Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö vieraan maksaa omat ruokamenonsa kyläilyreissulla?

Vierailija
11.08.2023 |

Mitä mieltä olette? Jos oletetaan, että vieras kutsuu itsensä kylään neljäksi vuorokaudeksi, niin voisiko olettaa, että hän osallistuisi jossain määrin ruokakustannuksiinsa tai toisi jotain mukanaan?

Tai yleensäkin, mikä on tapana tai mikä teidän muiden mielestä olisi kohtuullista?

Etenkin jos vieras, joka on "varakas" tai vakavarainen tulee itseään huomattavasti köyhemmän ihmisen luo kyläilemään?

Kommentit (71)

Vierailija
1/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minun mielestäni vieraan tarvitse osallistua kuluihin. Hänhän on nimenomaan kutsuttu vieras.

Vierailija
2/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tulee neljäksi päiväksi, olisi kohteliasta tuoda mukanaan jotain mistä olettaa isännän/emännän pitävän, esim. kahvipaketin tai suklaarasian, tai kukkia.

Vierailija
4/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melko röyhkeä vieras kutsua itsensä neljäksi vuorokaudeksi. Onko kyseessä ihan kaveri vai joku tuttava?

Itse vastaisin moiseen kutsuun, että pari päivää sopii. Isäntäväki ruokkii ja vastavuoroisuus mukaan eli kyläillän puolin toisin.

Vierailija
5/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn ani harvoin kylässä, ehkä kerran kolmessa vuodessa, nykyisin ei sitäkään. Olen aina vienyt jotakin mukanani tai sitten menen kaupan kautta.

Vierailija
6/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minun mielestäni vieraan tarvitse osallistua kuluihin. Hänhän on nimenomaan kutsuttu vieras.

Lue aloitus uudelleen. Vieras oli siis kutsunut itse itsensä kylään.

Vierailija
7/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ole jos on kerran itse kutsunut itsensä. Muutenkin mun mielestä noin vuorokautta pidemmillä vierailulla on fiksua jotenkin korvata omia syömisiään, kertaluontoiset illalliset tai kahvittelua toki isäntä tarjoaa.

Vierailija
8/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti emme voi tarjota vierailupaikkaa, koska vierashuoneen lattia putosi kellariin. 

Vierailija
9/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittele hotellia.

Vierailija
10/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varakas henkilö kutsuu itse itsensä köyhän henkilön luo 4 päiväksi, hänen tulee ymmärtää että häntä ei välttämättä ole varaa ruokkia eli olisi oikeus ja kohtuus että toisia omat ruokansa tai osallistuisi ruokakustannuksiin.

Vierailija
11/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tulee neljäksi päiväksi, olisi kohteliasta tuoda mukanaan jotain mistä olettaa isännän/emännän pitävän, esim. kahvipaketin tai suklaarasian, tai kukkia.

No tuo on ehkä se tuominen kun ensin tulee siihen kyläpaikkaan. Sen jälkeen ehdotetaan että lähdetäänkö porukalla kauppaan hakemaan aamupala- ja muut ruokatarpeet.

Vierailija
12/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä.

Jos kyseessä pieni kahvihetki niin olisi ok.

Vierailija
13/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"mitä tehdään ruuaksi. Voin tulla kaupan kautta"

Vierailija
14/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin säälittävää kun aina näissä ap itse heittää jotain mukanokkelaa provoa ensimmäiseen vastaukseensa.

Sitten jos ei lähde liikkeelle niin joutuu vastaamaan lisää ja lisää.

Saatko ap palkkaa tästä vai miksi teet tuota?

Vierailija
15/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole edes varakas, mutta kyllä ostaisin itselle ruokaa tai vastavuoroisesti tarjoisin ravintolassa tai kahvilassa yms.

Vierailija
16/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vieras kysynyt voiko tulla? Silloin hän vähintään tarjoutuu maksamaan jotain tai tuo jotain tullessaan tai ehdottaa kauppareissua jonka hän maksaa. Se on sitten majoittajan oma päätös huoliiko maksun/ostosreissun.

Jos itse kutsuisi toisen yökylään, niin silloin myös ruuat "kuuluu pakettiin", jos ei toisin heti sovita. Fiksu vieras kyllä tuo tuliaisia tai ehdottaa kauppakäyntiä tai tarjoaa vaikka kahvit.

Vierailija
17/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen niin vässykkä että joku voi kutsua itsensä luokseni kylään melkein viikoksi niin eiköhän sillä vieraalla löydy myös auktoriteetti pitää minut nyrkin ja hellan välissä. Joten ei tarvitse, tarjoilu pelaa kyllä.

Vierailija
18/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kutsuu itsensä kylään useammaksi päiväksi, ehdottomasti pitää maksaa omat syömisensä.

Jos taas kutsutaan kylään, lähtökohta on, että kutsuja maksaa. Jos pidempi vierailu, on tietysti kohteliasta tarjoutua osallistumaan, mutta itse kutsujana kieltäytyisin riippumatta siitä, onko vieras minua varakkaampi vai köyhempi. Sitä kutsutaan vieraanvaraisuudeksi, että huolehtii itse kutsumistaan vieraista. Sitä taas, että kutsuu itsensä toisen kotiin ja elää hänen pussistaan, kutsutaan lokkeiluksi, eikä sellaista tarvitse kenenkään sietää keneltäkään, varallisuustasoista riippumatta.

Vierailija
19/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä vierailen kenenkään luona yökylissä todella harvoin, mutta jos/kun vierailen, ostan kaikki ruuat koko porukalle. Toiset majoittavat, minä hoidan ostokset ja teen ruuat ja siivoan jäljet, jos tämä ei huvita, menen hotelliin.

Vierailija
20/71 |
11.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vierailusta. Jos on lapsi isovanhempien luona niin ei tarvitse. Jos on lapsiperhe toisen lapsiperheen luona niin mielestäni tarvitsee (ellei ole vastavuoroista eli vuorotellen kyläillään ja yhtä hyvät tarjoilut molemmilla).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kuusi