Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko julma, kun en halua auttaa appivanhempia tässä tilanteessa?

Vierailija
09.08.2023 |

Taustatietona: Appivanhemmat eivät auttaneet meitä, kun elimme pikkulapsiarkea. Vauvalla oli monenlaista sairautta ja olisimme kaivanneet välillä edes hetken lepoa. Pahimmillaan anoppi vain naureskeli vauvan sairauksille, että pärjäilkää. Appivanhemmat olivat tuolloin terveitä, tuoreita eläkeläisiä eli aikaa auttamiselle olisi ollut. Anoppi jopa palasi eläkkeeltä töihin, kun virtaa riitti ja aika kävi eläkkeellä pitkäksi. Lapsen ollessa 1 v sairastuin vakavasti ja meni monta vuotta, kun olin todella huonossa kunnossa. Arki oli todella raskasta ja mies oli lujilla sairaan vaimon, töiden ja lapsen asioiden kanssa. Appivanhemmat tiesivät tämän, mutta eivät tulleet avuksi, vaikka asuivat kohtuullisen matkan päässä. Kylässä kävivät välillä, mutta silloin odottivat passaamista, valmista ruokaa pöydässä ja itse katsoimme lapsen perään silloinkin. Omat vanhempani asuivat toisella puolella Suomea, mutta kävivät pitkästä välimatkasta huolimatta auttamassa muutaman kerran vuodessa useamman päivän ajan. Katsoivat lapsen perään, laittoivat ruokaa ja siivosivat. Olen tästä heille ikuisesti kiitollinen, sillä mitään tukiverkkoja meillä ei asuinpaikkakunnalla ollut.

Nyt alamme olla tilanteessa, että appivanhemmilla on jo ikää ja avun tarvetta alkaisi olla. Anoppi on toisinaan jopa puhunut, että muuttaisivat lähellemme, jotta meillä olisi helpompi olla avuksi. Minua ei kiinnosta tippaakaan olla appivanhemmille avuksi, kun jättivät meidät yksin vaikeina vuosina. Olenko julma, kun en halua auttaa appivanhempia tässä tilanteessa? Miehelle olen sanonut, että itse saat hoitaa sen mitä vanhempiesi asioista hoidat.

Kommentit (1175)

Vierailija
461/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No niin kaikki isot ja pienet ihmiset! Nyt on ap saanut varmaan tarpeeksi vertaistukea ja tietää mitä tehdä tulevassa. Ja lukuisat anoppien kaltoin kohtelemat palstalaiset puhdistaneet paineita sisältään. Aika lähteä nauttimaan (ilman anoppia) raikkaasta loppukesän säästä. Jos jää aikaa niin lukemiseksi vaikka 'Käytöksen kultaiset säännöt'. Mukavaa päivää ja rauhallista sovussa elämistä!

Eivät kaikki halua riitojen loppua eivätkä rauhaa. Jos suurin osa haluaisi niin maailma olisi aivan toisenlainen. Riidassa oleminen on monelle lähes koko identiteetti.

Näin on. Jos kolmaskin anoppi on k...pää tämän yhden aikuisen naisen sanaa käyttääkseni, joku jo katsoisi peiliinkin.

Minun anopillani on yksi miniä ja kaksi vävyä. Kaikkien kanssa on vaikeaa. Kun ei miniä ja vävyt tottele tarpeeksi.

Samaten oman anopin ja koko miehensä suvun. Sisaruksia apella on viisi ja vain yhden veljen olen koskaan tavannut, anopin anopin kerran.

Miehen sukulaisia ei siis koskaan ole kutsuttu mihinkään mieheni perheen juhliin, vain anopin sukulaisia.

Anoppi riitelee myös töissä ja naapurien kanssa.

Anna kun arvaan. Vika on aina niissä muissa?

Vierailija
462/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmasta/appivanhemmista voi tulla sylkykuppi aikuiselle lapselleen

https://www.tehylehti.fi/fi/terveys/vanhemmasta-voi-tulla-sylkykuppi-ai…

Tässähän ei ole kyse siitä vaan kusipäisistä appivanhemmista.

Entä jos aikuinen taantuu teiniksi. Tämäkin on yleinen ilmiö.

https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/voi-hyvin/psykologia/ala-taannu…

Ja tyypillisesti boomereiden ja jälkiboomereiden suosikki Kodin kuvalehti ei uskalla hiiskahtaakaan siitä, millaisia mielenyerveysongelmakimppuja moni tuon ikäluokan ihminen on. Siis sodanjälkeiset sukupolvet aina jonnekin 60-70-luvulle asti ainakin.

Herravarjele millaisia persoonallisuushäiriöitä joka kolmannella varmaan.

Sellaisten ihmisten kanssa kasvaneet lapset, jotka ovat kuitenkin nykymaailmassa joutuneet kasvamaan joustavammiksi kuin vanhempansa, saattavat tosiaan vähän kosahdella näille näköalattomille vanhuksille, joiden tempauksia joutuvat sitten selvittelemään.

On siinä työmaa!

Onko se ihme, Suomi oli sodassa 5v joka päättyi 1945 ja sodan julmuudet ja kauheudet siirtyvät jopa useamman sukupolven yli.

Minunkin ukki oli eturintamalla useamman vuoden ja mummi lääkintälottana ja molemmat invalislituivat sodassa.

Äitini kuuluu suuriin ikäluokkaan ja hänen lapsuutensa ja nuoruutensa on karua kuultavaa esim. pikkutyttönä oli joka yö herännyt isänsä huutoon, jonka silmät tuijotti seinää ja hiki valui kasvoilta. Ja mummini ei koskaan selvinnyt sodan traumoista, hän oli täysin tunnekylmä ja hymytön ja kasvoiltaan kova. Ehkä se oli hänen selviintymistapansa, joka siirtyi myös äitiini.

Ja näin tulee käymään myös Ukrainassa ja on osittain käynytkin, sillä sodan kauhut ja julmuudet siirtyvät kolmanteen ja neljänteen polveen.

Ja se sama voi olla edessä, myös bmeillä, meidän lapsilla ja heidän lapsillaan, sillä Venäjä ei ole naapurista mihinkään kadunnut ja sota on edelleen mahdollinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä vanhuksia pitää auttaa ja kunnioittaa.

T:Allan, suomen romaniyhdistys

Pitää auttaa luopumaan turhista arvoesineistään ja käteisestä rahastaan. 

T: Miranda, suomen romaniyhdistys

Vierailija
464/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vain ala appivanhempiesi ilmaiseksi piiaksi. 

Vierailija
465/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että naiset solvaavat toinen toisiaan. Työpaikoillakin naiset ovat tukkanuottasille, jos ei muusta niin tappelevat samasta ukkomiehestä.

Mitäpä tytöt jos jättäisitte anopit rauhaan ja antaisitte miesten hoitaa asiat. 

Suurempi ongelma oli se, että anoppi ei jättänyt mua rauhaan.

Erittäin harvoin se miniä väkisin tunkee appivanhempien kotiin ja perheeseen ähräämään. Kyllä se ongelma syntyy nimenomaan siitä, että anoppi ei jätä rauhaan.

Meillä aikoinaan mies oli ostanut äitinsä talon, äiti muutti muualle, toki harmittavan lähelle... miehen ex oli kaveria anoppinsa kanssa ja anoppi luuli että kun mä tulin kuvioihin, hän voi edelleen vaan marssia tänne... alkuun vaan toljotin suu auki että ei voi olla totta, tossa se kiipeää portaita yläkertaan, aika äkkiä kyllä mies teki selväksi että ei käy. Nyt alkaa olla iäkäs ja vaivainen, mies hoitaa kaikki lumi- ja muut pihahommat, polttopuut, pankkiasiat... "vaivanpalkaksi" sitten syytää viinereitä ja ties mitä piirakoita ja puolimätiä banaaneja, sata kertaa sanottu että ei kiitos mutta ei mee perille, ja sitten tietysti suuttuu kun sanotaan että mielellään ihan itse päätetään mitä syödään. 

Maailma on isoja harmeja täynnä.

Näin elämänkokemusta omaavana sanon että aikuinen voi valita mitä syö. Ne pahan anopin antamat ruoat voi kipata biojätteeseen.

Paraniko anoppi vaihdossa , oliko miehen talo vaihtamisen arvoinen?

Miksi sen anopin pitää roudata pojan kotiin yhtään mitään, jota pojan kotona ei kukaan halua tai tarvitse?

Niin, ja sit tässä on sekin hauska lisäkomponentti että kun tavataan anopilla joulu- tai pääsiäis-, whatever ruoan tiimoilla, ainoat juomavaihtoehdot on olut ja maito joita mä en kumpaakaan juo, no kraanavesi sit tietty. Valkoviiniä hänellä on aina, mutta sitä ei tarjoa vaan juo itse. Aina on tietysti mämmiä vaikka tietää että kukaan ei syö sitä, sitten loukkaantuu kun kukaan ei syö. Ruokia tietenkin varataan niin paljon että niistä riittää viikoksi, ja taas uhkaa ruokahävikki mitä inhoan, kaikkea kun ei voi pakastaa. 

Olisiko iso kustannuserä jos menee juhlapyhiksi valmiille sapuskoille ottaa mukaan vichyä/kivennäisvettä/limskaa/ kombutsaa, mitä nyt tykkääkin juoda. Paha anoppi kun ei täydelliset tarjoilut.

Mutta tietysti kun bensa on kallista kuka nyt mitään ruokaa vie, ees vichy-pulloa itselleen.

Ei se oman juoman tuominen ole ongelma vaan se, että "omien eväiden" tuomisesta suututaan. "Mikään ei kelepaa, yhyy" ja koko ateria on pilalla anopin hysteeistä syyllistämistä kuunnellessa.

Oikeessahan anoppi on, mikään ei kelpaa. Kun ei ees vesi. Olisi se kamalaa yksi ateria ilman lempijuomaa, olipa se mikä tahansa.

Tai mämmi pöydässä.

Kysyn vaan että onko järkeä hommata sitä mämmiä kun tiedetään että KUKAAN ei sitä syö, ei anoppi, vävyt, miniät, lapset. Ei ole syönyt aiempinakaan viitenätoista pääsiäisenä. Ostetaan suoraan poisheitettäväksi, kun joskus on keksitty että mämmi kuuluu pääsiäiseen. 

Vierailija
466/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, mutta meillä mies huolehtii omista iäkkäistä vanhemmistaan ja minä aikoinaan huolehdin iäkkäästä, nyt jo edesmenneestä äidistäni loppuun asti. Olihan meillä kummallakin  useampia sisaruksia, mutta valitettavasti meille kilteille ja vastuuntuntoisille nämä hommat helposti jäävät. Toisaalta en kehtaisi katsoa itseäni peilistä jos olisin toiminut toisin.  Jos kaikki hoitavat vaan oman napansa , huonosti siinä yhteiskunnalle käy.

Vierailija
467/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä on, että naiset solvaavat toinen toisiaan. Työpaikoillakin naiset ovat tukkanuottasille, jos ei muusta niin tappelevat samasta ukkomiehestä.

Erittäin harvoin se miniä väkisin tunkee appivanhempien kotiin ja perheeseen ähräämään. Kyllä se ongelma syntyy nimenomaan siitä, että anoppi ei jätä rauhaan.

Meillä aikoinaan mies oli ostanut äitinsä talon, äiti muutti muualle, toki harmittavan lähelle... miehen ex oli kaveria anoppinsa kanssa ja anoppi luuli että kun mä tulin kuvioihin, hän voi edelleen vaan marssia tänne... alkuun vaan toljotin suu auki että ei voi olla totta, tossa se kiipeää portaita yläkertaan, aika äkkiä kyllä mies teki selväksi että ei käy. Nyt alkaa olla iäkäs ja vaivainen, mies hoitaa kaikki lumi- ja muut pihahommat, polttopuut, pankkiasiat... "vaivanpalkaksi" sitten syytää viinereitä ja ties mitä piirakoita ja puolimätiä banaaneja, sata kertaa sanottu että ei kiitos mutta ei mee perille, ja sitten tietysti suuttuu kun sanotaan että mielellään ihan itse päätetään mitä syödään. 

Näin elämänkokemusta omaavana sanon että aikuinen voi valita mitä syö. Ne pahan anopin antamat ruoat voi kipata biojätteeseen.

Miksi sen anopin pitää roudata pojan kotiin yhtään mitään, jota pojan kotona ei kukaan halua tai tarvitse?

Niin, ja sit tässä on sekin hauska lisäkomponentti että kun tavataan anopilla joulu- tai pääsiäis-, whatever ruoan tiimoilla, ainoat juomavaihtoehdot on olut ja maito joita mä en kumpaakaan juo, no kraanavesi sit tietty. Valkoviiniä hänellä on aina, mutta sitä ei tarjoa vaan juo itse. Aina on tietysti mämmiä vaikka tietää että kukaan ei syö sitä, sitten loukkaantuu kun kukaan ei syö. Ruokia tietenkin varataan niin paljon että niistä riittää viikoksi, ja taas uhkaa ruokahävikki mitä inhoan, kaikkea kun ei voi pakastaa. 

Olisiko iso kustannuserä jos menee juhlapyhiksi valmiille sapuskoille ottaa mukaan vichyä/kivennäisvettä/limskaa/ kombutsaa, mitä nyt tykkääkin juoda. Paha anoppi kun ei täydelliset tarjoilut.

Mutta tietysti kun bensa on kallista kuka nyt mitään ruokaa vie, ees vichy-pulloa itselleen.

Ei se oman juoman tuominen ole ongelma vaan se, että "omien eväiden" tuomisesta suututaan. "Mikään ei kelepaa, yhyy" ja koko ateria on pilalla anopin hysteeistä syyllistämistä kuunnellessa.

Oikeessahan anoppi on, mikään ei kelpaa. Kun ei ees vesi. Olisi se kamalaa yksi ateria ilman lempijuomaa, olipa se mikä tahansa.

Tai mämmi pöydässä.

Kysyn vaan että onko järkeä hommata sitä mämmiä kun tiedetään että KUKAAN ei sitä syö, ei anoppi, vävyt, miniät, lapset. Ei ole syönyt aiempinakaan viitenätoista pääsiäisenä. Ostetaan suoraan poisheitettäväksi, kun joskus on keksitty että mämmi kuuluu pääsiäiseen. 

Oisko se ihan anopin asia jos ei teidän rahapussista ole pois? Jos syö vaikka itse sitten kun on yksin.

Vierailija
468/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli miten oli, mutta meillä mies huolehtii omista iäkkäistä vanhemmistaan ja minä aikoinaan huolehdin iäkkäästä, nyt jo edesmenneestä äidistäni loppuun asti. Olihan meillä kummallakin  useampia sisaruksia, mutta valitettavasti meille kilteille ja vastuuntuntoisille nämä hommat helposti jäävät. Toisaalta en kehtaisi katsoa itseäni peilistä jos olisin toiminut toisin.  Jos kaikki hoitavat vaan oman napansa , huonosti siinä yhteiskunnalle käy.

Tiettyyn rajaan asti joo. Mutta ap:n appivanhemmat ovat hoitaneet vain sen oman napansa. Miten edes kehtaavat odottaa apua oltuaan täysin välinpitämättömiä pojan perhettä kohtaan?

Vierailija
469/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai mämmi pöydässä.

Oisko se ihan anopin asia jos ei teidän rahapussista ole pois? Jos syö vaikka itse sitten kun on yksin.

No jos sitä ei yksikään vieras syö, niin miksi laittaa sitä tyrkylle? Tuskin kukaan nälkäiseksi jää, mutta miksi ei laita tarjolle jotain, jolla olisi menekkiä?

Jos syö itsekseen niin sitten syö. Sitä ei ole kukaan kieltämässä.

Vierailija
470/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, jokainen hoitaa omat lapsensa, sekä vanhempansa. Toki läheisiä tulisi vaikeissa tilanteissa auttaa, kuten vakavasti sairastuttua. Mutta muuten hommat hoidellaan ihan itse. Appien suku hoitaa heidän asioitaan ja sinä sinun sukusi asioita. Toki maailmassa on olemassa laupiaita samarialaisia jotka auttaa kaikkia. Kaikki kunnia heidän jaksamiselleen. Mutta se on sitten heidän oma valitansa se. Miksi ihmeessä oletit edes että sinä hoitaisit jonkun toisen vanhempia, olikohan kyseessä väärinymmärrys?

Vierailija
471/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tyypillisesti boomereiden ja jälkiboomereiden suosikki Kodin kuvalehti ei uskalla hiiskahtaakaan siitä, millaisia mielenyerveysongelmakimppuja moni tuon ikäluokan ihminen on. Siis sodanjälkeiset sukupolvet aina jonnekin 60-70-luvulle asti ainakin.

Sellaisten ihmisten kanssa kasvaneet lapset, jotka ovat kuitenkin nykymaailmassa joutuneet kasvamaan joustavammiksi kuin vanhempansa, saattavat tosiaan vähän kosahdella näille näköalattomille vanhuksille, joiden tempauksia joutuvat sitten selvittelemään.

On siinä työmaa!

Onko se ihme, Suomi oli sodassa 5v joka päättyi 1945 ja sodan julmuudet ja kauheudet siirtyvät jopa useamman sukupolven yli.

Minunkin ukki oli eturintamalla useamman vuoden ja mummi lääkintälottana ja molemmat invalislituivat sodassa.

Äitini kuuluu suuriin ikäluokkaan ja hänen lapsuutensa ja nuoruutensa on karua kuultavaa esim. pikkutyttönä oli joka yö herännyt isänsä huutoon, jonka silmät tuijotti seinää ja hiki valui kasvoilta. Ja mummini ei koskaan selvinnyt sodan traumoista, hän oli täysin tunnekylmä ja hymytön ja kasvoiltaan kova. Ehkä se oli hänen selviintymistapansa, joka siirtyi myös äitiini.

Ja näin tulee käymään myös Ukrainassa ja on osittain käynytkin, sillä sodan kauhut ja julmuudet siirtyvät kolmanteen ja neljänteen polveen.

Ja se sama voi olla edessä, myös bmeillä, meidän lapsilla ja heidän lapsillaan, sillä Venäjä ei ole naapurista mihinkään kadunnut ja sota on edelleen mahdollinen.

Siitä sodasta on 70 vuotta. Ei se ole mikään tekosyy olla kusipää vuonna 2023.

Vierailija
472/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä anopin ruokatarjoiluista. Olen iäkäs, liikuntavamma. Yritän etukäteen suunnitella ja vähän kerrassaan käydä kaupassa. Kantaa en jaksa, vetolaukullinen kerrallaan. Siinä juomapullotkin jo painaa ja raskaita raahata.

Juhlapyhien edellä saatan tilata colat, vichyt, limskat, painavat tavarat kotiintuotuna k-kaupasta.

Silti voi jotain tärkeää ja jonkun makuelimiä miellyttävää jäädä puuttumaan

Juhannuksena annoin sataviiskymppiä pojalle ja kävivät ruokakaupassa hakemassa puuttuvia ruokatarpeita ja ovat vahvempia kantamaan.

Vierailija
473/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehei, jokainen hoitaa omat lapsensa, sekä vanhempansa. Toki läheisiä tulisi vaikeissa tilanteissa auttaa, kuten vakavasti sairastuttua. Mutta muuten hommat hoidellaan ihan itse. Appien suku hoitaa heidän asioitaan ja sinä sinun sukusi asioita. Toki maailmassa on olemassa laupiaita samarialaisia jotka auttaa kaikkia. Kaikki kunnia heidän jaksamiselleen. Mutta se on sitten heidän oma valitansa se. Miksi ihmeessä oletit edes että sinä hoitaisit jonkun toisen vanhempia, olikohan kyseessä väärinymmärrys?

Eikö se appivanhempien poika tai pojan lapsi ole heidän sukuaan?

Ja nythän ap:n odotetaan passaavan niitä vieraita.

Vierailija
474/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä työmaa!

Sodan kokeneet miehet siittivät lapsia vielä myöhemmin. Lankoni on syntynyt 1959. Isänsä oli niitä viiden vuoden miehiä. Appi ei sodasta puhunut mutta anoppi puhui hänen painajaisistaan joita tietysti lapsetkin öisin kuulivat. Ei sieltä ilman hermovikoja tultu.

Vierailija
475/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siinä työmaa!

Sodan kokeneet miehet siittivät lapsia vielä myöhemmin. Lankoni on syntynyt 1959. Isänsä oli niitä viiden vuoden miehiä. Appi ei sodasta puhunut mutta anoppi puhui hänen painajaisistaan joita tietysti lapsetkin öisin kuulivat. Ei sieltä ilman hermovikoja tultu.

Sota loppui 1944.

Ei se ole mikään tekosyy olla kusipää vuonna 2023.

Vierailija
476/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä jälkikäteinen rangaistus on samanlainen ongelma kuin kissan kuonon hierominen sen kakkaan tunteja myöhemmin. Ei ne tajua asiayhteyttä sitten enää. Sama vanhustesi kanssa. Luultavasti aikoinaan et sanonut appivanhemmille yhtikäs mitään, korkeintaan hieman ynseänä tarjoilit ne kahvit ja pullat. Ja nyt kun kieltäydyt auttamasta niitä, ne eivät tajua miksi ja olet taas se paha, epämiellyttävä miniä heidän silmissään. Näin se menee.  Koita nyt tällä kertaa artikuloida selvästi, mistä haluttomuutesi auttaa heitä johtuu. Toisin kuin kissoille, heille voi ehkä saada asian selittämällä läpi.

Mitä väliä sillä on mitä ne ajattelevat? Tai miksi tuollaisiin pitäisi tuhlata yhtään aikaa tai energiaa?

Vierailija
477/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai mämmi pöydässä.

No jos sitä ei yksikään vieras syö, niin miksi laittaa sitä tyrkylle? Tuskin kukaan nälkäiseksi jää, mutta miksi ei laita tarjolle jotain, jolla olisi menekkiä?

Jos syö itsekseen niin sitten syö. Sitä ei ole kukaan kieltämässä.

Sulla taitaa olla tapana raivostua pikkujutuista? Miten se mämmi pöydässä sinua kiusaa? Mutta kun kaiken pitäisi olla vain sinun makusi mukaan, se oikea juomakin on unohdettu.

Vierailija
478/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä anopin ruokatarjoiluista. Olen iäkäs, liikuntavamma. Yritän etukäteen suunnitella ja vähän kerrassaan käydä kaupassa. Kantaa en jaksa, vetolaukullinen kerrallaan. Siinä juomapullotkin jo painaa ja raskaita raahata.

Juhlapyhien edellä saatan tilata colat, vichyt, limskat, painavat tavarat kotiintuotuna k-kaupasta.

Silti voi jotain tärkeää ja jonkun makuelimiä miellyttävää jäädä puuttumaan

Juhannuksena annoin sataviiskymppiä pojalle ja kävivät ruokakaupassa hakemassa puuttuvia ruokatarpeita ja ovat vahvempia kantamaan.

Mutta oma valkkaripullo ja turha mämmi kyllä kulkeutuu?

Vierailija
479/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurjia nuo anopit ja mitä enkeleitä miniät! On tämä kyllä niin väärin. Olisikohan hallituksesta apua? Ketä puoluetta/ministeriä ehdotatte?

Vierailija
480/1175 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä jälkikäteinen rangaistus on samanlainen ongelma kuin kissan kuonon hierominen sen kakkaan tunteja myöhemmin. Ei ne tajua asiayhteyttä sitten enää. Sama vanhustesi kanssa. Luultavasti aikoinaan et sanonut appivanhemmille yhtikäs mitään, korkeintaan hieman ynseänä tarjoilit ne kahvit ja pullat. Ja nyt kun kieltäydyt auttamasta niitä, ne eivät tajua miksi ja olet taas se paha, epämiellyttävä miniä heidän silmissään. Näin se menee.  Koita nyt tällä kertaa artikuloida selvästi, mistä haluttomuutesi auttaa heitä johtuu. Toisin kuin kissoille, heille voi ehkä saada asian selittämällä läpi.

Mitä väliä sillä on mitä ne ajattelevat? Tai miksi tuollaisiin pitäisi tuhlata yhtään aikaa tai energiaa?

Normaalit ihmiset ajattelevat kovastikin toisiaan ja välittävät siitä, mitä ihmiset heistä ajattelevat. Koko yhteiskunta toimii sillä energialla. Mieti esimerkiksi maineen merkitystä ihmiselle. Hassua, että tällaista pitää jollekin opettaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä