Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä oire on, kun ei henkilö pysty keskustelun aikana katsomaan silmiin

Vierailija
09.08.2023 |

Keskustellessa henkilö ei ota koskaan katsekontaktia.

Kommentit (78)

Vierailija
1/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epärehellisyys tai ujous.

2/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on normaalia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuuden oire. Ei kuulu meidän kulttuuriimme tuijottaa intensiivisesti silmiin juteltaessa. 

Vierailija
4/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epärehellisyys tai ujous.

Tai totuttu tapa vaikkapa siitä ujoudesta johtuen.

Vierailija
5/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla traumatisoituminen vei katsekontaktin. Ei kokonaan, mutta hyvin suurelta osin. Palasi parannuttuani.

Vierailija
6/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujous, asperger-piirteet, voi olla muutakin.

Vierailija
7/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autismi

Vierailija
8/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsevää kun pälyilee muualle. Antaa epävarman tunteen. 

Vierailija
9/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katson pois, kun selitän jotain, ja vilkaisen aina välillä silmiin.

Vierailija
10/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa voi elää puutteessa tai muuten suhtautua silmiin katsomiseen erikoisesti. Jotkut kokevat liian läheisenä tai flirttailuna, vaikka joku katsoisi normaalisti.

Osa voi olla tottunut keskittymään ajattelemaansa tai puhumaansa ja kuulemaansa. Ajatukset eivät välttämättä liity tilanteeseen.

Vierailija
11/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en pystynyt katsomaan ketään silmiin kun olen ollut todella masentunut, ettei kukaan vaan näe miten paha on olla.

Vierailija
12/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu aspergeriin.

Vierailija
13/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietyissä kulttuureissa silmiin katsominen on osoitus kunnioituksen puutteesta. 

Vierailija
14/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla karsastaa sen verran ettei voi kattoa silmiin nauramatta.

Vierailija
15/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ujona ihmisenä se on minulle luontaista vieraiden ihmisten kanssa. Ei ole mitään autismipiirteitä, traumaattinen lapsuus vain. Silmiin katsominen on tietyissä tilanteissa epämukavuusalueella ja minun täytyy ihan keskittyä siihen, että otan muihin katsekontaktin.

Vierailija
16/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

toiset tarvitsevat silmiään ajatellakseen. Silloin esim. jos puhuu jostain asiasta, jossa on monta huomioitavaa seikkaa, niin  silmät voivat katsoa vaikka yläviistoon (kuten minulle käy).  Kun saan yhden kokonaisuuden sanottua, niin yleensä luon siloin katsekontaktin: se kaiketi on kuin piste tai puolipiste ja samalla tarkistan, että onko keskustelukumppanilla sellainen ilme naamalla, että haluaa sanoa tai kysyä jotain siinä vaiheessa, vai sellainen, ettei tajunnut mitään jne.

että ei aina kyse ujoudesta tai epärehellisyydestä.

Vierailija
17/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on nimenomaan suomalaisuuden oire. Melkein kaikki tuollaisia ovat. Pälyilijöitä. Yritä siinä sitten keskustella jostain asiasta. Se tapa on jäänyt ihan geeneihin kun joutuivat hattu kädessä tuijottamaan lantasaappaitaan ollessaan taksvärkissä isännän tai kirkkoherran puhuttelussa. Pälyilystä olisi hyvä päästä eroon ja eurooppalaistua, muttei taida olla kovin helppoa. Sitten ne, jotka ovat päässeet pälyilystä eroon ovat hankalia keskustelukumppaneita koska ovat hyökkääviä ja loukkaantuvat melkein kaikesta. 

Vierailija
18/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en pystynyt katsomaan ketään silmiin kun olen ollut todella masentunut, ettei kukaan vaan näe miten paha on olla.

Itse en masentuneena jaksa katsoa silmiin enkä edes välittää siitä, etten katso.

Vierailija
19/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhunut sinusta pahaa seljäntakana ja häpeä vie itseluottamuksen katsekontaktiin.

Vierailija
20/78 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ainakaan ole mitään diagnooseja, mutta en ole koskaan vain tuntenut luontevaksi katsoa silmiin. Katson kyllä välillä, koska tiedän että sitä pidetään kohteliaana, mutta minun pitää erikseen muistuttaa itseäni, että niin kuuluu tehdä. Ei tule minulta automaationa ja varsinkin pidempi katsekontakti tuntuu ahdistavalta, mutta yritän olla välittämättä siitä esim. asiakaspalvelutilanteissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kaksi