Minkä turhien mieilikuvatuotteiden käyttämisen olet lopettanut? Esim. huuhteluaina. Miten tajusit, että ne on turhia?
Mä käytin huuhteluainetta nuorena, koska äitikin käytti. Sitten aloin miettiä, mikä sen funktio oikeasti on, enkä löytänyt enää yhtänä syytä käyttää sitä. Testasin muutaman koneellisen ilman huuhteluainetta ja sen kanssa ja eroa ei oikein ollut. Pyyhkeet oli ehkä huuhteluaineen kanssa hivenen pehmeämpiä, mutta eivät imeneet vettä yhtä hyvin. Nyt olen ollut huuhteluaineeton jo yli 20 vuotta. Siinä ajassa on jäänyt aika valtava kemikaalimäärä käyttämättä ja säästynyt paljon rahaa.
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesupalloa käyttäessä ihmiset käyttävät vähemmän pesuainetta kuin kaataessaan sitä summittaisesti lokeroon mikä on ehdottomasti yleinen tapa.
Korkissa on mitta. Ne jotka ei sitä käytä, ei kyllä mittaile pesupallollakaan.
Se on turha. En ymmärrä miksi tämä on sulle niin sydämenasia. :D
Minkälainen korkki on pesujauhepaketissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikit, hajusteet, huuhteluaine, silitysrauta lähes kokonaan.
Miten silitysrauta on mielikuvatuote? Ryppyiset vaatteet ovat aina homssuisemman näköiset kuin silitetyt.
Ei ehkä rauta itse, mutta hyvin pitkälti se, mihin sitä käytetään. Naisten kotitöiden määrä on ollut aikoinaan aivan massiivinen. Aikanaan kaikki piti silittää alusvaatteita myöten, se jos mikä on turhaa ja täysin mielikuvamarkkinoinnin tulosta. Hyvin harva vaate on lopulta sellainen, mikä näyttää "homssuiselta" silittämättä. Kaivan itse raudan kaapista ehkä pari kertaa vuodessa. Pyrin ostamaan vaatteita, joita ei tarvitse silittää. Kauluspaidat ja jotkut mekot on ainoat jotka silitän. Siis omat paitani. Mies silittäköön omansa.
Oletteko huomanneet, että miehille myydään paljon enemmän vaatteita sillä sloganilla, että ei tarvitse silittää`? En ole mistään löytänyt naisille kauluspaitoja, joita ei tarvitse silittää, miehille niitä on pilvin pimein.
Ymmärrän pointtisi, mutta muistan lukeneeni että tutkimusten mukaan kun tutkitaan kymmenien vuosien aikaväliä niin nykyaikaisten kodinkoneiden myötä kotitöiden määrä on jopa lisääntynyt vaikka laitteet tulivat helpottamaan taakkaa. Standardit muuttuivat sen myötä kun laitteistoa tuli - vaatteita pestään enemmän, astioita pestään useammin jne.
Miesten ja naisten kauluspaitojen suurin ero on kyllä kaavoituksessa. Rintojen takia kauluspaidan istuvuus ja kaavoitus on huomattavasti monimutkaisempi kuin miehillä ja sen myötä myös materiaalivalinta on eri. Keinokuiduilla saadaan vaatteet laskeutumaan rinnustaan paremmin ja ne nyt usein vaativat silitysrautaa kaverikseen pysyäkseen suorina.
Väitetään myös että silityksen myötä tekstiilit olisivat pitkäikäisempiä kun rauta asettaa kuidut oikeaan suuntaan, kulutus on vähempää ja kuuma lämpö tappaa mikrobeja kuidusta jolloin se kestää pidempään. Itse en käytä aikaa silitykseen juuri koskaan mutta tämän takia ymmärrän kyllä ihmisiä. jotka haluavat silittää.Jotenkin nyt ymmärsit pointtini väärin. Puhumme samasta asiasta työmäärän suhteen. Ei kukaan piitannut vaatteiden ryppyisyydestä, ennen kuin silitysraudat keksittiin. Sitten naisten työmäärä kasvoi valtavasti, kun keksittiin että nyt on rauta ja kaikki alusvaatteita myöten pitää silittää. Eli kuten sanoit, työmäärä lisääntyi kun keksittiin työtä helpottava kone. Todellisuudessa rautaa tarvitaan arkielämässä erittäin vähän.
Kaavoitus nyt ei liity tähän asiaan mitenkään, tiedän kyllä mikä ero on naisten ja miesten vaatteissa. :D Puhuin silittämisestä ja sen tarpeesta. Tuo muu selitys silityksen tarpeellisuudesta ei kuulosta uskottavalta vaan juuri siltä, millä naiset on saatu seisokelemaan tuntikausia silitysrauta kädessä tekemässä turhaa työtä.
sama
Silitysrauta on muutaman sata vuotta vanha keksintö.
Niin on, ne kuumilla hiilillä täytettävät jne, mutta niillä ei todellakaan silitetty kenenkään alusvaatteita. Sähkösilitysrautojen aikaan mielikuvamarkkinointi pääsi vauhtiin.
Alusvaatteet ovat melko uusi keksintö.
Itse en ole koskaan käyttänyt huuhteluainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pesupalloa käyttäessä ihmiset käyttävät vähemmän pesuainetta kuin kaataessaan sitä summittaisesti lokeroon mikä on ehdottomasti yleinen tapa.
Minkälainen pallo on pesujauhepaketissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut liudan kosmetiikatuotteita. Ihon hoitoon ei tarvitse 10 putelia eikä meikkejä kymmeniä. Huuhteluaine juurikin pilaa vain vaatteet. En osta vaatteita kuin perus pakolliset. Lähes kaikki on karsittu.
Tää on hyvä! Nykyään varsinkin joka ikinen puolijulkkis julkaisee ihonhoitorutiininsa, enkä usko hetkeäkään, että ne oikeasti käyttää aamuin illoin niitä 30 tuotetta, mitä mainostavat. Hyvä kasvovoide, puhdistusaine ja aurinkovoide riittää. Meikkaamisessa ei tarvi primer-voidetta, erillistä luomiprimeria, meikkivoidetta, kymmentä eriväristä korjausvoidetta, valokynää jne jne jne.
ap
Miksi meikkivoidetta ei tarvi? Mä ainakin tarvin, samoin primerin meikkivoiteen alle.
Laakerivikoja voi välttää käyttämällä nestemäistä pesuainetta ja pesupalloa. Lokeroon annosteltu pesujauhe tukkii helposti pesuaineletkun.
Aina ollaan pyykit huhdeltu. Muuten jää pesuaineita vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kaadan vieläpä sen aineen suoraan pyykkien päälle, enkä laita edes lokeroon! Hähää. Puhdasta tulee.
Siis eikö enää edes otsikkoja saada kirjoitettua oikein.
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaine on pesuainetta. Sitä vasta jääkin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tyttö kulta jos et muista kun niitä oli kaikissa paketeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut liudan kosmetiikatuotteita. Ihon hoitoon ei tarvitse 10 putelia eikä meikkejä kymmeniä. Huuhteluaine juurikin pilaa vain vaatteet. En osta vaatteita kuin perus pakolliset. Lähes kaikki on karsittu.
Tää on hyvä! Nykyään varsinkin joka ikinen puolijulkkis julkaisee ihonhoitorutiininsa, enkä usko hetkeäkään, että ne oikeasti käyttää aamuin illoin niitä 30 tuotetta, mitä mainostavat. Hyvä kasvovoide, puhdistusaine ja aurinkovoide riittää. Meikkaamisessa ei tarvi primer-voidetta, erillistä luomiprimeria, meikkivoidetta, kymmentä eriväristä korjausvoidetta, valokynää jne jne jne.
ap
Miksi meikkivoidetta ei tarvi? Mä ainakin tarvin, samoin primerin meikkivoiteen alle.
Pointti varmaan oli, että ei tarvita kymmentä eri tuotetta. Väittäisin kyllä että primeri on täysin turha, kun löydät omalle ihollesi sopivan meikkivoiteen.
eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi tyttö kulta jos et muista kun niitä oli kaikissa paketeissa.
Tyttö kulta? Alkoiko noin kovasti harmittaa, kun tajusit olevasi väärässä. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kaadan vieläpä sen aineen suoraan pyykkien päälle, enkä laita edes lokeroon! Hähää. Puhdasta tulee.
Muistan lukeneeni, että tämä oliskin paras tapa.
Jos ei ole konetta, joka annostelee pyykinpesuaineen tarpeen mukaan. Ne säästää pesuainetta eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villasukat. Ovat rumia ja haisevat, pidän sisällä mukavan lämmön.
Minä taas en muita sukkia käytäkään, kesälläkin jalkani ovat villasukan sisällä silloin kun sukkia käytän.
Olisko pyykkiaineet nyt keskusteltu?
Omia mitä en enää huuhteluaineen ja pesupallojen lisäksi käytä:
- pikkuhousunsuojat
- primerit meikkauksessa ja moni muu turha aine. meikkivoidetta laitan vain juhliin, vaikka meikkaan joka päivä
- silmänympärysvoide. ylihintainen tuote, joka on samaa rasvaa kuin muutkin
- muotovaahto ja muut muotoilutuotteet. jäljelle jäi hiuskiinne, se riittää eikä sitä edes tarvita paljon
Ehkä tässä tarkoitettiin lemmikkieläinten tuotoksia. Ensin talouspaperilla ja sitten pestään.
Yhdistät nyt kaksi eri keskustelua.