko tuntuu liian haastavalta, syy on yleensä huono perehdytys. Minä kävelisin esihenkilön puheille ja vaatisin lisää koulutusta. Jos ei muuta, niin selkeät ohjeet mistä minkäkin työtehtävän tekoon löytyy kirjallinen ohje. "Katso intrasta" ei riitä.
Olen pyytänyt lisää ohjeistusta, mutta silloin vedotaan siihen ettei eri tehtäviä varten ole toimintamalleja valmiina. Pitää kuulemma vain itsekseen päätellä miten toimia, koska kollegat ovat liian kiireisiä ehtiäkseen auttaa.
Oletko lääkäri, henkilöstösihteeri, kaupan kassa vai autotehtaan kokoonpanija?
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa oikeeseen maailmaan. Tota se on about kaikkialla ja pahempaa. Nyt sitten nauttien seuraavat 40 vuotta!
Miten tuon pitäisi auttaa? Tätä menoa minusta tuntuu etten pitkään enää pysty työskentelemään. Olo on sen verran ahdistunut.
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään noista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole mikään noista.
Etuuskäsittelijä
Vierailija kirjoitti:
Alkaa k:lla ja loppuu a:lla. Helppo arvata työpaikka.
Sielläkö on kamalaa työskennellä?
Vierailija kirjoitti:
Työsuojelu, liitto.
Mitä siellä oikeasti voidaan tilanteen parantamiseksi tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Alkaa k:lla ja loppuu a:lla. Helppo arvata työpaikka.
Kivaa veettuilua taas 😮
Mitäköhän tämä Einstein tekee?
Terv Eri
Minulle sanottiin töiden helpottuvan ajan saatossa, muttei siltä tunnu. Kaikki tuntuu yhtä sekavalta kuin alussakin.
Ehkäpä sinun osaaminen, päättelyky, äly eikä ammattitaito, eivät
riitä kyseisen tehtävän hoitamiseen.
Monissa, etenkin asiantuntija tehtävissä, täytyy pystyä itsenäiseen ajatteluun. Ja päätöksentekoon.
Jos siihen ei kykene, on väärässä tehtävässä.
Useimmissa työpaikoissa on kuuden kuukauden koeaika.
Jos siinä ajassa ei työ tule tutuksi tutuksi, eikä ala sujua paremmin, on parempi jättää työpaikka.
Ja hakeutua toisenlaisiin tehtäviin.
Koeaikana myös työnantaja voi lopettaa työsuhteen, jos alkaa näyttää siltä ettei suju.
Minulla sama ongelma.
Minusta vaan ei ole palkkatyön tekijäksi. Pakko perustaa taas uusi yritys ja katsoa miten tällä kertaa menee.
"Pystythän itsenäiseen työskentelyyn" - joo pystyisin, jos edes kerrottaisiin mitä odotetaan. Sitten pyöritellään silmiä kun ei olekaan tehnyt oikein. Ahkeruudesta palkaksi saa vain kasan lisää työtä, samalla kun lähin esimies katselee Netflixiä kännykältä. Kokeneemmat työntekijät nakittavat surkeimmat hommat minulle ja muille vastaavan alhaisessa asemassa oleville, ja kuitenkin ärsyyntyvät kun olemme heidän mielestään aina jotenkin tiellä. Yrittäjä ajaa välillä paikan päälle upouudella autollaan merkkivaatteissaan ja merkkilaukku olalla, ja jaksaa valittaa palkkakuluista työntekijöille, jotka saavat minimipalkkaa.
Tämä koko yhtälö ärsyttää niin paljon, että jos jatkan näissä töissä, saan slaagin jo silkasta v*tutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
riitä kyseisen tehtävän hoitamiseen.Monissa, etenkin asiantuntija tehtävissä, täytyy pystyä itsenäiseen ajatteluun. Ja päätöksentekoon.
Jos siinä ajassa ei työ tule tutuksi tutuksi, eikä ala sujua paremmin, on parempi jättää työpaikka.
Ja hakeutua toisenlaisiin tehtäviin.Koeaikana myös työnantaja voi lopettaa työsuhteen, jos alkaa näyttää siltä ettei suju.
Ai olen huono siksi etten omaa vastaavaa työtä vuosien ajan tehneen näkemystä siitä, mikä on olennaista? Ehkä se saattaisi avautua, jos joku ehtisi opastaa työhön ja vastata kysymyksiin.
Vierailija kirjoitti:
riitä kyseisen tehtävän hoitamiseen.Monissa, etenkin asiantuntija tehtävissä, täytyy pystyä itsenäiseen ajatteluun. Ja päätöksentekoon.
Ja hakeutua toisenlaisiin tehtäviin.Koeaikana myös työnantaja voi lopettaa työsuhteen, jos alkaa näyttää siltä ettei suju.
Jos teen itsenäisesti päätöksiä, saan kuulla nillitystä ettei tehtäviä noin kuulu hoitaa. Jos kyselen muilta, saan tuhahtelua ettei tällaiseen muilla ole aikaa. Saatan myös saada ihmettelyä mikseivät työt etene nopeammin. Etenisivät, jos tietäisin mitä pitäisi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla sama ongelma.
Minusta vaan ei ole palkkatyön tekijäksi. Pakko perustaa taas uusi yritys ja katsoa miten tällä kertaa menee.
"Pystythän itsenäiseen työskentelyyn" - joo pystyisin, jos edes kerrottaisiin mitä odotetaan. Sitten pyöritellään silmiä kun ei olekaan tehnyt oikein. Ahkeruudesta palkaksi saa vain kasan lisää työtä, samalla kun lähin esimies katselee Netflixiä kännykältä. Kokeneemmat työntekijät nakittavat surkeimmat hommat minulle ja muille vastaavan alhaisessa asemassa oleville, ja kuitenkin ärsyyntyvät kun olemme heidän mielestään aina jotenkin tiellä. Yrittäjä ajaa välillä paikan päälle upouudella autollaan merkkivaatteissaan ja merkkilaukku olalla, ja jaksaa valittaa palkkakuluista työntekijöille, jotka saavat minimipalkkaa.
Tämä koko yhtälö ärsyttää niin paljon, että jos jatkan näissä töissä, saan slaagin jo silkasta v*tutuksesta.
Millaista yrittäjänä työskentely on ollut?
Jos työnteko tuntuu liian haastavalta, syy on yleensä huono perehdytys. Minä kävelisin esihenkilön puheille ja vaatisin lisää koulutusta. Jos ei muuta, niin selkeät ohjeet mistä minkäkin työtehtävän tekoon löytyy kirjallinen ohje. "Katso intrasta" ei riitä.