Hesarin toimittaja kehuskelee rikkailla sukulaisillaan - sai lähes 13 000 euroa lainaa sukulaiseltaan
Taloudellinen turvaverkko on etuoikeus Merkitys paljastui, kun sain lähes 13000 euron mätkyt
Kaiken kruunasi viimeisen lomapäivän kirjekuori, verottajalta tullut verotuspäätös: jäännösveroa maksettava 12778 euroa. Maksuaikaa muutama kuukausi.
Ratkaisu oli WhatsApp-viestin päässä. Ilman äveriäältä sukulaiselta otettua korotonta lainaa olisin ollut pahassa pulassa.
Kommentit (140)
Friman ei ole Hesarin toimittaja, kolumnisti kylläkin.
Eikös Laura ole freelancer, ei Hesarin toimittaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli elellyt leväperäisesti koko kevään jättänyt verot maksamatta ja nyt tuhlannut verorahatkin
Hmmm
Ja ei muilla vastoinkäymisillä ei voi selittää
Sellainen uutinen sulle, että tänä vuonna tullut verotuspäätös koskee viime vuotta.
Sinulle tiedoksi, että verot on helposti laskettavissa etukäteen, ja mätkypäivätkin on ennalta tiedossa. Tuossa ratkaisu ei ole turvaverkko, vaan peruskoulun oppimäärän mukainen ymmärrys taloudesta, niin ettei joudu tuollaisiin tilanteisiin ylipäätään.
Ja tämmöiset ihmiset sitten mielipidevaikuttaa... ei ihme että asiat on huonosti, kun edes perusasiat ei ole kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Eikö juttu siis julkaistukaan Hesarissa? Mitä väliä työsuhteen muodolla, yhtä tyhmä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoittaja on kolumnisti, ei Hesarin toimittaja. Lehtien kolumnisteina on usein toimitusten ulkopuolisia.
Freelance-yrittäjälle tulojen arviointi on vähän haastavampaa kuin palkansaajalle, jolla säännölliset ja ennustettavat tulot.
Täytyy sanoa, että aika heikoissa kantimissa on yrittäjyys, jos ei osaa ennustaa verojaan edes 2000 euron päähän todellisesta, koska tuollaisen ennakkoveron saadakseen pitää tienatakin jotain. Tai ainakin antaa verottajalle vahva oletus siitä, että rahaa on tulossa ja tuloja kannattaa verottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli elellyt leväperäisesti koko kevään jättänyt verot maksamatta ja nyt tuhlannut verorahatkin
Hmmm
Sellainen uutinen sulle, että tänä vuonna tullut verotuspäätös koskee viime vuotta.
Sinulle tiedoksi, että verot on helposti laskettavissa etukäteen, ja mätkypäivätkin on ennalta tiedossa. Tuossa ratkaisu ei ole turvaverkko, vaan peruskoulun oppimäärän mukainen ymmärrys taloudesta, niin ettei joudu tuollaisiin tilanteisiin ylipäätään.
Ja tämmöiset ihmiset sitten mielipidevaikuttaa... ei ihme että asiat on huonosti, kun edes perusasiat ei ole kunnossa.
Millä tavalla talousasiat ei ole hallussa, kun tulee toimeen ja veromätkyt maksettua? Se, mitä enemmistö pitää vastuullisena, ei ole ainoa tapa toimia. En tiedä henkilön tulotasoa, mutta vaikuttaa tulevan paremmin toimeen kuin moni kitisijä.
Vastuuttomana pitäisin vaikkapa talousrikoksia tai rahan tienaamista huijaamalla, mutta siitä ei varmaan ole kyse. Veromätkyissä ei ole mitään kummallista.
Jutun ideana lienee se, että hei, onneksi on minua fiksumpia sukulaisia, jotka voivat lainata, kun itse ole tuhlannut tuloni ja kuvitellut, että verot kuuluvat muille, ei minulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö juttu siis julkaistukaan Hesarissa? Mitä väliä työsuhteen muodolla, yhtä tyhmä juttu.
Lehden kolumnisti ei ole välttämättä toimittaja lainkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lehden kolumnisti ei ole välttämättä toimittaja lainkaan.
Alleviivaa vaan Hesarin nykytasoa.
Vierailija kirjoitti:
Jutun ideana lienee se, että hei, onneksi on minua fiksumpia sukulaisia, jotka voivat lainata, kun itse ole tuhlannut tuloni ja kuvitellut, että verot kuuluvat muille, ei minulle.
Joo, ja muiden pitäisi vielä ihastella kuorossa, miten typerästi hän on toiminut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, ja muiden pitäisi vielä ihastella kuorossa, miten typerästi hän on toiminut.
Missä kohdassa kolumnia näin esitetään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm
Millä tavalla talousasiat ei ole hallussa, kun tulee toimeen ja veromätkyt maksettua? Se, mitä enemmistö pitää vastuullisena, ei ole ainoa tapa toimia. En tiedä henkilön tulotasoa, mutta vaikuttaa tulevan paremmin toimeen kuin moni kitisijä.
Vastuuttomana pitäisin vaikkapa talousrikoksia tai rahan tienaamista huijaamalla, mutta siitä ei varmaan ole kyse. Veromätkyissä ei ole mitään kummallista.
Ei veromätkyissä ole mitään kummallista, jos pystyy ne itse maksamaan, mätkyjen perusteena olevat tulothan ovat tiedossa. Sen sijaan kummallista on laittaa sukulainen maksamaan mätkyt vedoten siihen, että se on säästäväinen, minä en, joten otetaan sukulaiselta lainaa ja myhäillään tyytyväisenä, kun rahaa on käytössä enemmän kuin muilla, kiitos verottomuuden.
Vierailija kirjoitti:
Kauhea valitus yhdestä kolumnista. Miksi erilaisia asioita ei saisi käsitellä ja nostaa esiin? En ymmärrä tällaista mielensäpahoittamisen kulttuuria. Toisaalta kolumnin on tarkoituskin olla poleeminen kirjoitus, joka herättää mielipiteitä.
Ja nyt herännyt mielipide on se, että toimittaja on tyhmä, koska ei tajua, että tuloista pitää maksaa veroja. Hän varmaan oletti, että me kilvan kehumme sitä, miten pikavippien sijaan vipattiin sukulaiselta ja säästyttiin mätkyjen lisäksi ulosotolta.
Perskuleilla taas pylly kutiaa, koska Hesari.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauhea valitus yhdestä kolumnista. Miksi erilaisia asioita ei saisi käsitellä ja nostaa esiin? En ymmärrä tällaista mielensäpahoittamisen kulttuuria. Toisaalta kolumnin on tarkoituskin olla poleeminen kirjoitus, joka herättää mielipiteitä.
Ja nyt herännyt mielipide on se, että toimittaja on tyhmä, koska ei tajua, että tuloista pitää maksaa veroja. Hän varmaan oletti, että me kilvan kehumme sitä, miten pikavippien sijaan vipattiin sukulaiselta ja säästyttiin mätkyjen lisäksi ulosotolta.
Minusta siinä luki, että on poikkeuksellisen hyvässä asemassa, koska on tuollainen sukulainen. Muuten hän ei voisi olla yhtä löperö, koska siitä tulisi vaikeuksia.
Tulkinnat siitä, että muiden pitäisi ihailla häntä ei ole kyllä luettavissa kolumnista. Jos joku kertoo vaikkapa mt-ongelmista tai avioerosta, onko tulkintasi että kirjoittaja haluaa ihailua?
Eli on velattanut tuon 12K meiltä veronmaksajilta kun ei ole pitänyt huolta pidätyksistä.
Ihme kommentti tuossa "HOIN itselleni leukaperät kireinä ”olen iloinen veronmaksaja”".
Suurin osa maksaa ennakonpidätyksen JOKA KUUKAUSI eikä siivestä.
Vierailija kirjoitti:
Toimittaja (joka ei ole Hesarin toimittaja vaan freelancer-yrittäjä) ei "kehuskele" rikkailla sukulaisillaan.
Hän kiittää onneaan siitä, että hänellä on vauraita sukulaisia, jotka voivat hätätilassa auttaa.
Lisäksi hän ihmettelee, ettei ole aiemmin kunnolla tajunnut tällaisen turvaverkoston merkitystä ja omaa onnekkuuttaan.
Medialukutaito olisi hyvä lisätä peruskoulun pakolliseksi oppiaineeksi.
Valitettavasti luetun ymmärtäminen on perin heikkoa, varsinkin boomereilla.
Vierailija kirjoitti:
Eli on velattanut tuon 12K meiltä veronmaksajilta kun ei ole pitänyt huolta pidätyksistä.
Ihme kommentti tuossa "HOIN itselleni leukaperät kireinä ”olen iloinen veronmaksaja”".
Suurin osa maksaa ennakonpidätyksen JOKA KUUKAUSI eikä siivestä.
Voi luoja tätä palstan "ymmärrystä" siitä miten verotus toimii. Veromätkyt ei ole verojen maksattamista muilla vaan sitä, että itse maksaa verot. Verojen maksattaminen muilla vastaa lähinnä veropetosta, joka on ihan eri asia.
Laura nyt kovasti puolustelee juttuaan :D