Pitääkö vieraan maksaa omat ruokamenonsa kyläilyreissulla?
Mitä mieltä olette? Jos oletetaan, että vieras kutsuu itsensä kylään neljäksi vuorokaudeksi, niin voisiko olettaa, että hän osallistuisi jossain määrin ruokakustannuksiinsa tai toisi jotain mukanaan?
Tai yleensäkin, mikä on tapana tai mikä teidän muiden mielestä olisi kohtuullista?
Etenkin jos vieras, joka on "varakas" tai vakavarainen tulee itseään huomattavasti köyhemmän ihmisen luo kyläilemään?
Kommentit (71)
Vierailija kirjoitti:
no ei kyllä vieraan tarvitse maksaa siitä, että kyläilemään tulee. Ei kai sitä nyt tavallista ruokaa kummempaa tarvitse tarjoilla vaan ihan sitä, mitä itsekin normaalisti syö ja siinä ei nyt yksi lisäruokailija juurikaan kustanna. Ihmeellistä porukkaa täällä jos miettiä pitää, kuinka paljon sen tulevan vieraan tulisi maksaa siitä hyvästä että ylipäätään vierailee.
No jos kutsuu itsensä kylään, niin luulisi tulevan ruokakassin kanssa ja tarjoaisi ruoat isäntäperheelle.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on käytöstavat hukassa! Kun itse menen kylään, niin kysyn: mitä tuon tullessani!
Itsellä on 4 kaveria tulossa teatterireissulle ja yöpyvät luonani. Olen varma, että kukaan ei kysy, tuonko jotain ja tasan tarkkaan pesen lakanoita ja pyyhkeitä seuraavan viikon, kun eivät älyä ottaa omia.
Tokihan luokseni saa normaalioloissa tulla tyhjin käsin ja ilman pyyhettä/petivaatteita, mutta kun on 4 samaan aikaan tulossa, niin toivoisi, että joku edes ajattelisi nokkaansa pidemmälle. Ja jarkossa EN majoita neljää samaan aikaan.
Jatkossa et majoita? Miksi et sano nyt aivan suoraan jo nyt, että tuovat tullessaan omat lakanat ja pyyhkeet, kun sinulla ei nyt ole riittävästi?
Voit antaa heille pienimmät pyyhkeet mitä asunnostasi löydät, ja hakea halvimmat mahdolliset lakanat kirpparilta tai halpakaupasta niin, että voit antaa ne heille lähtiessään mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Meille vieraat ovat aina tervetulleita ja samoin ovat lasten kaverit.
Ruokaa ja juomaa tarjotaan aina. Ruoka on ihan tavallista, yhtenä tai kahtena iltana voidaan grillata jotain parempaa.
Perunaa ja salaattiaineksia saa edullisesti kesällä.
Kyläilemme myös vastavuoroisesti.
Jos vierailumme tulisi liian kalliiksi, toivoisin, että meille mainitaan asiasta. Tottakai tuomme ruokaa kaupasta tullessamme, usein kysynkin tarvitaanko kaupasta jotain. Viemme aina tuliaisia myös viiniä, herkkuja jne.
Tässä tapauksessa asia kannattaa ottaa esille ystävällisesti.
Itse itse kutsuvat vieraat on pers *estä.
Vierailija kirjoitti:
no ei kyllä vieraan tarvitse maksaa siitä, että kyläilemään tulee. Ei kai sitä nyt tavallista ruokaa kummempaa tarvitse tarjoilla vaan ihan sitä, mitä itsekin normaalisti syö ja siinä ei nyt yksi lisäruokailija juurikaan kustanna. Ihmeellistä porukkaa täällä jos miettiä pitää, kuinka paljon sen tulevan vieraan tulisi maksaa siitä hyvästä että ylipäätään vierailee.
Mä en tajua ees sitä, että joku kutsuu itsensä ja meinaa olla täysihoidossa 4 päivää 🙄
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee neljäksi päiväksi, olisi kohteliasta tuoda mukanaan jotain mistä olettaa isännän/emännän pitävän, esim. kahvipaketin tai suklaarasian, tai kukkia.
Minusta tämä on kettumaista. Mieluummin voisi osallistua ruokakuluihin, mutta se kuitataan vaan jollain kalliilla pskasuklaalla mairea hymy naamalla. Silläkin hinnalla olisi saanut vaikka kuinka paljon perunaa ja makaronia.
t. köyhä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tulee neljäksi päiväksi, olisi kohteliasta tuoda mukanaan jotain mistä olettaa isännän/emännän pitävän, esim. kahvipaketin tai suklaarasian, tai kukkia.
Minusta tämä on kettumaista. Mieluummin voisi osallistua ruokakuluihin, mutta se kuitataan vaan jollain kalliilla pskasuklaalla mairea hymy naamalla. Silläkin hinnalla olisi saanut vaikka kuinka paljon perunaa ja makaronia.
t. köyhä
Itse kun menen kylään, en vie tuliaisia mutta ostan ruokaa, teen ruoat koko porukalle. Lisäksi autan arjessa kun tiedän emännän olevan stressaantunut, pyykkään tai imuroin.
t. köyhä
Meillä ei täydy. Jos olen kutsunut vieraita, tai vaikka tulisivat yllättäen, ei täydy osallistua mihinkään kustannuksiin. Näin on ollut aina meidän suvussa ja olen siihen tottunut. Samoin kaveripiirissä.
Olisin toki valmis osallistumaan kustannuksiin mennessäni vieraaksi ja en loukkaantuisi tms. Mielestäni kaikki saavat toimia niinkuin haluavat. Ymmärrän myös, että rahatilanne ihmisillä vaihtelee.
Jos vierailette iäkkään 60-70v+ ihmisen luona perhekunnittain tai pareittain, viekää sinne omat ruuat ja juomat. Sopikaa etukäteen niin. Mutta ei siten että koko asunto täyttyy hajuista ja mausteista. Sinkkukin voi hakea kaupasta osittain omia. Ja tiskokone päälle, astiat viedään keittiöön. Ettei iäkäs ravaa koko ajan tarjoilemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei minun mielestäni vieraan tarvitse osallistua kuluihin. Hänhän on nimenomaan kutsuttu vieras.
Lue aloitus uudelleen. Vieras oli siis kutsunut itse itsensä kylään.
Jos hyväksyitte vierailun, niin itse en pyytäisi osallistumaan kuluihin. Ainakin omilla tutuilla on pelisilmää (samoin itsellä vieraillessani), että tuovat jotain tai haluavat itse maksaa esim. kaupassa.
Hotellivieras maksaa hotellitasoisesta palvelusta. Vieras ei maksa vieraanvaraisuudesta.
Suoraa, mutta samalla hienotunteista. :D