Ihmettelen vanhemmalla iällä useamman lapsen tekevää tuttuani
Tuttuni on 44-vuotiaana saanut nyt 2 lasta vuoden sisään, avomies on yli 50, itselläni on iäkkäät vanhemmat ja olen koko ikäni kärsinyt siitä että vanhempani ovat olleet vanhoja. Tuttuni avomies on myös naistenmiehen maineessa ja hän on seurustellut todella monen naisen kanssa ja monen ikäisen, työpaikallaankin hänellä on ollut useampi heila joten en häneen kyllä luottaisi, ihmeellistä on miksi naiset hänestä kiinnostuvat kun on melkoinen jöröjukka, toki on varakas.
Kommentit (70)
Itselläni on iäkkäät vanhemmat eli kun synnyin, äitini oli 38 ja isäni 46. Koulussa minua kiusattiin tosi rankasti siitä, että vanhempani olivat niin paljon vanhempia kuin muiden vanhemmat ja nyt, kun olen itse 35-vuotias, niin minun hommana on mm. vanhempieni pankki- ja muiden netissä hoidettavien asioiden hoitaminen sekä mm. heidän asuntonsa siivous. Koko elämäni ajan olen saanut kärsiä siitä, että vanhempieni ja minun tavoissa ajatella ja suhtautua eri asioihin on todellakin sukupolvien välinen iso kuilu.
Olen sitä mieltä, että lapset pitää hankkia nuorena, itse sain omat kaksoseni ollessani 25-svuotias.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on iäkkäät vanhemmat eli kun synnyin, äitini oli 38 ja isäni 46. Koulussa minua kiusattiin tosi rankasti siitä, että vanhempani olivat niin paljon vanhempia kuin muiden vanhemmat ja nyt, kun olen itse 35-vuotias, niin minun hommana on mm. vanhempieni pankki- ja muiden netissä hoidettavien asioiden hoitaminen sekä mm. heidän asuntonsa siivous. Koko elämäni ajan olen saanut kärsiä siitä, että vanhempieni ja minun tavoissa ajatella ja suhtautua eri asioihin on todellakin sukupolvien välinen iso kuilu.
Olen sitä mieltä, että lapset pitää hankkia nuorena, itse sain omat kaksoseni ollessani 25-svuotias.
Ja et siis käsitä että tilanne nykyään on erilainen kuin joskus viime vuosituhannella.
Mitä koulutetumpia vanhemmat ovat, sitä iäkkäämpinä he hankkivat lapsia. Tämä näkyy mm eliittikoulujen vanhemmissa selkeästi. Ei näy Jennicoiden teiniäitejä vanhempainilloissa.
Vierailija kirjoitti:
Minun äitini sai esikoisensa 23-vuotiaana. Anoppi 22-vuotiaana.
Kumpikaan ei ikinä oppinut hoitamaam raha-asioita tai oikeastaan yhtään mitään, vaan ovat käytänmössä koko aikuisikänsä olleet muiden varassa ja ristinä.
Keksi jo uusi trollauksen aihe. Parin aloituksen jälkeen juttu alkaa jo pahasti eltaantua.
Siis miten häpeää "vanhoja" vanhempiansa? Seniorit ovat nykyään usein virkeämpiä kuin työssäkäyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimiiko tuon ikäisillä enää vehkeetkään ihan normaalisti
Ei. Naisilla hedelmällisyys alkaa heikentyy 35 vuotiaana. Munasoluja on vähemmän, eikä laatukaan enää niin priimaa.
Iso riski saada sairas lapsi.Tuli tästä mieleen, että voisiko lisääntyneet nepsyhaasteet selittyä myös tällä? Lapsia tehdään yhä iäkkäämpänä , eikä elintavatkaan välttämättä ole häävit.
Ei ainakaan suoraan. Paljon olen tavannut nepsy-lasten vanhempia ja aivan laidasta laitaan näitä on mutta ehkä haasteellisimmat nepsyt ovat nimenmaan nuorten vanhempien lapsia. Ei malteta noudattaa rutiineja ja lapsi saa koko ajan itse päättää, mitä tekee ja milloin tekee.
Vierailija kirjoitti:
Olen täysin samaa mieltä, itselläni myös on ollut aina vanhat vanhemmat ja nyt minulla on heidän asioiden hoitamista ja asunnon siivoamista ym. nyt kun ovat iäkkäitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinua ole kiusattu, vaan olet itse ollut kiusaaja. Ärsyttää tuollaiset valheet.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten häpeää "vanhoja" vanhempiansa? Seniorit ovat nykyään usein virkeämpiä kuin työssäkäyvät.
No omat vanhat vanhempani ovat yli 90-vuotiaita ja toisella on muistisairaus ja molemmat tarvitsee apua, ehkä ajattelit että vanhat vanhemmat on noin 60-70 vuotiaita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No omat vanhat vanhempani ovat yli 90-vuotiaita ja toisella on muistisairaus ja molemmat tarvitsee apua, ehkä ajattelit että vanhat vanhemmat on noin 60-70 vuotiaita?
Eli omat yli 90-vuotiaat vanhempani eivät ole todellakaan virkeitä :D
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Aiemmin oli itsestään selvää, että lapset tulee saada ennen 30 v. Toisille se oli pakkopullaa, kun nuoruutta on niin mukava venyttää. En nuorena tuntenut ketään yli 30 v. lapsia saavaa pariskuntaa. Siitä on muutama vuosikymmen aikaa eikä hedelmällisyyshoidot olleet arkipäivää.
Melkein kaikki "traumatisoituvat" lapsena, niinkuin tästäkin keskustelusta huomaa. Itse sain esikoisen 20-vuotiaana. Ei ollut työpaikkaa ja asuttiin vuokralla ahtaassa kaksiossa rahat aina tiukilla. Lapsi joutui menemään päiväkotiin 1,5-vuotiaana ja olemaan siellä pitkää päivää. Toisen lapsen sain melkein kymmenen vuotta myöhemmin. Asutaan omakotitalossa, talous kunnossa ja lapsi menee päiväkotiin vasta 2,5-vuotiaana aikaisintaan ja on siellä lyhyttä päivää. Toisen lapseni isä on yli 40-vuotias, mutta pystytään tarjoamaan enemmän lapsille nyt kuin silloin. Kumpi on siis parempi? Todellisuudessa molemmat lapseni luultavasti aikuisena miettivät mitä kaikkea ollaan tehty väärin ja asioita käydään läpi. Vannovat tekevänsä toisin omien lapsiensa kohdalla ja heille taas tulee erilaiset "traumat". En tarkoita mollata heitä joilla oikeita traumoja on, mutta usein valitetaan loppupeleissä aika turhasta.
Omat vanhempani olivat n.26-vuotta ja 30-vuotta kun saivat minut. Erosivat kun olin pieni ja pompin kahden kodin välillä. Molemmilla omat ongelmansa ja nuorempana olin hyvinkin katkera siitä minkälaisen lapsuuden sain. Nykyään tajuan, että ihmisiä ollaan kaikki ja osaan nähdä hyvät puolet lapsuudestani. Ei se ihan täyttä sontaa aina ollutkaan ja loppupeleissä minusta tuli ihan hyvin pärjäävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Naisilla hedelmällisyys alkaa heikentyy 35 vuotiaana. Munasoluja on vähemmän, eikä laatukaan enää niin priimaa.
Iso riski saada sairas lapsi.30 v. on ikäraja, jolloin hedelmällisyys laskee rajusti.
Kävin mieheni kanssa avoimien ovien päivänä uudella hedelmällisyysklinikalla Stadissa. Meille pidettiin luento naisen hedelmällisyydestä ikäluokittain.
Kierrettiin tilat ja näytettiin videolta, miten munasolu siellä hedelmöitetään työntämällä neula munasoluun. Minun teki pahaa katsoa sitä. Kysyin lääkäriltä, moniko lapsista syntyy vammaisina ja lääkäri vaikean näköisenä nopeasti vastasi, ettei ole tilastoitu. Marssin ulos samantien. Hän selvästi valehteli ja määrä on suuri.
Ei todellakaan pidä paikkaansa :D nimenomaan hoidoilla alkunsa saaneiden lasten terveyttä seurataan ja tilastoidaan paljon tarkemmin mitä "normaalisti" tehtyjen. Käytännössä luomu- ja hoitolasten terveydessä ei ole eroa ja nekin mahdolliset marginaalisen pienet erot selittyvät todennäköisimmin tiiviimmällä seurannalla.
Vierailija kirjoitti:
Tietyntyyppisille ihmisille on tärkeää, että lapset tehdään mahdollisimman nuorena. Normaalit ihmiset toimii oman elämäntilanteen mukaan.
Millainen on tämä "tietyntyyppinen, epänormaali" ihminen? Itse kun lapset nuorena tein ja sain niin alkoi kiinnostamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso riski saada sairas lapsi.30 v. on ikäraja, jolloin hedelmällisyys laskee rajusti.
Kävin mieheni kanssa avoimien ovien päivänä uudella hedelmällisyysklinikalla Stadissa. Meille pidettiin luento naisen hedelmällisyydestä ikäluokittain.
Kierrettiin tilat ja näytettiin videolta, miten munasolu siellä hedelmöitetään työntämällä neula munasoluun. Minun teki pahaa katsoa sitä. Kysyin lääkäriltä, moniko lapsista syntyy vammaisina ja lääkäri vaikean näköisenä nopeasti vastasi, ettei ole tilastoitu. Marssin ulos samantien. Hän selvästi valehteli ja määrä on suuri.
Ei todellakaan pidä paikkaansa :D nimenomaan hoidoilla alkunsa saaneiden lasten terveyttä seurataan ja tilastoidaan paljon tarkemmin mitä "normaalisti" tehtyjen. Käytännössä luomu- ja hoitolasten terveydessä ei ole eroa ja nekin mahdolliset marginaalisen pienet erot selittyvät todennäköisimmin tiiviimmällä seurannalla.
Tämä on täyttä huuhaata. Kuka tai mikä seuraa hoidoilla tehtyjen lasten terveyttä? Ihan samat seurannat tässä maassa on kaikille lapsille. Vanhemmat voi rahalla ostaa sitten lisää, mutta se ei liity alkuunpanomenetelmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso riski saada sairas lapsi.Tuli tästä mieleen, että voisiko lisääntyneet nepsyhaasteet selittyä myös tällä? Lapsia tehdään yhä iäkkäämpänä , eikä elintavatkaan välttämättä ole häävit.
Kyllä niitä nepsyhaasteita on ihan parikymppisten lapsilla siinä missä vanhempienkin lapsilla. Monia perheitä minunkin tuttavapiirissä (alle 30v) joissa näitä on. Ja mitä useampi lapsi perheessä niin todennäköistä että ainakin yhdellä jotain.
Itse sain ainokaiseni 39-vuotiaana. Ei vain ollut sopivaa miestä aiemmin ja halusin lapselleni myös isän.
Jokainen tekee miten haluaa. Kyllä moni nuorikin ihmettelee parikymppisenä perheen perustanutta ikätoveria jos omat mielenkiinnon kohteet ovat muualla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on täyttä huuhaata. Kuka tai mikä seuraa hoidoilla tehtyjen lasten terveyttä? Ihan samat seurannat tässä maassa on kaikille lapsille. Vanhemmat voi rahalla ostaa sitten lisää, mutta se ei liity alkuunpanomenetelmään.
Esimerkiksi vaikkapa TAYS, TYKS ja HUS? :D
Ja varmasti myös se selittää että yhä useampi hankkii lapsensa noilla hoidolla. Mielestäni lääketiede menee tässä asiassa jo liian pitkälle.