Kävin markkinoilla ja järkytyin hinnoista
Täällä on meneillään 4 päivää kestävät kansainväliset suurmarkkinat, joissa yleensä käy kymmeniä tuhansia ihmisiä. Niin kävin minäkin ja järkytyin hinnoista: ranskalainen nougat, 89 euroa kilo, italialaiset keksit, 69 euroa kilo, 4 maun italialainen jäätelöannos 15 euroa, koristeltu donitsi 6,99 euroa jne. Olisin luullut että noilla hinnoilla ei kauppa kävisi, mutta olin väärässä, siellä oli pitkät jonot lähes joka kojuun. 5 euroa maksavia bretzeleitä jonotti niin paljon porukkaa että ne oli myyty ennen kuin oli tiskiin ehditty laittaa, eli kuumana suoraan pussiin ja asiakkaalle. Myös 15-20 euron hintaiset ruoka-annokset näkyivät tekevän kauppansa.
Itse ostin vain kukkia, ne oli ihan kohtuuhintaisia, esim. 2 suurta ruusukimppua maksoi 10 euroa. En todellakaan maksa kekseistä 69 euroa kilo, kun eivät ole erityisen hyviä ja vastaavia saa Lidlin Italin viikoilta muutamalla eurolla pussillisen.
Kommentit (182)
Meinaatko että vaikka Ingmannin vaniljajäätelö on eri tuote jos sen ostaa kaupasta kuin kioskista? Taitaa kyllä olla ihan samaa vaniljaa. Toki kioskilla voi saada makuja joita ei kaupasta saa, ja tietysti on eri asia syödä tötterönä kuin palana paketista. Mutta samaa tavaraa se silti on...[/quote]
No just niiden makujen vuoksi!
Ei maistu samalta, kuin kaupan jäätelö.
Tänä kesänä oli myös Mövenpickin jäätelöä, jota ei edes saa kaupasta.
Ainakaan joka paikassa.
Lisäksi kioski on hieman, kuin esim. kahvila; Jotkut tykkäävät siitä tunnelmasta ja voivat maksaa siitä ekstraa.
Eikä siellä käydä läheskään joka viikko.
Kotona syöty/ juotukin on hyvää.
Vaihtelu vaan virkistää.
Kukin käyttää lisäksi rahansa miten tykkää.
Jollekin se voi olla kallis harrastus tms.
Itselläni ei sellaisia ole, joten rahaa jää muuhun ( silloin kun jää, laskut yms. toki maksetaan).
Vierailija kirjoitti:
Mie ostin vaan lapsille markkinapallon, muuhun ei ollut varaa.
Liikutuin kovasti tästä. Saanko kysyä missä asutte? Asun Tukholmassa. Voisinko auttaa teitä ? Muistan kun köyhä äitini sanoi ; Teki vaan niin kipeää kun ei ollut koskaan varaa antaa teille lapsille mitään, ettekä edes odottaneet.
Vierailija kirjoitti:
En muistanutkaan tuota ollenkaan! Onko niitä vielä?
Vierailija kirjoitti:
AP luuli jonottavansa leipäjonoon.
Enpä ole ikinä ollut leipäjonossa, sorry vaan. Minulla olisi toki ollut varaa ostaa noita tuotteita, mutta en ole niin tyhmä että maksaisin älyttömiä summia tuotteista joita saa muualta edullisemmin, tai joita ei edes tarvitse. Käytän rahani järkevimpiin asoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako muuten Suomessa maksaa käteisellä ? Täällä Ruotsissa et voi ostaa mistään mitään käteisellä.Et edes maksa kampaajalle käteisellä.
Niin tiukkaan valvoo verotalo meidän ostoksia ja kulutuksia.
Kyllä minä ainakin maksoin käteisellä Tukholmassa viime viikolla, niin Åhlensilla, NK:lla kuin Icassakin.
Ketjut saavat käyttää systeemiä mutta pienemmät eivät! Merkillistä.Kuinkahan monta kertaa on kahvi jätetty kun vaan kortti kelpaa. Kerrankin tarjosi tyttö, sanoi että juo nyt kun ei ole sinun vika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muistanutkaan tuota ollenkaan! Onko niitä vielä?
Tukholmassa joka paikassa myytävänä.
Mitähän maksaa kalakukko Kuopion torilla ?
Enpä ole ikinä ollut leipäjonossa, sorry vaan. Minulla olisi toki ollut varaa ostaa noita tuotteita, mutta en ole niin tyhmä että maksaisin älyttömiä summia tuotteista joita saa muualta edullisemmin, tai joita ei edes tarvitse. Käytän rahani järkevimpiin asoihin. [/quote]
No se on kiva!
Kovasti tuntuu silti muiden ostokset häiritsevän...
Ja miksi haukut heitä tyhmiksi?
Ehkä heillä vaan on rahaa tai haluavat käyttää rahansa niin.
Ihminen on kyllä outo otus, kun muiden pitäisi olla melkein kopioita itsestä.
Ihan joka asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Hanna Partasen muikkukukko 30.00 €/Kg ja ahvenkukko 32.00 €/Kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katselin kerran meillä päin noilla markkinoilla juustoja vitriinissä, kun lämpöä oli yli +25 astetta ja jo pari tuntia oli aurinko porottanut suoraan siihen vitriiniin. Mietin siinä, että kuinkahan monta kertaa ne samat juustot ottavat aurinkoa siinä vitriinissä kesän aikana. En ostanut.
Mitä sen on väliä? Kai sinä sentään sen edes ymmärrät, että juustot keksittiin tavaksi säilöä maitoa niin että se säilyy lämpimässäkin?
Tästä vinkki kauppoihin, koska eivät tunnu tietävän. Miksi turhaan juustot on kylmähyllyissä (joiden jäähdyttäminen maksaa)? Ne voisivat olla ihan missä vaan lämpimässä, vaikka murojen vieressä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole ikinä ollut leipäjonossa, sorry vaan. Minulla olisi toki ollut varaa ostaa noita tuotteita, mutta en ole niin tyhmä että maksaisin älyttömiä summia tuotteista joita saa muualta edullisemmin, tai joita ei edes tarvitse. Käytän rahani järkevimpiin asoihin.
No se on kiva!
Kovasti tuntuu silti muiden ostokset häiritsevän...
Ja miksi haukut heitä tyhmiksi?
Ehkä heillä vaan on rahaa tai haluavat käyttää rahansa niin.
Ihminen on kyllä outo otus, kun muiden pitäisi olla melkein kopioita itsestä.
Ihan joka asiassa.
Ei muiden ostokset häiritse, enkä ole ketään haukkunut tyhmäksi. Totesin vain etten itse ole niin tyhmä että maksaisin liikaa jostain. En minä ole pyytänyt kenenkään toimivan niin kuin minä. Minun puolesta jokainen voi osta vaikka 100 kiloa ylihintaista fudgea jos mieli tekee. Taisit itse tuhlata rahasi markkinoilla ja nyt harmittaa?
Ei muiden ostokset häiritse, enkä ole ketään haukkunut tyhmäksi. Totesin vain etten itse ole niin tyhmä että maksaisin liikaa jostain. En minä ole pyytänyt kenenkään toimivan niin kuin minä. Minun puolesta jokainen voi osta vaikka 100 kiloa ylihintaista fudgea jos mieli tekee. Taisit itse tuhlata rahasi markkinoilla ja nyt harmittaa?[/quote]
Puhut ihan sekavia, koska kyllähän se nimenomaan häiritsee sinua.
Ja nyt yrität keinolla jos toisella nostaa itsesi muiden yläpuolelle...
Teet oletuksia itsellesi tuntemattomista ihmisistä ja kuvittelet olevasi "oikeassa".
Kuten niin valitettavan moni tällä palstalla.
Se sitä oikeaa tyhmyyttä on.
No hyvä!
Ens kerralla tiedät, ettei kannata lähteä yhtään mihinkään.
Säästyt järkytykseltä.
Kävin Joensuussa kansainvälisillä markkinoilla ja ihan mukavaahan siellä oli kierrellä.
Kiinnitin huomiota pariin asiaan: fudget näyttivät tosi herkullisilta, mutta kärpäset pörräsivät ahkerasti niiden pinnoilla.
Kukaan kauppias ei myöskään näyttänyt antavan asiakkaalle kuittia, tosin tämä on yleistä muillakin markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Kävin Joensuussa kansainvälisillä markkinoilla ja ihan mukavaahan siellä oli kierrellä.
Kiinnitin huomiota pariin asiaan: fudget näyttivät tosi herkullisilta, mutta kärpäset pörräsivät ahkerasti niiden pinnoilla.
Kukaan kauppias ei myöskään näyttänyt antavan asiakkaalle kuittia, tosin tämä on yleistä muillakin markkinoilla.
Kärpästen lisäksi myös ampiaiset pörräili joka paikassa, kannattaa katsoa mihin kätensä laittaa tai mitä suuhunsa laittaa, ettei tule pistetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nougaata tai keksejä ei osteta kiloissa. Parempi että käyt liitelissä väijymässä tarjouksia, jätä markkinat maksukykyisille.
Tuolla markkinoilla kyllä ostetaan nimenomaan kiloissa, tai no hinnat oli kekseissä ilmoitettu 6,90 per 100 grammaa. Sieltä niitä voi itse valita pussiin mieleisensä määrän. Ja kun eivät ole mitään kevyttä tavaraa, niin 100 grammaa saattaa tulla jo 3-4 keksistä Eivätkä ole mitään käsintehtyjä artesaanikeksejä, vaan kipataan isoista tehtaan pakkaamista pusseista noihin laareihin. Nougat taas leikataan isoista kiekoista, sen kokoinen pala kun ostaja haluaa.
En väijy Lidlin tarjouksia, mutta huomasin tuossa aiemmin että noita ihan samoja keksejä löytyy sieltäkin. Ei minua haittaa jos joku haluaa maksaa kekseistään 69 euroa kilo, siitä vaan.
Itse huomasin käydessäni Oulun torilla että jokaisella myyjällä samat hinnat hilloissa, sienissä, sipuleissa jne. Eikö hintojen sopiminen olekaan kiellettyä? Karrtellia pukkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä juttu tosiaan että kun jätetään välikäsiä pois niin hinta on kalliimpi. Tämän huomannut toreilla. Ensin valitetaan ettei osteta lähiruokaa ja sitten pyydetään siitä kaksinkertainen hinta torilla. Sen jälkeen ihmetellään ettei miksi se ei kelpaa 🤪
Ei se toimi niin. Kun on pienyrittäjä on sisäänostohinnat paljon kalliimmat kuin marketeilla.Puolet halvempaa Markettien sisäänosto kuin jos ostan pienyrittäjänä vaan vaikka 1 laatikon tavaraa mitä Markettien tukku ostaa tonneittain /lavoittain.
Sisäänostohinnat? Siis jos perunantuottaja itse myy torilla, on pottu tuplahintainen, sitä kai tässä tarkoitettiin? Siis kun ei ole mitään välikättä vaan alkutuottaja myy itse?
Torilla myy pienyrittäjä perunoita 3 euroa kilo. Kaupass about saman verran mutta uskon että torilla tuoremmat perunat ym. Paljonko hän voittaa jos vaikka 50 asiakasta ostaa kilon perunoja verrattuna jos Market ostaa lavallisia sitä mukaa kun kypsyy?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin noussut hinnat . Ostin 6 vuotta sitten myyntiin omaan kauppaan .Silloin maksoin 16 euroa kukosta . Ja siihen pitää laittaa omat kulut päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kovin noussut hinnat . Ostin 6 vuotta sitten myyntiin omaan kauppaan .Silloin maksoin 16 euroa kukosta . Ja siihen pitää laittaa omat kulut päälle.
Pakkohan kalakukkojen hinnankin on nousta, kun niin energia, palkat, jauhot, kuin kalatkin on kallistuneet. Kalakukon tekeminen on kuitenkin käsityötä, sitä ei (vielä) valmista kone eikä robotti.
Joku leipuri totesi jossain lehtijutussa että pelkästään jauhojen hinta on noin tuplaantunut reilussa vuodessa.
Sisäänostohinnat? Siis jos perunantuottaja itse myy torilla, on pottu tuplahintainen, sitä kai tässä tarkoitettiin? Siis kun ei ole mitään välikättä vaan alkutuottaja myy itse?