Tosi monessa perheessä asutaan suorastaan likaisessa kämpässä
Ollaan muutettu muuttuvien tilanteiden takia viimeisen 5 vuoden aikana monesti. Lähes joka kerta (yhtä kertaa lukuunottamatta) asunnot on käydessä katsomassa hirveässä kunnossa ja lopulta jätetään myös niin likaiseksi ja saastaiseksi, että oksennellen joutuu siivoamaan, että itse pystyy muuttamaan.
Minkä takia ihmiset ei siivoa vc-pyttyäkään juuri koskaan? Posliini kellertää ja siellä alhaalla on niiin järkyt kurat pinnoilla. Nyt taas uusi muutto edessä ja edellinen kertoi siivonneensa ja kun kävin katsomassa asuntoa (jo tyhjillään) niin taas sama juttu, kaakelit pas kassa ja kurat pöntössä.
Eikö nykyajan ihmiset siivoa? Jättää vaan kaiken pas kan lojumaan. Hyi että kun oikein oksettaa!!
Kommentit (76)
Likaisuus on yleistä, sen näen omista tuttavaperheistäkin.
Uskon, että tämä on ihan pohjimmiltaan työnjakoon liittyvä ongelma: jos kämpässä asuu neljä ihmistä, kaksi aikuista ja vaikka kaksi teiniä tai esiteiniä, siinä on neljä siivoamaan kykenevää ihmistä, ja nelistään saa kyllä kämpän kuin kämpän puhtaaksi aika lyhyessä ajassa.
Mutta jos/kun heistä vain yksi on se joka oikeasti siivoaa ja muut keskittyy sotkemaan, onhan se kohtuuton työ sille yhdelle. Se yksi on vieläpä yleensä se, joka tekee pitkää työpäivää, hoitaa enimmäkseen ruuanlaiton, pyykinpesun ja vanhat vanhemmat. Ei ihme että hänen tekee mieli oikaista puunaamisesta.
Ratkaisu: kaikki asukkaat osallistuvat kodin siistinä pitämiseen yhtälailla.
Kun me muutettiin tähän asuntoon, oli täällä vuokraisännän kuin myös edellisten vuokralaisten tavaroita, ja tiskikoneesta löytyi kuollut lepakko.
Vierailija kirjoitti:
Johan sitä pinttynyttä pas** kaa löytyy myös oa asunnoissa. Paljon on nähty. Monesti köyhä koti on siisti, opetettiin että puhtaus on puoli ruokaa.
No en oo kyllä huomannu köyhiä koteja siisteiksi vaan aika päinvastoin
Liika siisteys on vaarallista. Joku suomalainen poliitikko kertoi muutamia vuosia sitten, että heillä siivottiin kaikki oikein desinfioivalla aineella.
Lopputuloksena oli, että hyvät pöpöt kuolivat ja valtaan tuli superbakteeri. Joutuivat polttamaan sohvat, matot, tyynyt jne. sen hävittämiseksi.
Liika hygieenisyys on haitaksi lastenkin terveydelle. Epäillään, että se on allergioiden taustalla. Mökkinaapurin lasten tutit putosi välillä navetan lietekouruun. Hyvin selvisivät ja terveinä ovat.
Siisti koti - hukkaan heitetty elämä.
Ei oo ihme, kun luteet ja torakat yms. sikiävät.
Jep. Olen mm. siivonnut vessanpytyn ruskean kivettymäkerroksen raaputtamalla sen pois leipäveitsellä. Hyi helv... Samassa asunnossa ei ollutkaan ruskeat saumat kylpyhuoneen kaakeleissa, vaan ilmeisesti kyseessä oli joku hiustenvärjäysaine. Uuni oli pestävä kolmeen kertaan uuninpuhdistusaineella, ennen kuin ruskeaa lakkasi irtoamasta. Mikä ihme ihmisiä vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ärsyttää nämä ylimielisesti siisteyteen suhtautuvat, esim sanotaan että on muutakin elämää kuin siivoaminen eikä jaksa välittää joka roskasta kun elämässä on tärkeämpiäkin asioita. Itse olen siis siisti ihminen ja arvostan sekä siisteyttä että siivoojia ja siivoamista, se ei ole minulle pakkopullaa vaan hyvää vastapainoa ajatustyölle. Tulee siis tunne, että nämä sottapytyt pitävät minua no-life tyyppinä jolla on surkea elämä kun pitää aikaansa käyttää siivoamiseen.
Nää on näitä, joiden vastaus kaikkeen on se, että "pitää olla itselleen armollinen".
Itse pidän kotini siistinä ja puhtaana. Teen raskasta kokoaikatyötä. Käyn harrastuksissa, kulttuuririennoissa ja ystäviä tapaamassa. Eli aika kaukana nolifesta. Meille voi tulla koska vain, ja valkoiset sukat ovat meiltä poistuttaessakin valkoiset.
Eikö olekin hienoa, että joku avasi tämän keskustelun, niin sinä sait mahdollisuuden valehdella täällä erinomaisuudestasi?
Ehkei hän valehtele? Voiko elämä olla oikeasti noin ikävää? Ehkä pieni rentous olisi kivempaa. Vieraat ehkä mielummin lähtee rentoina ja hyväntuulisena kotiin, tuskin kukaan tutkii sulkiensa pohjia. Mutta jokainen tyylillään.
Ihmiset on vaan niin laiskoja ja saamattomia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoissa olen huomannut, että harva myöskään pesee WC pönttöä reunusten alta. Reunusharjallisella wc-harjalla pestessä reunuksen alta tulee moskaa ihan uskomattomia määriä. Monesti pönttöä ei ole pesty vesirajan alapuolelta ja pohja on ihan musta. En voi ymmärtää. Ja ei ole ollut mitkään vuokramurjut kyseessä vaan ihan ostamani pari- ja omakotitalot.
Tämä! Meidän vessanpönttö on kuin uuai vaikka on 10 v vanha. Pesemällä eimjää pinttymiä.
Kiva saada vertaistukea. Tämä meinaan ei ole vain köyhien ongelma tai mitään sellaista. Useissa perheissä ei vaan siis pestä veskiä. Jotenkin ilmeisesti kuvitellaan, että kun sen luukun laittaa kiinni niin pas ka ei näy. Yksikin pariskunta kertoi, että ottivat siivouksen kun muuttivat pois. Kansi oli pytyssä kiinni kun muutettiin ja kaikki tökötit kokeiltuna vihdoin sain soodalla ja monessa liuotuksella sen mustan sieltä alhaalta pois. Että kun edelleen oksettaa miettiä. Eli siivoojatkaan ei siis siivoa pyttyä? What the F?
Jos sinne vesirajan alle on muodostunut kalkkeumaa (tai mitä lie se onkin), joka on imenyt p**kasta väriä itseensä, niin ei siivoaja selviä siitä loppusiivoukseen annetun ajan puitteissa. Tuo vaatii sen, että tyhjentää pöntön vedestä ja liottaa yön yli jollain etikalla, ehkä vielä sitruunahappoa terästeeksi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä millaiset ihmiset muuttavat jatkuvasti. Onko jokin elämänhallinnan ongelma?
Isäni työn takia muutimme jatkuvasti (armeija), joten ei ollut elämänhallinnan ongelma.
Itse olen muuttanut vähän väliä niin ikään työn takia, tosin ihan vaan siksi että minulle sopii työ missä kaupungissa tai melkein missä maassa hyvänsä, olen lapseton aikuinen enkä ole juurtunut mihinkään. En koe sen olevan elämänhallinnan ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en oo mikään kaikkeista siistein ihminen mutta roskat vien säännöllisesti ja putsaan keittiön ja vessan. Likainen vessa on ällöttävä. Imurointi kerran viikossa ja lakanoiden vaihto. Siivoaminen ei vie kovin paljon aikaa jos sitä tekee usein.
Ihmetyttää mihin ihmisillä on niin kova kiire.
Perus siivoamiseen menee pari tuntia viikossa. Yhdessä viikossa on 168 tuntia yhteensä. Mihin on niin kiire, ettei siitä kykene muutamaa tuntia käyttämään oman elämänlaatunsa ylläpitoon?
Hmm, ehkä yksin asuessa. Pienten lasten kanssa on pakko siivota joka päivä jonkun verran, ehkä tunti päivän mittaan yhteensä. Jos siivomisen jättää "kerran viikkoon" tasolle, niin eipä riitä kyllä kaksi tuntia.
Sama myös jos on lemmikkejä, jotka sotkee ja karvastaa. Ei riitä kerran viikkoon imurointi ym.
Näissä luvuissa on tavaroiden laittaminen paikalleen ml sohvatyynyt, olkkarin pikkupöydät, keittiön tuolit, siis kaikki paikalleen. Lelut, likavaatteet, vielä käytettävät vaatteet paikoilleen, samoin kengät paikoilleen jne. Lattioiden imuroinnit / pyyhkimiset sen jälkeen.
Tai en tiedä mitä tarkoitetaan "perussiivoamisella". Se on niin jatkuvaa. Joka ruokailun jälkeen, joka pukeutumisen / vaatteen vaihdon jälkeen, ulkoilun jälkeen, ihan jatkuvaa järjestelyä, pöydän pyyhkimistä hillosta tai kastikkeesta jne. Silti ei oo siistin näköistä. Yrittää vaan minimoida sotkua.
Liikaa tavaraa.
Ei kyl ole, vaan meneväiset lapset.
Sohvilla on vain ne tyynyt jotka niissä (selkänojina) kuuluukin olla, yksi torkkupeitto, ja sohvapyödällä pari kirjaa ja kaukosäätimet. Ne saa silti leviteltyä ympäriinsä, tyynyistä tehdään kasoja / majoja sohvapöydän tai sohvan ympärille jne. Mattoo myttyyn kun oikein askaroidaan jne.
Sitten kun heille kuuma tulee niin lentää t-paidat päältä, lattioille tietenkin.
Tämä esimerkki oli vain yhden huoneen sotkusta.
Keittiössä sotkua tekee ihan normaaliruokailu, ei mikään "liikaa tavaraa".
Tavaraa ei tosiaan tarvi olla paljoa, jos on vilkkaat lapset (ja tällainen epävakainen sadeilma, että ollaan valitettavan paljon myös sisällä.) Mutta kyllä he siis saavat leikkiessä myllätä, disclaimer nyt tähän. Pointtini oli se, että jos on lapsia, tulee sotkua kyllä joka päivälle.
Ja tämän irtoroinan takia et pese lattioita puhtaiksi tai puhdista suihkun lattiakaivoa?
Missä kohtaa niin väitin?
Tai ihan mielenkiinnosta, missä kohtaa sinusta niin luki? :D
Tuntuu että tälle palstalle on siirtynyt edesmenneeltä Lemmikkipalstalta ne velat, joilla ei ole mitään käsitystä lasten "työllistävyydestä". Tottakai liat ja paskat pestään pois. Jos on pieniä lapsia, niin sitä tarkemmin.
Mutta sen lisäksi, on ihan vaikka lasten ruokailun aiheuttama siivo: astioineen, ruokatahroineen (vaatteiden vaihtoineen) pöydän ja lattian pyyhkimiset ruokailun jälkeen, jo em olkkarin majarakennelmien purkaminen ja likaisten vaatteiden poimiminen sohvan alta, ym ym juttuja joita aivan taatusti ei normaalin lapsettoman ihmisen kotona vaan tule. Eikä ne myöskään johdu "liiasta tavarasta".
Toki voisi poistaa olkkarista kaikki huonekalut, ja keittiöstä lautaset, syödään yhdestä padasta vaan niin ei tule niin paljon tiskiä. Mutta mieluummin elän näin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutoissa olen huomannut, että harva myöskään pesee WC pönttöä reunusten alta. Reunusharjallisella wc-harjalla pestessä reunuksen alta tulee moskaa ihan uskomattomia määriä. Monesti pönttöä ei ole pesty vesirajan alapuolelta ja pohja on ihan musta. En voi ymmärtää. Ja ei ole ollut mitkään vuokramurjut kyseessä vaan ihan ostamani pari- ja omakotitalot.
Tämä! Meidän vessanpönttö on kuin uuai vaikka on 10 v vanha. Pesemällä eimjää pinttymiä.
Kiva saada vertaistukea. Tämä meinaan ei ole vain köyhien ongelma tai mitään sellaista. Useissa perheissä ei vaan siis pestä veskiä. Jotenkin ilmeisesti kuvitellaan, että kun sen luukun laittaa kiinni niin pas ka ei näy. Yksikin pariskunta kertoi, että ottivat siivouksen kun muuttivat pois. Kansi oli pytyssä kiinni kun muutettiin ja kaikki tökötit kokeiltuna vihdoin sain soodalla ja monessa liuotuksella sen mustan sieltä alhaalta pois. Että kun edelleen oksettaa miettiä. Eli siivoojatkaan ei siis siivoa pyttyä? What the F?
Jos sinne vesirajan alle on muodostunut kalkkeumaa (tai mitä lie se onkin), joka on imenyt p**kasta väriä itseensä, niin ei siivoaja selviä siitä loppusiivoukseen annetun ajan puitteissa. Tuo vaatii sen, että tyhjentää pöntön vedestä ja liottaa yön yli jollain etikalla, ehkä vielä sitruunahappoa terästeeksi.
Etikka ja sitruunahappo ovat ihan toisiaan vastaavat. Molemmat on happoja, ph 2-3.
Ei kumpikaan terästä toista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en oo mikään kaikkeista siistein ihminen mutta roskat vien säännöllisesti ja putsaan keittiön ja vessan. Likainen vessa on ällöttävä. Imurointi kerran viikossa ja lakanoiden vaihto. Siivoaminen ei vie kovin paljon aikaa jos sitä tekee usein.
Ihmetyttää mihin ihmisillä on niin kova kiire.
Perus siivoamiseen menee pari tuntia viikossa. Yhdessä viikossa on 168 tuntia yhteensä. Mihin on niin kiire, ettei siitä kykene muutamaa tuntia käyttämään oman elämänlaatunsa ylläpitoon?
Ei jaksa. Imuroimises tulee liika kuuma ja se on hengöstyttävää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä millaiset ihmiset muuttavat jatkuvasti. Onko jokin elämänhallinnan ongelma?
Nuo vähän väliä muuttavat on lähes aina jotain alempaa sosiaaliluokkaa. Uskaltaisin kiveen kirjoittaa, ettei tämän tämänkään jutun aloittajan cv liiemmin silmiä häikäise. Ei varmasti viideltä edelliseltä vuodelta ole yhtään yli vuoden kestänyttä työpestiä.
Eikö olekin hienoa, että joku avasi tämän keskustelun, niin sinä sait mahdollisuuden valehdella täällä erinomaisuudestasi?