Pitääkö vieraan maksaa omat ruokamenonsa kyläilyreissulla?
Mitä mieltä olette? Jos oletetaan, että vieras kutsuu itsensä kylään neljäksi vuorokaudeksi, niin voisiko olettaa, että hän osallistuisi jossain määrin ruokakustannuksiinsa tai toisi jotain mukanaan?
Tai yleensäkin, mikä on tapana tai mikä teidän muiden mielestä olisi kohtuullista?
Etenkin jos vieras, joka on "varakas" tai vakavarainen tulee itseään huomattavasti köyhemmän ihmisen luo kyläilemään?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieras on vieras ja lähtökohtaisesti ei maksa, etenkään kutsuttuna vieraana.
Asiakas taas maksaa
Mullakin käy ystävä syömässä silloin tällöin vatsansa täyteen ja runsas tarjoilu tuntuu olevan tärkeää. Oli kutsuttu tai ei niin junttimaisen tunteen antaa ettei ikinä voi tuoda mitään tullessa. Eipä mua huvita nykyisin kutsuakaan kuin erittäin harvoin.
En kutsuisi enää ollenkaan tuollaista junttia.
No ei, mut jos kyläily venyy kuukausien ajaksi niin osallistuisin ainakin itse, jos en täysin rahaton.
Kyläilen ystäväni luona pari kertaa vuodessa 3-4 päivää ja tapanani on maksaa silloin ruokaostokset. Ajattelen sen kuuluvan ihan hyviin tapoihin, ettei tuota vierailullaan kohtuutonta taakkaa rahallisesti toiselle. Kaverini taas hoitaa suuren osan ruuanlaitosta yms.
Riippuu tilanteesta. Meillä on yhden kaverin kanssa vastavuoroisia kyläilyjä. Hän majoittuu meillä, kun on täällä päin työreissulla ja meiltä taas lapsi käy kilpailemassa hänen kotikaupungissaan. Ei jaksa säätää ruokia puolin ja tosin, kun vierailuja on molemmissa aika säännöllisesti.
Epäkohteliasta olettaa että toisen luo voi mennä neljäksi päiväksi kuin hotelliin vain omalla ilmoituksella. Kannattaa aina keskustella etukäteen ettei tule yllätyksiä.
Ihmisillä on käytöstavat hukassa! Kun itse menen kylään, niin kysyn: mitä tuon tullessani!
Itsellä on 4 kaveria tulossa teatterireissulle ja yöpyvät luonani. Olen varma, että kukaan ei kysy, tuonko jotain ja tasan tarkkaan pesen lakanoita ja pyyhkeitä seuraavan viikon, kun eivät älyä ottaa omia.
Tokihan luokseni saa normaalioloissa tulla tyhjin käsin ja ilman pyyhettä/petivaatteita, mutta kun on 4 samaan aikaan tulossa, niin toivoisi, että joku edes ajattelisi nokkaansa pidemmälle. Ja jarkossa EN majoita neljää samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on käytöstavat hukassa! Kun itse menen kylään, niin kysyn: mitä tuon tullessani!
Itsellä on 4 kaveria tulossa teatterireissulle ja yöpyvät luonani. Olen varma, että kukaan ei kysy, tuonko jotain ja tasan tarkkaan pesen lakanoita ja pyyhkeitä seuraavan viikon, kun eivät älyä ottaa omia.
Tokihan luokseni saa normaalioloissa tulla tyhjin käsin ja ilman pyyhettä/petivaatteita, mutta kun on 4 samaan aikaan tulossa, niin toivoisi, että joku edes ajattelisi nokkaansa pidemmälle. Ja jarkossa EN majoita neljää samaan aikaan.
Mikset sitten sano etukäteen näille, että ottavat lakanat ym mukaan. Aivan turha valittaa takanapäin. Juntteja on kaverisi, mutta hölmö olet itsekin.
Kannattaa seurustella vain saman tulotason ihmisten kanssa. Hyvätuloisella on pulaa ajasta ja kavereiden näkemisestä, pienituloisella margariinirahasta. Eivät ymmärrä toisiaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei minun mielestäni vieraan tarvitse osallistua kuluihin. Hänhän on nimenomaan kutsuttu vieras.
Niin, kutsumistahan se on sekin, kun itsensä kutsuu päiväkausiksi kyläilemään...
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee neljäksi päiväksi, olisi kohteliasta tuoda mukanaan jotain mistä olettaa isännän/emännän pitävän, esim. kahvipaketin tai suklaarasian, tai kukkia.
Rakastan sarkasmia. :D
Jos kutsun kylään, niin tarjoan myös syötävät ja juotavat.
Jos vieras kutsuu itsensä kylään, niin hän tulee sitten kaupan kautta.
Kutsuttuna olisi hyvä kysyä tarviiko tuoda mitään/ käydäänkö kaupassa yhdessä ja menee sen mukaan. Osa kertoo jo kutsuessa tarviiko tuoda mitään vai ei (ja jos ei -> jotain pientä tuliaista aina mukaan, ei krääsää). Kutsumattomana voi tuoda itse jotain tuliaisia. Odotettavissa on joko kahvia tai ei tarjoilua ollenkaan riippuen miten kelläkin on tapana.
Vierailija kirjoitti:
Kavereille voi sanoa, että ottavat omat lakanat ja pyyhkeet mukaan ja tuokaa ruoat mukananne, kun jääkaappi on ihan tyhjä.
No en kyllä majoittaisi kutsumatonta vierasta yhtä yötä enempää. Sen jälkeen voi mennä vaikka hotelliin.
Kerran kaverini yritti majoittaa oman kaverinsa luokseni yöksi, mutta kylmästi kieltäytydyin tästä, kun hänellä oli vielä koira mukana. En tiedä sitten minne meni yöksi lopulta.
Olennainen kysymys on se, että vieras itse kutsuu itsensä kylään. Ei hän silloin voi olettaa, että on varaa kustantaa hänenkin elämistään. Ja toinen olennainen kysymys on vastavuoroisuus: voiko hänen luokseen myös mennä kyläilemään muutamaksi päiväksi?
Kutsumattomalle vieraalle on kyllä helppo tarjota hyvin edullista ruokaa ne muutama päivä: itsekeitettyä hernekeittoa pitkässä liemessä, näkkileipää, puuroa, halvinta makkaraa ym.
Meille vieraat ovat aina tervetulleita ja samoin ovat lasten kaverit.
Ruokaa ja juomaa tarjotaan aina. Ruoka on ihan tavallista, yhtenä tai kahtena iltana voidaan grillata jotain parempaa.
Perunaa ja salaattiaineksia saa edullisesti kesällä.
Kyläilemme myös vastavuoroisesti.
Jos vierailumme tulisi liian kalliiksi, toivoisin, että meille mainitaan asiasta. Tottakai tuomme ruokaa kaupasta tullessamme, usein kysynkin tarvitaanko kaupasta jotain. Viemme aina tuliaisia myös viiniä, herkkuja jne.
Tässä tapauksessa asia kannattaa ottaa esille ystävällisesti.
Vien aina mukanani sen minkä vierailuni aikana kulutan. Kaiken.
no ei kyllä vieraan tarvitse maksaa siitä, että kyläilemään tulee. Ei kai sitä nyt tavallista ruokaa kummempaa tarvitse tarjoilla vaan ihan sitä, mitä itsekin normaalisti syö ja siinä ei nyt yksi lisäruokailija juurikaan kustanna. Ihmeellistä porukkaa täällä jos miettiä pitää, kuinka paljon sen tulevan vieraan tulisi maksaa siitä hyvästä että ylipäätään vierailee.
Mullakin käy ystävä syömässä silloin tällöin vatsansa täyteen ja runsas tarjoilu tuntuu olevan tärkeää. Oli kutsuttu tai ei niin junttimaisen tunteen antaa ettei ikinä voi tuoda mitään tullessa. Eipä mua huvita nykyisin kutsuakaan kuin erittäin harvoin.