Onko muilla lapsen myötä viilennyt välit eri tavoin kasvattaviin kavereihin?
Saatiin lapsi ja koitetaan opettaa hänelle empatiaa ja esim. lelujen jakamista, toisten huomioimista jne. Ei juoda lapsen aikana ikinä, lapsi on tosi harvoin hoidossa jne.
Aiemmin oltiin lapseton pariskunta kaveriporukassa eikä kiinnitetty huomiota näihin, mutta nyt harmittaa kun ei enää kiinnosta lähteä mihinkään kimpassa kaveriperheiden kanssa.
Kylpylässä lapset viedään leikkipaikalle ja mennään itse kaljalle, tää on ihan normaalia heille. Uutena vuotena ajellaan kännipäissään taksilla tarhaikäinen lapsi kyydissä, lasten uudenvuoden juhlissa otetaan siis kuoharia eikä olla ajokunnossa.
Ei opeteta lapsia jakamaan leluja, tosi haastava neuvoa omaakaan
Annetaan muille käytettyjä synttärilahjoja ja omalle järjestetään neljät synttärit ja hommataan kuusi kummia ja lähetetään lahjalistoja
Lapset kalliisiin harrastuksiin, lätkää, taitoluistelua ja isät hehkuttaa meidän pikku Selänne.
Itsekkyyttä, piittaamattomuutta ja jotenkin niin inhottavaa asennetta, että itseää inhottaa.
Onko muille käynyt näin?! Miehen kanssa on harmiteltu tätä paljon, mutta väkisinkään ei voi kimpassa tehdä asioita, kun ei arvomaailma kohtaa.
Kommentit (227)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi oppii normaalin suhtautumisen alkoholiin, jos ette juo hänen nähtensä? Nyt viinilasit sunnuntailounaalle!
Liioitella ei pidä, mutta tämä on totta. Jos koko lapsuus eletään niin, että kaikki alkoholiin liittyvä hyssytellään, peitellään ja siitä tehdään numero saattaa se alkaa kiinnostaa myöhemmin turhankin paljon tai muulla tavalla kehittyä kieroutunut suhtautuminen aiheeseen. Kyllä esim uutta vuotta voi hyvin juhlistaa muutamalla kuohuvalla!
Miksi lapsen varsinkin alle yläasteikäisen täytyy nähdä alkoholin käyttöä. Entä ne, joiden vanhemmat ei käytä alkoholia ollenkaan? Vaikka ei kuuluisi mihinkään lahkoon, alkoholi ei välttämättä kuulu elämään.
No ei täydy, mutta se nyt on ihan normaalia, jos vaikka käy ravintolassa, niin joku siellä juo alkoholia. Se ei ole kauhistus, vaan kuuluu ruokailuun ja myös juhliin aikuisilla.
Ei kuulu mun juhliin. Tietääkseni olen aikuinen, kun ikää on kertynyt 45.
Se on ihan ok, mutta et voi vaatia muilta sitä, etkä kieltää julkisella paikalla.
Jos nyt oletus on, että lasten kanssa matkustaa tai käy ravintolassa, niin siellä on ihan normaalia, että MUUT KUIN TÄMÄ IKÄÄ 45 ABSOLUTISTI ottavat ruokajuomana viiniä tai olutta, tai jos on juhla, niin siellä on alkumalja. NORMAALIA siis ja on NORMAALIA, että NORMAALI lapsi näkee tällaista. Eikä hän siitä traumatisoidu tai ala heti tai aikuisenakaan alkoholistiksi.
Minunkin lapset ovat jossain nähneet tupakointia ja myös nuuskaamista, vaikka meillä ei kukaan omassa lähipiirissä käytä näitä. Lapset eivät kuolleet, traumatisoituneet tai alkaneet itse tupakoimaan/nuuskaamaan, vaikka tällaista näkivät. Nämä eivät myöskään kuulu mun juhlaan tai arkeen, mutta ovat laillisia asioita toistaiseksi. Toki en lapsiani tupakansavulle altista, mutta en myöskään tee asiasta mitään paniikkia, että nyt kaikki kuollaan.
Missä olin kieltämässä mitään keneltäkään. Totesin vaan, että mun juhlaan ei kuulu alkoholi. Eikä arkeenkaan. Onko sulla huoli omasta juomisesta, kun noin aggressiivisesti vastaat?
En tosin kutsu itseäni absolutistiksi, en vain juo alkoholia. Joisin jos haluaisin, mutta en halua. Tämä on huomattavasti suurempi haaste muille kuin mulle.
Nyt onkin kyse siitä, miksi aloittajaa häiritsee muiden alkoholinkäyttö vaikka aiemmin ei. Odottiko hän, että muut ryhtyvät absolutisteiksi kun hän saa lapsen?
En ajatellut koko asiaa, koska itselleni oli aina selvää että juominen vähenee lasten myötä. Olin lapsellinen ajatuksissani näin jälkikäteen ajatellen.
Muistan tosin yhden kerran tunteneeni epämukavuutta kavereiden juhlissa, jossa lapset riehuivat ja itse otin skumppaa. Se tuntui väärältä ja ei tehnyt mieli juoda. Tämä siis ennen omaa lasta.
ApLähinnä kummastelen, mistä tuollainen "juominen vähenee" -ajattelu tulee. Ei suoraan sanottuna ole tullut mieleen, koska sen enempää itse kuin kaveripiiri ei ole koskaan ollut mikään ryyppyporukka, joten mitään muutosta ei ole tehty lasten myötä.
Mitä tulee lasten kalliisiin harrastuksiin, kertoo se lähinnä omasta epävarmuudesta, jos muiden ihmisten lasten harrastukset aiheuttavat mitään tunnekuohuja. Itseltään voisi kysyä, mistä oma tunne kumpuaa.
Sehän on psykologisesti tunnettu ilmiö, että vasta omien lasten myötä ne lapsuuden nousevat esiin. Esim. meillä lapsuudessa kotona ei ikinä juotu, joten mulle on luontevaa toimia näin omienkin lasten kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten lapsi oppii normaalin suhtautumisen alkoholiin, jos ette juo hänen nähtensä? Nyt viinilasit sunnuntailounaalle!
Liioitella ei pidä, mutta tämä on totta. Jos koko lapsuus eletään niin, että kaikki alkoholiin liittyvä hyssytellään, peitellään ja siitä tehdään numero saattaa se alkaa kiinnostaa myöhemmin turhankin paljon tai muulla tavalla kehittyä kieroutunut suhtautuminen aiheeseen. Kyllä esim uutta vuotta voi hyvin juhlistaa muutamalla kuohuvalla!
Miksi lapsen varsinkin alle yläasteikäisen täytyy nähdä alkoholin käyttöä. Entä ne, joiden vanhemmat ei käytä alkoholia ollenkaan? Vaikka ei kuuluisi mihinkään lahkoon, alkoholi ei välttämättä kuulu elämään.
No ei täydy, mutta se nyt on ihan normaalia, jos vaikka käy ravintolassa, niin joku siellä juo alkoholia. Se ei ole kauhistus, vaan kuuluu ruokailuun ja myös juhliin aikuisilla.
Se on ihan ok, mutta et voi vaatia muilta sitä, etkä kieltää julkisella paikalla.
Jos nyt oletus on, että lasten kanssa matkustaa tai käy ravintolassa, niin siellä on ihan normaalia, että MUUT KUIN TÄMÄ IKÄÄ 45 ABSOLUTISTI ottavat ruokajuomana viiniä tai olutta, tai jos on juhla, niin siellä on alkumalja. NORMAALIA siis ja on NORMAALIA, että NORMAALI lapsi näkee tällaista. Eikä hän siitä traumatisoidu tai ala heti tai aikuisenakaan alkoholistiksi.
Minunkin lapset ovat jossain nähneet tupakointia ja myös nuuskaamista, vaikka meillä ei kukaan omassa lähipiirissä käytä näitä. Lapset eivät kuolleet, traumatisoituneet tai alkaneet itse tupakoimaan/nuuskaamaan, vaikka tällaista näkivät. Nämä eivät myöskään kuulu mun juhlaan tai arkeen, mutta ovat laillisia asioita toistaiseksi. Toki en lapsiani tupakansavulle altista, mutta en myöskään tee asiasta mitään paniikkia, että nyt kaikki kuollaan.
Missä olin kieltämässä mitään keneltäkään. Totesin vaan, että mun juhlaan ei kuulu alkoholi. Eikä arkeenkaan. Onko sulla huoli omasta juomisesta, kun noin aggressiivisesti vastaat?
En tosin kutsu itseäni absolutistiksi, en vain juo alkoholia. Joisin jos haluaisin, mutta en halua. Tämä on huomattavasti suurempi haaste muille kuin mulle.
Nyt onkin kyse siitä, miksi aloittajaa häiritsee muiden alkoholinkäyttö vaikka aiemmin ei. Odottiko hän, että muut ryhtyvät absolutisteiksi kun hän saa lapsen?
En ajatellut koko asiaa, koska itselleni oli aina selvää että juominen vähenee lasten myötä. Olin lapsellinen ajatuksissani näin jälkikäteen ajatellen.
Muistan tosin yhden kerran tunteneeni epämukavuutta kavereiden juhlissa, jossa lapset riehuivat ja itse otin skumppaa. Se tuntui väärältä ja ei tehnyt mieli juoda. Tämä siis ennen omaa lasta.
ApLähinnä kummastelen, mistä tuollainen "juominen vähenee" -ajattelu tulee. Ei suoraan sanottuna ole tullut mieleen, koska sen enempää itse kuin kaveripiiri ei ole koskaan ollut mikään ryyppyporukka, joten mitään muutosta ei ole tehty lasten myötä.
Mitä tulee lasten kalliisiin harrastuksiin, kertoo se lähinnä omasta epävarmuudesta, jos muiden ihmisten lasten harrastukset aiheuttavat mitään tunnekuohuja. Itseltään voisi kysyä, mistä oma tunne kumpuaa.
Kyllä mä myös miettisin, mistä tulee noin hirveä syyllisyys, jos juhlissa ottaa vähän skumppaa ja siellä on samalla toisten ihmisten lapsia, ei edes omia.
Ihan sekoa.
Niinettä se on oikein sekoa tuntea huonoa omaatuntoa lasten nähden juomisesta? Kippis vaan sille, pitäiskö sun ottaa lasi kylmää roseeta ihan vaan juhliaksesi vaikkapa lapsesi ekaa päikkypäivää 🥰
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ainakin vituttaa tää suomalaisten alkoholilla läträäminen!
Ei missään voi käydä enää ilman että emännät ottaa jtn roseviiniä tässä samalla kun lapset ui ja isät jotain Solia.
Viime kesänä tutut lipitti viiniä lasten uima-allasbileissä, ristiäisissä, lasten synttärijuhlissa ja uimarannalla piknikillä. Sieltä korista kaivettiin pullo kun ollaan NIIIIIN international.Vedotaan johki eurooppalaisuuteen vaikka EU:n tilastoissa alkoholin terveyshaitat on suurimpia näissä ruokaviinin lipittäjien maissa.
Lastenjuhliinkin on tuotu alkoholi, sitä skoolataan ristiäisissä/nimiäisissä, uudenvuodenjuhlissa joissa lapset mukana
Ällöttää tän juopon kansan itsepetos, että alkoholi millään tapaa kuuluu juhlaan itsestäänselvänä.
Oon niin kiitollinen et äiti oli absolutisti! Itse otan alkoholia ehkä kerran vuodessa JOS on juhlan aihetta, esim. teatterissa illallisen yhteydessä. Silloin sitä oikeasti tuntuu juhlavalta, mutta jos jokaisiin kissanristiäisiin tuodaan skumppa, niin mitä juhlaa se on enää.. se on tekosyy juomiselle.
Tässäkin ketjussa näkee miten aloittajan kimppuun hyökätään koska selvästi on arka paikka jos joku näkee liiallisen alkonkäytön selittelyn läpi.
Hyökkäys on paras puolustus?!
Tilastollisestihan suomalainen nainen juo tänä päivänä enemmän kuin suomalainen mies joi 60-luvulla. Ja miehetkään eivät ole vähentäneet joten voitte laskea, kuinka moni lapsi joutuu nykyisin vanhempiensa lihraamista seuraamaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on psykologisesti tunnettu ilmiö, että vasta omien lasten myötä ne lapsuuden nousevat esiin. Esim. meillä lapsuudessa kotona ei ikinä juotu, joten mulle on luontevaa toimia näin omienkin lasten kanssa.
Ap
Eihän se, että joku pyytää kylpylälomalla miestä baariin ole lasten seurassa juomista. Ellei teillä baarireissu tarkoita aina sitä että sieltä baarista tullaan kännissä pois. Normaalisti jos ihminen ei jaksa tai halua mennä, kieltäytyy eikä syyttele muiden vääriä "arvoja".
Yhtäkkiä omien lasten myötä muiden pitäisi ryhtyä absolutistiksi on kyllä melko poikkeavaa ajattelua. Tai se, ettei muiden lapsilla saa olla kalliita harrastuksia. Mitä ihmettä se sinua haittaa? Miksi muiden elämä noin järkyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisissa piireissä on siis normaalia, että vanhemmat ajaa lasten kanssa taksilla kun eivät ole ajokunnossa, lapset jätetään leikkipaikalle ja lähdetään kaljalle, ja lasten synttäreilläkin on alkoholitarjoilu? En ihmettele jos on hankala tuollaisten perheitten kanssa olla tekemisissä. Sit on vaan parempi nähdä kavereitten kesken ilman lapsia, jos haluaa ylipäätään yhteyttä pitää.
No me ajetaan kyllä lasten kanssa taksilla jos ollaan oltu jossain, missä on otettu muutama. Ei todellakaan mitään örvellystä, eikä lapsilta ole ikinä tästä tullut mitään negatiivista palautetta.
Ei olla kuitenkaan sellaista tehty, että lapset olisi jätetty paikkaan x ja itse lähdetty kaljalle.Myöskin on mielestäni ok, että lasten synttäreillä joihin tulee vain aikuisia sukulaisia, on skumppalasit aikuisille ja lapsille muuta juhlajuomaa. Mielestäni kuohuviinilasi kuuluu myös esim. nimijuhliin jne. Ei mitään ihmeellistä, eikä myöskään örvellystä.
Tämä helsingissä ja hyvin tienaavia uraihmisiä ollaan.
Kuohuviini kuuluu myös lastenjuhliin?
Millähän oikeudella sinä juot K18 juomia lastenjuhlissa?
Ihan oikeasti, nyt kannattaa tarkastella omia alkonkäyttötottumuksia.
Niin, en puhu tässä lasten ns. kaverisynttäreistä, vaan lasten synttäreistä joihin osallistuu meidän lasten lisäksi vain heidän aikuisia sukulaisia, kuten isovanhemmat jne. Silloin aikuiset voi ottaa sen skumppalasin ja lapsille tietenkin alkoholiton juhlajuoma. Näinhän toimitaan vaikka ylppäreissäkin, siellä on lapsia ja aikuisia sekaisin ja kaikille omat juomansa.
Mielestäni hyvin te kasvatatte ja muilla on vähän toisin. Ainut, mitä ihmettelen, että miten opetatte sellaista normaalia alkoholinkäyttöä eli ei ole mitään pahaa vaikka muutaman kerran vuodessa tai vaikka hieman useammin juoda lasi viiniä ruuan kanssa. Tarkoitan tietenkin sitä, että ette juo humahskuisesti vaan siten normaalisti miten muuallakin Euroopassa juodaan.
Käytämme alkoholia harvoin, mutta emme peittele sitä lapsilta jos juomme muutaman kerran vuodessa lasin viiniä hienommalla/juhla-aterialla tai punaviiniglögiä jouluna. Humalahakuisesti emme juo.
Valitettavasti itsekin olen niitä jotka eivät omalle äidille voi kertoa elämästään ja ajatuksistaan mutta omat lapseni ovat toista maata ja olemme paljon läheisimpiä kuin oman äitini kanssa koskaan pystyisin olemaan. t. edelleen sama jo aikuisten lasten äiti