Suuret ikäluokat saivat kaiken käytännössä ilmaiseksi.
On omakotitaloa, metsää, mökkiä, maata, autoja, vuokrakiinteistöjä sun muuta. Koettakaapa tänä päivänä samaa duunarin palkalla.
Kommentit (377)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltion nettohyötyjiä. Nyt pitäisi heidän osallistua reippaasti talkoisiin
No oishan se väärin, että hyötyisi jostain, minkä on itse rakentanut...
Ne mitään ole rakentaneet. Nyt vain nakertavat yhteiskunnan varoja ylisuurilla eläkkeillään.
Ovat rakentaneet elämänsä siihen kuntoon että ei enää tarvitse olla toisista riippuvaisia. Eläkkeet ovat mitä on tienattu. Olisitko itse valmis antamaan eläkkeestäsi, tuskinpa?
Ei ne vaan niitä eläkkeitään ole tienanneet, vaan nykysukupolvet niitä maksavat. Olisivatkin, niin voisi olla kesämökkiin muillakin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Kun mannerheim oli presidentti, niin hän henkilökohtaisesti jakoi kaikille suurille ikäluokille kultaiset kelakortit. kultaisten kelakortin avulla sai helpon elämän.
Sitähän te vain haluaisitte olla, Kelan elättejä. Kateellisia olette niille, jotka ovat omalla työllään jotain saavuttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvinvointivaltion nettohyötyjiä. Nyt pitäisi heidän osallistua reippaasti talkoisiin
Ne mitään ole rakentaneet. Nyt vain nakertavat yhteiskunnan varoja ylisuurilla eläkkeillään.
Ovat rakentaneet elämänsä siihen kuntoon että ei enää tarvitse olla toisista riippuvaisia. Eläkkeet ovat mitä on tienattu. Olisitko itse valmis antamaan eläkkeestäsi, tuskinpa?
Ei ne vaan niitä eläkkeitään ole tienanneet, vaan nykysukupolvet niitä maksavat. Olisivatkin, niin voisi olla kesämökkiin muillakin varaa.
No voi sua raukkaa nyt kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun mannerheim oli presidentti, niin hän henkilökohtaisesti jakoi kaikille suurille ikäluokille kultaiset kelakortit. kultaisten kelakortin avulla sai helpon elämän.
Sitähän te vain haluaisitte olla, Kelan elättejä. Kateellisia olette niille, jotka ovat omalla työllään jotain saavuttaneet.
Mä maksan sun eläkkeen. Joten suuta soukemmalle elätti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tarkoitat taloustalkoita niin miten edes voisivat? Eivät saa mitään tukia kun ovat aivan omillaan.
Nettohyötyjä on laaja käsite. Joskus taannoin oli mm. vielä työväen oikeuksia ajavia tahoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka saa ne heidän kuolemansa jälkeen?
Vaikkei olisi tehnyt päivääkään töitä kuten suurten ikäluokkien työura liki 50 vKun suuret ikäluokat olivat työikäisiä, työllisyystilanne oli pääsääntöisesti aivan erilainen. Esim 80-luvulla Suomessa lähes täystyöllisyys. Samoin syntyvyys. Peruskoulupohjalta saattoi päätyä herraksi. Nykyisin on paljon korkeakoulutettuja työttömiä, pätkätöitä jne. Eli turha on buumereiden elvistellä. Maailma on tänä päivänä täysin erilainen. Omassakin suvussa on noita, jotka kerskuvat pitkillä työurillaan ja kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella vain siksi, että ovat esimerkiksi alalla, jossa ollut työvoimapula käytännössä aina, vaikka koulutustasokin olisi matala.
Ei taitaisi tehdastyö maittaa? Mutta eihän ole tehtaitakaan enää.
Naiset ompeli vaatetehtaissa jos raskaassakin teollisuudessa.
Miheni oli 48 vuotta teollisuustyössä, siitä suurimman osan aikaa kolmivuorotöissä.
Ei hän kuvitellut olevansa mikään parempi ihminen. Ja tietysti 2000 eläkettä bruttona oli ihan liikaa, neljä vuotta ehti sitä nostaa. Puolet jäi sinulle, puolet saan minä.
Jep. Omakotitalo maksoi 50 000 markkaa, ja lainaan sai valtion tukea. Rankkaa oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan suuren osan työväen mökkien olevan entisen kotimökin maista lohkaistun.
Koulutettu väki pystyi tontit ostamaan
TikTokista havaitsin, että Yhdysvalloissa on suuri ikäluokka alkanut itse pitää ääntä aikuisten lastensa puolesta liittyen juuri tähän, että heille on annettava samat mahdollisuudet menestyä ja saavuttaa vakaa ja taloudellisesti turvallinen elämä, kuin boomereillakin oli aikanaan. Ainakin jotkut boomerit ovat alkaneet käyttää ääntään kritisoiden hallitusta ja myös kanssaboomereita. Kanssaboomereita kritisoidaan "ei meillä ollut kännyköitä, eikä syöty avocadoleipiä- jankutuksesta" ja peräänkuulutetaan silmien avaamista, rehellisyyttä ja empatiaa nuorempaa sukupolvea kohtaan. Todella tarpeellinen ilmiö.
Mitä uliset ap. Miksi et syntynyt suuriin ikäluokkiin, oletko niin tyhmä, ettet osannut edes syntyä oikeaan aikaan? Aloituksesi kertoo kyllä älykkyytesi, nollaa näyttää.
Ei taitaisi nykyinen sukupolvi enää pärjätä siinä työmaailmassa missä pomot oli vanhoja sodan käyneitä miehiä ja työkulttuuri sen mukaista.
Äitini kävi kansakoulua ja meni 19 vuotuasna töihin valtion virastoon. Eteni siellä aseman johon eläkkeelle jäädessään vaadittiin kauppatieteiden tai vähintään tradenomin tutkinto. Nyt on pakko opiskella että pääsee töihin. Asui isäni kanssa 70 luvulla 3 vuotta sukulaisten luona ja säästävät rahaa..Nyt on 7hanneri vaatimukset kun on vaikka vauva tulossa, yksiössä asumistakin pidetään neuvolan puolesta outona,,saati sitten että pariskunta muuttaisi appivanhempien kanssa 50 neliön asuntoon vauvan kanssa. Näitä vaatimuksia jne ei ole nykyinen nuorempi sukupolvi keksinyt.
Selvä provokaatio. Eihän kukaan voi olla niin pöljä, että tuollaisia tosissaan kirjoittelisi. Saatta kylläkin olla mahdollisuus, että on mielenvikaisen tuotos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka saa ne heidän kuolemansa jälkeen?
Vaikkei olisi tehnyt päivääkään töitä kuten suurten ikäluokkien työura liki 50 vKun suuret ikäluokat olivat työikäisiä, työllisyystilanne oli pääsääntöisesti aivan erilainen. Esim 80-luvulla Suomessa lähes täystyöllisyys. Samoin syntyvyys. Peruskoulupohjalta saattoi päätyä herraksi. Nykyisin on paljon korkeakoulutettuja työttömiä, pätkätöitä jne. Eli turha on buumereiden elvistellä. Maailma on tänä päivänä täysin erilainen. Omassakin suvussa on noita, jotka kerskuvat pitkillä työurillaan ja kuvittelevat olevansa muiden yläpuolella vain siksi, että ovat esimerkiksi alalla, jossa ollut työvoimapula käytännössä aina, vaikka koulutustasokin olisi matala.
Ei taitaisi tehdastyö maittaa? Mutta eihän ole tehtaitakaan enää.
Naiset ompeli vaatetehtaissa jos raskaassakin teollisuudessa.
Miheni oli 48 vuotta teollisuustyössä, siitä suurimman osan aikaa kolmivuorotöissä.
Ei hän kuvitellut olevansa mikään parempi ihminen. Ja tietysti 2000 eläkettä bruttona oli ihan liikaa, neljä vuotta ehti sitä nostaa. Puolet jäi sinulle, puolet saan minä.
Eiköhän se tehdastyö maittaisi, kun yhtä vähällä koulutuksella olisi mahdollista hankkia itselleen sama elintaso kuin ennen. Saattoi ennenkin olla joku, jolle ei tehdastyö maittanut ja saattaisi olla nytkin. Mutta kuten itsekin mainitsit, ei ole enää tehtaita, joten eipä ole tätä valinnanmahdollisuuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletan suuren osan työväen mökkien olevan entisen kotimökin maista lohkaistun.
Koulutettu väki pystyi tontit ostamaan
Oletat väärin. Tuttavapiirin eläkeläiset ovat kaikki ihan normiduunareita ja omistavat kesämökit landelta.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Omakotitalo maksoi 50 000 markkaa, ja lainaan sai valtion tukea. Rankkaa oli.
Katso tuolta alkupään kommentista, millaisilla palkoilla se omakotitalo maksettiin.
Suurilla ikäluokilla oli ainakin se etu, että pääsivät helposti tosi hyviin töihin. Minun molemmat vanhempani pääsivät opistopohjalla (ei lukiota) ja vuoden kestävän oppisopimustyylisen kurssin jälkeen duuneihin, joihin nykyään vaaditaan vaaditaan vähintään amk-tasoinen tutkinto, useimmilla alalla on yliopistotutkinto. Vanhempani olivat työn aloittaessaan noin 20-vuotiaita. Tuolloin ostivat myös ensimmäisen asuntonsa. Lasten hoidossa isovanhempani auttoivat melkein non stop. Palkkakehitys on suosinut isoja ikäluokkia ja ennen eläkeikää on nostettu melkein 6000e liksoja. Niin ja moni on jäänyt (ruhtinaalliselle) eläkkeelle jo paljon ennen 65 ikävuotta.
Minä muistan kun isä teki 70- ja 80-luvuilla pitkää päivää. Meitä lapsia oli 5 ja äiti kotona. Aamuisin ennen töihin lähtöä isä usein oksensi. Äiti kertoi vuosia myöhemmin, että isä oli niin väsynyt ettei aamupala pysynyt sisällä. Elimistö ei ollut vielä "herännyt". Äiti ja isä luulivat ettemme huomanneet tätä aamuista episodia.
Asuimme tuolloin vuokralla ja tuskin oli vanhemmillani mitään isompia säästöjä. Aina oli kuitenkin ruokaa ja puhtaat & ehjät vaatteet, halpa autokin oli. Alkoholiin, tupakkaan, muotivaatteisiin tai matkoihin ei kulunut rahaa. Omaa asuntoa vanhempani eivät pystyneet ostamaan vaikka elivät todella säästeliäästi. Äiti teki ja korjasi vaatteita, teki ruuan alusta alkaen itse, marjasti ja sienesti.
Mieheni ja minä, duunareita molemmat, ostimme ekan talon alta 30vuotiaina. Makselimme sitä muutaman vuoden ja ostimme isomman talon, joka saatiin maksettua n.5-kymppisinä.
Meillä on 3 lasta, joilta ei ole puuttunut mitään "pakollista" (kännykät, tietokoneet, pelikonsolit, harrastukset, merkkivaatteet, matkat, mopot ja jopa mopoautot). Olemme halunneet, ja pystyneet, ne heille tarjoamaan. Olemme matkustaneet vuosittain joko kotimaassa tai ulkomailla. Meilläkään ei kyllä ole rahaa alkoholiin eikä tupakkaan, ei myöskään tekoripsiin tai -kynsiin.
Omalla kokemuksella sanon, että kyllä me olemme päässeet paljon helpommalla kuin omat vanhempamme.
Häpeäisit.Itse jouduin jo 7 vuotiaasta hoitamaan pienempiä sisaruksia kesät. Viikonloput nakkikioskilla töissä. Vähän vanhempana Ruotsiin ksätöihin. Ei kuule päästy vähällä.Rahaa ei ollut, tuskin edes ruokaa aina. Opin ompelemaan vaatteet vanhoista ja kutomaan puserot ja vanttuut isolle perheelle.
Nyt olen eläkeikäinen ja töissä käyn vieäkin.Pelko köyhyydestä piiskaa töihin vaikka talous on hyvä!
Rakas äitini meni polkupyörällä pakkasessa töihin.Toistakymmentä kilometriä yhteen suuntaan . Raskaana jatkuvasti . Siloin ei puhuttu ehkäisystä,Äitini pyysi sterilisointia mutta uskovaisessa paikassa haukuttiin hänet pystyyn.
Ei istuttu kalliin kaljatuopin ääressä, koska sellaista ei oltu vielä keksitty, kallis kaljatuoppi keksittiin vasta 2000-luvulla..