Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajana ärsyttää jatkuva muiden piikittely pitkistä lomista

Vierailija
08.08.2023 |

Toki minulla on 14vko palkallista lomaa vuodessa, mutta työ on huomattavasti stressaavampaa kuin vaikka insinöörillä tai sairaanhoitajalla. Lisäksi joudun lomallani käyttämään ainakin pari viikkoa ensi lukuvuoden valmisteluihin.

Kommentit (357)

Vierailija
81/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oksennanpa tämän vain tähän.

En tiedä, tietävätkö kaikki opettajien lomien arvostelijat edes, että open "vapaajakso" kesällä on kesä-heinäkuu, josta varsinainen vuosiloma on ajanvälillä 16.6.-x.7 aina vuosikohtaisesti, en muista tarkkoja päiviä, mutta kutakuinkin tuolla ajanvälillä se laskennallinen vuosiloman pituus. Elokuussa palataan kuun alussa töihin. Näin peruskoulussa. Ihan urbaania legendaa, että kesä-elokuu olisi kokonaan lomaa.

Kunnalla pari vuosikymmentä töissä olleen työntekijän vuosiloma lähentelee jo samaa pituutta kuin opettajallakin, mutta ei näistä vain valiteta vuosittain.

Muu aika tällä välillä open kesästä on työtöntä ja opetuksetonta aikaa, jolta ei muinoin saatu palkkaa, vaan opet elivät säästöillään. Sittemmin opettajien koko vuosien ansio sovittiin jaettavaksi 12 kuukaudelle sen 10 kuukauden sijaan, jolloin rupesimme samaan myös tuolta työttömältä ja opetuksettomalta ajalta kesällä palkkaa, eikä tarvinnut enää säästellä. Vuosilomalta nyt luonnollisesti saamme palkkaa ja lomarahat ym.

Määräaikaisilla opettajilla teetetään kyllä täysi 10 kuukauden työ elo-toukokuu välillä, mutta maksetaan 2 kuukautta vähemmän palkkaa, kun kesä-heinäkuun kesäajan palkkaa ei makseta. Vuoden palkkammehan on jaettu 12 kuukaudellle, ja siitä jätetään aina 2 kk maksamatta, vaikka työt on tehty. Tämä on uskomaton epäkohta, jota työnantajat käyttävät häpeilemättä hyväkseen. Tekisitkö itse työnantajallesi 2 kuukautta vuodessa ilmaista työtä?

Jos saisimme palkkamme vain 10 kuukauden ajalta + loma ajan palkka, niin määräaikaisetkin saisivat palkkansa, ja kuinkakohan moni kadehtisi tuota melkein kuukauden palkatonta työttömyysjaksoamme kesällä, jolloin eletään vuoden aikana haalituilla säästöillä? Heittäydy toki sinäkin palkattomalle yhdeksi kuukaudeksi lomailemaan, mikä estää?

Nykysysteemi on siis siitä hyvä, ettei tarvitse haalia rahoja säästöön kesäksi, mutta huonoa siinä on se, että sen takia vaikuttaa, että opettajat on 2 kuukautta palkallisella lomalla, vaikka toinen kuukausi olisi oikeasti palkatonta. Lisäksi tällä systeemillä määräaikaisilta huijataan palkkaa pois. Mutta jos edelleen ketuttaa näistä faktoista huolimatta lomamme, niin mikä estää opiskelemasta opettajaksi? Antaa palaa vaan, täällähän tätä herkkua on jaossa sinullekin.

En tiedä, kenet sitten luulisivat saavansa houkuteltua opettajan työhön tällä työmäärällä, palkalla suhteessa työmäärään ja ilman tätä kesäkeskeytystä. Ammattilaiset ei enää huonommilla ehdoilla tätä työtä suostu tekemään. Jos nyt saisin valita uudelleen, en opiskelisi opettajaksi. Olisin jäänyt luonnontiede-alalle, jossa palkka huomattavasti suurempi ja lomat lopulta melkein samat kuin opella, palkkakehitystä jopa tapahtuu ja työ on huomattavasti inhimillisempää. Pelottavan moni kollega pohtii samaa.

Kadehtikaa pois vaan. Minä kadehdin takaisin kaikkia, jotka tajusivat valita muun ammatin, jossa oma elämä ei ole lomien varassa, koska jaksaminen ei salli sitä työn ohessa muulloin vuodessa. Kun vääntää 10 kuukautta vuodessa 50-60h työviikkoja pakosta, niin koen todellakin, että kesäajan pidempi tauko tästä työstä on elinehto jaksamiselle, vaikka edelleen epäilen sen auttavan eläkeikään asti jaksamista omalla kohdallani. Jos todellakin siis olet niin onnekas, että sinulle siunaantuu virka ja saat nauttia kesäkeskeytyksestä huoletta. Määräaikaisena sitten haet töitä kesällä, odottelet työttömyysmaksuja ja kiroat sitä, että teit taas 2 kuukautta ilmaista työtä, jolloin ei kerry eläke eikä ikälisät samassa tahdissa muiden kanssa, vaikka teet ihan yhtä paljon töitä. Kieltäytyäkin toki voi, mutta sitten olet työtön.

Tätä ammattia kannattaa siis kadehtia, jos oma edunvalvonta ei kiinnosta.

Tuntemani opettajat on kyllä lomailleet tähän viikkoon saakka.

Sama havainto minullakin, opettajakaverit eivät todellakaan ole käyneetkään kouluilla ennen tätä viikkoa.

Myös lasteni kautta olen havainnut, ettei kesäkuussa tai elokuun alkupuolella kouluilla liikahda mikään. Uusille opettajille aletaan järjestää esimerkiksi työpuhelimia tai sähköpostiosoitteita vasta sen jälkeen kun oppilaat ovat palanneet kouluihin.

Miksi he kävisivätkään lomallaan työpaikalla? Hyvä, että pitävät kiinni lomistaan, tällä viikollahan ne työt vasta alkavat 

Vierailija
82/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole. Et joudu.

Kuitenkin menet samalla tutulla kaavalla kuin kaikki aikaisemmatkin vuodet. Korkeintaan vähän hienosäätöä siellä täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiiä opettajien lomista mutta aivan ihanaa jos joku nauttii ja menee hyvin. Ei se ole muilta pois. Ja opettajien työ on raskasta kun näitä nykyajan hellanterttuja kattelee. Nauttikaa, olette ansainneet!

Vierailija
84/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

luppoaikaankyllästynyt kirjoitti:

Olen itse myös opettaja ja kyllä näitä lomia jo passaisi lyhentää ja reilusti. Meille opettajille riittäisi se sama kuin muillekin. Olisihan niitä muitakin töitä kuin opetusta, mitä voisi sitten kesällä tehdä vaikka pienennetyllä kesäpalkalla, kun kesällä kuluttaa muutenkin vähemmän ja syö kevyemmin. Saataisiin kunnille säästöjä siinä samalla. Pitkillä lomilla tulee vain aika pitkäksi.

Ei ikinä. Olen itse aineenopettaja yläkoulussa ja tiedän monia kollegoja, jotka vaihtaisivat alaa, jos lomiin koskettaisiin.

Meilläkin on puhuttu, että jos kesäkeskeytykseen kosketaan, niin syyt jäädä alalle painuvat nollaan. Itselläni on onneksi pakoreitti siltä varalle, jos tämä toteutuu

Vierailija
85/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin heinäkuun palkan voisi mielestäni ottaa pois opettajilta. Saataisiin lisättyä merkittävästi työvoiman tarjontaa aikaan, jolloin moneen paikkaan tarvitaan kesäloman sijaisia.

Otetaanko sitten myös opetukselliselta ajalta 1 kuukausi töitä pois?

Me opettajat teemme saman tuntimäärän töitä, kuin muutkin, se on vain " survottu" lyhyempään ajanjaksoon.

Nyt oli kyllä kaikkien aikojen vitsi. Ei meillä muilla ole reilun 20 tunnin työviikkoja 9 kk vuodesta ja loppuaika lomaa.

Vierailija
86/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomaa on oikeasti mulla:

Kesällä oli 8 vk ja 5 pv

Syysloma: viikko

Joululoma: 2 viikkoa

Talviloma: viikko

Siis: 12 vk ja 5 pv

T. Ope

Eli lomaa on reilusti tuplat muihin palkansaajiin verrattuna. Kyllä tuossa ajassa luulisi jo palautuvan raskaastakin työstä. Silti tuntemani opettajat itkevät kesäloman loppuessa ja haikailevat vanhaa, hyvää aikaa, kun koulu alkoi vasta syyskuun alussa. Ei multa paljoa sääliä meinaa herua.

T. Sairaanhoitaja

Mitä minä haluaisin? Haluaisin tehdä joskus ilta- ja yötyötä ja päivystää. Haluaisin olla joskus viikonloppuja töissä ja viikolla vapaata. Lisäksi,pitää lomat tuplana tuplana lomakauden ulkopuolella. En voi, se on ammatinvalintakysymys, kuten opettajien lomat ja työpäivät.

Vierailija
87/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen insinööri ja olen tehnyt konsultin hommia kohta kolmisenkymmentä vuotta.

Hulluimmillaan mulla on ollut toistasataa matkapäivää vuodessa ja työviikot projektin kuumimmissa vaiheissa 70-90-tuntisia.  Muistan yhden pääsiäisen pyhät, kun tein joka päivä 10 - 15 tuntia.  Kun lapseni lähti vaihtariksi, en päässyt saattamaan häntä matkalle, koska olin itse toisella puolen maailmaa työreissulla.  Yhden rankan vuoden jälkeen odotin lomaa aivan erityisen kovasti. Silloin faija otti ja kuoli. Työt kuitenkin jatkui loman jälkeen niin kuin ennenkin, uusi projekti ja intoa puhkuva projektipäällikkö riemuitsee miten kaikilla on akut ladattuna.

Ei tarvitse tulla selittämään, miten mulla ei ole stressaava työ. Olen tänä kesänä pitänyt pois saldovapaita ja nauttinut ekaa kertaa elämässäni pitkästä suvesta.

Vierailija
88/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin heinäkuun palkan voisi mielestäni ottaa pois opettajilta. Saataisiin lisättyä merkittävästi työvoiman tarjontaa aikaan, jolloin moneen paikkaan tarvitaan kesäloman sijaisia.

Me opettajat teemme saman tuntimäärän töitä, kuin muutkin, se on vain " survottu" lyhyempään ajanjaksoon.

Eksoottisia sieniä ainakin napostelette. Vai saman tuntimäärän kuin muutkin, bruhahah. Me ollaan kuule käyty koulussa ja tiedetään teidän tuntimäärät. Löysempää ammattia saa hakea, eikä löydä.

Itse lopetin juuri neljän viikon kesäloman ja alkoi jo niin kyllästyttää että lueskelin jo loman loppupäässä työmaileja tylsyyteen. Pää varmaan räjähtäis jos joutuisi 14 viikkoa makoileen.

Vierailija
89/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi että näitä kadehtijoita. Kaikkien muiden alojen etuja pitää hakata kirveellä pois, jos ne ei koske itseään. Ehkäpä olette itse väärällä alalla tai väärillä motivaattoreilla työuralla, jos loma on se, minkä kautta elätte.

En ole opettaja enkä sellaiseksi halua. Ei minusta olisi siihen. Kesäloman suon siis heille juuri nykyisen pituisena. Olen tyytyväinen omaan työhöni ja sen lomiin ja etuuksiin. Kummasti ei kadehdituta ahtaajat, lääkärit saatika opettajat

Vierailija
90/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen insinööri ja olen tehnyt konsultin hommia kohta kolmisenkymmentä vuotta.

Hulluimmillaan mulla on ollut toistasataa matkapäivää vuodessa ja työviikot projektin kuumimmissa vaiheissa 70-90-tuntisia.  Muistan yhden pääsiäisen pyhät, kun tein joka päivä 10 - 15 tuntia.  Kun lapseni lähti vaihtariksi, en päässyt saattamaan häntä matkalle, koska olin itse toisella puolen maailmaa työreissulla.  Yhden rankan vuoden jälkeen odotin lomaa aivan erityisen kovasti. Silloin faija otti ja kuoli. Työt kuitenkin jatkui loman jälkeen niin kuin ennenkin, uusi projekti ja intoa puhkuva projektipäällikkö riemuitsee miten kaikilla on akut ladattuna.

Ei tarvitse tulla selittämään, miten mulla ei ole stressaava työ. Olen tänä kesänä pitänyt pois saldovapaita ja nauttinut ekaa kertaa elämässäni pitkästä suvesta.

Ja kuukausipalkkasi on viisinumeroinen.

Vierailija
91/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kyllä kaikkien aikojen vitsi. Ei meillä muilla ole reilun 20 tunnin työviikkoja 9 kk vuodesta ja loppuaika lomaa.

Ei kun tää oli hyvä vitsi, että opettajilla on 9 kk töitä vuodessa 20 h/vko työtunneilla :D 

Vierailija
92/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksoottisia sieniä ainakin napostelette. Vai saman tuntimäärän kuin muutkin, bruhahah. Me ollaan kuule käyty koulussa ja tiedetään teidän tuntimäärät. Löysempää ammattia saa hakea, eikä löydä.

Itse lopetin juuri neljän viikon kesäloman ja alkoi jo niin kyllästyttää että lueskelin jo loman loppupäässä työmaileja tylsyyteen. Pää varmaan räjähtäis jos joutuisi 14 viikkoa makoileen.

"mä olen käynyt koulua, joten tiedän kaiken opettajan ammatista"

Mäki oon käyny apteekissa ja lääkärissä, joten olen nyt pätevä arvaamaan, mitä heidän  työnsä on. Voin aloittaa huomenna

Vierailija
93/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et varmaan jäänytkään lomalle burn outin partaalla, joten äkkiäkös siinä 4 viikossa virkistyy

Vierailija
94/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutut ja tuntemattomat kadehtivat opettajan lomaa. Mikseivät itse alkaneet opettajiksi? Olen opettaja. Luultavasti lähden jossain vaiheessa helpommalle alalle.

Opetustyö on vaativaa. Opetettavan sisällön hallinta ei ole vaativaa, mutta lähes poikkeuksetta opetettavat ryhmät ovat vaikeita hallita. Huono ja moraaliton käyttäytyminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti.

Kun katsotte ympärillenne, mitä yhteiskunnassa tapahtuu, voitte olla varmoja, että levottomuutta ja näköalattomuutta on myös koulujen oppilasaineksessa.

Turhaan siis kadehditte. Kannattaa olla onnellinen, että lapsille yleensäkin riittää koulutettuja opettajia.

Vierailija
95/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo täällä yks entinen opettaja, joka vaihtoi alaa, kun oli niin herkkua se. Ei ole ikävä kesäkeskeytystä, vaihdoin sen inhimillisempään duuniin ja lyhyempään kesälomaan, koska nyt ehdin todellakin palautua kesällä, joten vähempikin loma riittää. Voimia entisille kollegoille, se on aina kesän alun /lopun merkki, kun joku keksii alkaa valittamaan taas opettajan kesälomasta

Vierailija
96/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua taas ärsyttää, kun opettaja valittaa lomastaan, kun joutuu pitämään lomansa koulujen loma-aikaan. Joutuu kuulemma aina maksamaan lomamatkoista kalliin hinnan. Itse en saa ikinä pitää kolmea viikkoa enempää lomaa putkeen. Ja meidän perheessä on matkustettu aina koulujen loma-aikaan ettei opiskelut kärsi.

Vierailija
97/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolisoni on kunta-alalla. Hänellä on 38 päivää lomaa. Sen lisäksi sai vaihtaa lomarahat vapaaksi = 19 päivää. Lomaa siis 11 vkoa. Mulla opettajana pari viikkoa enemmän. Palkka hänellä teknisellä alalla onkin sitten 20000e enemmän vuodessa.

Vierailija
98/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutut ja tuntemattomat kadehtivat opettajan lomaa. Mikseivät itse alkaneet opettajiksi? Olen opettaja. Luultavasti lähden jossain vaiheessa helpommalle alalle.

Opetustyö on vaativaa. Opetettavan sisällön hallinta ei ole vaativaa, mutta lähes poikkeuksetta opetettavat ryhmät ovat vaikeita hallita. Huono ja moraaliton käyttäytyminen on lisääntynyt räjähdysmäisesti.

Kun katsotte ympärillenne, mitä yhteiskunnassa tapahtuu, voitte olla varmoja, että levottomuutta ja näköalattomuutta on myös koulujen oppilasaineksessa.

Turhaan siis kadehditte. Kannattaa olla onnellinen, että lapsille yleensäkin riittää koulutettuja opettajia.

Nyt kun ikäluokat pienenevät, myös opettajien tarve vähenee.

Sen sijaan ei välttämättä riitä niitä helpompia töitä ammattia vaihtaville opettajille.

Vierailija
99/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua taas ärsyttää, kun opettaja valittaa lomastaan, kun joutuu pitämään lomansa koulujen loma-aikaan. Joutuu kuulemma aina maksamaan lomamatkoista kalliin hinnan. Itse en saa ikinä pitää kolmea viikkoa enempää lomaa putkeen. Ja meidän perheessä on matkustettu aina koulujen loma-aikaan ettei opiskelut kärsi.

No täähän on totta. Opettajan loma ei jousta, ne on joka vuosi samaan aikaan. Niitä ei siirretä ym. Ja lomamatkat on kalliimpia näihin aikoihin. Koulujen loma-aikana matkustaminen on suotavaa, jotta lapsesi ei jää niin tuhottomasti jälkeen opinnoissaan, heillä on kuitenkin oppimisvelvollisuus. Opettajatkin saavat valittaa lomistaan, vaikka kuinka ärsyttää. Ei se sulje pois sitä, että he eivät niitä arvostaisi

Vierailija
100/357 |
09.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolisoni on kunta-alalla. Hänellä on 38 päivää lomaa. Sen lisäksi sai vaihtaa lomarahat vapaaksi = 19 päivää. Lomaa siis 11 vkoa. Mulla opettajana pari viikkoa enemmän. Palkka hänellä teknisellä alalla onkin sitten 20000e enemmän vuodessa.

Niin, eikä tästä kukaan ulise. Jännä juttu. Mutta kun ne opettajan lomat

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi