"...Ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!" - korkokenkiä ei enää juuri osteta edes häihin, myyjää ja tapakouluttajaa ärsyttää
Korkokenkiä ostetaan hääasusteeksi niin harvoin, että seinäjokelainen morsiusliikkeen yrittäjä Sanna Mäntyniemi ottaa kuvan, kun niin käy.
Viime kesänäkin suosituin kenkä oli tennari. Niihin satsataan: kalleimmat olivat maksaneet lähes tonnin.
Ilmiö hämmästyttää Mäntyniemeä, koska kauniiden hääkenkien valikoima on laaja. Korkeita korkojakaan ei olisi pakko valita, vaan jo parin, kolmen sentin kantakin oikaisee ryhdin.
Saman on havainnut seinäjokelainen kenkämyyjä Maarit Renkola 40 vuoden kokemuksella.
Juhlakenkien osuus on laskenut kuin lehmänhäntä. Se on surullista. Laitetaan hiukset, meikit, panostetaan pukeutumiseen ja sitten hemmetti halutaan siihen tennarit!
Juhlatilaisuudet ovat yleensä lyhyitä, joten sen verran epämukavuutta tai täydellisen mukavuuden puutetta voisi Renkolan mukaan yrittää sietää.
Myös tapakouluttaja, tietokirjailija Helena Valonen on kiinnittänyt huomiota juhlakenkien katoon.
Kommentit (1180)
Käytän todella korkeita korkoja, jos on illalliskutsu , jossa lähinnä vain istutaan. Vähemmän korkeat ja mukavat, jos on tilaisuus, jossa seistään pitkään. Puutarhajuhliin, joissa upottavaa nurmea ja epätasaista kalliota, laitan siistit lenkkarityyppiset kengät. Häissä voi joutua seisomaan pitkään ja tanssimaan- kengät sen mukaan. Kärsiä ei kannata, näkyy naamasta.
Kyllä minä niin mieleni pahoitin.
Ihan sairasta jatkaa tätä naisten jalkojen silpomista, ihan sama kuin Kiinassa aikoinaan sidottiin tyttöjen jalkaterät, jotta ne pysyivät pieninä.
Eivät korkokengät ole sen paremmat. Kamalat kivut niissä ja vaivaisenluut ja kun ikää tulee enemmän niin polvet vaurioituvat.
Pannaan miehet panemaan juhliin korkokengät, aletaan me kulkea siisteissä littanissa kengissä, kyllä silmä siihen tottuu.
Pointti on se, että ensin on koristeellinen hääpuku mutta sit jalassa on erityyliset lenkkarit.
On olemassa muitaki juhlavampia kenkiä, matalakorkoisia juhlakenkiä ja vaikka sirot, hyväkuntoiset ballerinat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomes on aina muista maista poiketen arvona mukavuus ja käytännöllisyys. Muualla katsotaan enemmän ulkonäköä, kauneutta, ja voidaan kärsiä epämukavuus, koska se ei tapa. Päinvastoin, epämukavuuden pakeneminen tappaa, saa välttämään yhä lisää, ja vaatimaan aina vain parempaa minkään riittämättä lopuksi. Suomalaiset on hieman pihalla psykologiasta - ideana ei ole asioiden välttely suomalaiseen tapaan, vaan asioiden hyväksyntä, halukkuus olla minkä tahansa kanssa.
Pariin kertaan ulkomailla asuneena en kyllä usko oikein tähän teoriaan, koska minusta suomalaiset on aika stoalaisia kestämään kaikenlaista epämukavaa inisemättä verrattuna moniin muihin. Oppiihan siihen jo ilmaston takia pakostakin lapsena, kun talvisin on niin kylmiä säitä että naamaan sattuu ja hengittäminen sattuu. Muttta monille suomalaisille se ulkonäkö ei vaan ole sen arvoinen asia, että sen takia viitsisi epämukavuutta valita. Ja se on minusta hieno juttu.
Itse taas arvostan asioiden ulkonäköä ja kauneutta, näin on aina ollut. Siksi en mm. pidä suomalaisista kaupungeista, koska niissä ei ole juuri vanhoja kauniita rakennuksia. Äsken kävin Kööpenhaminassa ja olin tosi kateellinen suoraan sanottuna heidän arkkkitehtuuristaan.
Näin mullakin. Mua ärsyttää suunnattomasti kun Suomessa ollaan niin tyylittömiä ja arkisia kaikessa. Niin pukeutumisessa kuin rakennusarkkitehtuurissakin.
Olis niin kivaa jos meilläkin olisi jotain hienoa!
Meillä on paljon hienoa, jota ne ulkomaalaiset esim ihailee ja arvostaa. Mutta sun mielestä tietenkin rumaa ja tylsää koska suomalaista.
Vierailija kirjoitti:
No, kohta meillä kellään ei ole varaa kenkiin. Eikä uutisiin, ku persselit lakkauttaa Ylen.
Yle joutaakin mennä. Niin puolueellinen laitos kuin olla ja voi.
Minä halusin häihini tennarit, äitini vaati hienompia kenkiä. Sitten satuin löytämään paikallisesta liikkeestä hopeanväriset tennarit valkoisilla nauhoilla ja 7 sentin kiilakorolla. Olivat hyvät jalassa, ja siinä oli äidillekin sitä korkoa😁😆. Todella moni ihasteli kenkiä häitä ja sanoi, että ihan on morsiamen tyyliä.
No kirkkoon en laittaisi lenkkareita, mutta matalat juhlalliset avokkaat. Korkkokengillä en osaa kävellä, näytän liian hujopilta ja pelkäisin että muljauttaisin taas jalkani. Oikean nilkan olen nyrjäyttänyt 3 kertaa tosi pahasti ja silloin ollut vääränlaiset kengät jalassa. En uskalla käyttää muita kuin lenkkareita (jalat ei väsy) tai tukevia talvikenkiä talvisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selailin huvikseni Zalandon valikoimaa ja siellä oli pikahaulla pelkästään valkoisia ballerinoja 222 erilaista. Mielestäni morsian saa laittaa mitkä kengät haluaa ja uskon, että monet eivät voi tai halua käyttää korollisia juhlakenkiä, mikä on tietysti ok. Mutta väitteet siitä, ettei juhlavia, mukavia kenkiä (muita kuin tennareita) olisi planeetalla saatavilla, ovat kyllä puppua. Posti ja kuljetusliikkeet kuljettavat joka notkelmaan ja palauttaa voi jos ei sovikaan.
Kaikilla ei ole niin standardien mukainen jalka että voi tilata kengät sovittamatta. Esim itselläni on isältä peritty räpylä, jossa ukkovarvas ei ole juurikaan pitempi kuin pikkuvarvas ja tähän kun yhdistää jalkaholvin korkeuden niin , joka vaatii kengältä säädettävyyttä niin ei ole tarjolla 222 paria sopivia kenkiä. Aika iso ruljanssi niitä sopimattomia kenkiä on umpimähkään tilailla ja palautella.
Tuo on muuten jännä. Mulla on suomalaiseksi ihan normaalin kokoinen jalka, aavistuksen pienen puolella nykykehitykseen nähden, mutta oman ikäisilläni hyvin, hyvin standardi koko (37-38). Mulla on kuitenkin kapeampi jalka kuin suomalaisilla keskimäärin (edelleenkään ei mitään erikoisen kapeaa, mutta siellä kapean puolella), ja jossain vaiheessa kenkäkaupoista oli ihan turha edes yrittää etsiä ballerinoja. Ne oli kaikki järjestäen niin leveitä että sinne meni sormi helposti väliin. Nykyään taas tuntuu että kenkien mallit on kaventuneet. Oma jalkakin saattaa toki olla levinnyt, mutta ei hirveästi koska mulla on 20v vanhat nahkakengät jotka on edelleen ihan yhtä sopivat jalkaan kuin silloin 20v sitten.
Kapenemisen lisäksi tuntuu että kengät ovat madaltuneet. Ballerinat ja avokkaat yms. ihan järjestäen painaa jalkaterään punaisen raidan reunaan. Ja usein nekin on sen mallisia että varpaat puristuu, tai vaihtoehtoisesti ne sitten lonksottaa kantapäästä. Eikä muuten tarvi olla kuin puolen numeron kokoero jaloissa (ihan tavallista sekin) niin toinen kenkä lonksuu ja toinen puristaa.
Kaikenlaisia nilkkureita ja saapikkaita mun on helppo ostaa ihan nettikaupoista, ne on yleensä tilavampia ja pysyy luonnollisesti paremmin jalassa. Laatu on kyllä niisäkin usein huonoa, varsinkin talvikengissä missä eristävyys ja lämpö olisi tärkeää.
Kuka määrittelee, että mikä on se virallinen etiketti, jonka mukaan pitää häihin, ristiäisiin, hautajaisiin jne tilaisuuksiin ja juhliin pukeutua?
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä ihmetellyt tätä lyhyehkö hame ja lenkkarit -linjaa. Harvalla on niin kauniit sääret, että kombo toimisi oikeasti.
Eli lenkkarit ok, jos niihin yhdistää jotain tyyliin sopivaa.
-N
Jos on oikein lämmin ja kaunis kesäpäivä, niin kyllä mä lähden useinkin liikkeelle lyhyessä kesämekossa ja jonkinlaisissa lenkkareissa. Kun menee jonnekin ulkoilmatapahtumaan tai messuille menee jossa parikin tuntia maleksii ympäriinsä ja pysähtelee vaikka jonnekin kojuille, niin hyvät kengät on ihan ehdottomat. Jos nyt jotain juoksemista ei lasketa, niin tuntuu että mitä hitaammin liikuskelee, sen paremmat kengät pitää olla. Reipas kävely on helpompaa huonoillakin kengillä, kuin maleksiminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuka määrittelee, että mikä on se virallinen etiketti, jonka mukaan pitää häihin, ristiäisiin, hautajaisiin jne tilaisuuksiin ja juhliin pukeutua?
Näyttää juhlavalta, kun hautajaisiin pukeudutaan tummiin vaatteisiin. Tai häihin pukeudutaan juhlavaatteisiin. Jos ihmiset tulis vaan niissä vaatteissa, missä haluais, niin eihän se eroais arki juhlasta. Juhlavaatetuksella myös arvostetaan juhlatilaisuutta ja juhlien sankareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomes on aina muista maista poiketen arvona mukavuus ja käytännöllisyys. Muualla katsotaan enemmän ulkonäköä, kauneutta, ja voidaan kärsiä epämukavuus, koska se ei tapa. Päinvastoin, epämukavuuden pakeneminen tappaa, saa välttämään yhä lisää, ja vaatimaan aina vain parempaa minkään riittämättä lopuksi. Suomalaiset on hieman pihalla psykologiasta - ideana ei ole asioiden välttely suomalaiseen tapaan, vaan asioiden hyväksyntä, halukkuus olla minkä tahansa kanssa.
Pariin kertaan ulkomailla asuneena en kyllä usko oikein tähän teoriaan, koska minusta suomalaiset on aika stoalaisia kestämään kaikenlaista epämukavaa inisemättä verrattuna moniin muihin. Oppiihan siihen jo ilmaston takia pakostakin lapsena, kun talvisin on niin kylmiä säitä että naamaan sattuu ja hengittäminen sattuu. Muttta monille suomalaisille se ulkonäkö ei vaan ole sen arvoinen asia, että sen takia viitsisi epämukavuutta valita. Ja se on minusta hieno juttu.
No jaa, välillä tuntuu että miten niin moni jaksaa jostain säästä aina kitistä, se on mitä on ja jos muuta kaipaa niin maailmalta löytyy. Muualtakin päin maailmaa löytyy äärisäitä ja ties mitä luonnonilmiötä, ei meillä ole huolta luonnonkatastrofeista. Ja enpä tiedä, onko niin erityisen hienoa että ei voi mitään epämukavuutta sietää (esim. matalat juhlakengät tennareiden sijaan) edes juhlia varten.. Sama kai olisi sitten verryttelyasussa mennä juhliin, jos ulkonäön vuoksi ei voi mitään yhtään epämukavampaa sietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Selailin huvikseni Zalandon valikoimaa ja siellä oli pikahaulla pelkästään valkoisia ballerinoja 222 erilaista. Mielestäni morsian saa laittaa mitkä kengät haluaa ja uskon, että monet eivät voi tai halua käyttää korollisia juhlakenkiä, mikä on tietysti ok. Mutta väitteet siitä, ettei juhlavia, mukavia kenkiä (muita kuin tennareita) olisi planeetalla saatavilla, ovat kyllä puppua. Posti ja kuljetusliikkeet kuljettavat joka notkelmaan ja palauttaa voi jos ei sovikaan.
Kaikilla ei ole niin standardien mukainen jalka että voi tilata kengät sovittamatta. Esim itselläni on isältä peritty räpylä, jossa ukkovarvas ei ole juurikaan pitempi kuin pikkuvarvas ja tähän kun yhdistää jalkaholvin korkeuden niin , joka vaatii kengältä säädettävyyttä niin ei ole tarjolla 222 paria sopivia kenkiä. Aika iso ruljanssi niitä sopimattomia kenkiä on umpimähkään tilailla ja palautella.
Tuo on muuten jännä. Mulla on suomalaiseksi ihan normaalin kokoinen jalka, aavistuksen pienen puolella nykykehitykseen nähden, mutta oman ikäisilläni hyvin, hyvin standardi koko (37-38). Mulla on kuitenkin kapeampi jalka kuin suomalaisilla keskimäärin (edelleenkään ei mitään erikoisen kapeaa, mutta siellä kapean puolella), ja jossain vaiheessa kenkäkaupoista oli ihan turha edes yrittää etsiä ballerinoja. Ne oli kaikki järjestäen niin leveitä että sinne meni sormi helposti väliin. Nykyään taas tuntuu että kenkien mallit on kaventuneet. Oma jalkakin saattaa toki olla levinnyt, mutta ei hirveästi koska mulla on 20v vanhat nahkakengät jotka on edelleen ihan yhtä sopivat jalkaan kuin silloin 20v sitten.
Kapenemisen lisäksi tuntuu että kengät ovat madaltuneet. Ballerinat ja avokkaat yms. ihan järjestäen painaa jalkaterään punaisen raidan reunaan. Ja usein nekin on sen mallisia että varpaat puristuu, tai vaihtoehtoisesti ne sitten lonksottaa kantapäästä. Eikä muuten tarvi olla kuin puolen numeron kokoero jaloissa (ihan tavallista sekin) niin toinen kenkä lonksuu ja toinen puristaa.
Kaikenlaisia nilkkureita ja saapikkaita mun on helppo ostaa ihan nettikaupoista, ne on yleensä tilavampia ja pysyy luonnollisesti paremmin jalassa. Laatu on kyllä niisäkin usein huonoa, varsinkin talvikengissä missä eristävyys ja lämpö olisi tärkeää.
Ballerinat on kyllä haastavat kengät, kun niitten pitäis istua just eikä melkein, että ne on hyvät pitää. Minulla on kans kapeahko ja siro jalka, ja pitkään käytännössä pidin liian pieniä kenkiä kun oikean kokoiset lonksui. Nyt olen jo oikeastaan luovuttanut enkä yritäkään ostaa kenkiä jotka ei tule kunnolla jalkaterän päälle tai mieluiten sais olla joku kiinnitys. Juhlakengiksi minulla on parit avokärkiset sandaletit, mutta en tiedä mitä laittaisin jos vaikka hautajaisiin pitäisi mennä. Varmaan sit vaan nilkkurit. Tennarit ei kuulu mun tyyliin, mutta muutamalla morsiamella olen nähnyt tennarit ja ne on olleet minusta vain coolit ja just heidän tyyliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näyttää juhlavalta, kun hautajaisiin pukeudutaan tummiin vaatteisiin. Tai häihin pukeudutaan juhlavaatteisiin. Jos ihmiset tulis vaan niissä vaatteissa, missä haluais, niin eihän se eroais arki juhlasta. Juhlavaatetuksella myös arvostetaan juhlatilaisuutta ja juhlien sankareita.
Kyllä se juhlavuus tulee ihan muistakin asioista kuin pelkästään tummasta pukeutumisesta. Siskoni hautajaisissa oli monilla läheisillä ja vierailla vaaleaa, beigeä, vaaleanharmaata, vihreän sävyjä, vaaleansinistä, vaaleaa roosaa, pellavaa, luonnonvalkoista, hiekanväristä jne., osalla oli tummaakin. Kyllä se juhlavuus on ennen kaikkea tunnelmassa.
Näyttävänä naisena käytän aina korkkareita juhlissa. Ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se juhlavuus tulee ihan muistakin asioista kuin pelkästään tummasta pukeutumisesta. Siskoni hautajaisissa oli monilla läheisillä ja vierailla vaaleaa, beigeä, vaaleanharmaata, vihreän sävyjä, vaaleansinistä, vaaleaa roosaa, pellavaa, luonnonvalkoista, hiekanväristä jne., osalla oli tummaakin. Kyllä se juhlavuus on ennen kaikkea tunnelmassa.
Tätä en kyllä millään ymmärrä, taidan olla sitten aika vanhoillinen ajatuksiltani... T. Aina mustiin hautajaisiin pukeutuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä en kyllä millään ymmärrä, taidan olla sitten aika vanhoillinen ajatuksiltani... T. Aina mustiin hautajaisiin pukeutuva.
Mitä siinä et ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo en tarkoittanut, että kaikki oltava hautajaisissa synkkää mustaa. Sävyjähän on erilaisia,ettei ihan mustaa tarvi olla. Mutta noin niinkuin yleisesti yleensä hautajaisissa on tummaa vaatetusta. Ettei nyt mene vanhoissa lenkkareissa ja reikäisissä housuissa. Voihan sitä pehmentää vaaleilla sävyillä ja väriäkin voi olla. Hautajaiset voisivat olla yleensäkin iloinenkin juhla :) missä muistellaan mukavia muistoja vainajasta.
Itse tykkään pukeutua etiketin mukaisesti ja pidän korkokengistä, mutta on oikeasti hyvä, että naiset ajattelevat itseään ja omaa mukavuutta eikä etikettiä tai sitä mitä muut ajattelevat. Näin sen täytyy mennäkin. Itse en vinkuisi asiasta jos asiakas haluaa ostaa tennarit korkokenkien sijaan. Jokainen pukeutuu tavallaan ja varsinkin, kun kyse on omasta hääpäivästä niin kyllä silloin täytyy saada pukeutua juuri kuten itse haluaa.