Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajana ärsyttää jatkuva muiden piikittely pitkistä lomista

Vierailija
08.08.2023 |

Toki minulla on 14vko palkallista lomaa vuodessa, mutta työ on huomattavasti stressaavampaa kuin vaikka insinöörillä tai sairaanhoitajalla. Lisäksi joudun lomallani käyttämään ainakin pari viikkoa ensi lukuvuoden valmisteluihin.

Kommentit (357)

Vierailija
21/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin pidän ilolla kaikki lomat. En silti koskaan väittäisi että ansaitsen ne enemmän kuin joku toinen. Monissa ammateissa on ihan yhtä raskasta. Mä ärähdän joka kerta, kun joku sanoo, että opettajat ansaitsee enemmän kuin muut. Se on juuri se mitä ihmiset inhoaa.

Vierailija
22/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämähän on ihan täysin ammatinvalintakysymys. Varmaan jokainen on tietoinen opettajien pitkistä lomista, niin siitä vaan pyrkimään opettajaksi jos samat lomat haluaa.

Meillä on suvussa useampi opettaja ja itse mietin aikoinaan samaa alavalintaa. En kuitenkaan jaksaisi nykykoulun menoa joten kouluttauduin sairaanhoitajaksi. Rankka ala kieltämättä sekin mutta itsepähän valintani tein.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämähän on ihan täysin ammatinvalintakysymys. Varmaan jokainen on tietoinen opettajien pitkistä lomista, niin siitä vaan pyrkimään opettajaksi jos samat lomat haluaa.

Meillä on suvussa useampi opettaja ja itse mietin aikoinaan samaa alavalintaa. En kuitenkaan jaksaisi nykykoulun menoa joten kouluttauduin sairaanhoitajaksi. Rankka ala kieltämättä sekin mutta itsepähän valintani tein.

Typerä argumentti. Täällä palstalla haukutaan ahtaajat ja paperityöntekijät, mutta kun on naisvaltaisesta alasta kyse, niin kas kummaa kun se korkea palkka onkin sitten aina ihan oikeutettua.

Vierailija
24/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin heinäkuun palkan voisi mielestäni ottaa pois opettajilta. Saataisiin lisättyä merkittävästi työvoiman tarjontaa aikaan, jolloin moneen paikkaan tarvitaan kesäloman sijaisia.

Sittenhän opettajien palkka nousisi. Nythän opetusajan palkka jaetaan tasaisesti 12 kuukaudelle. Palkka olisi suurempi, jos opetusajan palkka jaetaan vain 11 kuukaudelle. Rahan voisi säästää itse ja hakea vielä ansiosidonnaista päälle. Kiva kesälomaraha. Vauvikselta on kyllä oppinut, miten työnsaamista voi vältellä. :)

Vierailija
25/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No uskon et on stressaavaa. Naapurin opettaja vanhempi huutaa aina lapselleen, niin et pihat raikaa. Minä taas sairaalassa työskentelevä en kanna töitä kotiin. Täydet lomat on ja nytkin istun vapaalla kotona, kun lapset huomenna taas menevät kouluun.

Kunnioitus myös hoitajia kohtaan <3

Vierailija
26/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin heinäkuun palkan voisi mielestäni ottaa pois opettajilta. Saataisiin lisättyä merkittävästi työvoiman tarjontaa aikaan, jolloin moneen paikkaan tarvitaan kesäloman sijaisia.

Otetaanko sitten myös opetukselliselta ajalta 1 kuukausi töitä pois?

Me opettajat teemme saman tuntimäärän töitä, kuin muutkin, se on vain " survottu" lyhyempään ajanjaksoon.

Vierailija
27/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaa on oikeasti mulla:

Kesällä oli 8 vk ja 5 pv

Syysloma: viikko

Joululoma: 2 viikkoa

Talviloma: viikko

Siis: 12 vk ja 5 pv

T. Ope

Vierailija
28/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luokanopettaja. Palkkani on noin 2900e/kk. Ei se hyvä ole. Mutta kelpaa, koska lomat kompensoi.

Ite saan saman verran (bruttona siis, joskus voi olla 3500€ mutta sit on paljon lisiä). Oon lastensuojelussa sijaishuoltoyksikössä töissä, amk tutkinto takana, väkivallan uhka päivittäistä. Kolmivuorotyö. Eipä käy kyllä teitä opettajia kateeksi, sen verran paska meno peruskouluissa nykyään. Näkyy myös mun työssäni. Eiköhän tääkin lukuvuosi saada pakettiin tiukalla yhteistyöllä. Arvostan työtänne. 

Vierailija
29/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Typerä argumentti. Täällä palstalla haukutaan ahtaajat ja paperityöntekijät, mutta kun on naisvaltaisesta alasta kyse, niin kas kummaa kun se korkea palkka onkin sitten aina ihan oikeutettua.

totuutta tässäkin, en oikeen jaksa uskoa, että hitsaajille maksetaan vain 13 egee tunti, tuossa oli haku vanhustenhoitoon, 25 egee tunti. Ei se hitsaus niin mukavaa ja helppoa ole

Vierailija
30/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon tosiaan, että kaikki opet pääsevät palautumaan eikä tarvitsisi tehdä sitä "näkymätöntä" työtä.

Vierailija
31/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus muinoin, kun vielä olin työelämässä, olin juhannuksen tienoilla toipunut stressistä, heinäkuun viimeisellä viikolla se oli taas kaverina.

Vierailija
32/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse myös opettaja ja kyllä näitä lomia jo passaisi lyhentää ja reilusti. Meille opettajille riittäisi se sama kuin muillekin. Olisihan niitä muitakin töitä kuin opetusta, mitä voisi sitten kesällä tehdä vaikka pienennetyllä kesäpalkalla, kun kesällä kuluttaa muutenkin vähemmän ja syö kevyemmin. Saataisiin kunnille säästöjä siinä samalla. Pitkillä lomilla tulee vain aika pitkäksi.

Vierailija
33/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvempi ihminen kestäisi sitä menoa mitä nykyisessä peruskoulussa on. Vaikka sua kuinka harmittaa ja ketuttaa muiden puheet niin se ei auta saamaan muita ymmärtämään opettajien lomia.

Turhaan pilaat ansaitun lomasi miettimällä mitä muut ovat siitä mieltä, ei sillä ole mitään väliä koska niin tai näin joku ulisee siitä kuitenkin. Unohda kateelliset ja nauti lomastasi. Ketut siitä mitä joku muu on siitä mieltä.

Jos se ois niin helppoa ja ihanaa niin kaikkihan me oltais opettajia.

Juuri näin! Saat todellakin nauttia lomasta, ainakin meidän lasten opettajia arvostan todella paljon, ja ovat ihan huippuja!

Jokainen voi hakeutua alalle, mutta aika pitkä se lukukausi varmaan on, jos lomien takia alalla on. Itsellä on n. 6-7 viikkoa yleensä lomaa vuodessa, mutta ei näitä voi verrata.

Vierailija
34/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Porukka ei tunnu ymmärtävän, että aikoinaan työnantajan aloitteesta opettajien vuosipalkka päätettiin jakaa tasan vuoden kaikille kuukausille. Eli aikoinaan pitkältä kesältä ei maksettu palkkaa, mutta palkka muilta kuukausilta oli suurempi.

Vierailija
35/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka paljon olet tehnyt insinöörin ja sairaanhoitajan töitä, että pystyt noin vertaamaan? Ja kuinka heikoilla on itsetunto jos hyvistä lomista "piikittely" menee ihon alle?

Samaa mietin minäkin.

Seuraan sairaanhoitajan työtä lähipiiristä. Aloittaja ei voi väittää, että opettajan homma on stressaavampaa. Opettaja ole vastuussa kenenkään hengestä.

Sairaanhoitaja ei voi aina valita loma-aikojaan vaan joutuu olemaan joulunakin töissä. Pois perheen parista. Milloin opettajat on tehnyt töitä jouluna?

Aloittaja on provo. Kunhan nyt nauttii, kun saa muut ärtymään.

Vierailija
36/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Porukka ei tunnu ymmärtävän, että aikoinaan työnantajan aloitteesta opettajien vuosipalkka päätettiin jakaa tasan vuoden kaikille kuukausille. Eli aikoinaan pitkältä kesältä ei maksettu palkkaa, mutta palkka muilta kuukausilta oli suurempi.

Voisiko jo tuon aikoinaan jutun lopettaa. Nykyään opettajilla on kk-palkka eikä mitään vuosipalkkaa joka jaettaisiin 12:lla.962

Vierailija
37/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa tuttavapiirissä taas on melko paljon väkeä joilla eri ammattikunnissa on pitkiä lomia ja viel hyvät palkatkin. Joskus joku mainitsee opettajien pitkistä lomista, mutta en koe kettuiluna. Fiksua väkeä, joka tiedostaa hyvin åaljon koulumaailman ongelmakohdista.

Mikä työ ja kuinka pitkä loma?

Vierailija
38/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan heti en usko, että työsi on stressavampaa kuin vaikkapa päivystyksessä työskentelevällä sairaanhoitajalla. Toki provohan sinä oletkin. 

Vierailija
39/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja, mutta ei minulla ole ainakaan koko kesälomaa, jos en ole saanut säästettyä töissä ollessani niin paljoa, että voin olla koko kesän ilmoittautumatta työttömäksi. Entisellä alallani on töitä koko ajan, joten työttömänä olo ei onnistu.

Tänä vuonna kesälomani oli huiman viikon.

Vierailija
40/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän vuoksi en ymmärrä, miksi kukaan suostuu tekemään määräaikaisuuksia siten että työt alkaa elokuussa ja loppuu kesälomien alkuun. Kun osa palkasta on jyvitetty kesälle, mutta määräaikaiset eivät saa sitä mikä heille kuuluisi. Sori, ot..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän yhdeksän