Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oppenheimer elokuva oli pettymys

Vierailija
10.08.2023 |

Kaikkialla ylistetään Oppenheimeria. Nyt oikeesti hei, kolme tuntia pukumiehiä istumassa ahtaassa kuulusteluhuoneessa. Odotin rutkasti enemmän toimintaa. Olen kaksi kertaa nukahtanut leffaan, tämä oli niistä toinen.

Leffa oli T Y L S Ä. Tätä ei vain kukaan uskalla sanoa.

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne vindieselit on sitten erikseen. 

Vierailija
2/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ne vindieselit on sitten erikseen. 

Älä nyt, minä nukahdan välittömästi kaikenlaisten kaahaus- ja räiskintäelokuvien äärelle. Itse kyllä tykkäsin Oppenheimerista, minusta se oli aika kevyt kuitenkin, asiasisältö huomioonottaen. Todella lyhyt ja nopeat leikkaukset, visuaalisia täkyjä säännöllisin väliajoin jne. Tuntui lyhyemmältä kuin 3 h.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tykkännyt, kun Nolan oli tunkenut hänelle tyypillistä aikatasoilla leikittelyä perus draamaan. Teki elokuvasta raskasta seurattavaa. Vähän sama oli Dunkirkissa. Muissa leffoissa toimii.

Vierailija
4/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. 3 tuntia oli liian pitkä, itsellänikin alkoi silmät lupsua puolivälissä. Aika mitäänsanomaton ja venytetty.

Vierailija
5/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko, että olet nyt sitten todella rohkea, kun uskallat sanoa tämän? :) Hui, melkein pelottaa. 

Vierailija
6/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoin jo ennen leffan tuloa

Liian syvällinen naisille!!!!

Sepä siinä on kun ei ollut syvällinen. Enemmän jopa dokumenttityylinen elämäkerta. Odotin enemmän.

Vierailija
7/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyleffat on tylsänpuoleisia. Luovuus on kadonnut.

Memento oli loistava elokuva Nolanilta, mutta muutoin en ole juuri hänen tuotannostaan pitänyt.

Vierailija
8/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sepä siinä on kun ei ollut syvällinen. Enemmän jopa dokumenttityylinen elämäkerta. Odotin enemmän.

Et vaan ymmärrä

Tyhmä lehmä

Auts. Kyyneleet valuvat poskillani.

Vierailija
9/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hollywood on ollut jo pitkään kriisissä, näyttelijät lakossa, Barbien ja Oppenheimerin markkinointi oli massiivista. Se toimii massoihin, siitä tulee The Juttu joka tottakai on upeaa vaikka olisi nukahtanut leffaan.

Vierailija
10/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, me käytiin katsomassa se miehen kanssa viime lauantaina IMAXissa ja molemmat oli sitä mieltä, että yksi parhaista elokuvista pitkään, pitkään aikaan. Sehän tosiaan perustuu Kai Birdin Pulitzer-palkittuun Oppenheimerin elämäkertaan American Prometheus, ja seuraa sitä varsin uskollisesti. Olin positiivisesti yllättynyt, että Nolan ei ole ottanut liikaa taiteellisia vapauksia ja vääristellyt historiaa.

Mutta ymmärrän kyllä ettei ole kaikkien juttu, kun se tosiaan on pääosin politiikasta ja tieteestä. Mutta itse tykkään juuri tuontyyppisistä elokuvista muutenkin. Minusta se hienoin juttu oli se, miten se jännitys ei tapahdu ruudulla vaan katsojan päässä, jos katsoja samalla pohtii esim. sitä, mitkä on ydinaseiden olemassaolon vaikutukset nyt ja tulevaisuuteen, valtaapitävien korruptoituneisuutta, McCarthyismiä ja kommunistivainoa Yhdysvalloissa jne. Ja se loppukohtaus oli tosi pysäyttävä, se miten ketjureaktio tosiaan on alkanut, vaikkei ilmakehä syttynytkään - ketjureaktio, jossa ydinaseita tehdään lisää ja lisää, kilpavarustellaan, ja ennemmin tai myöhemmin niitä tullaan taas käyttämään.

Vierailija
11/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyleffat on tylsänpuoleisia. Luovuus on kadonnut.

Memento oli loistava elokuva Nolanilta, mutta muutoin en ole juuri hänen tuotannostaan pitänyt.

Oppenheimer on enemmän The Prestigen ja Mementon tyylinen kuin Nolanin muiden viimeaikaisten leffojen. Itseäni ei ole Nolanin scifit, edes ylistetty Inception, innostaneet yhtään, mutta Oppenheimeristä tykkäsin kovasti. 

Vierailija
12/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin kun Saksan ydinaseohjelma oli siinä vaiheessa vuonna 1944 että aseen koeräjäytyksiä tehtiin ainakin kaksi ja niistä toinen Rügenin saarella.

Vierailija
13/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä

Ihanaa, jollekulle syvällinen mies odotettavissa. Suhde toimii varmasti.

Vierailija
14/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä oli oikeasti vuosisadan parhaita elokuvia, mutta pidän muutenkin fysiikasta ja historiasta sekä myös dokumenteista. Jos toimintaa odotti, niin ehkä pettyi. Mutta miksi odotit toimintaa, kun tämähän taisi olla kategorisoitu draamaksi ja trilleriksi?

Vierailija
15/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, etkö tiennyt että kyseessä on tiedemiehen elämäkerta? Koska jos tiesit, niin ei olisi pitänyt toimintaa odottaa katsomaan mennessään. 

Mä olen lukenut sen kirjankin johon elokuva perustuu, ja siinä on samalla tavoin kuin elokuvassa, että sota tai atomipommi ei ole mitenkään se pääjuttu, vaan Oppenheimer henkilönä ja erityisesti se miten korruptoituneet vallanpitäjät tuhosivat henkisesti miehen, joka oli auttanut saamaan ydinaseen. Kuten elokuva, myös kirja on ehkä kolmasosaltaan "oikeussalidraamaa" turvallisuuskuulemisista, sekä Oppenheimerin, että hänet tuhonneen Straussin.

Minusta se on hauska käänne, että karma iskee Straussiin 5 vuotta myöhemmin kuin hän on tuhonnut Oppenheimerin uran ja mielenterveyden, ja hän joutuu samanlaiseen kuulusteluun kuin Oppenheimer, ei pääse ministeriksi ja ura tuhoutuu. Ilman että Oppenheimer tai hänen kollegansa olisivat mitenkään juonineet sitä, ihan vaan "kohtalo" tai karma iski takaisin.

Vierailija
16/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppenheimer oli niin hyvä, että kolme tuntia hurahti hetkessä.

Yleensä 90-100 minuutin toimintapläjäyksissä tulee pitkästymisiä, mutta oppenheimerissä ei kertaakaan.

Menen varmasti katsomaan toisenkin kerran.

Vierailija
17/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä oli oikeasti vuosisadan parhaita elokuvia, mutta pidän muutenkin fysiikasta ja historiasta sekä myös dokumenteista. Jos toimintaa odotti, niin ehkä pettyi. Mutta miksi odotit toimintaa, kun tämähän taisi olla kategorisoitu draamaksi ja trilleriksi?

Osaatko yhtään perustella miksi leffa on vuosisadan paras? Edes pikkiriikkisen verran...

Vierailija
18/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko yhtään perustella miksi leffa on vuosisadan paras? Edes pikkiriikkisen verran...

Viimeisin hyvä elokuva oli clint eastwoodin armoton. sen jälkeen on tullut roskaa.

Vierailija
19/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, etkö tiennyt että kyseessä on tiedemiehen elämäkerta? Koska jos tiesit, niin ei olisi pitänyt toimintaa odottaa katsomaan mennessään. 

Mä olen lukenut sen kirjankin johon elokuva perustuu, ja siinä on samalla tavoin kuin elokuvassa, että sota tai atomipommi ei ole mitenkään se pääjuttu, vaan Oppenheimer henkilönä ja erityisesti se miten korruptoituneet vallanpitäjät tuhosivat henkisesti miehen, joka oli auttanut saamaan ydinaseen. Kuten elokuva, myös kirja on ehkä kolmasosaltaan "oikeussalidraamaa" turvallisuuskuulemisista, sekä Oppenheimerin, että hänet tuhonneen Straussin.

Minusta se on hauska käänne, että karma iskee Straussiin 5 vuotta myöhemmin kuin hän on tuhonnut Oppenheimerin uran ja mielenterveyden, ja hän joutuu samanlaiseen kuulusteluun kuin Oppenheimer, ei pääse ministeriksi ja ura tuhoutuu. Ilman että Oppenheimer tai hänen kollegansa olisivat mitenkään juonineet sitä, ihan vaan "kohtalo" tai karma iski takaisin.

Eli sama juoni kuin Imitation game leffassa

Vierailija
20/76 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hollywood on ollut jo pitkään kriisissä, näyttelijät lakossa, Barbien ja Oppenheimerin markkinointi oli massiivista. Se toimii massoihin, siitä tulee The Juttu joka tottakai on upeaa vaikka olisi nukahtanut leffaan.

Sanoisin, ettei nyt ole näiden tapauksessa kummassakaan kyse tästä. Molemmat on oikeasti hyviä elokuvia. Ja Oppenheimeria on ylistäneet monet kriitikot, ohjaajat yms. myös, ei ole pelkkää markkinahypetystä. Toki, eihän tällainen tiedemiehen elämänkerta ja oikeussalidraama ole kaikkien makuun, ymmärrän että jotkut pitää tylsänä, mutta paljon on ihmisiä jotka tykkää, minä myös. Saatanpa mennä vielä toisenkin kerran katsomaan tämän, ja siitä on aikaa kun olen käynyt teatterissa mitään katsomassa kahta kertaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän