Silkkimyssyilijät, minkälaista kohtelua synnärillä?
Mietityttää tällainen, kun meillä aikeissa tuota silkkimyssyä ruveta heti synnäriltä käyttämään, mutta kovasti pohdin kuinka sen käyttö vaikuttaa synnärin henkilökunnan asenteisiin? Minkälaisia kokemuksia teillä?
Olen kuullut, että joissain sairaaloissa voi saada kylmäkiskoistakin kohtelua, kun tuo silkkimyssy on vauvalle päähän laitettu, sitä pidetään niin voimakkaana kannanottona ja ilmaisuna omasta ideologiasta. Kuitenkin mielestäni olisi niin ihanaa aloittaa myssyn käyttö heti alusta eikä vasta kotona.
Oletteko jotkut ko. ideologian kannattajat jotenkin " piilotelleet" tai joutuneet piilottelemaan ajatuksianne synnärillä? Jos niin mikä sairaala kyseessä? Oletteko joutuneet puolustelemaan kantaanne tai kokeneet saavanne kylmäkiskoista kohtelua?
Tiedän, että ainakin Tammisaaressa kannustetaan myssyilyyn, mutta mitenkäs asiat ovat pääkaupunkiseudun sairaaloissa, entä muualla Suomessa? Kuitenkin tuohon liittyy niin voimakkaita tunteita tuohon koko ajatusmaailmaan, minua se kiehtoo kovasti, ja myyjältä kuulin, että on taas saanut paljon kannattajia toisin kuin vielä pari vuotta sitten. Kivaa ettei olla yksin :)
Kommentit (47)
toista lastani, koska ekalla käytin, mutta samoin kuin edellinen puhuja, en tajua yhtään mistä ihmeen " ideologiasta" ap puhuu ? ei mulla ole mitään ideologiaa, en ole mikään " luomupeikko" -jos sitä tuolla ajetaan takaa. haluan vaan että vauvalla on mukava ja hengittävä päähine päässä. pidän muutenkin ruskovillan tuotteista.
Meillä tyttö sai mummiltaan silkkimyssyn synnärillä ollessaan, ja siitä on 5,5 vuotta aikaa.
Kukaan ei kyllä pitänyt myssyä mitenkään kummana, muistaakseni ei tainnut yhtäkään kommenttia siitä edes tulla. Paikkana Tays.
Eri asia varmaan olisi, jos tahtoisit kestoja käyttää jo synnärillä...
Kuopuksella oli tippaletkun kanyyli päässään ekat 3 vuorokautta eikä siinä vaiheessa tullut mielenkään mitkään myssyt.
Ei siis kannata liian tarkkaan suunnitella mitään oman " ideologian" (tosin en minäkään ymmärrä, mikä ideologiasinänsä myssyssä edes on) mukaan, matkan varrella saattaa tulla mitä vain eteen.
Mikä tarkoittaa " silkkimyssyilijä" ? Miksei puuvillainen käy?
että mitä ap takoittaa tuolla ideologialla ja " myssyilyn" aloittamisella? Meiidän vauvalla ei ole ollut ruskovillan silkkimyssyä, jos sellaista tarkoitat, mutta olen joskus sellaisen hankkimista miettinyt. En ole kyllä tiennyt että myssyyn tai sen käyttöön mitään erikoista liittyisi. Kaitpa sitä jokainen saa sairaalassakin pitää lapsensa päällä mitä haluaa, kunhan huolehtii itse vaatteiden huollosta.
Meillä oli oma silkkimyssy käytössä synnytyksestä saakka. Eikä mulle tullut mieleenkään, et henkilökunta katsoisi ns. vähän kieroon... :) Ainut kommentti minkä sain synnärillä kätilöiltä oli " onpa suloinen" . Onneksi otin mukaan sen hatun, sillä siellä oli mieltön pula hyvän mallisista pipoista... Aion ottaa sen mukaan myös pikku kakkoselle.
Ainiin, meidän esikko oli lastenosastolla viisi päivää syntymänsä jälkeen ja vielä kaksi kanyylia päässä ja myssy oli tiukasti hänen päässään. Eikä kukaan kehottanut sitä pois ottamaan. Sanoivat siellä et hyvä et on myssy, niin muksu ei vahingossa " revi" kanyylia käsillään!
Meidän myssyn alle ei tosiaan olisi mahtunut kanyyliä millään. :) Meillä oli vaan sellainen sairaalan tyly verkkomyssy juuru sitä repimistä estämään.
Sain kuopukselle myssyn tänne ulkomaille lahjaksi ja se oli ihan suloinen. En kyllä tiennyt, että tähän liittyy joku kannanotto omasta ideologiasta. Voisko joku valaista tätä asiaa, muuten jää myssy tämän vauvan/vauvojen kanssa kaapin hyllylle...
Minuakin kiinnostaa, mistä ideologiasta on kyse! =)
Olen luullut, että myssy on ollut tarkoitettu juuri siksi, että ulkomaailma on äidin lämpöisen kohdun jälkeen niin kovin kylmä paikka ja että myssy saa tästä syystä vauvan olon turvalliseksi ja rauhalliseksi.
Malttamattomana odotan vastauksia!
Nalle ja poika 1v10kk
mutta kotona ei kyllä jaksettu pitää kun se Ruskovillan myssy on niin jätti. Meni koko ajan silmille.
Mutta siitä ideologiasta. Käsittääkseni " kestovaippaihmiset" pitävät lapsillaan lähestulkoon aina silkkimyssyä ja moni pitää sitä varmaan ihan lähes yksivuotiaaksi saakka.
Myssy laitettiin päähän heti kylvetyksen jälkeen ja päässä pysyi.
todellakin, mitä ideologiaa silkkimyssyn käyttö niin vahvasti edustaa?
ja miten sairaalan hoitohenkilökunnalla voi olla sitä vastaan niin vahva vastustus, että kohtelevat ' kylmäkiskoisesti' ja katsovat nenäänsä pitkin? jos kyse on jotenkin ' ekoilusta' /kestoilusta tms. niin ei varmaan kaikki hoitajat ole kertakäyttövaippojen/-kulttuurin vankkumattomia puolestapuhujia. eikä heidän pidä ottaa jonkun silkkimyssy-ideologiaa hyökkäyksenä omaa?/sairaalan ' elämäntyyliä' vastaan.
ja minä ainakin pitäisin silkkimyssyä, vaikka muut olisivat nuivia sitä kohtaan, jos se kerran on minulle niin todella tärkeää. (saas nähdä hankinko myssyn. olen siitä paljon hyvää kyllä kuullut.)
veljenvaimollani oli synnärillä(Porissa) mukana kantoliina ja siihen ei ainakaan mitenkään oudosti suhtauduttu.
i]
Mutta siitä ideologiasta. Käsittääkseni " kestovaippaihmiset" pitävät lapsillaan lähestulkoon aina silkkimyssyä ja moni pitää sitä varmaan ihan lähes yksivuotiaaksi saakka.
[/quote]
Maternity:
mutta kotona ei kyllä jaksettu pitää kun se Ruskovillan myssy on niin jätti. Meni koko ajan silmille.
en raaskinut ostaa. En kai kokenut niin tärkeäksi. Maksoivat muistaakseni yli 20 euroa. Kestovaippojen käyttö ei edes mielestäni enää ole mitenkään kovin ideologista... Niitähän saa nykyään isommista marketeistakin ostaa. Ei tarvitse perehtyä kymmeniin eri valmistajiin netissä tms..
Kuopukselle laitettiin se silkkipipo päähän heti pesun jälkeen ja vielä sitten käytin lapsella ihan itse kudottuja villasukkia ja nukuinkin vauvan kanssa samassa sängyssä, olen siis myssyilijä ja sukkailija ja perhepetiläinen, mihin lahkoon kuulun???
ai juu oli mulla kantoliinakin mukana
En ehtinyt katsomaan katsoiko henkilökunta kieroon, jos katsoivat niin ihan rauhassa. Ei haittaa. Tosin mulla ei kyllä ole mitään aatetta noissa takana....
Tayssissa olin 4A:lla
Mikäs juttu tämä on? En ole kyllä ikipäivänä kuullutkaan...
Eihän vastasyntyneellä(täysiaikaisella ja terveellä)edes saa mitään myssyjä pitää sisällä, etenkään nukkuessa. Ulkona meillä käytetään ihan tavan villa/puuvillamyssyä sään mukaan.
En ole kyllä ikinä saanut kuittailuja villamyssyfanaattisuudesta=D
Jos tämä kerran on ihan joku lahko niin varmaan on jo oma nettitukiryhmä olemassa...?
Meillä käytettiin kyllä kestovaippojakin, olen tainnut missata jotain pahasti.
Pidimme esikoiselle puuvillaista myssyä yötä päivää koska oli talviaika ja asuntomme oli todella vetoisa ja kylmä...
Kiellosta en ole koskaan kuullutkaan.
Joonia07:
Mistä ihmeen ideologiasta? Olenko mä jonkun ideologian kannattaja tietämättäni?