Minkä turhien mieilikuvatuotteiden käyttämisen olet lopettanut? Esim. huuhteluaina. Miten tajusit, että ne on turhia?
Mä käytin huuhteluainetta nuorena, koska äitikin käytti. Sitten aloin miettiä, mikä sen funktio oikeasti on, enkä löytänyt enää yhtänä syytä käyttää sitä. Testasin muutaman koneellisen ilman huuhteluainetta ja sen kanssa ja eroa ei oikein ollut. Pyyhkeet oli ehkä huuhteluaineen kanssa hivenen pehmeämpiä, mutta eivät imeneet vettä yhtä hyvin. Nyt olen ollut huuhteluaineeton jo yli 20 vuotta. Siinä ajassa on jäänyt aika valtava kemikaalimäärä käyttämättä ja säästynyt paljon rahaa.
Kommentit (460)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikit, hajusteet, huuhteluaine, silitysrauta lähes kokonaan.
Miten silitysrauta on mielikuvatuote? Ryppyiset vaatteet ovat aina homssuisemman näköiset kuin silitetyt.
Vaatteet oikenee kun niihin sumuttaa vettä. En ole silittänyt vaatteita kymmeneen vuoteen, kun hoksasin ruiskutussysteemin. Laitan vaatteen hengariin, sumutan kevyesti ja kädellä samalla oikaisen. Ihan hitsin nopeaa ja tehokasta. Tämä ei tuhoa koskaan mitään kuituja, kun taas silitys tekee niin ajan kanssa. Tällä tavalla siliää joka ikinen vaatekappale. Jos ei sileytyisi, niin sellaisista vaatteista hankkituisin eroon.
Vaatteet eivät edes pesussa rypisty, jos niitä ei lingottaisi tai olisi vähemmän kierroksia.
Tästä voisi tehdä käänteisen ketjun ja luetella asioita, joita on moitittu turhakkeiksi, mutta joista itse ei osaisi luopua. Esim. tuo huuhteluaine tai pyykkietikka - mä koitin joskus jättää pois ja vaatteet olivat inhottavan tuntuisia koppuroita. Toki pyyhkeet sun muut asia erikseen.
Shampoopesujen väliä olen koittanut pidentää, sillä jotkut sanovat hiusten pesemisen shampoolla olevan turhaa. Mulla on hento hiuslaatu, enkä kestä yhtään sitä rasvaista pitkin päätä menevää liimalettiä, joka on seurauksena pesemättömyydestä tai jostain curly girl -metodeista.
Ison liudan meikkituotteita olen jättänyt pois (olin nuorempana ns. kosmetiikkafriikki), mutta esimerkiksi kiinnityssuihke, highlighter ja varjostuspuuteri ajavat oikeasti asiansa.
Kaikki naamarasvat (yövoide, päivävoide, silmänympärysvoide jne.) olen korvannut edullisella kasvoöljyllä ja säästän pitkän pennin aiempaan verrattuna. Deodorantista luopuminen olisi kauhistus ja oma pintakuiva iho vaatii myös säännöllistä kuorintaa tai alkaa puskea epäpuhtauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikit, hajusteet, huuhteluaine, silitysrauta lähes kokonaan.
Miten silitysrauta on mielikuvatuote? Ryppyiset vaatteet ovat aina homssuisemman näköiset kuin silitetyt.
Vaatteet oikenee kun niihin sumuttaa vettä. En ole silittänyt vaatteita kymmeneen vuoteen, kun hoksasin ruiskutussysteemin. Laitan vaatteen hengariin, sumutan kevyesti ja kädellä samalla oikaisen. Ihan hitsin nopeaa ja tehokasta. Tämä ei tuhoa koskaan mitään kuituja, kun taas silitys tekee niin ajan kanssa. Tällä tavalla siliää joka ikinen vaatekappale. Jos ei sileytyisi, niin sellaisista vaatteista hankkituisin eroon.
Vaatteet eivät edes pesussa rypisty, jos niitä ei lingottaisi tai olisi vähemmän kierroksia.
Koneellinen kuivaaja rypistää vaatteet.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin dödö pois jo 15 vuotta. Sitä kun käyttää niin hikoilee ja haisee vain enemmän. Todellinen hölmöläisten tuote :D
Miksi luulet et "hikoilee ja haisee enemmän"?
Vierailija kirjoitti:
Hulluin juttu on astianpesukoneen pesuaine !
Sitä tarvii aika ajoin jos pesee matalissa lämpötiloissa. Säästö meneekin sitten siihen että kuukausittain pitää pestä tyhjänä tällä pesuaineella....
Vierailija kirjoitti:
Naisille markkinoidut sheiverit. Oikeastihan kaikki sheivaus on naisilla turhaa, mutta en ole tarpeeksi vahva kuuntelemaan vittuilua karvoista. MUTTA miehille tehdyt höylät on puolet halvempia ja kaksi kertaa tehokkaampia kuin naisille myytävät vaaleanpunaiset versiot. Se jos mikä on turhaa ja mielikuvamarkkinointia. Kannattaa kokeilla miesten sheivereitä!!
sheivaus vaahto. Juokseva vesi tai tarvittaessa saippuavaahto toimii ihan yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Hmm.
- Huuhteluainetta en ole koskaan käyttänyt. Villavaatteet tuuletetaan ja käytetään omaa pesuainetta
- Tiskirätit meillä on kestorättejä, jotka pesen 60 asteessa
- Talouspaperia en ole koskaan omistanut. Käytän esim harsoja ajamaan samoja asioita ja sitten pesen ne 60 asteessa. Vessapaperia jos lattialle menee oksennusta tms.
- Lattiat pesen höyryllä. Pari kertaa vuodessa mäntysaippualla
- Sama pesuaine sopii jokaiseen huoneeseen. Ei tarvitse miljoonia eri puteleita.
- Vaippoja en ole ikinä käyttänyt, yhdelläkään kolmesta lapsesta. Kestovaipoista tykkäsin.Mitäs muuta.
Vedenkeitintä ei ole ikinä ollut ja mikronkin ostin vasta tänä vuonna, että lapset saa itse lämmitettyä ruoan helposti.
Muistakaa valita "mäntysaippua"
Ei "mäntysaippua liuos"
Vain jälkimmäisessä on säilöntäainetta koska pH on alempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluainetta en oo käyttäny oikein koskaan. Aivan turhaa kemikaalikuormaa. Käytän etikkaa pyyhe ja lakanapyykissä huuhteluun.
Valkaistu talouspaperi. Hyi olkoon mitä luonnon tuhlausta. Käytän keittiössä keittiöpyyhkeitä. Mulla ei ole toki lapsia, joten harvoin miten lainehtii pöydillä, mutta silti.
Samoin kahvin suodatinpussit heivattu. Mulla on metallinen kestosuodatin.
En osta myöskään sataa eri pesuainetta kotiin. Mulla on mäntysuopa lattian ja vessan pesuun, toimii laimennettuna suihkupullossa yleisputsarina myös, sitten käytän astianpesuainetta keittiössä, soodaa ja etikkaa uuninpesussa. Ikkunatkin saa puhtaaksi, kun laimentaa käsitiskiainetta suihkupulloon ja lorauttaa sekaan etikkaa.
Mulla on myös höyrypuhdistuslaite, jolla saa puhdasta ja desinfioitua ihan pelkällä vedelläkin.
Myytti että mäntysuopa on erityisen luonnollista ja hyväksi elää näköjään😆
Mitä tarkoitat??
Erinomainen aine! Ainoa säilöntäaineeton kun on sitä lastuversiota, josta puuttuu sana liuos.
Huuhteluaine. Raskausaikana iski niin voimakas hajusteyliherkkyys, että takaisin en ole palannut eikä ole ollut tarvettakaan.
Vartalosaippuat ym. Iho kuivuu turhaan saippuoinnista. Kainaloihin riittää tavallinen hajustamaton palasaippua.
Hoitoaine hiuksille. Kampaajatuttu aikoinaan opetti, että turhaan "rasvoittaa" hiuksia. Myöhemmin siirryin hiustyyliin, missä ylipäätään tarpeetoon tuote.
(Liina)Vaatteiden mankelointi/silittäminen. Suurin osa vaatteista ja liinavaatteista oikenee itsekseen, kun pesee ohjeen mukaan pyykinpesukoneessa, ripustaa heti pesun jälkeen narulle kuivumaan ja viikkaa napakasti kaappiin.
Talouspaperi. Pestävät kestoliinat ja esim. harsokangas paljon kätevämpiä omassa keittiössä.
Valkosipulipuristin. Helpommin valkosipulin murskaaminen onnistuu leveälapaisella veitsellä.
Rintaliivit. Eivät täysin turhat, mutta arkipukeutumisessa mulla tarpeettomat. Ryhdikäs olemus saadaan oikaisemalla ryhti, ei tissit pakkaamalla.
Teepallot irtoteelle. Helpompaa vaan kaataa teenlehdet mukiin ja vesi päälle. Tai jos haluaa hifistellä, niin ensin kannuun ja siitä kaataa suoraan mukeihin heti teen hautumisen jälkeen.
Olisihan näitä niin paljon kuin vaan jaksaa luetella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, enkä käytä.
Miksi etenkin näin kesällä käyttäisin kainaloissa dödöä, kun hikoilen kuitenkin KOKO vartalosta.
Dödö pitää hienhajun poissa. Ei haise pahalle.
sittenhän sitä pitäisi levittää koko vartaloon
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, enkä käytä.
Miksi etenkin näin kesällä käyttäisin kainaloissa dödöä, kun hikoilen kuitenkin KOKO vartalosta.
Jos ihminen haisee pahalle pitää mennä suihkuun tai lääkärille? Hajusteet haisee pahemmalle kuin normaali hiki? Saunan raikas on paras tuoksu.
Silityslauta. Vaihdoin sen villaseen alustaan.
Silitysraudan vaihdoin mankeliin.
Ehkä ostan joskus johdottoman silitysraudan.
Huuhteluaineen vaihdoin pyykkietikkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, enkä käytä.
Jos ihminen haisee pahalle pitää mennä suihkuun tai lääkärille? Hajusteet haisee pahemmalle kuin normaali hiki? Saunan raikas on paras tuoksu.
Eiköhän se lekuri sano että käytäpä dödöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole, enkä käytä.
Eiköhän se lekuri sano että käytäpä dödöä.
Taitaa sanoa että muuta ruokavaliota tai että kehosi erittää jotain oudosti. Normaalin ihmisen hiki ei haise juuri millekkään. Hyi helvetti kaikki hajuvedet ja partavedet. Toiset eivät edes tajua kuinka heidän henkensä haisee pahalle tietyllä "kuunkierolla". Normaali ihminen tuoksuu, ei haise.
Huuhteluaineen tarpeellisuudelle voisi varmaan tässä vaiheessa jo perustaa oman keskustelun.. En itsekään sitä käytä, mutta ei sitä tarvitse koko ajan keskustelussa toistaa.
Muutamia mistä itse olen luopunut ja joita ei ehkä ole vielä mainittu:
Sateenvarjo: Aina tiellä ja hajoaa helposti. Käytän mieluummin sadetakkia/viittaa (viitan alle mahtuu laukku/reppu).
Kaikenmaailman monivitamiinit: varsinkin jos ei ole laadukkaita, niin rasittaa vaan maksaa. Olen yrittänyt pitää huolen, että syön sellaista puhdasta ja monipuolista ruokaa, ettei tule puutoksia.
Hiuslakka: en jaksa näperrellä mitään kampauksia jotka vaatisivat runsasta pitoa. Inhoan hajusteettomienkin lakkojen hajua ja tunnetta hiuksissa.
Kasvonaamiot: sekä ne kankaiset aasialaistyyliset kertakäyttöiset että länsimaiset naamiot purkista. Laitan kasvirasvaani useamman kerroksen jos kaipaan lisää tehoja.
Liemikuutiot: tekee mun mielestä keinotekoisen maun. Tykkään mieluummin maustaa itse eikä edes tarvitse kovin montaa maustetta käyttää.
Käsidesi: Tappaa omat hyvät bakteerit iholta kans. Pesen mieluummin kädet saippualla aina tarpeen tullen. Muutama puhdistusliina on mukana julkisille paikoille jos tarvitsee, mutta jopa ruokakaupoista löytyy yleensä aina käsienpesupiste.
Vierailija kirjoitti:
Huuhteluaineen tarpeellisuudelle voisi varmaan tässä vaiheessa jo perustaa oman keskustelun.. En itsekään sitä käytä, mutta ei sitä tarvitse koko ajan keskustelussa toistaa.
Muutamia mistä itse olen luopunut ja joita ei ehkä ole vielä mainittu:
Sateenvarjo: Aina tiellä ja hajoaa helposti. Käytän mieluummin sadetakkia/viittaa (viitan alle mahtuu laukku/reppu).
Kaikenmaailman monivitamiinit: varsinkin jos ei ole laadukkaita, niin rasittaa vaan maksaa. Olen yrittänyt pitää huolen, että syön sellaista puhdasta ja monipuolista ruokaa, ettei tule puutoksia.
Hiuslakka: en jaksa näperrellä mitään kampauksia jotka vaatisivat runsasta pitoa. Inhoan hajusteettomienkin lakkojen hajua ja tunnetta hiuksissa.
Kasvonaamiot: sekä ne kankaiset aasialaistyyliset kertakäyttöiset että länsimaiset naamiot purkista. Laitan kasvirasvaani useamman kerroksen jos kaipaan lisää tehoja.
Liemikuutiot: tekee mun mielestä keinotekoisen maun. Tykkään mieluummin maustaa itse eikä edes tarvitse kovin montaa maustetta käyttää.
Käsidesi: Tappaa omat hyvät bakteerit iholta kans. Pesen mieluummin kädet saippualla aina tarpeen tullen. Muutama puhdistusliina on mukana julkisille paikoille jos tarvitsee, mutta jopa ruokakaupoista löytyy yleensä aina käsienpesupiste.
* Siis kasvOrasvaani
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lopettanut liudan kosmetiikatuotteita. Ihon hoitoon ei tarvitse 10 putelia eikä meikkejä kymmeniä. Huuhteluaine juurikin pilaa vain vaatteet. En osta vaatteita kuin perus pakolliset. Lähes kaikki on karsittu.
Tää on hyvä! Nykyään varsinkin joka ikinen puolijulkkis julkaisee ihonhoitorutiininsa, enkä usko hetkeäkään, että ne oikeasti käyttää aamuin illoin niitä 30 tuotetta, mitä mainostavat. Hyvä kasvovoide, puhdistusaine ja aurinkovoide riittää. Meikkaamisessa ei tarvi primer-voidetta, erillistä luomiprimeria, meikkivoidetta, kymmentä eriväristä korjausvoidetta, valokynää jne jne jne.
ap
Miksi meikkivoidetta ei tarvi? Mä ainakin tarvin, samoin primerin meikkivoiteen alle.
Pointti varmaan
Joko sulla on tekstuuriltaan tosi tasainen iho tai sitten olet niitä puusilmiä, jotka ei näe koskaan missään mitään eroa. Vaikka olisi kuinka hyvä meikkivoide, se ei tasoita ihossa olevia kuoppia, eikä laajentuneita ihohukosia. Minä käytän primeria aina, kun lähden ihmisten ilmoille. Meikkivoiteen sen sijaan saatan jättää pois, koska ihoni on tasaisen värinen. Primer blurraa huokoset näkymättömiin.
Älytön ketju muutenkin. Miten kukaan voi väittää, että joku tuote on KAIKILLE tarpeeton, jos itse kokee sen turhaksi. Mä voisin sanoa, että legginsit on täysin tarpeettomat. Hameen/mekon kanssa käytetään sukkahousuja, jos on kylmä tai sitten käytetään farkkuja tai muita pitkiä housuja. Leggarit ei ole sukkahousut, eikä tavalliset housut -> täysin turhat siis. Tiedän kuitenkin, että ne on monen mielestä oikeinkin hyödylliset, koska jatkuvastihan niitä näkee.
Jatkuvan veden juomisen. En huomannut mitään vaikutusta ihon kuntoon tms. Juon vettä, kun on jano.
Johtuiskohan se huuhteluaineen tarpeettomuus veden laadusta Suomessa? Täällä maaperä on hapanta eikä vedessä ole juurikaan kalkkia. Tilanne on ihan toinen lähes koko euroopassa poislukien skandinavia. Sama tietysti sitten astianpesukoneen suolan kanssa.