Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmettelen vanhemmalla iällä useamman lapsen tekevää tuttuani

Vierailija
07.08.2023 |

Tuttuni on 44-vuotiaana saanut nyt 2 lasta vuoden sisään, avomies on yli 50, itselläni on iäkkäät vanhemmat ja olen koko ikäni kärsinyt siitä että vanhempani ovat olleet vanhoja. Tuttuni avomies on myös naistenmiehen maineessa ja hän on seurustellut todella monen naisen kanssa ja monen ikäisen, työpaikallaankin hänellä on ollut useampi heila joten en häneen kyllä luottaisi, ihmeellistä on miksi naiset hänestä kiinnostuvat kun on melkoinen jöröjukka, toki on varakas.

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietyntyyppisille ihmisille on tärkeää, että lapset tehdään mahdollisimman nuorena. Normaalit ihmiset toimii oman elämäntilanteen mukaan.

Millainen on tämä "tietyntyyppinen, epänormaali" ihminen? Itse kun lapset nuorena tein ja sain niin alkoi kiinnostamaan.

Olen eri kun tuo kommentoija, mutta ei tainnut tarkoittaa kaikkia nuorena lapsen saavia. Joillekinhan lasten saanti sopii elämäntilanteeseen nuorena, jos on vaikka koulut käyty, hyvä taloudellinen tilanne ja vakaa puoliso.

Tämä tietty ihmistyyppi on niitä, joille raskautuminen nuorena on tärkeää taloudesta tai kumppanista viis, kunhan saa itse lapsen/lapset. Ainakin yksi tämmöinen halusi lapsen alulle ja raahasi kotiinsa miehiä baarista harvasen ilta. Loppupeleissä isäehdokkaita oli kolme, joille piti tehdä dna-testit (ei ollut mammamia-elokuvasta tämä kyseinen tapaus, vaan oikeasta elämästä :D). Nainen sai lapsensa ja lapsi tapaa isäänsä silloin tällöin. Isä tietysti ikuisesti katkera "huijauksesta", vaikka itse oli tietysti osa syyllinen.

Vierailija
42/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimiiko tuon ikäisillä enää vehkeetkään ihan normaalisti

Ei. Naisilla hedelmällisyys alkaa heikentyy 35 vuotiaana. Munasoluja on vähemmän, eikä laatukaan enää niin priimaa.

Iso riski saada sairas lapsi.

30 v. on ikäraja, jolloin hedelmällisyys laskee rajusti.

Kävin mieheni kanssa avoimien ovien päivänä uudella hedelmällisyysklinikalla Stadissa. Meille pidettiin luento naisen hedelmällisyydestä ikäluokittain.

Kierrettiin tilat ja näytettiin videolta, miten munasolu siellä hedelmöitetään työntämällä neula munasoluun. Minun teki pahaa katsoa sitä. Kysyin lääkäriltä, moniko lapsista syntyy vammaisina ja lääkäri vaikean näköisenä nopeasti vastasi, ettei ole tilastoitu. Marssin ulos samantien. Hän selvästi valehteli ja määrä on suuri.

Ei todellakaan pidä paikkaansa :D nimenomaan hoidoilla alkunsa saaneiden lasten terveyttä seurataan ja tilastoidaan paljon tarkemmin mitä "normaalisti" tehtyjen. Käytännössä luomu- ja hoitolasten terveydessä ei ole eroa ja nekin mahdolliset marginaalisen pienet erot selittyvät todennäköisimmin tiiviimmällä seurannalla.

Tämä on täyttä huuhaata. Kuka tai mikä seuraa hoidoilla tehtyjen lasten terveyttä? Ihan samat seurannat tässä maassa on kaikille lapsille. Vanhemmat voi rahalla ostaa sitten lisää, mutta se ei liity alkuunpanomenetelmään.

Esimerkiksi vaikkapa TAYS, TYKS ja HUS? :D

Ei todellakaan seuraa. Tässä maassa on sama julkisen puolen seuranta kaikille. Tieteellinen tutkimus on sitten asia erikseen. Jos tutkimuksessa verrataan hoidoilla alkunsa saaneita ja muita lapsia, tutkitaan tietysti lapsia molemmista ryhmistä. Mutta mitään tarkempaa omaa seurantaa ei ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tuo kenellekään kuuluu, mitä tekee.

Kyllä tässä maailmassa saa elää niin kuin haluaa.

Jokainen varmaan ymmärtää, että kaikessa on riskinsä.

Ihan samalla tavalla nuorena lapsen saamisessa on omat riskinsä. Riskit on vaan vähän erilaiset eri ikäisillä.

Vierailija
44/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena jaksaa paremmin pikkuvauvaa ja taaperoita hoitaa.

Vauhti hidastuu, kun vanhenee. Lähemmäs viiskymppinen on mun mielestä turhan vanha synnyttämään totta puhuen.

Vierailija
45/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on iäkkäät vanhemmat eli kun synnyin, äitini oli 38 ja isäni 46. Koulussa minua kiusattiin tosi rankasti siitä, että vanhempani olivat niin paljon vanhempia kuin muiden vanhemmat ja nyt, kun olen itse 35-vuotias, niin minun hommana on mm. vanhempieni pankki- ja muiden netissä hoidettavien asioiden hoitaminen sekä mm.  heidän asuntonsa siivous.  Koko elämäni ajan olen saanut kärsiä siitä, että vanhempieni ja minun tavoissa ajatella ja suhtautua eri asioihin on todellakin sukupolvien välinen iso kuilu.

Olen sitä mieltä, että lapset pitää hankkia nuorena, itse sain omat kaksoseni ollessani 25-svuotias.

Oma äitini oli tuotakin vanhempi minut saadessaan ja täytyy kyllä sanoa, etten siitä ole mitenkään kärsinyt. Nyt olen myös itse yli kolmekymppinen ja vanhempani elävät vieläkin aktiivista elämää, ei minun tarvitse heidän kotiapulaisenaan toimia. Riippuu ihan yksilöistä, jotkuthan ovat ihan romuja jo kaksikymppisinä, toiset vetävät täysilla eteenpäin yhdeksänkymppisiksi

Vierailija
46/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei. Naisilla hedelmällisyys alkaa heikentyy 35 vuotiaana. Munasoluja on vähemmän, eikä laatukaan enää niin priimaa.

EI ole iso riski.

Valtavan suuri enemmistö yli 35-vuotiaiden naisten lapsista on täysin terveitä.

Tutkitusti yli 35-vuotiaiden naisten lapset pärjäävät koulussa paremmin, ovat älykkäämpiä ja henkisesti tasapainoisempia kuin nuorempien äitien lapset.

Äidin korkea ikä on lapsille hyväksi.

Vierailija
47/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauhti hidastuu, kun vanhenee. Lähemmäs viiskymppinen on mun mielestä turhan vanha synnyttämään totta puhuen.

MIKSI te sitten vaaditte mummoja hoitamaan lapsenlapsia?

Vierailija
48/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten voi fyysisesti saada 2 lasta vuoden sisään?

Kaksoset? Eikö se ole aika tyypillinen lopputulema kun hankkiudutaan väkisin raskaaksi kaikenmaailman hoidoilla..

Mikä sua noin kutittaa toisten hoidoissa? Eihän nuo lapset sulle tule. Siksi toisekseen Puolassa saa onnistuneista hoidoista ylijääneen alkion muutamalla satasella vailla yläikärajoja.

https://www.whatclinic.com/fertility/poland/gdansk/invicta-fertility-cl…

Vierailija
49/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on iäkkäät vanhemmat eli kun synnyin, äitini oli 38 ja isäni 46. Koulussa minua kiusattiin tosi rankasti siitä, että vanhempani olivat niin paljon vanhempia kuin muiden vanhemmat ja nyt, kun olen itse 35-vuotias, niin minun hommana on mm. vanhempieni pankki- ja muiden netissä hoidettavien asioiden hoitaminen sekä mm.  heidän asuntonsa siivous.  Koko elämäni ajan olen saanut kärsiä siitä, että vanhempieni ja minun tavoissa ajatella ja suhtautua eri asioihin on todellakin sukupolvien välinen iso kuilu.

Olen sitä mieltä, että lapset pitää hankkia nuorena, itse sain omat kaksoseni ollessani 25-svuotias.

Olen täysin samaa mieltä, itselläni myös on ollut aina vanhat vanhemmat ja nyt minulla on heidän asioiden hoitamista ja asunnon siivoamista ym. nyt kun ovat iäkkäitä.

Iäkkäiden vanhempien asioiden hoitoa ja siivoamista on joka tapauksessa, silloin itse olet vain vanhempi jos sinut on saatu nuoremmalla iällä. Ei ne vanhemmat lakkaa vanhentumasta vaikka lapset saisi alle kakskymppisenä 🤷 ihme valituksen aihe, eikös ole parempi olla nyt auttamassa kuin silloin jos itsekin olisit eläkeiässä 😂

Vierailija
50/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään vanhemmat ovat keskimäärin iäkkäämpiä kuin 25 vuotta sitten kun kävit koulua. Ei se enää ole mikään kiusaamisen aihe joten turha sitä on pelätä🙄

Vierailija
51/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 kk raskaus

Vierailija
52/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ärsytti lapsena se kun vanhemmat olivat niin vanhoja ja vanhanaikaisia. Ihan nolojakin olivat.

Olivat hädintuskin 20 kun synnyin. En ollut edes heidän esikoisensa, eli olivat hyvin nuoria vanhempia.

Vierailija
53/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä voi, tutun lapsi syntyi tammikuussa ja seuraava saman vuoden joulukuussa.

Irlantilaiset kaksoset sanotaan.

Vierailija
54/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinähän tekee mutta olen vielä alle 50v. ja en tosiaankaan jaksaisi valvoa öitä jne. kaikki mitä vuosiin kuuluu. Ja olen siis mies. Eli ihmettelen miten jaksavat. No mies pääsee tietysti aina karkuun jos homma ei kiinnosta. 

Vierailija
55/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas kun jokainen tekee omat ratkaisunsa aivan itse. Se mikä toisen mielestä ei kannata voi olla toiselle elämän täyttymys.

Vierailija
56/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tutkimus on tehty 1800-luvulla huono-osaisilla naisilla. Heistä moni kärsi aliravitsemuksesta.

Se ei silloinkaan pätenyt koko väestöön. Vielä vähemmän se pätee länsimaiden väestöön nykypäivänä.

Vierailija
57/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaksoset? Eikö se ole aika tyypillinen lopputulema kun hankkiudutaan väkisin raskaaksi kaikenmaailman hoidoilla..

Ei koska nykyään kerralla istutetaan vain 1 alkio. Ehkä muumimukimenetelmässä voi olla, mutta yllättävää jos omia soluja ensin aktivoitaisiin ja sitten ruiskautettaisiin spermaa sisään. Usein kai munasolut kerätään talteen, jos niitä on lääkityksellä kasvatettu.

Vierailija
58/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

EI ole iso riski.

Valtavan suuri enemmistö yli 35-vuotiaiden naisten lapsista on täysin terveitä.

Tutkitusti yli 35-vuotiaiden naisten lapset pärjäävät koulussa paremmin, ovat älykkäämpiä ja henkisesti tasapainoisempia kuin nuorempien äitien lapset.

Äidin korkea ikä on lapsille hyväksi.

Lähes 95% autisteista on tummien mmuuttajien lapsia. Tästä julkaistiin juuri tutkimus.

Mietin vaan, kun pitkään on ollut näiden nepsyjuttujen diagnosointi vähän niin ja näin... että osataankohan nyt sitten edes huomioida kulttuurierojen, sopeutumisen vaikeuden, kielen ja itseilmaisun haasteiden, mahdollisen trauman vaikutus erotusdiagnostisesti. Haluaisin uskoa että kyllä, mutta kokemuksen perusteella en näe todennäköiseksi. Todennäköisesti näitä ei huomioida, tai kuvitellaan että osataan arvioida ja sitten ei kuitenkaan ymmärretä.

Vierailija
59/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MIKSI te sitten vaaditte mummoja hoitamaan lapsenlapsia?

Niin ajatelkaa sitä. Kun pyöräytät lapsen nelivitosena, niin mummo&pappa ovat jo seitsemänkymmenen paremmalla puolen. Ette kai niin iäkkäille tuuppaa lastanne hoitoon.

Meidän muksut syntyi kun olimme noin kaksviitosia. Silti lähellä asuvat mummo ja pappa olivat jo vetämättömiä. Eivät tarjoutuneet hoitamaan, eikä me pyydettykään.

Toinen mummola oli sitten niin kaukana, ettei sielläkään olleet koskaan hoidossa yötäkään. Tosin toisen siskon mukulat oli siellä aina lomilla, vaikka matka oli pitkä.

Vierailija
60/70 |
07.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ei sinänsä ole merkitystä minkä ikäisenä lapset tekee. Sillä on merkitystä mitä voi tarjota kokonaisuudessaan. Itse tiedän yhden äidin, joka sai ainokaisen lapsensa itseellisesti yli nelikymppisenä. Kaikki hänen sukulaiset ja tutut asuvat kaukana. Rahaa ja materiaa on, mutta kieltämättä herää kysymys siitä mitä voi muuten tarjota lapselle? Tämän naisen vanhemmat ovat vanhoja, joten heistä ei lapsenhoito apua ole. Enemmänkin olisivat itse avun tarpeessa. Käytännössä siis tällä lapsella ei ole sisaruksia, ainoat isovanhemmat ovat kuolleet tai todella huonossa kunnossa ennen kuin lapsi täyttää 15-vuotta, serkut ovat huomattavasti vanhempia ja jääneet etäisiks. Hänellä on vain äitinsä, joka on 60-vuotias lapsen itsenäistyessä. Ei voi kun toivoa, että tämä lapsi löytää paikkansa maailmasta ja saa hyviä kavereita tai kaveriporukan.

Ajatuksissani voi myös olla vikaa. En ole mitenkään erityisen sukurakas, mutta kyllä sukulaisissani on monta minulle erittäin rakasta ja tärkeää henkilöä ja omalle kohdalleni tämän lapsen tilanne tuntuu kauhealta. On minulla toki hyviä kavereita, mutta eivät he missään nimessä sukulaisiani korvaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kuusi