Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten syödä vain 1500kaloria/pvä terveellisesti?

Vierailija
07.08.2023 |

Toisen keskustelun innostamana kysyn mitä 50+ voisi syödä, jotta päivän kalorit olisi vain 1500? Etsinnässä aamupala, lounas, illallinen ja välipala/iltapala? Mitä kasviksia? Miten tehty? Miten proteiini? Konkreettisia annosesimerkkejä kaipaan. Kiitos

Kommentit (188)

Vierailija
1/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 48 v 149 cm siro nainen, istumatyö.

PERUSkulutukseni on 1400 kaloria, alan lihoa jos syön enemmän. Liikuntapäivänä saan syödä lihomatta 1600-1700 kaloria.

Vuosikausia vaaka kertonut tämån totuuden. Osaan syödä oman kulutukseni mukaan.

Mutten viitsi kertoa miten oma painoni pysyy tuolla kalorimäärällä kurissa, koska saan vastaukseksi aina hyi pahaa en pysty noudattamaan ruokavaliotasi näkisin nälkää tuolla annoskoolla ym ym

En kertakaikkiaan voi vetää mitään pakastepizzaa joka päivä ym muuta korkeakaloripitoista. Herkut vain kohtuudella ja harvoin.

Syön kasvispainotteosesti, kaikki täysjyvätuotteina, hiilareita maltilla. Mehut ja limsat pannassa. Alko pois. Ym

Vierailija
2/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määräthän ne eniten vaikuttaa, mutta tässä oma esimerkkipäiväni.

Aamiaiseksi puuroa persikalla ja lusikallisella maapähkinävoita.

Lounaaksi kanan koipireisi salaatilla.

Päivälliseksi pinaattikeittoa kananmunalla

Iltapalaksi leipää margariinilla ja juustolla sekä hedelmiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellinen anorektikon dieetti.

Vierailija
4/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa minulle, vaikka olen yli 80kg.

Vierailija
5/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1500 kilokaloriin mahtuu varsin paljon ruokaa, kun oppii karsimaan piilokalorien lähteet pois. On ihan toimiva tapa laihtua laskennallusesti jopa 100 grammaa vuorokaudessa eli 36.5 kiloa vuodessa!

Vierailija
6/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellinen anorektikon dieetti.

Anorektikon???? Tässä esimerkki kommentti miten pihalla lihavat ovat normaalista ja terveellisestä syömisestä. Ei näihin ruokavammaisiin voi mitenkään vaikuttaa. Ei ihme ettei laihdus onnistu. Sehän vaatisi vastuunottoa ja ymmärrystä että laihtumisen eteen pitää tehdä työtä ja lopettaa itsepetos ja selittelyt.

On silmiä avaavaa katsoa Hengenvaarallisesti lihavat ohjelmaa. Siellä se ruokariippuvuus saa aikaan että ihmiset selittelevät ja puolustelevat syömisiän. Tohtori Now nuhtelee kun lihava ei ota vastuuta syömisistään ja valehtelee. Valinnat kun on tehtävä ihan itse mitä sinne kitaansa tunkee. Eivät noudata ohjeita.

Vierailija
7/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ruokavaliossa on paljon, siis paljon, papuja, kikherneitä, kuivattuja herneitä, niistä saa mahtavan pohjan terveelliseksi ruokavalioksi. Näistä saat proteiineja ja hiilihydraatteja (niitäkin tarvitaan) ja vain vähän rasvaa. Tuolle joka puhui terveellisistä rasvoista: vaikka miten puhutaan terveellisistä rasvoista, niitä kannattaa käyttää äärivähän. Juuri katsoin Youtubesta suosittua ja erittäin laajatietoista vegaaniluennoitsijaa, joka vahvisti sen, minkä jokainen tietää kokemuksesta: ne terveelliset öljyt jämähtävät ihan samalla tavalla vatsarasvaksi kuin mikä tahansa muu rasva. Se että mahdollisesti eivät sentään tuki suonia, ei tee niistä mitään kauneusrasvoja. Kuka haluaa muuten sopusuhtaisen vartalon mutta pömpön mahaan? Eli älä hölvää öljyillä. Ja kananmuna on mahtava tuote, siinä on aminohapot kohdillaan ja siitä saa rasvaakin. Liha on tervellistä, jos olet lihansyöjä. Lisäksi intopiukkana porkkanaa, kaalia, sipulia, hedelmiä... jätä pois sokeri. Itses jätin viljatkin koska ne aiheuttivat kihtiä ja närästystä. Jos oma vatsasi kestää, niin niitä sitten.

Vierailija
8/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on liikaa?

Vierailija
9/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun ruokavaliossa on paljon, siis paljon, papuja, kikherneitä, kuivattuja herneitä, niistä saa mahtavan pohjan terveelliseksi ruokavalioksi. Näistä saat proteiineja ja hiilihydraatteja (niitäkin tarvitaan) ja vain vähän rasvaa. Tuolle joka puhui terveellisistä rasvoista: vaikka miten puhutaan terveellisistä rasvoista, niitä kannattaa käyttää äärivähän. Juuri katsoin Youtubesta suosittua ja erittäin laajatietoista vegaaniluennoitsijaa, joka vahvisti sen, minkä jokainen tietää kokemuksesta: ne terveelliset öljyt jämähtävät ihan samalla tavalla vatsarasvaksi kuin mikä tahansa muu rasva. Se että mahdollisesti eivät sentään tuki suonia, ei tee niistä mitään kauneusrasvoja. Kuka haluaa muuten sopusuhtaisen vartalon mutta pömpön mahaan? Eli älä hölvää öljyillä. Ja kananmuna on mahtava tuote, siinä on aminohapot kohdillaan ja siitä saa rasvaakin. Liha on tervellistä, jos olet lihansyöjä. Lisäksi intopiukkana porkkanaa, kaalia, sipulia, hedelmiä... jätä pois sokeri. Itses jätin viljatkin koska ne aiheuttivat kihtiä ja närästystä. Jos oma vatsasi kestää, niin niitä sitten.

Palkokasvit aiheuttaa kihtikohtauksen minulle.

Vierailija
10/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on liikaa?

Puuro JA hiilaria JA lisää hiilaria vielä maapähkinävoista. Itse syön maustamatonta proteiinijugurttia, ehkä marjoja sekaan.

Koipireisi - en syö lihaa enkä mitään noin rasvaista kuin koipireisi

Pinaattikeitto sisältää paljon hiilaria

Iltapalaa en syö, enkä juustoa. 

Silti paino junnaa yli 80 kilossa.

Vierailija
11/188 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan on paljon.

Vierailija
12/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallinen ruoka ei lihota. Väipalat: kakut, limut, karkit pois.

Ruokaa 4 tunnin välein. Pienet annokset.

Vierailija
13/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla aamiainen kolme kananmunaa, 150 g kesäkurpitsaa ja kaksi isoa herkkusientä, lounaalla 200 g paistettua lohta ja kasviskeittoa, päivällinen 100 g luonnonjogurttia, yön yli liotettua chian siemeniä, pellavansiemeniä ja muuta siemensekoitusta sekä marjoja ja appelsiini. Kaksi ruokalusikallista vielä öljyä suoraan suuhun. 

Vierailija
14/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on liikaa?

Puuro JA hiilaria JA lisää hiilaria vielä maapähkinävoista. Itse syön maustamatonta proteiinijugurttia, ehkä marjoja sekaan.

Koipireisi - en syö lihaa enkä mitään noin rasvaista kuin koipireisi

Pinaattikeitto sisältää paljon hiilaria

Iltapalaa en syö, enkä juustoa. 

Silti paino junnaa yli 80 kilossa.

No laita esimerkkipäivä omasta ruokavaliostasi? Kuulostaa erikoiselta että välttelet sekä hiilareita että rasvaa.

Vierailija
15/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SIKSI juuri olet yli 80kg, syöt liian vähän!

Roskaesimerkki toi!

Vierailija
16/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin pysyy paino 60 kilossa, on pysynyt koko aikuisiän. Ja syön kunnolla kolme kertaa päivässä. Lisäksi kaksi välipalaa, jotka ovat maitokahvi ja hedelmä.

Aamiainen n.klo9, lounas n.klo 14, päivällinen n.klo 19. Keitto-tai salaattilounas, päivällisellä ihan täysi kattaus alku-, pää- ja jälkiruoka. Eilen oli alkuun savustetusta lahnasta tehtyä moussea pienen ruisleivän päällä, pääruokana grillattu kanavarras ja salaatti, jälkiruokana vadelmia ja mascarponea.

Vierailija
17/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvin pysyy paino 60 kilossa, on pysynyt koko aikuisiän. Ja syön kunnolla kolme kertaa päivässä. Lisäksi kaksi välipalaa, jotka ovat maitokahvi ja hedelmä.

Aamiainen n.klo9, lounas n.klo 14, päivällinen n.klo 19. Keitto-tai salaattilounas, päivällisellä ihan täysi kattaus alku-, pää- ja jälkiruoka. Eilen oli alkuun savustetusta lahnasta tehtyä moussea pienen ruisleivän päällä, pääruokana grillattu kanavarras ja salaatti, jälkiruokana vadelmia ja mascarponea.

Sellainen, joka ei ole koskaan laihduttanut, saa todennäköisesti syödä enemmän kuin samanpainoinen, useaan kertaan laihduttanut tai kertaalleen ison ylipainon laihduttanut. Päätellen mm. tutkimuksesta, joka tehtiin Suurin pudottaja -ohjelman osallistujista, jotka olivat lihoneet takaisin ohjelman jälkeen. Heidän energiankulutuksensa oli pienentynyt jopa yli 1000 kcal:lla päivässä verrattuna aikaan ennen laihdutusta, ja tämä vaikutus vaikutti pysyvältä (säilyi jopa 7 vuotta muistaakseni).

Vierailija
18/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oletus että se 80-90 kiloinen henkilö söisi liian vähän. Siihen ei voi puuttua. Jos on kuukausi tai kaksi kuukautta sitten vielä syönyt 2500-3000 kaloria ja nyt ylläpitänyt sitä 1500 kalorin ruokavaliota kun kerran käsketään keventää, niin turha siinä on vikistä että se 80 kiloinen syö liian vähän. Se on useille se määrä, jotta pysyisi normaalipainossa.

Sitten pieni vinkki. Maitohappobakteerin käyttö voi auttaa laskemaan painoa, jos pohjalla on sekä ibs:ssää ja kilpirauhasongelmia. Itse olen nyt saanut pikkasen helpommin muutaman kilon alas tällä.

1500 kaloria tulee täyteen pirun nopeasti. Huomasin tämän kun olen pitänyt muutaman kerran 3kk jakson ajan noin 1200 kalorin ruokavaliota:

1. aamulla kaurapuuroa marjakeitolla (270cal) / parin tunnin päästä 2. hapankorppuviipale levitteellä ja päällä kananmuna tai muutama kinkkuviipale (150cal)

3. lounaaksi liha/kala/kana ja runsaasti kasviksia ja salaattia ripauksella salaattikastiketta tai ruokaöljyä (400-500cal)

4. joku hedelmä tähän väliin (80cal) Omena on 40cal ja banaani 100cal

5. rahkaa marjoilla+ ripaus sokeria (120cal) - 250g rahkakapurkista noin puolet.

Tähän päälle tee hunajan tai sokerin kanssa. Päivän saldo noin 1200cal. Ei ole tilaa riisille, pastalle, perunoille, millekään jauhopohjaisille höttöherkuille, limsoille eikä karkeille.

Ja jos haluaa sen leivän/pullan/jäätelön tai muun per päivä, niin siitä tulee äkkiä se 300cal ja kokonaissaldo on 1500cal. Eipä ole järin kummoinen päivän saalis syötävänä. Itse olen melkoinen namiperse ja 3kk jälkeen pelkkä tuoreen leivän tuoksu teki pollan aika hulluksi. Minun pitäisi syödä vain tuo 1500cal/pvä, mutta se on vaikeaa. En ole mikään hentoinen tai pieni vaan minulla on vähän sellainen painijan vartalo.

Vierailija
19/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, mä olen 42v nainen, olen 166cm pitkä ja paino on nyt 61kg ja kyllä, vatsa pömpöttää ja reidet hankaa yhteen. Olen tosi sirokokoinen, äitini on ihan samanlainen.  Välillä oikein nyppii kun tuntuu, että kaikki muut voivat ja saavat syödä ns. normaalisti kun itse tulee täyteen hiiren annoksesta. En ole koskaan esimerkiksi syönyt kokonaista pizzaa tai kolmen ruokalajin illallista, ei puhettakaan. Pelkkä alkupala riittää enkä nyt liioittele. Hoikimmillani painoin 46kg enkä ollut yhtään liian laiha.

Eilen esimerkiksi söin nuudeliwokkia, jossa siis pussillinen nuudeleita, pakastevihanneksia ja kourallinen pähkinöitä. Tästä tuli kaksi annosta, eilinen lounas ja päivällinen. Päälle ruokalusikallinen raejuustoa per annos. Illalla yksi ruisleipäsiivu, päällä Oivariinia, kurkkua ja keitettyä kananmunaa. Aamuisin en syö koskaan, juon kahvia maidolla. Tykkään erilaisista kasviksista, salaateista, juustoista, hedelmistä, rahkoista. Harmi vaan, että joku vuohenjuustosalaatti ravintolassa on aina ihan älyttömän iso ja sitten hävettää kun joutuu jättämään lautaselle. Lihaa en ole syönyt 90-luvun jälkeen. Teen seisomatyötä ja lenkkeilen koirani kanssa, muuta liikuntaa harrastan vain satunnaisesti.

Totesin jo vuosia sitten, että ihan turhaan noudatan mitään "suosituksia", kun ei mahdu niin ei mahdu tai sitten prse leviää maksimaalisiin mittoihin.

Vierailija
20/188 |
08.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei onnistu mitenkään. Kiinnitä huomio sisältöön, älä kaloreihin.

Mitä ihmettä sökellät! Aloitin laihduttamisen noin!

Sisällöllä ei ole merkitystä jos kcal paukkuu yli kulutuksen!

Tässä ap, mutta mulla vielä -500 kcal, jotta pääsen tavoitteeseen eli

Aamupala

Kaurapuuro 250g

Vadelma 70g

Pellava+tyrni 5g

Oivariini 5g

Lounas

Punainen linssi raaka paino 40g

Ananaspaloja mehu pois 100g

Tomaatti 100g

Vaasan täysjyväkauraleipä 34g

Kasvisrasvalevite becel 38% 5g

Oltermannijuusto 17% 10g

Rasvaton raejuusto 60g

Välipala

Rasvaton maitorahka 125g

Rypsiöljy 10g

Vadelma 50g

Päivällinen

Naudan jauheliha 10%. 100g

Tomaatti 100g

Kurkku. 100g

Iltapala

Omena 100g

Banaani 100g

Rasvaton raejuusto 55g

Paleo granola hasselpähkinä, manteli, vadelma 18g

Nämä sisältää kasviksia 655g, vaihtelen päivittäin. Tomaattia ja marjoja syön joka päivä.

Proteiinia 76/76g

Hiilihydraatteja 119/122g, eli vähän vajaalla menen tässä

Pehmeät rasvat 24/21g

Kovat rasvat 11/14g, eli pehmeitä enemmän, joka parempi

Tämä iltavuoroon mennessä tekaistu ja laskettu sekä punnittu. Syön myös ihan tavallista kotiruokaa.

Joudun punnitsemaan ja käyttämään laskuria.

En merkkaa liikkumista. Siinä tapauksessa, mikäli liikun paljon, merkkaan, jotta saan syödä enemmän, koska kroppa vaati lisää energiaa.

Olen laihtunut vajaassa vuodessa 14kg, n. 2kg/kk.

Sinuna ottaisin laskurin käyttöön, se helpottaa. Kohta pääsen tavoitteeseen. Sitten jatkan painon ylläpitoa, jossa kcal määrä n.1600/pv. Tällä hetkellä syön 1234kcal, enkä näe nälkää.