Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Silkkimyssyilijät, minkälaista kohtelua synnärillä?

17.12.2006 |

Mietityttää tällainen, kun meillä aikeissa tuota silkkimyssyä ruveta heti synnäriltä käyttämään, mutta kovasti pohdin kuinka sen käyttö vaikuttaa synnärin henkilökunnan asenteisiin? Minkälaisia kokemuksia teillä?

Olen kuullut, että joissain sairaaloissa voi saada kylmäkiskoistakin kohtelua, kun tuo silkkimyssy on vauvalle päähän laitettu, sitä pidetään niin voimakkaana kannanottona ja ilmaisuna omasta ideologiasta. Kuitenkin mielestäni olisi niin ihanaa aloittaa myssyn käyttö heti alusta eikä vasta kotona.

Oletteko jotkut ko. ideologian kannattajat jotenkin " piilotelleet" tai joutuneet piilottelemaan ajatuksianne synnärillä? Jos niin mikä sairaala kyseessä? Oletteko joutuneet puolustelemaan kantaanne tai kokeneet saavanne kylmäkiskoista kohtelua?

Tiedän, että ainakin Tammisaaressa kannustetaan myssyilyyn, mutta mitenkäs asiat ovat pääkaupunkiseudun sairaaloissa, entä muualla Suomessa? Kuitenkin tuohon liittyy niin voimakkaita tunteita tuohon koko ajatusmaailmaan, minua se kiehtoo kovasti, ja myyjältä kuulin, että on taas saanut paljon kannattajia toisin kuin vielä pari vuotta sitten. Kivaa ettei olla yksin :)

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
19.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut tarkoitus sohaista mihinkään muurahaispesään, ihan viaton kysymys oli vain ajatuksena esittää. Olen kuullut monilta samoinajattelevilta ystäviltäni, että voimakas kannanotto olisi tuo myssyn laittaminen vauvalle (pahoittelen sanaa myssyily niille joita se ärsytti, näin meillä päin siitä puhutaan).

Ideologiasta kyselleille. Villavauva (jota siis myssyilykin edustaa) on osa steinerilaisuutta, antroposofista ideologiaa ja Ruskovillahan on steinerilainen yritys.

Vierailija
42/47 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitimän vähän googlettaa, kun ei yleissivistys riitä näiden teemojen steinerilaisuus ja antroposofinen ideologia. Hattua nostan, jos hoitsut noin hyvin ovat perillä näistä asioista. Multa taitaa kuitenkin myssy jäädä kaapinhyllylle, jos sen käyttäminen vauvalla edellyttää näiden ideologien kannatusta... sieltähän löytyy nopeasti luettuna kaikkea mahdollista okkultismista rasismiin...

Ja vielä kysymys ap' lle tai muillekin. Mikä on villavauva? Sorry, en asu enää Suomessa ja nää sanat on mulle täysin vieraita...

Joonia07:

Ei ollut tarkoitus sohaista mihinkään muurahaispesään, ihan viaton kysymys oli vain ajatuksena esittää. Olen kuullut monilta samoinajattelevilta ystäviltäni, että voimakas kannanotto olisi tuo myssyn laittaminen vauvalle (pahoittelen sanaa myssyily niille joita se ärsytti, näin meillä päin siitä puhutaan).

Ideologiasta kyselleille. Villavauva (jota siis myssyilykin edustaa) on osa steinerilaisuutta, antroposofista ideologiaa ja Ruskovillahan on steinerilainen yritys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lievän huvittuneesti olen minäkin tätä keskustelua seurannut, mutta nyt piti jo kommentoida.

Meillä on tulevalle vauvalle silkkimyssy. Ei kylläkään ruskovillan valmistama, mutta täysin vastaava. Pidän suuresti ruskovillan tuotteista, mutta kyllä savu jo alkaa nousta korvista jos joku sanoo ruskovillan tuotteiden käytön olevan jotenkin steinerilaisuuden merkki tai viesti antroposofisesta ajattelutavasta!!!!! Villavauva on ehkä terminä ruskovillan lanseeraama, mutta hyvänen aika; onhan villasta ja silkistä vaatteita tehty jo vuosituhansia ennen kuin steinerilaisuutta on ollut olemassakaan.

Ja älä ap käsitä väärin; vaikken itse ko. ajatusmaailmaa omakseni tunnustakaan, en ole siitä aivan tietämätön. Olen mm. 3 vuotta työskennellyt kasvatuksellisessa/kuntoutuksellisessa yhteisössä, jonka pohjalta on löytynyt tuo antroposofinen filosofia.

On mielestäni jopa törkeää ja muita kunnioittamatonta, nimetä silkkimyssyn tai villaisten vaatteiden käytön osoittavan jotain uskonnollissävytteistä tai ainakin elämänkatsomuksellista suuntausta. Ei millään tuollaisella ole " oikeutta" omia " villavauvoja" itselleen. Usko tai älä, ekologista ajattelutapaa voi suosia myös olematta antroposofi! Villan ja silkin ylivoimaiset ominaisuudet tekstiilikuituina eivät ole Rudolfin käsialaa!

Tuo on ihan sama kuin se jos väittäisi kaikkien punaisia vaatteita käyttävien olevan pohjimmiltaan kommunisteja, tai niiden jotka kesällä lapsen päähän laittaa huivin olevan piilomuslimeja!

Itse käytän esikoisellani, ja luultavasti myös tällä tulevalla lapsellani aika paljon silkkisiä, villaisia ja luomupuuvillaisia vaatteita etenkin alusvaatteina (myös ruskovillaa). Suosin luomua silloin kun se on järkevää ja mahdollista. Tarkoituksenani on käyttää myös kestovaippoja ja omistan kantoliinan. Jokaiseen näistä ratkaisuista minulla on omat syyni, joita en odota muiden sen kummemmin arvottavan suuntaan tai toiseen. Ehkä jonkun mielestä olen sitten jonkin sortin hörhö, mutten anna sen vaivata itseäni. Mutta mikään näistä näkyvistäkään valinnoista ei ole merkkinä elämänkatsomuksellisista seikoista. Ne ovat vain valintoja, joita olen tehnyt, minkä milläkin perusteella. that´s it.

Vierailija
44/47 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaisi olla voittoa tavoittelevalle tähtäävällä yritykselle markkinoinnin kannalta kaupallinen itsemurha liittää omat tuotteensa turhan voimakkaasti johonkin filosofiaan, etenkin kun antroposofia kuitenkin on kohtalaisen marginaalista valtaväestöön verrattuna.

Vierailija
45/47 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...en tiennytkaan mutta nyt kun googlasin Ruskovillan niin kyllahan niiden logo tosiaan on " steinerilainen" eli kirjaimet " orgaanisia" venkuroita ;-). Minullekin antroposofia on jonkin verran tuttua, mieheni (saksalaiset) isovanhemmat olivat antroposofeja ja hanen tatinsakin on hiukan siihen suuntaan kallellaan vaikka ihan puhdasoppinen ei olekaan. Itsellani ei perusantroposofia nosta karvoja mitenkaan erityisemmin pystyyn, varsinkin kun sen monet piirteet ovat Saksassa hyvin laajalle levinnyt tapa ajatella ihan ei-antroposofienkin keskuudessa (itse kylla pidan koululaaketiedetta luotettavampana, mutta antroposofiset lelut, ruuat ja vaatteet ovat meidankin taloudessamme tuttuja ja pidettyja). Luulen kuitenkin etta rehellisesti sanottuna ja kaikella ystavyydella ap:ta kohtaan antroposofit ehka hiukan ylidramatisoivat omaa erikoislaatuisuuttaan jos pitavat _silkkimyssya_ tiukkana kannanottona. :-) Niitahan on tosiaan kuten edella on kaynyt ilmi monella muullakin joka ei kuitenkaan omaa steinerilaista maailmankuvaa.

Vierailija
46/47 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

juttelin tästä ketjusta ja " myssyilystä" (minusta tämä on kiva termi!) äitini kanssa ja hän mainitsi myös juuri steinerilaisuuden mahdollisena ideologiana. ja että jos on sattunu jollekin synnärillä kovasti vanhoillisia uskovaisia hoitajia, jotka ovat silkkimyssyn yhdistäneet tähän epäkristilliseen " hörhöilyyn" . näin siis juttelimme, mutta mainittakoon, että meillä kummallakaan ei ole mitään steinerjuttuja vastaan, monasti päinvastoin. mutta minusta siitä (ja muista pedagokiikoista, ym) voi ottaa käyttöön itselle sopivia juttuja, kuten luomuilun tai myssyilyn (anteeksi, jos taas ärsytys iskee), kuitenkaan olematta aatteen innokas ja järkähtämätön kannattaja.

tulikohan taas kirjoitettua kovin sekavasti? koittakaa saada ideasta kiinni :)

Vierailija
47/47 |
20.12.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tuosta ruskovillasta ja eritoten myssystä on tullut jollakin tapaa trendikästä. Ja se myssy löytyy monesta ei todellakaan niin ideologisesta, mutta sitäkin trendikkäämmmästä perheestä. Eli ei kannata kenenkään ottaa tuota hattua minään kannan ottona suuntaan tai toiseen.:)

Minäkin ajattelin hankkia tälle tulevalle tulokkaalle kyseisen hatun ja vain ja ainoastaan sen takia, että se on hattuna hyvä ja tosi söpön näköinen.:)

Tuulia 15+4