Kävin markkinoilla ja järkytyin hinnoista
Täällä on meneillään 4 päivää kestävät kansainväliset suurmarkkinat, joissa yleensä käy kymmeniä tuhansia ihmisiä. Niin kävin minäkin ja järkytyin hinnoista: ranskalainen nougat, 89 euroa kilo, italialaiset keksit, 69 euroa kilo, 4 maun italialainen jäätelöannos 15 euroa, koristeltu donitsi 6,99 euroa jne. Olisin luullut että noilla hinnoilla ei kauppa kävisi, mutta olin väärässä, siellä oli pitkät jonot lähes joka kojuun. 5 euroa maksavia bretzeleitä jonotti niin paljon porukkaa että ne oli myyty ennen kuin oli tiskiin ehditty laittaa, eli kuumana suoraan pussiin ja asiakkaalle. Myös 15-20 euron hintaiset ruoka-annokset näkyivät tekevän kauppansa.
Itse ostin vain kukkia, ne oli ihan kohtuuhintaisia, esim. 2 suurta ruusukimppua maksoi 10 euroa. En todellakaan maksa kekseistä 69 euroa kilo, kun eivät ole erityisen hyviä ja vastaavia saa Lidlin Italin viikoilta muutamalla eurolla pussillisen.
Kommentit (182)
Nougaata tai keksejä ei osteta kiloissa. Parempi että käyt liitelissä väijymässä tarjouksia, jätä markkinat maksukykyisille.
Katselin kerran meillä päin noilla markkinoilla juustoja vitriinissä, kun lämpöä oli yli +25 astetta ja jo pari tuntia oli aurinko porottanut suoraan siihen vitriiniin. Mietin siinä, että kuinkahan monta kertaa ne samat juustot ottavat aurinkoa siinä vitriinissä kesän aikana. En ostanut.
Pienyrittäjän käsin tekemä maksaa juu aika paljon enemmän kuin Lidlin massatuotanto paska. Laadusta on moni valmis maksamaan, varsinkin tällaisissa kerran vuodessa tapahtumissa. Eikä alle 20€ /ateria ole edes mikään erityisen kova hinta tänä päivänä markkina ruuista.
En pidä noita hintoja kalliina. Pitäiskö sun mennä töihin??
Vierailija kirjoitti:
Nougaata tai keksejä ei osteta kiloissa. Parempi että käyt liitelissä väijymässä tarjouksia, jätä markkinat maksukykyisille.
Tuolla markkinoilla kyllä ostetaan nimenomaan kiloissa, tai no hinnat oli kekseissä ilmoitettu 6,90 per 100 grammaa. Sieltä niitä voi itse valita pussiin mieleisensä määrän. Ja kun eivät ole mitään kevyttä tavaraa, niin 100 grammaa saattaa tulla jo 3-4 keksistä Eivätkä ole mitään käsintehtyjä artesaanikeksejä, vaan kipataan isoista tehtaan pakkaamista pusseista noihin laareihin. Nougat taas leikataan isoista kiekoista, sen kokoinen pala kun ostaja haluaa.
En väijy Lidlin tarjouksia, mutta huomasin tuossa aiemmin että noita ihan samoja keksejä löytyy sieltäkin. Ei minua haittaa jos joku haluaa maksaa kekseistään 69 euroa kilo, siitä vaan.
Olen itse todennut saman noilla markkinoilla ja olen käynyt varmaan joka vuosi, kun niitä on järjestetty eli aika kauan. Ja ihan vaan kävelemässä alueen läpi. Kerran söin jotakin , oli vähän ylihintaista, jotain vohvelia tms. Hinnat ovat kalliit ja olen niitä kojuja katsellut vähän hygieniamielessäkin ja tullut siihen tulokseen, että ei kiinnosta. Vaikka olisi halvemmatkin hinnat. Tuotteita raahataan pitkin poikin maata ja en oikeasti usko, että tuotteilla olisi katkeamattomat kylmäsäilytysketjut
Onko Tampereella taas kansainväliset markkinat?
Ihan samaa tavaraa markkinoilla on kuin Lidlissäkin. Erona on vain hinta ja että markkinoilla tuotteet on purettu pakkauksista.
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjän käsin tekemä maksaa juu aika paljon enemmän kuin Lidlin massatuotanto paska. Laadusta on moni valmis maksamaan, varsinkin tällaisissa kerran vuodessa tapahtumissa. Eikä alle 20€ /ateria ole edes mikään erityisen kova hinta tänä päivänä markkina ruuista.
Jaa, no en tiedä mitä pienyrittäjän käsin tekemää siinä on että kippaa ranskalaisia perunoita tehtaan pussista ja ottaa makkaran tehtaan paketista jotka lämmittää ja lisää siihen jotain soosia ja vastaavaa. Useimmista grilleistä saa vastaavia annoksia huomattavasti edullisemmin. Mutta mikäs siinä, kyllä mun puolesta torilla saa syödä 20 euron annoksia. Vähän kyllä ihmetyttää miten 20 euroa torilla annoksesta on ihan ok, kun samaan aikaan vongutaan että kaupoissa ruoka maksaa liikaa.
Kansainväliset Suurmarkkinat 10.-13.8.2023
Kansainväliset Suurmarkkinat saapuu Kuopion torille jälleen elokuussa!
Mukana on yrittäjiä yli 30 eri maasta ja lukuisista Suomen eri maakunnista erikoistuotteineen. Tapahtuma tarjoaa neljän päivän ajan kansainvälisiä sekä kotimaisia erikoistuotteita ja herkkuja elämyksineen.
Vierailija kirjoitti:
Kuopiossa?
Ilmeisesti, jätän taas markkinat väliin hintojen ja kaupungin liikennejärjestelyjen vuoksi.
Oikeasti joku vertaa markkinoiden hintoja jonkun saksalaisen mätämarketin teollisesti massatuotetun prosessoidun paskan hintaan?
Vierailija kirjoitti:
Pienyrittäjien tiloissa sikiää hiiret ja hyönteiset eikä niitä pestä koskaan. Valvontaa ei juuri ole. Ihan äsken suljettiin kokonaan se yksi lörtsytehdas, mikä olikaan juuri tästä syystä.
Tän takia mä kyllä ostan mieluiten isojen tehtaiden massatuotettua puhdasta ruokaa. Niitä valvotaan.
Noilla markkinoilla on muutenkin kovin ahdasta. Voisko hintojenkauhistelijat jättää tulematta että meillä muilla olisi enemmän tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Nehän kiertää koko Suomen suurissa kaupungeissa, joka vuosi.
Ei niissä nautituista ja ostetuista tuotteista, koskaan ole mitään
ruokamyrkytysepidemiaa tullut, missään.
Ne juustotkin ovat kyllä kylmäalustalla.
Churrot oli hyviä. Joku epsanjalainen koju.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nehän kiertää koko Suomen suurissa kaupungeissa, joka vuosi.
Ei niissä nautituista ja ostetuista tuotteista, koskaan ole mitään
ruokamyrkytysepidemiaa tullut, missään.Ne juustotkin ovat kyllä kylmäalustalla.
Ei muuten ole kaikki juustot kylmäalustalla. Osa näkyi olevan auringonpaisteessa ihan vain pöydällä.
Keksejäkin saa ottaa samoilla ottimilla ties kuinka moni asiakas, ei siis laitettu pesuun joka asiakkaan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, no en tiedä mitä pienyrittäjän käsin tekemää siinä on että kippaa ranskalaisia perunoita tehtaan pussista ja ottaa makkaran tehtaan paketista jotka lämmittää ja lisää siihen jotain soosia ja vastaavaa. Useimmista grilleistä saa vastaavia annoksia huomattavasti edullisemmin. Mutta mikäs siinä, kyllä mun puolesta torilla saa syödä 20 euron annoksia. Vähän kyllä ihmetyttää miten 20 euroa torilla annoksesta on ihan ok, kun samaan aikaan vongutaan että kaupoissa ruoka maksaa liikaa.
Et pösilö käsitä mistä jutellaan.
Siellä on myös suomalaista pientuottajien tuotteita myynnissä: hunajaa, suomalaisten järvien kalasäilykkeitä. Poronlihasäilykkeitä.
Tuoreita ja sälöittyjä valkosipulia. Erikoishilloja. Ym.
Kotimaisia koruja jne.
Kaikkea sellaista herkkupuolta, mitä vähemmän on myynnissä isoissa marketeissa. Eikä Lidlissä ollenkaan.
Köyhät voi siis sinne lidliin suunnata.