Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

nukkuminen

Vierailija
10.08.2023 |

Onko AV:lla ketään, joka nukkuisi kerran (pari viikossa), esimerkiksi niin, että huonoimmillaan nukkuisi 2-6 h viikossa. Tai yleisesti viikossa alle 10 h.
Tai sellaisia ihmisiä, jotka valvovat monta vuorokautta putkeen.
Olisin kiitollinen mistä tahansa kokemuksista tai tiedosta. Pahojen uniongelmien kanssa on niin yksin.

Kommentit (170)

Vierailija
141/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsisin hieman tukea näin illalla 😭.

Otan siis annosohjeiden mukaiset lääkemäärät, vaikka en nukkuisi tänäkään yönä (viides vuorokausi). Vaikka kiusaus olisikin kova ottaa yliannostus. Tiedän tämä on aika noloa avautua näin, mutta vointi on sen verran huono nyt.

Ja sitten myöhemmin voin alkaa vieroittautua lääkkeistäni.

Vierailija
142/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
144/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan siis annosohjeiden mukaiset lääkemäärät, vaikka en nukkuisi tänäkään yönä (viides vuorokausi). Vaikka kiusaus olisikin kova ottaa yliannostus. Tiedän tämä on aika noloa avautua näin, mutta vointi on sen verran huono nyt.

Vierailija
145/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
146/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko nyt että et ole todellakaan ainut! On jo ed.ketjussa sitä sinulle sanottu monta kertaa. Ja tosi monilla menee monen lääkkeen kombo nukkumiseen. Mene vertaisryhmiin jos et muuten usko. Minulla joka ikinen ilta ketipinor, opamox ja stella. Todella huonosti nukun näillä,joskus en yhtään. Joudun varmaankin syömään näitä tabuja loppuelämän. Elämä on.

Mulla menee nämä samat, mutta tiputin opamoxin pois. Käytän zolpideemia yhteensä 4 kpl yössä + 100 mg ketipinoria. Olen kuntoutustuella unettomuuden takia ja se jatkunee tk-eläkkeeseen, kuntoutumista ei ole.

Millaista sun unettomuus on? (Ennen lääkkeitä ja lääkkeiden kanssa).

En saa unta ja jos saan, herään muutaman tunnin päästä, enkä saa unta. Ennen lääkitystä kaikki meni pieleen elämässäni. Et voi tehdä mitään, opiskella tai työskennellä, jos olet valvonut koko yön. Yksi yö vielä menee, mutta kun valvot toisenkin, niin on pakko jäädä kotiin. Sain usein potkut töistä poissaolojen/ myöhästymisten takia.

Lääkitykseen, erilaiset nukahtamislääkkeet, jäin heti koukkuun ja käytän niitä suurilla yliannostuksilla. Pärjäsin näin kuitenkin vaativassa työssä kolme vuosikymmentä, mutta en enää vaan jaksa. Nyt yritän lääkevieroitusta omatoimisesti. Ei onnistu. Mitkään muutkaan yritykset aiemmin eivät onnistuneet, ei kuntoutukset ym. hoidot.

Näillä mennään, nukun mitä nukun. Onneksi aamuisin ei tarvitse herätä töihin. 

Mikä on suurin syy siihen, ettei lääkevieroitus onnistu?

Käykö sulle samalla tavalla kuin mullekin, että kun lääke lopetetaan, niin et nukahda ollenkaan säällisessä ajassa? (Pitäisi valvoa esim. 3 viikkoa)

En voi lopettaa lääkkeitä ykskaks kokonaan, vaan hitaasti pienentää annosta, neljäsosa tai puolikas tabletti kerrallaan.

En mäkään lopeta lääkkeitä ykskaks kokonaan, mutta aina kun saan tiputettua annosta, alkaa totaalinen unettomuus, enkä ole pystynyt valvomaan 5 vrk pidempään.

Tiputat annosta ihan liikaa kerralla? Kyllä pitäisi nukkua, edes huonosti, muutama yö ainakin. Seuraava tiputus vasta sitten, kun olet täysin tottunut uuteen annostukseen. Mulla se on ollut käytännössä ainakin 2 viikkoa.

Olen tiputtanut todella hitaassa tahdissa, mutta aina kun pääsen pieniin pitoisuuksiin, niin alkaa totaalinen unettomuus (en ole uskaltanut valvoa 5 vrk pidempään, pitäisi kai valvoa pari viikkoa). Mitä tässä voi enää tehdä? Olisin tyytyväinen jos kykenisin nukkumaan edes kerran viikossa sen parin viikon (esim. 3 vk ajan), ja sitten myöhemmin vähitellen pari kertaa viikossa jne. Tiedän, että lopulliseen palautumiseen voi mennä muutamasta kuukaudesta vuoteenkin.

Onko kellekään muulle käynyt näin?

Mä haluisin niin kovasti vieroittautua mun lääkkeistä.

En osaa auttaa siinä, en ole itse koskaan onnistunut. Sain ensimmäiset lääkkeet jo yläkouluikäisenä.

Miten pärjäilet lääkkeiden muodostamien toleranssien kanssa? Siirrytkö aina lääkkeestä toiseen, jottei toleranssi vähentyisi?

Vähentyisi? tarkoitatko lisääntyisi?

Olen riippuvainen vain zolpidemista. En vaihtele lääkkeitä enää, koska tämä yhdistelmä seroquel + stilnox toimii bueno.

Vierailija
147/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
148/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
149/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
150/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
151/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

):

Vierailija
152/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä se annosohjeiden mukainen määrä on? Ja millä määrällä nukkuisit?

Vierailija
153/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, nyt jo muakin alkaa epäilyttää että aplla pn joku ihan toinen isompikin ongelma kuin unettomuus. Miksi et jatka entisiin ketjuihin vaan koko ajan pitää tehdä uusia, etkä kuitenkaan vastavuoroisesti jatka kommentointeja että tilanteestasi selviäisi mitään lisää, joten tottakai keskustelut tyrehtyy, ja sitten sama uudelleen :D

AP, miksi et todellakaan keskustele, vaan sivuutat neuvot ja kommunikoinnin???? Miksi jankutat aina vaan ; " ....miten mun käy, entäs jo mä oon rikki..." Niin, et takuulla vastaa tähänkään.

Vierailija
154/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä kaikki unettomat (vaikea unettomuus) ovat, kun harvoin ainakaan täällä AV:lla on ketään paikalla.

Pahojen uniongelmien kanssa on niin yksin.😭.

Keskustelet itseksesi, miksi ?????

Vierailija
155/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti, nyt jo muakin alkaa epäilyttää että aplla pn joku ihan toinen isompikin ongelma kuin unettomuus. Miksi et jatka entisiin ketjuihin vaan koko ajan pitää tehdä uusia, etkä kuitenkaan vastavuoroisesti jatka kommentointeja että tilanteestasi selviäisi mitään lisää, joten tottakai keskustelut tyrehtyy, ja sitten sama uudelleen :D

En ole löytänyt vielä yhtään ihmistä, jolla olisi oikein pahoja uniongelmia. Tuntuu, että kaikilla on pelkästään lieviä uniongelmia. Kaipaan sitä tunnetta, kun joku tietää tasantarkkaa, miltä susta tuntuu. Ja tuntuu myös siltä, että kukaan ei usko, että olen tehnyt kaikkeni nukkumisen parantamiseksi ):

Ihmiset ovat myös hirveän vihamielisiä, kun yritän tuoda esille mieltäni painavia asioita.

Jos tilanne on noin toivottoman tuntuinen niin et siitä millään vertaistuella selviäkään, vaan sun pitää soittaa sairaalaan ja pyytää päästä unitutkimukseen. Siellä voivat laitteillaan todeta olemattoman unen määrän ja ohjata jatkotoimenpiteisiin.

Musta tuntuu, että tuollaisiin unitutkimuksiin on todella vaikea päästä. Millaisia nämä jatkotoimenpiteet ovat?

Voisivatko he auttaa mua (vaikeasti uniongelmaista) vierottautumaan lääkkeistäni?

Olet kysynyt tätäkin jo kymmeniä kertoja. Vastataan siis vielä kerran: voivat auttaa vierottautumaan lääkkeistäsi. Voivat tehdä paljon muutakin hyväksesi. Älä taas sano, että olet niin toivoton tapaus. Et ole toivoton tapaus, saat tarvittaessa eri alojen lääkäritiimin avuksesi.

Vierailija
156/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut välillä näitä, että saan nukuttua yhteensä 3h kolmessa vuorokaudessa. Meinaa olla haastavaa jo töissä.

Vierailija
157/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ikinä vihjaile edes leikilläsi yliannoksen ottamisesta!

Et saa ainakaan myötätuntoa tuollaisella.

Tekisi niin mieli poistattaa nämä sinun itsesääli- ja vollotusketjut.

Vierailija
158/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole löytänyt vielä yhtään ihmistä, jolla olisi oikein pahoja uniongelmia. Tuntuu, että kaikilla on pelkästään lieviä uniongelmia. Kaipaan sitä tunnetta, kun joku tietää tasantarkkaa, miltä susta tuntuu. Ja tuntuu myös siltä, että kukaan ei usko, että olen tehnyt kaikkeni nukkumisen parantamiseksi ):

Ihmiset ovat myös hirveän vihamielisiä, kun yritän tuoda esille mieltäni painavia asioita.

Jos tilanne on noin toivottoman tuntuinen niin et siitä millään vertaistuella selviäkään, vaan sun pitää soittaa sairaalaan ja pyytää päästä unitutkimukseen. Siellä voivat laitteillaan todeta olemattoman unen määrän ja ohjata jatkotoimenpiteisiin.

Musta tuntuu, että tuollaisiin unitutkimuksiin on todella vaikea päästä. Millaisia

Aivojen ja sydämen sähkökäyrä, lihasten toiminta, mahdollisen uniapnean rekisteröinti, verenpaineet mm. Myös psykiatrinen haastattelu/ tutkimus, jos tarve. Kyllä keinoja on.

Vierailija
159/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa täällä nyt paljon unettomia, mitä tätä palstaa nyt pari viikkoa seurannut. Tämäkään pitkä ketju ei ole ainoa uniongelmia, lääkkeitä, sun muita käsittelevä.

Itsellänikin uniongelmat pahentuneet RADIKAALISTI kuluneen kesän aikana ja osasyy on meluisa asunto ja jatkuvat raksaamiset ja remontit, joita on täällä tehty jopa kellon ympäri. Aivan järkyttävää, kun ei pysty nukkumaan, tai heti kun saa unen päästä kiinni alkaa koko talo jyristä, kun ikkunan alla kaivetaan ja jyskytetään. Tuntuu, että olisin ollut kidutettavana koko kesän.

Vierailija
160/170 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut unitutkimuksessa, eikä siitä mitään hyötyä/ parannusta tullut, ei mitään uutta mullistavaa, uusia hoitokeinoja ei ehdotettu. Unihäiriö vain todettiin. Pillereiden popsiminen jatkuu, siinä se. 

Eli ei nyt kannata hirveästi hehkuttaa, mene unitutkimuksiin. Siitä oli ainoastaan hyötyä sen verran, että diagnoosilla oli enemmän painoarvoa, kun hain kuntoutustukea.