Miksi joidenkin ihmisten on vaikeaa pyytää anteeksi
Vaikka olisi siis oikeasti aihetta pyytää? Ylpeys?
Kommentit (16)
Itsekeskeisyys, heikko itsetunto, narsismi
En tiedä kun ei koskaan ole tarvinnut pyytää, vika on aina ollut jossakin muussa.
Valheellinen ego minkä tää yhteiskunta luo meille kaikille, lyhykäisyydessään.
Muiden syytä, muut "saavat" tuntemaan ja tekemään jotain, minkä valtaosa kokee vääräksi?
Minulla on mies ja yksi aikuisista lapsista, jotka eivät ole ikinä elämässään pyytäneet mitään anteeksi ainakaan perhepiirissä.
Ihan kummallista. Olen kysynyt, mutta ei ole syytä mitään pyytää anteeksi😂😂😂👎
Hankala pyytää kun ei ole tehnyt mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Valheellinen ego minkä tää yhteiskunta luo meille kaikille, lyhykäisyydessään.
Kaikki eivät osta yhteiskunnan luomuksia.
On ihmisiä, jotka eivät koe eivätkä näe tekevänsä mitään väärää. Heiltä on turha odotella anteeksipyyntöjä. Jotta voi pyytää anteeksi pitää osata asettua toisen ihmisen asemaan ja nähdä se vääryys, jonka on toisille tehnyt. Empatiakykyä vaaditaan anteeksipyyntöön.
Äitini on syyllistäjä-tyyppiä. En muista, että olidi koskaan aidosti pyytänyt anteeksi. Vaikka joskus olen sanonut suoraan hänelle, että jokuhänen tekonsa tai sanomisensa on loukannut, niin hän on vaan selitellyt tekoaan ja yleensä vielä siten, että syy on ollut jossain toisessa.
Mieluummin on pyytämättä kokonaan, jos ei tule tarkoituksella ja sydämestä. Vastenmielisiä ne semmoset feikki abteeksipyynnöt ja feikki anteeksipyytäjät.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on mies ja yksi aikuisista lapsista, jotka eivät ole ikinä elämässään pyytäneet mitään anteeksi ainakaan perhepiirissä.
Ihan kummallista. Olen kysynyt, mutta ei ole syytä mitään pyytää anteeksi😂😂😂👎
Miksi tämä naurattaa sua noin paljon?
Katkoin pari vuotta sitten välit ystävääni ja tajusin vasta jälkikäteen kunnolla, ettei IKINÄ pyytänyt mitään anteeksi. Jos joku loukkaantui hänen sanomisistaan, muotoili että toinen oli jotenkin ymmärtänyt hänet väärin. Usein myös käänsi tilanteen niin että hän on uhri, ja lopulta kaikki pyysivät häneltä anteeksi. Piti itseään sosiaalisesti niin lahjakkaana, ettei kertakaikkiaan ollut mahdollista, että tölväisisi ajattelemattomasti. Kai juurisyy oli lopulta jokin narsistinen hauraus.
Keneltä sinun pitäisi pyytää anteeksi, aloittaja?
Ehkä pelko siitä että ei saakaan anteeksi. Ja mielessään katuu monia vuosia tekojaan tai sanojaan
Voi olla narsismia, mutta voi olla myös olla, että lapsuudenkodissa ei vanhemmat pyytäneet anteeksi, eli henkilölle jäi lapsuudesta sellainen katkeruus, joka vaikeuttaa sitten myöhemmin sitä omaakin anteeksipyyntöä. Että "ei kukaan multakaan pyydä anteeksi, miksi mun pitäisi?". Tai vanhemmat pakottivat pyytämään anteeksi asioita, jotka oli ihan normaaleja. Tai voi pelätä, että anteeksipyyntö antaa toiselle paukkuja käyttää tätä tapahtumaa seuraavassa riidassa argumenttina. Tai voi pelätä menettävänsä toisen, jos myöntää tehneensä jotain väärää. Kaikkihan nämä on vinoumia, joita olisi hyvä työstää terapiassa.
Ylimielisyys.