Opettajana ärsyttää jatkuva muiden piikittely pitkistä lomista
Toki minulla on 14vko palkallista lomaa vuodessa, mutta työ on huomattavasti stressaavampaa kuin vaikka insinöörillä tai sairaanhoitajalla. Lisäksi joudun lomallani käyttämään ainakin pari viikkoa ensi lukuvuoden valmisteluihin.
Kommentit (357)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on opettajia kohtaan syvä kunnioitus, en lähtis siihen hommaan, ainoat ehdot, joilla lähtisin, olisi kymppitonni kuussa ja töissä saisi olla päissään.
Kiitos tästä <3 Nauroin aidosti lujaa
Kymppitonni ei onnistu, mutta osa opettajista on alkoholisoituneita, eikä pitkä loma auta siihen yhtään, lähinnä päinvastoin.
Tuskinpa opettajissa on sen enempää alkoholisteja kuin muillakaan aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on ihan täysin ammatinvalintakysymys. Varmaan jokainen on tietoinen opettajien pitkistä lomista, niin siitä vaan pyrkimään opettajaksi jos samat lomat haluaa.
Meillä on suvussa useampi opettaja ja itse mietin aikoinaan samaa alavalintaa. En kuitenkaan jaksaisi nykykoulun menoa joten kouluttauduin sairaanhoitajaksi. Rankka ala kieltämättä sekin mutta itsepähän valintani tein.
Typerä argumentti. Täällä palstalla haukutaan ahtaajat ja paperityöntekijät, mutta kun on naisvaltaisesta alasta kyse, niin kas kummaa kun se korkea palkka onkin sitten aina ihan oikeutettua.
Kellä tässä minun kommentissani oli korkea palkka? Opettajilla vai sairaanhoitajilla? Opettajien palkka ei ole kovin korkea varsinkin ottaen huomioon, että kyse on yliopistokoulutuksen vaativasta työstä. Jos sairaanhoitajia taas meinasit, niin lisistä tulee toki jonkun verran peruspalkan päälle mutten nyt mistään korkeasta palkasta todellakaan puhuisi.
Onhan opettajan palkka kuitenkin kuntapuolen huippua, ellei joitain lääkäreitä tai teknisen puolen johtajia lasketa.
Mun palkkani on 2 800e/kk. Miten huonot palkat niillä muilla kuntatyöntekijöillä sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luokanopettaja. Palkkani on noin 2900e/kk. Ei se hyvä ole. Mutta kelpaa, koska lomat kompensoi.
Todella hyvä palkkahan tuo on, 35.000 vuoteen ja lomarahat + lisät.
Oon todennut sen, et julkisen sektorin työntekijöillä ei oo enää mitään häpyä, mitä korkeampi palkka, sen enemmän valittavat.
Kuitenkin ylisuuresta verotuksesta rahoitetaan heidänkin palkka, mikä aiheuttaa konkursseja ja niukkuutta yksityiselle sektorille.
Käytännössä opettaja saa 3500€ kuukausipalkkaa, koska on 2 kk lomalla tai oikeastaan 3 kk.
Lisäksi opettaja on huono veronmaksaja, sillä yli 90% niistä ihmisistä jotka tienaa , 40.000 €<, he maksavat siis 90% ansiotulokertymästä.
Opettaja ei itseasiassa ole edes veronmaksaja, vaan vapaamatkustaja, mikä saa veronmaksajilta, eli yksityiseltä sektorilta nettopalkkansa.
Yksityinen sektori siis maksaa opettajan puolesta, kaikki verot, sotut, eläkkeet jne.
huh huh mitä huttua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoalalla oleva mieheni valittaa minun tekevän ihan liikaa töitä. Koulupäivän lisäksi on tehtävä oppitunneille materiaalit kahteen aineeseen ja kahdelle kouluasteelle. Opetussuunnitelmauudistuksia on ollut niin monta, että kaikki materiaalit ovat menneet uusiksi 12 vuodessa jo 3 kertaa.
Kustantajilta on kunnon materiaalit lähinnä alakouluun.
Siis Ootko tosissasi?lol
Olet pystynyt siis 4 vuotta kerrallaan käyttämään samoja materiaaleja.... kauhee kun raskasta kun 4 vuoden välein uudistus. Koulupäivät lyhyitä, viikossa opetustunteja esim 20, saman verran jää valmisteluun aikaa. Eli normi 40 h viikko.Tästä puuttuu täysin ymmärrys siitä, kuinka paljon aikaa yhden luokka-asteen materiaalin tekoon kuluu. Tuossa 4 vuodessa ehkä hyvässä lykyssä on just ehtinyt kaiken uusimaan, kun ne on uusittava uudelleen. Itse työstän yläkoulun materiaaleja vuosittain: valitsen oppiaineen + luokka-asteen ja uudistan nämä materiaalit - tähän kuluu yleensä se puolikas/ kokonainen lukuvuosi. Kun on kaksi opetettavaa ainetta ja kolme luokka-astetta, niin laskepas matikallasi, montako vuotta kuluu uudistaa kaikki materiaalit yläkoulussa. Uudistat siis uudistamisen perään, eli koulutyöpäivän perään teet toimistötyöpäivän, ja 40h paukkuu helposti. Yritän kuitenkin pitää siinä max 45h/vko, ettei perhe-elämä kärsi
Eikö niitä materiaaleja todellakaan ole lainkaan valmiina saatavilla? Kuulostaa todella tehottomalta, jos jokainen saman aineen opettaja ähertää samasta aineesta täysin tyhjästä materiaalit itsekseen. Missään yksityisellä sektorilla ei sellaista ajankäyttöä katseltaisi.
Voi sinua pikkuista, saattaisit järkyttyä jos joskus tulisit kunnalle töihin. Ja kyllä, se on työntekijän kannalta usein hyvin hyvin turhauttavaa. Pitäiskö teidän sieltä yksityiseltä sektorilta valtavine työsuhde-etuinenne tulla meille maan matosille opettamaan, miten kunnan herroja käsitellään?
Yksityisellä kaikki talon sisällä tehty materiaali olisi työnantajan omaisuutta ja olisi muiden opettajien käytössä ja edelleen muokattavissa.
Jos kyseessä samasta kunnasta, kaikkien opettajien itsekseen äheltämät materiaalit olisi jaossa muille saman kunnan opettajille. Moninkertainen työhän on hölmöintö mitä voi olla.
Opettajien tekemät materiaalit voisivat olla kunnan käytössä, jos niiden tekemisestä maksettaisiin. Nythän ne tehdään vapaa-ajalla.
Yksityisellä sektorilla 20 vuotta työskennelleenä sanoisin, että työaikaseurannan avulla onnistuttaisiin kyllä opettajillekin löytämään työaikaa materiaalien tekoon. Kuten tässäkin ketjussa on kerrottu, opetuksetonta työaikaa on esimerkiksi kesäkuussa ja elokuussa.
Ja kun kaikki jaetaan, ei yksittäisen opettajan tarvitse tehdä kuin pieni osa materiaaleista.
-eri.
No mut kato, ku ei opettajat silloin kesäkuussa ja elokuussa tee materiaaleja. Silloin pyöritellään peukaloita, koska ei oo opetusta. Se on saavutettu etu. Materiaalit tehdään omalla ajalla lukuvuoden aikana. Silloin niihin ei synny työnantajalle käyttöoikeutta eikä niitä tarvi jakaa muille. Sitten voikin valittaa, kuinka raskasta se opettajan työ on, kun pitää oppituntien jälkeen tehdä vielä materiaaliakin.
Kesäkuussa tulee jo aiemmin samana vuonna ansaittu palkka. En tee ilmaista työtä silloin, jos siitä ei makseta. Elokuussa ollaan jo töissä ja tehdään materiaalia. Heinäkuussa ollaan vuosilomallamme. Ei tehdä silloin materiaalia.
Eräs opettaja totesi lomailevansa ihan loppuun asti, koska kukaan muukaan ei tee töitä lomalla. Unohti tosin, että harvalla on kuukausien mittaista lomaa.
Niin? Tässä kommentissahan ei ollut mitään vikaa, eihän kukaan teekään töitä lomallaan. Tästä paistaa vain kateutusi opettajan lomaa kohtaan.
Jostain syystä opettajat ovat antaneet ymmärtää palaavansa kouluun aikaisemmin kuin oppilaat. Olin lähinnä yllättynyt, että näin ei olekaan.
Tahallisen väärinymmärtämisen huippu. No, se ettei ymmärrä voi johtua myös vastaanottajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämähän on ihan täysin ammatinvalintakysymys. Varmaan jokainen on tietoinen opettajien pitkistä lomista, niin siitä vaan pyrkimään opettajaksi jos samat lomat haluaa.
Meillä on suvussa useampi opettaja ja itse mietin aikoinaan samaa alavalintaa. En kuitenkaan jaksaisi nykykoulun menoa joten kouluttauduin sairaanhoitajaksi. Rankka ala kieltämättä sekin mutta itsepähän valintani tein.
Typerä argumentti. Täällä palstalla haukutaan ahtaajat ja paperityöntekijät, mutta kun on naisvaltaisesta alasta kyse, niin kas kummaa kun se korkea palkka onkin sitten aina ihan oikeutettua.
Kellä tässä minun kommentissani oli korkea palkka? Opettajilla vai sairaanhoitajilla? Opettajien palkka ei ole kovin korkea varsinkin ottaen huomioon, että kyse on yliopistokoulutuksen vaativasta työstä. Jos sairaanhoitajia taas meinasit, niin lisistä tulee toki jonkun verran peruspalkan päälle mutten nyt mistään korkeasta palkasta todellakaan puhuisi.
Onhan opettajan palkka kuitenkin kuntapuolen huippua, ellei joitain lääkäreitä tai teknisen puolen johtajia lasketa.
Kuinka monen kunta-alan työhön on vaadittu maisteriopinnot? Varmasti tämän myötä opettajat kuuluvatkin niihin, joilla palkka VOI nousta isoksi. Automatio se ei kuitenkaan todellakaan ole kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää ja huvittaa opettajien vinkuminen rankasta työstä ja perustelut sille, että tarvitsevat pitkän loman siksi, että heillä on niin helvetin vaativa työ.
Tervetuloa kokeilemaan esimerkiksi kolmivuorotyötä vaikeahoitoisten nuorten lastensuojeluyksikköön.
Keskustellaan sitten kuinka vaativaa se opettajan työ loppupelissä onkaan ja missä ne vaativat ja rankat alaikäset asiakkaat ja heidän vanhempansa oikeasti ovatkaan.
Opettajat eivät tiedä mitä rankka työ on. Piste.
Miksi olet alalla, jos se on noin hirveä? Minä en ikinä hakeutuisi tuollaiseen työhön, koska tiedän päivänselvästi, etten ikinä pystyisi siihen. Nkä haluaisi. Silti minulla on oikeus joskus puhua siitä, että koen oman opettajantyöni jatkuvan vuorovaikutuksen kuluttavaksi.
Tämä on taivaan tosi !
Mutta arvostakaa silti toisianne, molempia tarvitaan, niin erkkareita ( lastensuojelun erikoistyöntekijöitä) kuin opeja.
Ihan turha miettiä, kumpiakin tarvitaan, jotta opetus - ja kasvatusmaailma toimii.
Kysehän on myös ominaisuuksista.
Opet valittavat täällä, mut eivät tajua sitä, että moni lastensuojelun erikoistyöntekijä, vaihtais koska vaan perusOpen hommiin, mukaanlukien vuosilomat.
Vierailija kirjoitti:
Mitä opettajan kesälomista, entäs eduskunnan hillittömän pitkät istuntotauot ja siihen päälle ne huikeat tulot, ilmaiset taksiajelut ja aamupalat jne. Puhuttaisko näistä
Niinpä. "Joululomalta" palataan vasta helmikuussa. Monen työn aikaansaannos mitätön nostettuihin palkkoihin verrattuna
Moni lukion ope tekee kuusipäiväistä työviikkoa ainakin puolet lukuvuodesta, lisäksi normipäivä on yli 8 h. Siitä tulee jo ainakin 20 ylityöpäivää, jotka voi siis pitää kesällä. Lomaa jää suunnilleen saman verran kuin kunta-alalla, koska elokuussa pitää aloittaa lukuvuoden opetuksen suunnittelu, kun opetussuunnitelmat vaihtuu niin vauhdilla, että entiset suunnitelmat ja matskut ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen luokanopettaja. Palkkani on noin 2900e/kk. Ei se hyvä ole. Mutta kelpaa, koska lomat kompensoi.
Oon todennut sen, et julkisen sektorin työntekijöillä ei oo enää mitään häpyä, mitä korkeampi palkka, sen enemmän valittavat.
Kuitenkin ylisuuresta verotuksesta rahoitetaan heidänkin palkka, mikä aiheuttaa konkursseja ja niukkuutta yksityiselle sektorille.
Käytännössä opettaja saa 3500€ kuukausipalkkaa, koska on 2 kk lomalla tai oikeastaan 3 kk.
Lisäksi opettaja on huono veronmaksaja, sillä yli 90% niistä ihmisistä jotka tienaa , 40.000 €<, he maksavat siis 90% ansiotulokertymästä.
Opettaja ei itseasiassa ole edes veronmaksaja, vaan vapaamatkustaja, mikä saa veronmaksajilta, eli yksityiseltä sektorilta nettopalkkansa.
Yksityinen sektori siis maksaa opettajan puolesta, kaikki verot, sotut, eläkkeet jne.
huh huh mitä huttua
Mutta totta ! Veronmaksajat vähenee vauhdilla, kun teollisuus pakenee maasta.
Alan uskoa yhteiskuntavastuuseen silloin kun julkinen sektori alkaa sankoin joukoin esittämään omia palkanalennus vaateitaan joukolla.
Korona ja sota vei ja vie yksityiseltä sektorilta mielettömästi. Julkisen sektorin nostatti palkkojaan, eli verotusta nostettiin, vieläpä valtion velalla.
Vastuullistako ?
Vierailija kirjoitti:
On oppilaiden etu, että opettajalla on aikaa palautua henkisesti kuluttavasta työstä. Akut pitää pystyä lataamaan kunnolla, että on mistä antaa muille lukuvuoden aikana. Kukaan ei halua loppuunpalanutta sekopäätä luokkaan huutamaan. Vietän lomat hyvällä omallatunnolla. Kyse on investoinnista oomaan ja oppilaiden hyvinvointiin.
Suomessa on paljon vaativampiakin töitä esim. sairaanhoitaja ja niillä ei todellakaan ole tuollaisia lomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka monen kunta-alan työhön on vaadittu maisteriopinnot? Varmasti tämän myötä opettajat kuuluvatkin niihin, joilla palkka VOI nousta isoksi. Automatio se ei kuitenkaan todellakaan ole kaikille
Kirjastoissa ja museoissa ainakin vaaditaan, palkka pienempi kuin opettajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä opettajan kesälomista, entäs eduskunnan hillittömän pitkät istuntotauot ja siihen päälle ne huikeat tulot, ilmaiset taksiajelut ja aamupalat jne. Puhuttaisko näistä
Niinpä. "Joululomalta" palataan vasta helmikuussa. Monen työn aikaansaannos mitätön nostettuihin palkkoihin verrattuna
Eduskuntaan valitaan ihmiset. Jokaisella kansalaisell on oikeus antaa äänensä. Opettajia ei valita millään vaaleilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää ja huvittaa opettajien vinkuminen rankasta työstä ja perustelut sille, että tarvitsevat pitkän loman siksi, että heillä on niin helvetin vaativa työ.
Tervetuloa kokeilemaan esimerkiksi kolmivuorotyötä vaikeahoitoisten nuorten lastensuojeluyksikköön.
Keskustellaan sitten kuinka vaativaa se opettajan työ loppupelissä onkaan ja missä ne vaativat ja rankat alaikäset asiakkaat ja heidän vanhempansa oikeasti ovatkaan.
Miksi olet alalla, jos se on noin hirveä? Minä en ikinä hakeutuisi tuollaiseen työhön, koska tiedän päivänselvästi, etten ikinä pystyisi siihen. Nkä haluaisi. Silti minulla on oikeus joskus puhua siitä, että koen oman opettajantyöni jatkuvan vuorovaikutuksen kuluttavaksi.
Tämä on taivaan tosi !
Mutta arvostakaa silti toisianne, molempia tarvitaan, niin erkkareita ( lastensuojelun erikoistyöntekijöitä) kuin opeja.
Ihan turha miettiä, kumpiakin tarvitaan, jotta opetus - ja kasvatusmaailma toimii.
Opet valittavat täällä, mut eivät tajua sitä, että moni lastensuojelun erikoistyöntekijä, vaihtais koska vaan perusOpen hommiin, mukaanlukien vuosilomat.
Miksi kukaan menee opettajaksi jos kokee vuorovaikutuksen rasittavaksi?
Tuo on vain tekosyy
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjastoissa ja museoissa ainakin vaaditaan, palkka pienempi kuin opettajilla.
Jep, niinkuin kirjoitin, automatio se ei ole parempaan palkkaan, mutta usein korreloi sen kanssa. Uskallan myös väittää, että 20-30 päisen lapsikatraan kaitseminen ja opettaminen on vaativampaa työtä, kuin kirjaston ja museon hoitajan, joten palkka on suhteutettu oikein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eduskuntaan valitaan ihmiset. Jokaisella kansalaisell on oikeus antaa äänensä. Opettajia ei valita millään vaaleilla.
En olisi valinnut 80 % niistä kansanedustajista, jotka siellä nyt istuvat, että vähän ontuu. Millä perustein ne on ne edut ansainneet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on taivaan tosi !
Miksi kukaan menee opettajaksi jos kokee vuorovaikutuksen rasittavaksi?
Tuo on vain tekosyy
Tokihan se on, vuorovaikutus, kuten ihmisten kanssa oleminen, kuormittaa sillai, et takki on usein tyhjä työpäivän jälkeen.
Mutta tämä 2-3 kk palkallinen lomailu saisi loppua.
Mielestäni julkisen sektorin, ja veronmaksajien etu edellyttää kansallisesti että opettajat ovat lomautettuina 12.6- 12.8 välisen ajan.
Jos haluaa korvausta, kerätkööt mustikoita koulun keittäjille talvea varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En olisi valinnut 80 % niistä kansanedustajista, jotka siellä nyt istuvat, että vähän ontuu. Millä perustein ne on ne edut ansainneet?
Tässä aiemmin kerrottiin, että kateelliset voivat vapaasti hakeutua opettajiksi. Kai sama pätee myös kansanedustajiin. Edes korkeakoulutusta ei vaadita.
Muuten kansanedustajien palkkiot ovat minun mielestäni varsin pienet vaalikampanjoiden hintoihin nähden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä aiemmin kerrottiin, että kateelliset voivat vapaasti hakeutua opettajiksi. Kai sama pätee myös kansanedustajiin. Edes korkeakoulutusta ei vaadita.
Muuten kansanedustajien palkkiot ovat minun mielestäni varsin pienet vaalikampanjoiden hintoihin nähden.
Niinpä niin, eli kansanedustajan työ on vain rikkaille. Opettajaksi sentään kykenevät kaikki hakemaan tulotasosta riippumatta
Vierailija kirjoitti:
On opettajia, jotka alleviivaavat etteivät todellakaan tee mitään ylimääräistä. Ovat koko loman lomalla.
Arvaa mitä ?
Todelliset laiskiaiset ovat ammattikorkeakouluissa, ne on suojatyöpaikkoja, puolivillaisella opetuksella 20 tunnin työviikolla tienaavat joku 4000-6000 €/kk heittämällä.
Aivan mahottomia lusmuja !
KTM
Lisäksi opettaja on huono veronmaksaja, sillä yli 90% niistä ihmisistä jotka tienaa , 40.000 €