Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Unettomuus!

Vierailija
08.08.2023 |

Mulla on nyt lääkkeenä unettomuuteen Atarax 50mg ja Levoxin 50mg, ei auta. Olen ottanut lisäksi vielä 30mg Opamoxia vaikka oli sovittu lääkärin kanssa että en sitä enää käyttäisi. Olen vaan niin epätoivoinen ja valvonut jo 2 yötä putkeen. Onko jotain lääkettä vielä jota voisin pyytää lääkäriltä. Nyt tulossa kolmas yö ilman unta, en kestä kun olen niin väsynyt!

Kommentit (4056)

Vierailija
2921/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli siinä vaiheessa, kun lopetan Olanzapin 2,5 mg:n ja Opamox 7,5 mg:n en enää palaa niihin, vaan valvon niin pitkän aikaa, että alan nukahtamaan taas jossain vaiheessa. Voi kestää parista viikosta muutamaan kuukauteen. ):

Vierailija
2922/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2923/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2924/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kertoa vielä tarkemmin siitä lääkärikäynnistä? Mitä oikeastaan sanoit lääkärille unettomuudestasi?

Kerroin, että tällä hetkellä nukun keskimäärin 1-2 päivänä viikossa.

Entä mitä hän sanoi siihen, kun sanoit pelkääväsi, ettet nuku enää koskaan?

Hymähti, ja sanoi, ettei pitäisi luoda uhkakuvia tulevaisuuteen, sillä tulevasta ei koskaan tiedä.

Entä siihen, että miten kauan voi kestää, että lääkkeistä vieroittautumisessa kestää?

Ei vastannut kysymykseen suoraan mitään, kun kysyin onko esim. mahdollista valvoa yli 60vrk lääkkeiden lopetuksen yhteydessä. Sanoi taas uudelleen, ettei pitäisi luoda uhkakuvia tulevaisuuteen, sillä tulevasta ei koskaan tiedä (Pitäisi elää tässä päivässä). Kun kerroin, etten ole vielä kertaakaan kyennyt nukahtamaan ilman lääkettä, niin sanoi, etten varmaan ole vielä psyykkisesti tarpeeksi terve, ja että lääkkeisiin ei pitäisi jäädä kiinni.

Mitä lääkäri sanoi ylipäätään siihen, että miten sinun kannattaisi jättää lääkkeet pois?

Hän ei oikeastaan vastannut kysymykseen suoraan mitään. Sanoi, että ehkä olisi parempi vasta myöhemmin miettiä lääkkeiden lopettamista.

Hän on ollut sitä mieltä, että jatka unilääkkeiden syöntiä. Miksi et noudata lääkärin eli asiantuntijan ohjeita?

Pelkään, etten enää koskaan opi nukahtamaan ilman lääkkeitä. Olen esimerkiksi lukenut ihmisestä, joka on yrittänyt lopettaa jo vuodesta 2007.

No mutta tämähän oli oikein valaisevaa. Eli lääkärisi näkee, että et ole psyykkisesti riittävän hyvässä kunnossa, jotta voisit lopettaa psykoosilääkitystäsi. Ja että ei kannata maalailla uhkakuvia tulevaisuuteen. Sekin on täysin totta. On tällä hetkellä ihan epäolennaista edes miettiä pääsisitkö lääkkeistä eroon, koska lääkärin mielestä niitä ei kannata vielä lopettaa. Joten, usko nyt häntä. Lääkkeiden lopettamisen ajankohta tulee myöhemmin ja se onnistuu sitten varmasti JOS sinun psyykkinen olotila on silloin hyvä. Nyt unohda koko oma sooloilusi lääkkeiden lopettamisen suhteen.

Olen täysin samaa mieltä! Lääkärin mielestä pitää jatkaa lääkkeiden syöntiä toistaiseksi. Kun saat nukuttua enemmän, voit paremmin. Kun mielenterveytesi on paremmalla tolalla, voit neuvotella lääkärin kanssa siitä, miten lääkkeet ajetaan alas. Miksi edes mietit mitään muuta vaihtoehtoa?!

Kuinka pitkään olet ylipäätään kärsinyt unettomuudesta.

Noin vuodesta 2021.

Mitä, jos en enää opi uudelleen nukahtamaan ilman lääkkeitä. ): Olen lukenut paljon (kauhu)tarinoita, joiden kirjoittajat eivät ole oppineet. ):

Tuntuu, että tässä vain siirretään ongelmaa tuonnemmaksi.

Netissä on paljon ihmisiä, jotka vertaavat lääkkeitä heroiiniin, yhtä vaikeaa on heidän mielestään vieroittautua. ):

Se varmaan riippuu ihmisestä. Minä olen syönyt kaikenlaisia lääkkeitä nukahtamiseen, bentsojakin monta vuotta. Mutta kuten kaikki tietää, toleranssi kasvaa ja niin kävi minullekin. Pystyin nukkumaan vain pari tuntia ja heräsin, jolloin otin taas uuden pillerin. Sitten ykskaks mulla tuli mitta täyteen ja lopetin kaikki. Otin härkää sarvista ja ajattelin, että piru soikoon minähän valvon niin kauan, että nukahdan. Ja niin tein. Meni muutamia päiviä, etten nukkunut juuri yhtään, lepäsin vain paikoillani ja se riitti. Olin toki väsynyt, mutta en antanut periksi. Siitä sitten pikkuhiljaa alkoi univelkaa kasaantumaan ja lopulta alkoi ihan oikeasti väsyttää. Lääkkeen puutteen aiheuttama vireys ja hermostuneisuus alkoi häipymään. En osaa tarkkaa aikaa sanoa, mutta veikkaan, että ehkä kolmannen viikon kohdalla nukuin jo melko hyvin. Ei mennyt yli kuukautta. Että ei se niin mahdoton operaatio ole, mutta aikaa siinä kyllä menee ja helpottaa huomattavasti jos on valmis valvomaan. Jos vaan hermoilee ja pelkää, että ei nuku, niin silloin asia on hyvin paljon vaikeampi. Sisulla siitä pääsee yli.

Tämä sitten sun tulevaisuuteen, kunhan olet siinä kunnossa henkisesti, että jaksat valvomisen. Elä nyt ala yrittämään.

<3 Kiitän pitkästä vertaistuki-kommentista.

Mitä mieltä olet siitä, että joissain tapauksissa saattaa mennä parista viikosta pariin kuukauteen, että ihminen kykenee nukahtamaan ensimmäisen kerran? Ja onko sulla mielipidettä siitä, miksi joku on yrittänyt lopettaa lääkkeitään jo vuodesta 2007 siinä onnistumatta?

Pelottaa, että kuulun tällaiseen vaikeaan ryhmään. ):

Koska ihmiset ovat yksilöitä, joku tosiaan valvoo vähemmän aikaa, joku taas pitempään. Erikoisesti unilääkkeiden (toki muidenkin) pakkausten sisällä olevasta ohjeesta voi lukea:" ....lopettaessasi lääkkeen saatat saada sivuvaikutuksia....kuten unettomuutta, sen kesto on yksilöllistä....suorita lopetus lääkärin valvonnassa". ----Miksi joku on yrittänyt lopettaa lääkkeitään jo vuodesta 2007 siinä onnistumatta?------olen sitä mieltä, että tämä on puppua. Se on siis mun mielipide.

Pelollesi "vaikeaan ryhmään kuulumisesta" en osaa sanoa muuta, kuin että sinun olisi syytä päästä ja uskaltaa keskustella rehellisesti pelostasi jollekin ammattilaiselle, johon voit luottaa.

Uskotko siis, että mun on mahdollista päästä eroon lääkkeistä, vaikka mulla olisikin riippuvuusgeenejä? ):

Olen siis hiukan epäileväinen, sillä olen kokeillut noin 10 päivää olla ilman lääkkeitä, enkä ole nukkunut yhtään. Ehkä mä sitten alkaisin nukahtamaan uudelleen, kun yrittäisin pidemmän aikaa olla ilman lääkkeitä. Ehkä tuo kymmenen yksittäistä päivää oli liian lyhyt aika. ):

Mutta juurihan sanoit, että käytät yhä 2.5mg Olanzapiinia ja kaksi puolikasta 15mg:n Opamoxia?

Tällä hetkellä kyllä. Kokeilin aiemmin olla ilman lääkkeitä 10 erillistä päivää. ):

Tosi vaikeata yrittää auttaa, vaikka kovasti tahtoisin; sinun kertomuksesi kun muuttuu miten milloinkin.

Vierailija
2925/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli siinä vaiheessa, kun lopetan Olanzapin 2,5 mg:n ja Opamox 7,5 mg:n en enää palaa niihin, vaan valvon niin pitkän aikaa, että alan nukahtamaan taas jossain vaiheessa. Voi kestää parista viikosta muutamaan kuukauteen. ):

Olanzapin 2,5 mg on pienin markkinoilla oleva annoskoko. Olisiko järkevää ottaa 2,5 mg tabletteja esim. kuukauden verran ja sitten lopettaa lääkitys.

Vierailija
2926/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2927/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLetko saanut nukutuksi viime aikoina?

Vierailija
2928/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nukkunut kerran pari viikossa.

Vierailija
2929/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä niin kovasti haluaisin eroon tästä unilääkeriippuvuudesta ):

Etkö nyt mitenkään usko lääkäriäsi, joa oli sitä mieltä, ettei sun vielä ole aika lopettaa lääkkeitäsi? Noudata nyt ihmeessä hänen neuvoaan. Eikähn sinulla nyt ole sitten viime kuuleman käytössäsikään mitään "varsinaista unilääkettä".

Vierailija
2930/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisitko kertoa vielä tarkemmin siitä lääkärikäynnistä? Mitä oikeastaan sanoit lääkärille unettomuudestasi?

Kerroin, että tällä hetkellä nukun keskimäärin 1-2 päivänä viikossa.

Entä mitä hän sanoi siihen, kun sanoit pelkääväsi, ettet nuku enää koskaan?

Hymähti, ja sanoi, ettei pitäisi luoda uhkakuvia tulevaisuuteen, sillä tulevasta ei koskaan tiedä.

Entä siihen, että miten kauan voi kestää, että lääkkeistä vieroittautumisessa kestää?

Ei vastannut kysymykseen suoraan mitään, kun kysyin onko esim. mahdollista valvoa yli 60vrk lääkkeiden lopetuksen yhteydessä. Sanoi taas uudelleen, ettei pitäisi luoda uhkakuvia tulevaisuuteen, sillä tulevasta ei koskaan tiedä (Pitäisi elää tässä päivässä). Kun kerroin, etten ole vielä kertaakaan kyennyt nukahtamaan ilman lääkettä, niin sanoi, etten varmaan ole vielä psyykkisesti tarpeeksi terve, ja että lääkkeisiin ei pitäisi jäädä kiinni.

Mitä lääkäri sanoi ylipäätään siihen, että miten sinun kannattaisi jättää lääkkeet pois?

Hän ei oikeastaan vastannut kysymykseen suoraan mitään. Sanoi, että ehkä olisi parempi vasta myöhemmin miettiä lääkkeiden lopettamista.

Hän on ollut sitä mieltä, että jatka unilääkkeiden syöntiä. Miksi et noudata lääkärin eli asiantuntijan ohjeita?

Pelkään, etten enää koskaan opi nukahtamaan ilman lääkkeitä. Olen esimerkiksi lukenut ihmisestä, joka on yrittänyt lopettaa jo vuodesta 2007.

No mutta tämähän oli oikein valaisevaa. Eli lääkärisi näkee, että et ole psyykkisesti riittävän hyvässä kunnossa, jotta voisit lopettaa psykoosilääkitystäsi. Ja että ei kannata maalailla uhkakuvia tulevaisuuteen. Sekin on täysin totta. On tällä hetkellä ihan epäolennaista edes miettiä pääsisitkö lääkkeistä eroon, koska lääkärin mielestä niitä ei kannata vielä lopettaa. Joten, usko nyt häntä. Lääkkeiden lopettamisen ajankohta tulee myöhemmin ja se onnistuu sitten varmasti JOS sinun psyykkinen olotila on silloin hyvä. Nyt unohda koko oma sooloilusi lääkkeiden lopettamisen suhteen.

Olen täysin samaa mieltä! Lääkärin mielestä pitää jatkaa lääkkeiden syöntiä toistaiseksi. Kun saat nukuttua enemmän, voit paremmin. Kun mielenterveytesi on paremmalla tolalla, voit neuvotella lääkärin kanssa siitä, miten lääkkeet ajetaan alas. Miksi edes mietit mitään muuta vaihtoehtoa?!

Kuinka pitkään olet ylipäätään kärsinyt unettomuudesta.

Noin vuodesta 2021.

Mitä, jos en enää opi uudelleen nukahtamaan ilman lääkkeitä. ): Olen lukenut paljon (kauhu)tarinoita, joiden kirjoittajat eivät ole oppineet. ):

Tuntuu, että tässä vain siirretään ongelmaa tuonnemmaksi.

Netissä on paljon ihmisiä, jotka vertaavat lääkkeitä heroiiniin, yhtä vaikeaa on heidän mielestään vieroittautua. ):

Se varmaan riippuu ihmisestä. Minä olen syönyt kaikenlaisia lääkkeitä nukahtamiseen, bentsojakin monta vuotta. Mutta kuten kaikki tietää, toleranssi kasvaa ja niin kävi minullekin. Pystyin nukkumaan vain pari tuntia ja heräsin, jolloin otin taas uuden pillerin. Sitten ykskaks mulla tuli mitta täyteen ja lopetin kaikki. Otin härkää sarvista ja ajattelin, että piru soikoon minähän valvon niin kauan, että nukahdan. Ja niin tein. Meni muutamia päiviä, etten nukkunut juuri yhtään, lepäsin vain paikoillani ja se riitti. Olin toki väsynyt, mutta en antanut periksi. Siitä sitten pikkuhiljaa alkoi univelkaa kasaantumaan ja lopulta alkoi ihan oikeasti väsyttää. Lääkkeen puutteen aiheuttama vireys ja hermostuneisuus alkoi häipymään. En osaa tarkkaa aikaa sanoa, mutta veikkaan, että ehkä kolmannen viikon kohdalla nukuin jo melko hyvin. Ei mennyt yli kuukautta. Että ei se niin mahdoton operaatio ole, mutta aikaa siinä kyllä menee ja helpottaa huomattavasti jos on valmis valvomaan. Jos vaan hermoilee ja pelkää, että ei nuku, niin silloin asia on hyvin paljon vaikeampi. Sisulla siitä pääsee yli.

Tämä sitten sun tulevaisuuteen, kunhan olet siinä kunnossa henkisesti, että jaksat valvomisen. Elä nyt ala yrittämään.

<3 Kiitän pitkästä vertaistuki-kommentista.

Mitä mieltä olet siitä, että joissain tapauksissa saattaa mennä parista viikosta pariin kuukauteen, että ihminen kykenee nukahtamaan ensimmäisen kerran? Ja onko sulla mielipidettä siitä, miksi joku on yrittänyt lopettaa lääkkeitään jo vuodesta 2007 siinä onnistumatta?

Pelottaa, että kuulun tällaiseen vaikeaan ryhmään. ):

Koska ihmiset ovat yksilöitä, joku tosiaan valvoo vähemmän aikaa, joku taas pitempään. Erikoisesti unilääkkeiden (toki muidenkin) pakkausten sisällä olevasta ohjeesta voi lukea:" ....lopettaessasi lääkkeen saatat saada sivuvaikutuksia....kuten unettomuutta, sen kesto on yksilöllistä....suorita lopetus lääkärin valvonnassa". ----Miksi joku on yrittänyt lopettaa lääkkeitään jo vuodesta 2007 siinä onnistumatta?------olen sitä mieltä, että tämä on puppua. Se on siis mun mielipide.

Pelollesi "vaikeaan ryhmään kuulumisesta" en osaa sanoa muuta, kuin että sinun olisi syytä päästä ja uskaltaa keskustella rehellisesti pelostasi jollekin ammattilaiselle, johon voit luottaa.

Uskotko siis, että mun on mahdollista päästä eroon lääkkeistä, vaikka mulla olisikin riippuvuusgeenejä? ):

Olen siis hiukan epäileväinen, sillä olen kokeillut noin 10 päivää olla ilman lääkkeitä, enkä ole nukkunut yhtään. Ehkä mä sitten alkaisin nukahtamaan uudelleen, kun yrittäisin pidemmän aikaa olla ilman lääkkeitä. Ehkä tuo kymmenen yksittäistä päivää oli liian lyhyt aika. ):

Nuo 10 päivää eivät siis olleet peräkkäisiä päiviä. ):

Kannattanee kenties vierottautautua niin, että vähennät lääkitystäsi pikku hiljaa. Luulisin, että jos pidät lääkkeistä tauon, ja palaat taas samaan määrään, ehkä ylläpidät oireitasi. Lääkkeet voivat vaikuttaa pitkäänkin.

Noin mun varmaan täytyy tehdä. ): Mitä mieltä?

EI EI EI EI! Et sinä voi kysyä neuvoa joltain palstajannulta unilääkkeiden lopettamiseen! HALOO! OLETKO IDIOOTTI? Se tehdään LÄÄKÄRIN valvonnassa. Surullista on se, että luotat ennemmin täysin tuntemattomiin ihmisiin netissä kuin omaan lääkäriisi.

Vierailija
2931/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olanzapin 2,5 mg on pienin markkinoilla oleva annoskoko. Olisiko järkevää ottaa 2,5 mg tabletteja esim. kuukauden verran ja sitten lopettaa lääkitys.

Pelottaa, kun ei sitten voi tietää, milloin alan nukahtamaan ensimmäisiä kertoja. Mutta muuta vaihtoehtoja ei ole, jos meinaa vierottautua lääkkeistä. ):

Vierailija
2932/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2933/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sekin on jo ihan ok. Ei sulla siis olekaan totaaliunettomuutta.

Vierailija
2934/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sekin on jo ihan ok. Ei sulla siis olekaan totaaliunettomuutta.

Vierailija
2935/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu, että pääsisin suhteellisen helposti eroon unilääkkeistäni, mutta mun kohdalla on totaaliunettomuus pahin vieroitusoire. ):

Kerroi kuitenkin nukkuneesi 1-2 krt/viikko; ei se ole totaaliunettomuutta.

Vierailija
2936/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä niin kovasti haluaisin eroon tästä unilääkeriippuvuudesta ):

Olisiko täällä ketään, joka olisi päässyt eroon vaikeasta unilääkeriippuvuudesta? ):

Fyysisesti et todennäköisesti kärsi vaikeasta unilääkeriippuvuudesta, sen sijaan arvelen, että kohdallasi voi olla psyykkkinen riippuvuus. Mutta vielä kerran: kun lääkärisi sanoi, ettei ole tarve vielä lääkitystä lopettaa, niin luota siihen. Älä vaan JANKUTA, se karkoittaa täälläkin ihmiset luotasi. Ymmärtänet varmaan, että monella meillä on omia huoliakin. Pitäisikö mielestäsi kaikkien keskittyä vain sinuun?

Vierailija
2937/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko täällä ketään, joka olisi päässyt eroon vaikeasta unilääkeriippuvuudesta? ):

ÄLÄ JANKUTA! Sitä ei jaksa kukaan.

Vierailija
2938/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2939/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa, kun ei sitten voi tietää, milloin alan nukahtamaan ensimmäisiä kertoja. Mutta muuta vaihtoehtoja ei ole, jos meinaa vierottautua lääkkeistä. ):

Mutta tiettyä epävarmuutta on opittava sietämään. Kyllä mä sitten jossain vaiheessa lääkkeiden lopetuksesta alan taas uudelleen nukahtamaan. ):

Vierailija
2940/4056 |
24.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän