Itsepalvelusairaalat on nykypäivää. Mies sahasi moottorisahalla polveensa, ompeli haavan itse terveysasemalla, koska kunnassa ei ole lääkäreitä.
Hyvä että julkisen sairaanhoidon alasajo menee suunnitelmien mukaan.
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asettaa kyllä kyseenalaiseen valoon hammaslääkärien, lääkärien ja kirurgien ammattitaidon, kerta voidaan vaan ohjeistaa ihmisiä tekemään itse. Miksi näiden alojen ammattilaiset ei vastusta tämmöistä kehitystä?
Tuleeko muka ihan yhtä hyvä lopputulos? Vai syntyykö vain enemmän vahinkoa. Kenellä on vastuu seurauksista?
Luitko jutun? Tuo, joka ompelioman haavansa, oli kirurgi.
Vieläkö ihmettelet syytä maamme ongelmiin? Kommentoidaan ajattelematta mitä kommentoidaan. Kirurgi olisi selviytynyt tuosta ihan ensiapupaketilla (luulisi kirurgilla olevan). Mitenköhän nuo pikkuvammat rintamalla hoidetaan?
No ei olisi. Jos olisit käynyt edes Ensiapu 1- kurssin, tietäisit, että tuon kokoiset haavat pitää ommella. Ja kun laitetaan tikit, pitää puuduttaa. Onko sinulla kotonasi steriili ompelusetti ja puufutusainetta aina valmiina?
Itseasiassa on. Vastahan tässä ollaan sotaan ja sähkökatkoihin varauduttu. Siksi ihmettelenkin kirurgin toimintaa. Olisi osannut antaa itsellensä ensi-avun ja mennä auki olevaan päivystykseen jos tarve vielä vaatinut. Käsittääkseni hengenvaaraa ei ollut?
Hei
Haavaa ei voi enää 4h jälkeen ommella infektioriskin vuoksi, se pitää ommella heti.
Missäpäin Suomea on haavanompelutakuu 4h? Tilataanko ambulanssi vai MediHeli paikalle?
Ilmeisesti mun ompelukori onkin lääkelaatikko. Sieltä löytyy rihma- ja karhunlankaa sekä erilaisia neuloja. Desinfiointi onnistunee käsideseillä tai vodkalla.
Millähän mäkin saisin pidettyä ihmisen hengissä? Varmaan yrittäisin katsoa, että saa happea, väittäisin liikuttamasta turhaan jne.
Ommella kyllä osaan, mutten tikkejä. Luulisin hätäompelun onnistuvan niillä ompeleilla, joihin jää väliin se lanka päälle. En tiedä nimeä.
Haavassa on aikaraja, jonka jälkeen sitä ei voi enää tikata. Mieheni liian urheana ei lähtenyt lääkäriin kun satutti sormensa ja haava jäi vuotamaan. Ei voitu laittaa tikkejä kun kuuden tunnin aikaraja oli mennyt , kun lopulta suostui menemään lääkäriin. Haavan reunat rispaantuu. Joutui operoimaan sormea muulla tavoin ja sormi pakettiin.
Nykyisin on niitä liimalappuja, jotka vedetään haavan päälle ja haava suljetaan niillä vedettävillä rihmoilla kiinni ilman tikkejä.
On myös olemassa haavaliimaa. Pienempi tikkausta muuten tarvitsema haava saadaan niillä kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti mun ompelukori onkin lääkelaatikko. Sieltä löytyy rihma- ja karhunlankaa sekä erilaisia neuloja. Desinfiointi onnistunee käsideseillä tai vodkalla.
Millähän mäkin saisin pidettyä ihmisen hengissä? Varmaan yrittäisin katsoa, että saa happea, väittäisin liikuttamasta turhaan jne.
Ommella kyllä osaan, mutten tikkejä. Luulisin hätäompelun onnistuvan niillä ompeleilla, joihin jää väliin se lanka päälle. En tiedä nimeä.
"Ilmeisesti mun ompelukori onkin lääkelaatikko". Kyseessä oli haava, ei hengenvaaraa. Etkö erota ompelukoria ensiapupakkauksesta? Käsidesi ja vodka ihan hyvät jos muuta ei ole. Jesarillakin pärjäis siihen asti että matkaa avoinna olevaan päivystykseen. Matkalla potilas voi juoda loppu vodkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys kuuluu:
Mistä maksamme huippukorkeita veroja?
Kaikki menee EU:n byrokraattien taskuun.
Ilmastonmuutos ja kehitysapu. Kuinka monta miljardia niihin on laitettu?
Valtion korkomenotkin tänävuonna kohoaa 2,3 miljardiin, koska Marinin hallitus synnytti jättivelät.
Vierailija kirjoitti:
Luulin trolliksi, mutta eipä ollut.
Vastahan oli sitäkin, että hammashoidossa oli puhelimitse ohjattu ihmisiä itse paikkaamaan hampaansa apteekista saatavalla paikkausmassalla. Joo, tosi hygieenistä ja turvallista touhua. Varmasti bakteereja jää sen tee-se-itse paikan alle, voi koko hammas sitten mädäntyä suuhun, saada yleistulehduksen, verenmyrkytyksen, sydämeen tulehduksen jne. Mutta varmaan näidenkin skenaarioiden kohdalla, se pitää itse hoitaa. Järkyttävää touhua! Ei edes kehitysmaissa ole tämmöistä.
Vasta? Vuosia sitten jo. Väliaikainen paikka ei ole tarkoitettu pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienosti Marinin hallitus ajoi terveydenhuollon alas. Tuossakin terveysasemalla on ollut ennen lääkäri ja jopa röntgenlaitteet. Nyt ei ole kumpaakaan.
Nyt vingutaan Orpo sitä ja Orpo tätä vaikka Sanna tyylikkäästi tuhosi terveydenhuollon.
Muistutetaan, että Halonen puolustusvoimien ylipäällikkönä lakkautti suuren varuskunnan tuosta Juuan naapurikunnasta Kontiolahdelta. Olikohan peräti 1000 ihmistä työllistävä? Tuskin paransi rajaturvallisuuttakaan.
Yle: Halonen hyväksyy armeijan säästöt
Kaleva
https://www.kaleva.fi › yle-halonen-hyvaksyy-armeija...
18.2.2012 — Tasavallan presidentti Tarja Halonen hyväksyy Puolustusvoimien suunnitelmat varuskuntien lakkauttamiseksi ja muiksi säästötoimiksi.
.
Eipä ihme että palvelut raja-seudulla vähenee! Politiikasta kaikki johtuu.
No tänä vuonna ei ole aseista eikä armeijasta säästelty. Kysykää vaan, mihin rahat menee. Eikä tahti vähene tulevina vuosina, kun on sopimukset tehty-
Eräässä kaatumistapauksessa olin ensimmäisenä paikalla. Yritin pyyhkiä enimmät veret pois ja vetelin kaikki löytämäni laastarit ristiin rastiin moneen kerrokseen päälle. Mahtoi olla näky ensiavussa.
Vierailija kirjoitti:
Eräässä kaatumistapauksessa olin ensimmäisenä paikalla. Yritin pyyhkiä enimmät veret pois ja vetelin kaikki löytämäni laastarit ristiin rastiin moneen kerrokseen päälle. Mahtoi olla näky ensiavussa.
Etsin kaikki mahdolliset Nallepuh-, transformers- ja nauhalaastarit. Mikä sairaanhoitaja!
Huomion hakuisuutta.
Paikalliset ovat aina tienneet, ettei Juuassa ole päivystystä tai edes jokaisena päivänä lääkäriä, koska muutaman tuhannen asukkaan paikkakunta eli kallispalkkainen lääkäri olisi alisuorittaja, kun potilaita ei ole riittävästi vastaanotolle.
Juuan sijaan, henkilö olisi voinut valita Nurmeksen terv.keskuksen, johon matkaa muutama kymmenen kilometriä Juuasta.
Ja sadan kilometrin säteellä Kuopion yliopistollinen sairaala, sekä Pohjois-Karjalan keskussairaala ja Lieksan terv.keskus, jossa asiakas olisi saanut ympärivuorokautista hoitoa.
Paljon melua tyhjästä.
Joko me pian saataisiin kehitysapua tännepäin, jotta saataisiin erakkokylään yksi lääkäri ja yksi sairaanhoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Joko me pian saataisiin kehitysapua tännepäin, jotta saataisiin erakkokylään yksi lääkäri ja yksi sairaanhoitaja?
Nimenomaan. Metsien erämaakämppiinkin päivystys. Kyllä sinne aina joskus joku kantapäärakko tulee hoidettavaksi. Kun en viitsinyt kunnon kenkiä jalkaan laittaa, mutta hoitoonpääsyyn luotan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveä tuuri, että sattui olemaan alan ammattilainen. Insinööri tai siivooja samassa tilanteessa, huh.
Pitäisi rajoittaa moottorisahojen myyntiä. Itseaihetettu tyhmyysvamma. Olisi mennyt taksilla paikattavaksi. Kumma, ettei lekurilla ollut ensiapupakkausta käytössä loma-asunnollaan?
Nyt se olikin potilaan syy?
Syytä SDP:tä, heillä on ollut kiistatta viimeksi suurimmat vallat päättää sos.terveysasioista.
Tuo tapaus johtui henkilökuntapulasta. Henkilökuntapula on maailmanlaajuista.
Sen sijaan nykyinen hallitus, eli Persut ja Kokoonus, on päättänyt säästää terveydenhuollosta 4 miljardia. Se tarkoittaa sitä , että yksiköitä lopetetaan ja toimia myös. Suomen terveydenhuolto tulee olemaan kehitysmaan tasolla.
En usko tässätapauksessa sen johtuvan hoitaja- tai lääkäripulasta, vaan potilaspulasta, koska muutaman tuhannen paikkakunta, eikä yhdelle lääkärille ole riittävästi potilaita 5pv viikossa 8h.
Toinen terv.keskus muutaman kymmenen kilometrin päässä ja n. 100 km päässä kaksi isoa sairaalaa, josta saa hoitoa 24/7.
Ja jos kiireellinen, myös kopteriväki käytössä.
Tuttu eläinlääkäri halkaisi kämmenensä pahasti kaloja siivotessaan. Ompeli itse klinikallaan kasaan, kun ei kuulemma terveyskeskukseen mene konitohtoreiden hoidettavaksi
No kyseessä oli lääkäri, niin eihän se ollut temppu eikä mikään.
Otsikko oli taas hanurista. Mies olisi pitänyt korvata lääkäri -sanalla.
Mutta itse asia eli heikentyneet terveyspalvelut on kamala asia.
Tosissaan pitää alkaa miettimään, kehen ensiapuvälineitään tuhlaa. Menköön lekuriin mihin pääsee aikarajoituksineen.
Vierailija kirjoitti:
Luulin trolliksi, mutta eipä ollut.
Vastahan oli sitäkin, että hammashoidossa oli puhelimitse ohjattu ihmisiä itse paikkaamaan hampaansa apteekista saatavalla paikkausmassalla. Joo, tosi hygieenistä ja turvallista touhua. Varmasti bakteereja jää sen tee-se-itse paikan alle, voi koko hammas sitten mädäntyä suuhun, saada yleistulehduksen, verenmyrkytyksen, sydämeen tulehduksen jne. Mutta varmaan näidenkin skenaarioiden kohdalla, se pitää itse hoitaa. Järkyttävää touhua! Ei edes kehitysmaissa ole tämmöistä.
Tämä tarkoittanee tilanteita, joissa on esim. hammas lohjennut, ja sinne laitetaan väliaikainen paikka ennen kuin pääsee hammaslääkärille. Eihän nuo tee-se-itse-paikat ole tarkoitettukaan pysyviksi ja ne irtoavat itsestään jossain vaiheessa. Miehelläni on lohjennut useampi hammas vuoden sisään, ja näissä tilanteissa on ohjeistettu laittamana tuollainen paikka. Mutta kyllä hän on päässyt hammaslääkäriin muutaman päivän tai viimeistään viikon sisään. Turussa taisi kestää pisimpään, nyt Tampereella asuessa on päässyt lääkäriin aina päivän-parin päästä jos on akuuttia hoidettavaa.
Lääkärit eivät tule paikkakunnille missä tiedetään kurjuuden ja alasajon jatkuvan.
Kehä III ulkopuolisesta alueesta halutaan tehdä vähiten suuri ulkomuseo ja kansallispuisto.