Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko muilla lapsen myötä viilennyt välit eri tavoin kasvattaviin kavereihin?

Vierailija
09.08.2023 |

Saatiin lapsi ja koitetaan opettaa hänelle empatiaa ja esim. lelujen jakamista, toisten huomioimista jne. Ei juoda lapsen aikana ikinä, lapsi on tosi harvoin hoidossa jne.
Aiemmin oltiin lapseton pariskunta kaveriporukassa eikä kiinnitetty huomiota näihin, mutta nyt harmittaa kun ei enää kiinnosta lähteä mihinkään kimpassa kaveriperheiden kanssa.
Kylpylässä lapset viedään leikkipaikalle ja mennään itse kaljalle, tää on ihan normaalia heille. Uutena vuotena ajellaan kännipäissään taksilla tarhaikäinen lapsi kyydissä, lasten uudenvuoden juhlissa otetaan siis kuoharia eikä olla ajokunnossa.
Ei opeteta lapsia jakamaan leluja, tosi haastava neuvoa omaakaan
Annetaan muille käytettyjä synttärilahjoja ja omalle järjestetään neljät synttärit ja hommataan kuusi kummia ja lähetetään lahjalistoja
Lapset kalliisiin harrastuksiin, lätkää, taitoluistelua ja isät hehkuttaa meidän pikku Selänne.

Itsekkyyttä, piittaamattomuutta ja jotenkin niin inhottavaa asennetta, että itseää inhottaa.
Onko muille käynyt näin?! Miehen kanssa on harmiteltu tätä paljon, mutta väkisinkään ei voi kimpassa tehdä asioita, kun ei arvomaailma kohtaa.

Kommentit (227)

Vierailija
201/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kovin pieniä voi jättää selviytymään yksin. Mutta kyllä kesällä voi mielestäni juoda yhden tai kaksikin juomaa niin, että on näköyhteys lapseen, joka leikkii kavereidensa kanssa. Ja eskari-ikäiselle olisi hyvä myös antaa sitä siimaa sen verran turvallisissa paikoissa, että ei enää välttämättä aina ole edes näköyhteyden päässä. En myöskään ihan ymmärrä, että miksei lapsen kanssa voisi ajaa taksilla, jos on juonut alkoholia? Tietysti ympäripäissään oleminen voi tuntua lapsesta turvattomalta, mutta joku 1-2 annosta on vielä ihan ok. Ja voi porukasta osa olla enemmänkin humalassa, mutta silloin lapsista vastuu on selvillä. Ja se 1-2 annoksen juominen menee kyllä "selvä"-kategoriaan tämän suhteen.

Täytyy kyllä myöntää, että en välttämättä tulisi ehdottomien vanhempien kanssa kovin hyvin toimeen. Jotenkin nuo "ei ikinä juoda lapsen nähden, on äärimmäisen harvoin hoidossa"-jutut kuulostaa siltä, ettette ehkä itse ymmärrä toisin toimivia. Ja, kun näytätte sen ulospäin, ette vaikuta kovin mukavilta.

Olen ollut todistamassa lastenkutsuja joilla tällainen 1-2 annosta vain juonut alkaa muistella kestien emännnän nuoruusvuosien toilailuja, kertoen nämä tämän lapsille ja puolisolle ja muille vieraille kuinka niin hauskaa silloin oli ehhhehhhee. Mitään syytä asiaan ei ollut, vain löystyneet kielenkannat näiden vain 1-2 annoksen jälkeen.

Jännä ristiriita tossa, että olevinansa 1-2 annosta ei vaikuta mihinkään mutta silti ei olla ajokunnossa.

Jos ei vaikuta mihinkään niin eikös silloin voi ajaa?💁🏻

Ap

Tiesitkös, että on maita, joissa ruoan kanssa nautitaan tuo samainen määrä päivittäinkin? Aattele ja kauhistu. Ihan lasten läsnäollessa! Kääks!

Ohis

Ah tulihan se sieltä!! Aika kauan saatiin odottaa 🤌

Jos et olis noin triggeröitynyt ja syyllistynyt aloituksestani, olisit malttanut lukea mitä kirjoitin jo aiemmin tuosta muiden maiden kulttuurien juomatapojen rantautumisesta Suomeen.

Ap

Vierailija
202/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo tämä on. Ei kukaan ole noin sekaisin.

Ihan hyvä kuitenkin, menin halpaan!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi oppii normaalin suhtautumisen alkoholiin, jos ette juo hänen nähtensä? Nyt viinilasit sunnuntailounaalle!

Liioitella ei pidä, mutta tämä on totta. Jos koko lapsuus eletään niin, että kaikki alkoholiin liittyvä hyssytellään, peitellään ja siitä tehdään numero saattaa se alkaa kiinnostaa myöhemmin turhankin paljon tai muulla tavalla kehittyä kieroutunut suhtautuminen aiheeseen. Kyllä esim uutta vuotta voi hyvin juhlistaa muutamalla kuohuvalla!

Tämä on ihan puppua. t. jo aikuisten lasten äiti

Ai mikä? Tottakai kaikki kielletty kiinnostaa tai jos vanhemmat käyttäytyvät ihan hysteerisesti tuota aihetta kohtaan voi se alkaa jopa pelottaa. Terveellä maalaisjärjellä pötkii pitkälle monessa asiassa

Aivan turhaan tulet minulle tässä vaiheessa lastenkasvatusta opettamaan, kun olen omani maailmalle terveinä ja fiksuina, hyvinvoivina ja järkevinä saanut. t. edelleen JO AIKUISTEN lasten äiti

Meidänkin äiti luulee tietävänsä ylemmyydentuntoisena kaiken meidän elämästä. Ei tiedä paskaakaan.

T. Aikuinen lapsi ja sen sisarukset

Vierailija
204/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mua ainakin vituttaa tää suomalaisten alkoholilla läträäminen!

Ei missään voi käydä enää ilman että emännät ottaa jtn roseviiniä tässä samalla kun lapset ui ja isät jotain Solia.

Viime kesänä tutut lipitti viiniä lasten uima-allasbileissä, ristiäisissä, lasten synttärijuhlissa ja uimarannalla piknikillä. Sieltä korista kaivettiin pullo kun ollaan NIIIIIN international.

Vedotaan johki eurooppalaisuuteen vaikka EU:n tilastoissa alkoholin terveyshaitat on suurimpia näissä ruokaviinin lipittäjien maissa.

Lastenjuhliinkin on tuotu alkoholi, sitä skoolataan ristiäisissä/nimiäisissä, uudenvuodenjuhlissa joissa lapset mukana

Ällöttää tän juopon kansan itsepetos, että alkoholi millään tapaa kuuluu juhlaan itsestäänselvänä.

Oon niin kiitollinen et äiti oli absolutisti! Itse otan alkoholia ehkä kerran vuodessa JOS on juhlan aihetta, esim. teatterissa illallisen yhteydessä. Silloin sitä oikeasti tuntuu juhlavalta, mutta jos jokaisiin kissanristiäisiin tuodaan skumppa, niin mitä juhlaa se on enää.. se on tekosyy juomiselle.

Tässäkin ketjussa näkee miten aloittajan kimppuun hyökätään koska selvästi on arka paikka jos joku näkee liiallisen alkonkäytön selittelyn läpi.

Hyökkäys on paras puolustus?!

Vierailija
205/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on taas ihme vääntöä tästä alkoholista, mutta esikoiseni on 20v ja hän on ihan oppinut bilettämään ja juomaan kohtuullisesti ilman että häntä ikinä siihen mitään esimerkkiä näki.

En juonut lapsen nähden ikinä ja hoidossa oli vain vähän.

Hän myös osaa juhlia alkoholittomasti ja osaa yhdistää alkoholin juhlaan, ei arkielämään. Lomareissuilla juhlii yhtenä iltana, ei dokaa all inclusivessa päivittäin.

Kummallista, että ne lapset taas keiden vanhemmat otti kuppia joka vknloppu, on nyt nuorina aikuisinakin joka vknloppu viihteellä.

Jännä homma, vaikka niin esimerkkiä OIKEASTA juomisesta kotona saivat..😎

Taas: "minä parempi En IKINÄ lapsen nähden..."

Ja toisaalta:

"Mites ne jotka otti kuppia joka vknloppu...?!"

On niin Kummallista! Jännää!! Mitään muuta maailmassa ei ole kuin ne äärimmäiset vaihtoehdot.

Moni asia tulee olemaan sulle vielä kummallista ja jännää.

P.s. älä sorru tuntemaan vielä ylemmyyttä. Harva 20 v on päihdeongelmainen tai ryyppää samalla tavalla äiskän tai iskän seurassa kuin kavereidensa.

Toivon tyttärellesi toki hyvää hänen itsensä vuoksi. Mutta älä ole naiivi.

Vierailija
206/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tämä egoismi näkyy eniten Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Ei tällaista ollut P-Karjalassa, jossa esikoiseni kasvatin.

Täällä vanhemmat näyttää ihan hirvittävän itsekästä esimerkkiä lapsilleen ja oikein kilpaillaan siitä, kenellä on kovin pikkuäijä tms.

Tosi pahalta tuntuu että käytännön syistä joudun kasvattamaan kuopuksen täällä!

Leikkipuistossakin on ihan normia, että kukaan ei saa koskea toisen leluihin.

Käytiin Treella Pikku Kakkosen puistossa ja siellä isä leväytti kasan hiekkaleluja kaikkien leikittäväksi.

Keräsi sitten pois lähtiessään.

Ei tapahtuisi ikinä Helsingissä.

Vierailija
207/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasun paikka?

Itsellä ei onneksi ole kokemusta tuollaisesta, kaverit kasvatti lapset oikein hyvin ja käytös oli aina aikuismaista <3 

Vierailija
208/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tämä egoismi näkyy eniten Helsingissä ja pääkaupunkiseudulla. Ei tällaista ollut P-Karjalassa, jossa esikoiseni kasvatin.

Täällä vanhemmat näyttää ihan hirvittävän itsekästä esimerkkiä lapsilleen ja oikein kilpaillaan siitä, kenellä on kovin pikkuäijä tms.

Käytiin Treella Pikku Kakkosen puistossa ja siellä isä leväytti kasan hiekkaleluja kaikkien leikittäväksi.

Höpö höpö.

Leikkipuistoissa on ihan puiston lelut. En ole koskaan sinne kaikkien vuosien aikana edes vienyt omia leluja mukana. Se niillä puiston leluilla leikkiminenhän on yksi niistä puiston jutuista.

Vierailija
209/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kovin pieniä voi jättää selviytymään yksin. Mutta kyllä kesällä voi mielestäni juoda yhden tai kaksikin juomaa niin, että on näköyhteys lapseen, joka leikkii kavereidensa kanssa. Ja eskari-ikäiselle olisi hyvä myös antaa sitä siimaa sen verran turvallisissa paikoissa, että ei enää välttämättä aina ole edes näköyhteyden päässä. En myöskään ihan ymmärrä, että miksei lapsen kanssa voisi ajaa taksilla, jos on juonut alkoholia? Tietysti ympäripäissään oleminen voi tuntua lapsesta turvattomalta, mutta joku 1-2 annosta on vielä ihan ok. Ja voi porukasta osa olla enemmänkin humalassa, mutta silloin lapsista vastuu on selvillä. Ja se 1-2 annoksen juominen menee kyllä "selvä"-kategoriaan tämän suhteen.

Täytyy kyllä myöntää, että en välttämättä tulisi ehdottomien vanhempien kanssa kovin hyvin toimeen. Jotenkin nuo "ei ikinä juoda lapsen nähden, on äärimmäisen harvoin hoidossa"-jutut kuulostaa siltä, ettette ehkä itse ymmärrä toisin toimivia. Ja, kun näytätte sen ulospäin, ette vaikuta kovin mukavilta.

Olen ollut todistamassa lastenkutsuja joilla tällainen 1-2 annosta vain juonut alkaa muistella kestien emännnän nuoruusvuosien toilailuja, kertoen nämä tämän lapsille ja puolisolle ja muille vieraille kuinka niin hauskaa silloin oli ehhhehhhee. Mitään syytä asiaan ei ollut, vain löystyneet kielenkannat näiden vain 1-2 annoksen jälkeen.

Jännä ristiriita tossa, että olevinansa 1-2 annosta ei vaikuta mihinkään mutta silti ei olla ajokunnossa.

Ap

Tiesitkös, että on maita, joissa ruoan kanssa nautitaan tuo samainen määrä päivittäinkin? Aattele ja kauhistu. Ihan lasten läsnäollessa! Kääks!

Ohis

Ah tulihan se sieltä!! Aika kauan saatiin odottaa 🤌

Jos et olis noin triggeröitynyt ja syyllistynyt aloituksestani, olisit malttanut lukea mitä kirjoitin jo aiemmin tuosta muiden maiden kulttuurien juomatapojen rantautumisesta Suomeen.

Ap

Suomessa on ollut aikoja, jolloin jopa palkka on saatu alkoholina.

Vierailija
210/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten lapsi oppii normaalin suhtautumisen alkoholiin, jos ette juo hänen nähtensä? Nyt viinilasit sunnuntailounaalle!

Liioitella ei pidä, mutta tämä on totta. Jos koko lapsuus eletään niin, että kaikki alkoholiin liittyvä hyssytellään, peitellään ja siitä tehdään numero saattaa se alkaa kiinnostaa myöhemmin turhankin paljon tai muulla tavalla kehittyä kieroutunut suhtautuminen aiheeseen. Kyllä esim uutta vuotta voi hyvin juhlistaa muutamalla kuohuvalla!

Miksi lapsen varsinkin alle yläasteikäisen täytyy nähdä alkoholin käyttöä. Entä ne, joiden vanhemmat ei käytä alkoholia ollenkaan? Vaikka ei kuuluisi mihinkään lahkoon, alkoholi ei välttämättä kuulu elämään.

No ei täydy, mutta se nyt on ihan normaalia, jos vaikka käy ravintolassa, niin joku siellä juo alkoholia. Se ei ole kauhistus, vaan kuuluu ruokailuun ja myös juhliin aikuisilla.

Ei kuulu mun juhliin. Tietääkseni olen aikuinen, kun ikää on kertynyt 45.

Se on ihan ok, mutta et voi vaatia muilta sitä, etkä kieltää julkisella paikalla.

Jos nyt oletus on, että lasten kanssa matkustaa tai käy ravintolassa, niin siellä on ihan normaalia, että MUUT KUIN TÄMÄ IKÄÄ 45 ABSOLUTISTI ottavat ruokajuomana viiniä tai olutta, tai jos on juhla, niin siellä on alkumalja.  NORMAALIA siis ja on NORMAALIA, että NORMAALI lapsi näkee tällaista. Eikä hän siitä traumatisoidu tai ala heti tai aikuisenakaan alkoholistiksi. 

Minunkin lapset ovat jossain nähneet tupakointia ja myös nuuskaamista, vaikka meillä ei kukaan omassa lähipiirissä käytä näitä. Lapset eivät kuolleet, traumatisoituneet tai alkaneet itse tupakoimaan/nuuskaamaan, vaikka tällaista näkivät. Nämä eivät myöskään kuulu mun juhlaan tai arkeen, mutta ovat laillisia asioita toistaiseksi. Toki en lapsiani tupakansavulle altista, mutta en myöskään tee asiasta mitään paniikkia, että nyt kaikki kuollaan.

Missä olin kieltämässä mitään keneltäkään. Totesin vaan, että mun juhlaan ei kuulu alkoholi. Eikä arkeenkaan. Onko sulla huoli omasta juomisesta, kun noin aggressiivisesti vastaat?

En tosin kutsu itseäni absolutistiksi, en vain juo alkoholia. Joisin jos haluaisin, mutta en halua. Tämä on huomattavasti suurempi haaste muille kuin mulle.

Nyt onkin kyse siitä, miksi aloittajaa häiritsee muiden alkoholinkäyttö vaikka aiemmin ei. Odottiko hän, että muut ryhtyvät absolutisteiksi kun hän saa lapsen?

En ajatellut koko asiaa, koska itselleni oli aina selvää että juominen vähenee lasten myötä. Olin lapsellinen ajatuksissani näin jälkikäteen ajatellen.

Muistan tosin yhden kerran tunteneeni epämukavuutta kavereiden juhlissa, jossa lapset riehuivat ja itse otin skumppaa. Se tuntui väärältä ja ei tehnyt mieli juoda. Tämä siis ennen omaa lasta.

Ap

Vierailija
211/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla eri kokemus Helsingistä. Kannelmäen puistossa on saanut leikkiä muiden vapaana olevilla leluilla kunhan kysyy ja kunhan palauttaa. Eli kyllä tapahtuu "ikinä" Helsingissä.

Wt-piirejä löytyy melkein joka paikassa, turha demonisoida taas Helsinkiä.

Vierailija
212/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olen se absolutistien aikuinen lapsi. Mikä minusta tuli? No (lähes) absolutisti! Olen kiitollinen vanhemmilleni, ettei slkoholi kuulunut meidän perheessä mihinkään juhliin. Itse en tarvitse sitä vieläkään. Sen vielä lisään, että suhteessa alkoholiin ei ollut lapsuudenperheessäni mitään jännitteitä, eli ei tullut myöskään mitään kielletyn hedelmän kiinnostusta kenellekään meistä neljästä lapsesta.

Vierailija
213/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä olen se absolutistien aikuinen lapsi. Mikä minusta tuli? No (lähes) absolutisti! Olen kiitollinen vanhemmilleni, ettei slkoholi kuulunut meidän perheessä mihinkään juhliin. Itse en tarvitse sitä vieläkään. Sen vielä lisään, että suhteessa alkoholiin ei ollut lapsuudenperheessäni mitään jännitteitä, eli ei tullut myöskään mitään kielletyn hedelmän kiinnostusta kenellekään meistä neljästä lapsesta.

No ei musta ainakaan ole mitään ihmeellistä tässä. Ei ole mitään kiehtovaa siinä, jos joku ei koskaan juo tai polta. Eli johdonmukaisesti aina sama seurassa kuin seurassa.

Kyse on siitä pimahtaneesta käsityksestä, että lasten nähden ei voi ottaa yhtäkään alkoholiannosta. Pidetään se salassa. Siitä tulee jotenkin outo fiilis. Ihan kuin vanhemmilla olisi jotenkin eri roolit ihmisinä.

Minunkaan vanhemmat eivät käyttäneet yhtään alkoholia kun olin lapsi. Nyt kun isäni 60 v alkoi ottamaan viiniä lasillisen juhlissa, (hui kamala!) niin kyllä se meistä aikuisinakin oudolta ja vieraalta tuntui.

Jos minun lapseni näkisivät minut yhtäkkiä tupakalla, varmana se jollain tavalla vetäisi maton heidän jalkojensa alta, koska en tupakoi ollenkaan. Varmaan luottamustakin rikkoisi jollain tavalla.

Miksi tehdä asiasta ongelmallinen??

Ja puhun siis nyt ehdottomasti vähäisestä tai max kohtuukäytöstä, en mistään ryyppäämisestä.

Vierailija
214/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei musta ainakaan ole mitään ihmeellistä tässä. Ei ole mitään kiehtovaa siinä, jos joku ei koskaan juo tai polta. Eli johdonmukaisesti aina sama seurassa kuin seurassa.

Kyse on siitä pimahtaneesta käsityksestä, että lasten nähden ei voi ottaa yhtäkään alkoholiannosta. Pidetään se salassa. Siitä tulee jotenkin outo fiilis. Ihan kuin vanhemmilla olisi jotenkin eri roolit ihmisinä.

Minunkaan vanhemmat eivät käyttäneet yhtään alkoholia kun olin lapsi. Nyt kun isäni 60 v alkoi ottamaan viiniä lasillisen juhlissa, (hui kamala!) niin kyllä se meistä aikuisinakin oudolta ja vieraalta tuntui.

Jos minun lapseni näkisivät minut yhtäkkiä tupakalla, varmana se jollain tavalla vetäisi maton heidän jalkojensa alta, koska en tupakoi ollenkaan. Varmaan luottamustakin rikkoisi jollain tavalla.

Miksi tehdä asiasta ongelmallinen??

Ja puhun siis nyt ehdottomasti vähäisestä tai max kohtuukäytöstä, en mistään ryyppäämisestä.

Ja lisätään, että meistä absolutistiperheen lapsista kasvoi hyvin erilaisia alkoholin käytön suhteen. Eli se ei taakaa automaattisesti mitään.

Vierailija
215/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin vaan, et tosi moni luettelemasi asia oli sellainen, mikä ei liity teihin eikä teidän perheen lapsiin millään tavalla. Miksi hitossa sua kiinnostaa miten kalliita harrastuksia lapset harrastaa tai monetko synttärit lapsilla on?

Sinuna menisin peilin eteen miettimään, miksi on niin kova paikka miten muut elämäänsä elävät ja oletko niin erityinen itse, että sinun tapasi on aina se ainoa oikea.

Älä nyt esitä ettet ymmärtänyt, kaikki liittyy kaikkeen.

Kyse on arvomaailmasta ja vanhempien ylimitoitetuista ennakko-odotuksista suhteessa lapsiin, jotka sitten heijastuvat lasten käyttäytymiseen toisia lapsia kohtaan.

Eli jos et leiki tuota materia/egopeliä mukana aikuisten kanssa, tunnet itsesi ulkopuoliseksi.

Kalleimmat vaatteet muotibloggareitten inspiroimina ja harrastukset, joissa isät voivat toteuttaa pikkuäijiensä kautta omia menetettyjä mahdollisuuksiaan.

Mitä sä muuten edes triggeröidyt aloituksesta, jos sulla on ihan hyvä olla arvomaailmasi kanssa ja minäminä-asenne toimii, niin eikös kaikki ole ihan hyvin?

Mua tuo arvomaailma ahdistaa ja on jääty yksin, sehän se tässä pointti on.

Enemmän teidänlaisia taitaa olla kun meidänlaisia, hyvä teille.

Ap

Hanki itsetunto! Älä hyvä ihminen siirrä epävarmuuksiasi lapsiin. Ja älä lokeroi muita.

Vierailija
216/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi lapsen varsinkin alle yläasteikäisen täytyy nähdä alkoholin käyttöä. Entä ne, joiden vanhemmat ei käytä alkoholia ollenkaan? Vaikka ei kuuluisi mihinkään lahkoon, alkoholi ei välttämättä kuulu elämään.

No ei täydy, mutta se nyt on ihan normaalia, jos vaikka käy ravintolassa, niin joku siellä juo alkoholia. Se ei ole kauhistus, vaan kuuluu ruokailuun ja myös juhliin aikuisilla.

Se on ihan ok, mutta et voi vaatia muilta sitä, etkä kieltää julkisella paikalla.

Jos nyt oletus on, että lasten kanssa matkustaa tai käy ravintolassa, niin siellä on ihan normaalia, että MUUT KUIN TÄMÄ IKÄÄ 45 ABSOLUTISTI ottavat ruokajuomana viiniä tai olutta, tai jos on juhla, niin siellä on alkumalja.  NORMAALIA siis ja on NORMAALIA, että NORMAALI lapsi näkee tällaista. Eikä hän siitä traumatisoidu tai ala heti tai aikuisenakaan alkoholistiksi. 

Minunkin lapset ovat jossain nähneet tupakointia ja myös nuuskaamista, vaikka meillä ei kukaan omassa lähipiirissä käytä näitä. Lapset eivät kuolleet, traumatisoituneet tai alkaneet itse tupakoimaan/nuuskaamaan, vaikka tällaista näkivät. Nämä eivät myöskään kuulu mun juhlaan tai arkeen, mutta ovat laillisia asioita toistaiseksi. Toki en lapsiani tupakansavulle altista, mutta en myöskään tee asiasta mitään paniikkia, että nyt kaikki kuollaan.

Missä olin kieltämässä mitään keneltäkään. Totesin vaan, että mun juhlaan ei kuulu alkoholi. Eikä arkeenkaan. Onko sulla huoli omasta juomisesta, kun noin aggressiivisesti vastaat?

En tosin kutsu itseäni absolutistiksi, en vain juo alkoholia. Joisin jos haluaisin, mutta en halua. Tämä on huomattavasti suurempi haaste muille kuin mulle.

Nyt onkin kyse siitä, miksi aloittajaa häiritsee muiden alkoholinkäyttö vaikka aiemmin ei. Odottiko hän, että muut ryhtyvät absolutisteiksi kun hän saa lapsen?

En ajatellut koko asiaa, koska itselleni oli aina selvää että juominen vähenee lasten myötä. Olin lapsellinen ajatuksissani näin jälkikäteen ajatellen.

Muistan tosin yhden kerran tunteneeni epämukavuutta kavereiden juhlissa, jossa lapset riehuivat ja itse otin skumppaa. Se tuntui väärältä ja ei tehnyt mieli juoda. Tämä siis ennen omaa lasta.

Ap

Lähinnä kummastelen, mistä tuollainen "juominen vähenee" -ajattelu tulee. Ei suoraan sanottuna ole tullut mieleen, koska sen enempää itse kuin kaveripiiri ei ole koskaan ollut mikään ryyppyporukka, joten mitään muutosta ei ole tehty lasten myötä.

Mitä tulee lasten kalliisiin harrastuksiin, kertoo se lähinnä omasta epävarmuudesta, jos muiden ihmisten lasten harrastukset aiheuttavat mitään tunnekuohuja. Itseltään voisi kysyä, mistä oma tunne kumpuaa.

Vierailija
217/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Lähinnä kummastelen, mistä tuollainen "juominen vähenee" -ajattelu tulee. Ei suoraan sanottuna ole tullut mieleen, koska sen enempää itse kuin kaveripiiri ei ole koskaan ollut mikään ryyppyporukka, joten mitään muutosta ei ole tehty lasten myötä.

Mitä tulee lasten kalliisiin harrastuksiin, kertoo se lähinnä omasta epävarmuudesta, jos muiden ihmisten lasten harrastukset aiheuttavat mitään tunnekuohuja. Itseltään voisi kysyä, mistä oma tunne kumpuaa.

Kyllä mä myös miettisin, mistä tulee noin hirveä syyllisyys, jos juhlissa ottaa vähän skumppaa ja siellä on samalla toisten ihmisten lapsia, ei edes omia.

Ihan sekoa.

Vierailija
218/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Leikkipuistoissa on ihan puiston lelut. En ole koskaan sinne kaikkien vuosien aikana edes vienyt omia leluja mukana. Se niillä puiston leluilla leikkiminenhän on yksi niistä puiston jutuista.

Kyllä monet silti tuo sinne omia leluja mukana, vaikka sinä et olisi niin tehnyt. Ja lisäksi, nämä herrantertut toki omii ne leikkipuiston lelutkin itselleen eikä anna muitten leikkiä niillä...

Vierailija
219/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

Kyllä monet silti tuo sinne omia leluja mukana, vaikka sinä et olisi niin tehnyt. Ja lisäksi, nämä herrantertut toki omii ne leikkipuiston lelutkin itselleen eikä anna muitten leikkiä niillä...

Vuosia kulkenut omien lasteni kanssa eri leikkipuistoissa Helsingissä (kahdesti päivässä), enkä yhtä ainutta kertaa ole moiseen törmännyt.

Vierailija
220/227 |
10.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Minä olen ainakin ajatellut, että ajokunto on se raja minkä voi pienten lasten vanhempana lasten seurassa ottaa. Jos on ajokunnossa niin ei vielä käytös muutu. Kyllä se 1-2 lasia viiniä tulee joskus otettua, mutta sellaisella aikavälillä ettei vaikuta kuntoon.