Silkkimyssyilijät, minkälaista kohtelua synnärillä?
Mietityttää tällainen, kun meillä aikeissa tuota silkkimyssyä ruveta heti synnäriltä käyttämään, mutta kovasti pohdin kuinka sen käyttö vaikuttaa synnärin henkilökunnan asenteisiin? Minkälaisia kokemuksia teillä?
Olen kuullut, että joissain sairaaloissa voi saada kylmäkiskoistakin kohtelua, kun tuo silkkimyssy on vauvalle päähän laitettu, sitä pidetään niin voimakkaana kannanottona ja ilmaisuna omasta ideologiasta. Kuitenkin mielestäni olisi niin ihanaa aloittaa myssyn käyttö heti alusta eikä vasta kotona.
Oletteko jotkut ko. ideologian kannattajat jotenkin " piilotelleet" tai joutuneet piilottelemaan ajatuksianne synnärillä? Jos niin mikä sairaala kyseessä? Oletteko joutuneet puolustelemaan kantaanne tai kokeneet saavanne kylmäkiskoista kohtelua?
Tiedän, että ainakin Tammisaaressa kannustetaan myssyilyyn, mutta mitenkäs asiat ovat pääkaupunkiseudun sairaaloissa, entä muualla Suomessa? Kuitenkin tuohon liittyy niin voimakkaita tunteita tuohon koko ajatusmaailmaan, minua se kiehtoo kovasti, ja myyjältä kuulin, että on taas saanut paljon kannattajia toisin kuin vielä pari vuotta sitten. Kivaa ettei olla yksin :)
Kommentit (47)
Juu mekin aiotaan kammata vauvelin tukkahaituvat jo heti synnärillä körttijakaukselle ja pitää päällä mustaa paitaa sinisen solmion kera.. Hakaristi- tatuointi hankitaan hetimiten myös, sanokoot hoitajat mitä lystää ;-D
mami, 29+1
Juu mekin aiotaan kammata vauvelin tukkahaituvat jo heti synnärillä körttijakaukselle ja pitää päällä mustaa paitaa sinisen solmion kera.. Hakaristi- tatuointi hankitaan hetimiten myös, sanokoot hoitajat mitä lystää ;-D
mami, 29+1
mami, 29+1
Mutta tuosta myssysta noin yleensa, oli silkkinen tai ei, niin meilla ainakin seka Saksassa etta Belgiassa rohkaistiin juuri myssyn kayttoon vastasyntyneella ettei paata palele. Mutta sen myssyn pitaa siis olla sopiva eika liian loysa, ettei paase kierahtamaan naamalle ja estamaan hengitysta.
Oli senverran erikoinen aloius, että piti tulla ihan lukasee :)
Elikkä, varmaan tosi hyvä juttu tuo silkkimyssy. Meillä sellaista ei ole ollut kummallakaan lapsella ja kolmannellekkaan en ajatellut ostaa. Toki meillä on ihan puuvillaisia tavallisia myssyjä... mutta ei meillä niitä sisällä ole pidetty kovinkaan kauan!
Siis aluksi toki osastolla oli se sairaalan myssy ja kotiin tultua ei meillä mitään myssyä enää ollut. Sairaalassakaan ei jatkuvasti myssy lapsella päässä ole ollut. Ihan silti oli tyytyväinen ja normaali vastasyntynyt. Itselle vähän utopiaa tuo myssy, että jos ei kylmyyden vuoksi sitä pidetä (eli ei siis viileä asunto) niin miksi sitä sitten sisällä pitämään?!
Tumput toki ymmärrän, ettei raavi kasvojaan... mutta tuo myssy vähän outo juttu minulle... Ei meillä missään täällä (neuvolassa/synnärillä...) ole kehoitettu myssyä pitämään. Toki, jos vauva kovin viluinen niin sitten... mutta noin muuten...
Täällä ainoot opit tuohon turvallisuuden tunteeseen on olleet kapalointi ja kantoliina ym. jutut ja se että voi laittaa sinne laatikkoon nukkumaan aluksi, kun se ei ole niin väljä vauvalle kuin iso pinnasänky...
Valistakaa kolmatta odottavaa tietämätöntä :)
t. K@tju ja pojat 3v4kk, 1v2kk ja rv: 28+5
Vauvoille on laitettu myssyt heti sairaalassa. Käytän myös kestovaippoja ja ruokin lapseni mahdollisimman pitkälti luomulla ja alusta saakka itse valmistetulla ruoalla. Hoidan vyöhyketerapialla ja homeopaattisilla lääkkeillä. Ja kannoin kuopustani ensimmäiset 6kk kantoliinassa. Silti olen ihan yksilö kaikkien joukossa. En heimoile kenenkään kanssa. Ajattelen vain, että nämä on minun juttuni ja näin minun iki ihanat lapseni saavat parhaat mahdolliset lähtökohdat taipaleelleen. Silti en ajattele asiaa minkään ideologian pohjalta. Olen kuin " vahingossa" ja huomaamatta innostunut kyseisitä asioista ja huomannut ne omaksi jutukseni. Minua ei ole koskaan katsottu kieroon. En paukuta omaa ajatusmaailmaani kenellekään, mutta toki kerron kiinnostuneille. En myöskään sulje mitään muuta ulkopuolelle. Käymme ihan normaali perheen tavoin hampurilaisella ja yöksi laitan kertavaipan. ja jos vauvalle tai isommalle ei homeopaattinen auta annan hyvinkin herkästi kipulääkettä ja vien lääkärille. Kaikkea sopusuhtaisesi siis...eikös niin?
Joten miksi myssyily herättäisi sen kummempia kysymyksiä? Jokaisen oma päätös minusta!!!! Omalle vauvallehan tarjotaan vain sitä mikä meistä itsestämme on parasta!
" myssyilla" (tai sub. myssyily), ja siksi en oikein tajua mita silla tarkoitetaan. Meillapain (Belgiassa) vauvalle pitaa vieda sairaalaan kaikki omat vaatteet, ja listassa lukee myos myssy. Se on kai ihan ekoina tunteina jotenkin tarkea ettei paase tulemaan liian kylma yms. Siis siella ei tosiaan sairaalassa siksi pidettaisi varmaan silkkimyssya kuin myssyna myssyjen joukossa.
Mutta siis onko tuo " myssyily" tosiaan jotain samaa luokkaa kuin " liinailu" tai " kestoilu" (ja eika tassakin tarkoiteta yksinkertaisesti sita etta kantaa vauvaa kantoliinassa tai etta kayttaa kestovaippoja?), ja voitaisiin leimata " horoluomoiluksi" , vai miksi voisivat sairaalassa kieroon katsoa?
Mullekin on kylla neuvottu, etta sitten niiden parin ekan paivan jalkeen vauvalle ei pitaisi laittaa hattua (myssya pipoa...) paahan sisalla, ja erityisesti ei nukkumaan ettei paasisi ylikuumentamaan jolla saattaa kuulemma olla jotain yhteytta katkytkuoleman kanssa...
Olen juuri miettinyt tuon silkkimyssyn ostamista kesäkuussa syntyvälle kolmoselle, enkä ole koskaan kuullut mistään ideologiasta tai myssyilystä! Meillä ei edes kestoilla tms, mutta tuo silkkimyssy kuulosti hyvälle :)
Tässä Ruskovillan sivuilta niille, jotka kysyvät miksi silkkimyssy:
Silkkimyssy suojaa vielä umpeutumatonta lakialuetta ja sekä vastasyntyneen herkkää kuuloaistia ympäristön melulta. Myssyn hellä pinta myös hieroo vauvan päätä samaan tapaan kuin hänen äitinsä kohtu odotuksen aikana. Hieronta vaikuttaa vauvaan sekä virkistävästi että rauhoittavasti.
Vauvan pää on suhteessa muuhun kehoon huomattavan suuri, joten pään kautta tapahtuva lämmöhukka on merkittävä. Silkkimyssyllä vauva pysyy lämpimänä.
mua vähän ärsyttää- tai en tiedä örsyttääkö spaghettia- nuo verbiksi vääntämiset. " myssyily" , vaunuilu" , " liinailu" ..ällöttävää vaan jotenkin. samoin ärsyttää termit kuten " masukki" tai masuasukki" tai " pikkukakkonen" ..
onko meitä muita joita ärsyttää ?
Mun piti ihan kahteen kertaan lukee aloitus, ennen kuin ymmärsin pointin. Täytyy sanoo, ettei mulle oo tullu mieleenkään, että kukaan aattelis yhtään mitään myssystä, vaikka sen jo laitoksella laittaakin vauvan päähän. Mulla on sellainen hankittuna tulevalle lapselle ja otan sen kyllä jo laitokselle mukaan. Ja syynä vain ja ainoastaan se, että esikoiselle ostin kyseisen myssyn kun hän oli n. 2kk ja silloin oli kesäaika. Kuulin silloin,e ttä tuo myssy on ihanteellinen kesäaikaan, kun ei hiosta ja käytössä se osoittautuikin todella mukavaksi. Sen takia ostin nyt tälle toisellekin, vastasyntyneen koon.
Mutta hoho hoijaa, että jotain ideologiaa ois takana jossain " myssyilyssäkin" . Kyllä vaan sanon, että jos joku tuollaista kieroon kattois niin kyllä taitais vähän viirata korvien välissä. jokaisen oma asia, mitä vauvalleen päälleen pukee.
ilman mitaan suurempaa ideologista taustaa (vaikken hyvanen aika todellakaan ole mitaan nk. luomuvanhemmutta vastaan, jos tama nyt sita edustaa, pain vastoin, ajattelin taman toisen kohdalla kokeilla kestovaippoja ja myos kantoliinaa...).
Noista arsyttavista sanoista (vaikka meneekin asian ohi), tissittely on kylla pahin! Miksi sita vaan imeteta? Jotenkin mun korvaan (ehka mulla on vahan twisted mind) kuulostaa tuo tissittely melkein rivolta... Mutta ei niin paljon arsyta ettenko haluaisi antaa ihmisten kaytta vapaasti sanoja joita haluavat. Joidenkin merkitysta (esim. just myssyttely) en ymmarra... enhan sano esim. sukattelu, kun kerran laitan lapselle sukat jalkaan...
... kun eräs seikka unohtui kysyä. Kauanko olette sitten lapsellanne sisällä tuota myssyä käyttäneet?! Siis minkä ikäiseksi?!
Kivalta tuo itse tuote kyllä vaikuttaa, sitä en kiellä! Olisi vaan kiva kuulla kuinka kauan ihmiset pitää sitten vauvojen päässä noita myssyjä sisällä ollessa.
kätilö laittoi heti kylvyn jälkeen tytölle myssyn päähän. Seuraavana päivänä hoitaja kuitenkin tuli, ja sanoi että nyt myssyn voi ottaa jo pois, ettei vauva enään tarvitse sitä. Mä sitä sitten sen enempää kysellyt. Tämä oli siis kättärillä 05.
Tuo ideologia on varmaankin lähtenyt siitä että Ruskovillan esitteessä mainostetaan silkkimyssyä luomuvauvan tunnusmerkkinä. Luulisin että ap tarkoitti tätä. Meillä hankittiin silkkimyssy toiselle lapsellemme ja se laitettiin hänelle heti syntymän jälkeen päähän. Pidimme sitä ensimmäisen vuorokauden ajan hänellä päässä ja sen jälkeen vaan ulkoillessa (kesävauva). Itse en ole mikään luomuilija, mutta tykkään käyttää kestovaippoja ja pidän muutenkin Ruskovillan tuotteista.
Minulle on kerrottu, että myssyä vauvalla käytetään sen takia, että lämmönhukka vauvalla on suurinta juuri pään kautta ja sitä tulee suojata myssyllä jopa kotonakin vielä. Myssyä voi pitää vauvan nukkuessakin.
Kun katsoo vanhoja perhevalokuviakin, niin vauvoilla on aina myssy päässä, joten ei tässä kyllä ole kyse mistään uudesta " ideologiasta" vaan ihan terveestä maalaisjärjestä =)
No jos nyt sitten joku Ruskovilla haluaa tuotteistaa silkkimyssyn omaksi tavaramerkikseen tai jonkin ideologian tunnusmerkiksi, on se mun puolesta ihan heidän oma asiansa.. Silkki on myös niin vanha materiaali, että ihan turha sitä on yrittää kääntää jonkun ideologian tunnariksi =)
Minä olen ajatellut hommata kesäkuussa syntyvälle esikoiselle sellaisen myssyn, se on niin ihana. Muttei me tosiaankaan olla mitään luomuihmisiä tms. Ei todellakaan. Olen vain ajatellut, että kun ennen aikaankin vauvoilla pidettiin myssyä päässä, että minäkin omillani pitäisin ja se silkkimyssy nyt vain vaikuttaa niin ihanalta! Vaikka kallishan se on.
Mutta tälle piakkoin syntyvälle kolmoselle ostin silkkimyssyn. Kahdella ensimmäisellä vauvalla olen pitänyt puuvillamyssyä ekat vuorokaudet vaikka ovatkin lämpöisien keväiden vauvoja.
Mun ymmärtääkseni vauvan pää on suuri suhteessa muuhun kroppaan ja lämpöä " karkaa" just pään kautta. Mun mummon ja sen siskojen mielestä vauvalla on käytettävä ohutta päähinettä _kaksi_ kuukautta (tästä tulikin sanomista mm. ristiäisten aikaan kun vein kk:n ikäisen kirkkooon ilman päähinettä ;)
Eli meidänkään perhe ei kannata mitään ideologiaa. Meillä vaan nyt on silkkimyssy ja on jopa ostettu kantoliina sekä mietin myös kuukupin hankkimista ;) varmaan tällainen normihörhö sitten =)
Ja mikä ihmeen " myssyilijä" , ideologiaa ei minulla ainakaan ole taka-ajatuksena taustalla jos vauvallani olen jotain päähinettä käyttänyt. On tuo ruskovillan päähinekin, tai useampikin, ja samoin on ollut monta muutakin päähinettä,ja niitä on käytetty lähelle 1-vuotiaaksi, koska vauvamme iho on atooppinen ja piti pitää myssyä ja tumppujakin teipillä sidottuna pitkään, ettei olisi raapinut verille päätään ja kasvojaan.
Nauran täällä vedet silmissä!
Taidan sitten itsekin olla " ko. ideologian" edustaja (niin minkä?).
Virallisena vastauksena kysyjälle, että sairaalahenkilökunta ei suhtaudu vauvasi myssyyn (tai muihinkaan mahdollisiin omiin vaatteisiinne) mitenkään. Minulle vain sanottiin, että varo ettei mene sekaisin sairaalan vaatteiden kanssa. Niin ja ihasteltiin vaaleanpunaista ruskovillan silkkimyssyämme.
Odotteletko ap. esikoistasi?
Enpä minäkään mistään ideologiasta tiedä, silkkimyssyä käytin kesäkuussa syntyneellä tytöllä koska se hengittää ja pitää pään viileänä.
Jos pienin silkkimyssy on liian iso voi " ylimenevän" osan sitoa pään päälle narulla.
Sen verran pitää siis Pauli1980:n viestiä kommentoida, että kyllä ihan vastasyntyneelläkin saa pitää myssyä, ja silkkimyssyä nimenomaan suositellaan pidettäväksi 24/7..
Nazuli ja tyttö 6.5kk