Uudet äidit, kertokaa asioita mitä vanhat äidit luultavasti ovat jo unohtaneet tai lapsettomat eivät tienneet
Luin niskakakan toisesta ketjusta ja rupesin miettimään muuta mikä on vauvan kanssa ihan normaalia, mutta lapsettomat voivat pitää järkkynä.
Kommentit (162)
Että lasten kiukkukohtaukset olisi seurausta huonosta kasvatuksesta
Vanhoilla äideillä on usein aika kullannut muistot. Ihmetellään miten joku asia voi olla pienen kanssa hankalaa, ei minun lapseni vaan kiukutellut koskaan vaan totteli kuin enkeli aina.
Lapseton ystäväni kysyi meiltä esikoisemme vauva-aikana, että "jaatteko tasan ne kaksi yösyöttöä". Hän siis luuli, että kaikki vauvat syövät yöllä aina kahdesti.
Että lapset voi vaan opettaa syömään mitä tahansa kunhan vaan sitkeästi maistattaa uusia ruokia.
Ei voi.
Vierailija kirjoitti:
Lapseton ystäväni kysyi meiltä esikoisemme vauva-aikana, että "jaatteko tasan ne kaksi yösyöttöä". Hän siis luuli, että kaikki vauvat syövät yöllä aina kahdesti.
Voiko olla näin pihalla??
Jo pelkästään tämä aloitus.
Keksitään pyörää uudestaan joka on nuorilla hyvin tyypillistä.
Pidetään itseä niin paljon viisaampana kuin vanhempia.
Mikä muuten on niskakakka? Olen vanha äiti enkä ole kuullut tuota sanaa aiemmin.
Eihän kakka koskaan niskaan asti mene...
Joskus kysyin työkaverilta jotakin lastenhoitoon liittyvää juttua, joka oli seitsemän lapsen äiti, niin huokasi syvään ja kertoi jokaisen lapsen hänellä olleen yksilö ja erilainen ja se mikä päti yhteen, ei enää käynyt toiselle.
Yksi lapsista oli imenyt rintaa vain hämärässä huoneessa, yksi lapsista oli herännyt 20 min. välein yöllä, joku lapsista oli jouduttu syntymästä lähtien herättämään yöllä syömään ja nukkui 10h yöunia jne. Toiselle riitti kun katsoi silmiin ja toista sai kieltää kymmenen kertaa, eikä silloinkaan sana mennyt perille.
Otsikko on harhaanjohtava, sillä jokainen lapsi on yksilö ja omanlaisensa, oli sitten uuden tai vanhan äidin lapsi. Elämä opettaa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä muuten on niskakakka? Olen vanha äiti enkä ole kuullut tuota sanaa aiemmin.
Joo, ei...😁😆😂! Lucky you, jos et oo kokenu.
Enemmän on pistänyt silmään nykyisten nuorten äitien tai vanhempien avuttomuus. Vauva tuntuu halvaannuttavan koko perheen. Usein myös tarvitaan kaksi vanhempaa hoitamaan perustoimintoja kuten nukutusta, vaipanvaihtoa, ruokailua...
Anoppi ei millään ymmärrä, ettei meidän 4 kk vauva suostu syömään tuttipullosta tai halua tuttia. Ei kuulemma olla tarpeeksi yritetty ja liian helposti annetaan tissiä... Jestas voi ihminen olla pihalla. Ja se tuntuu nimenomaan hänelle olevan joku suurikin ongelma. Toki harmittaa itseäkin, mutta ihan oikeasti kaikkea on yritetty eikä lähdetä pitämään vauvaa nälässä tai huudattamaan turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän on pistänyt silmään nykyisten nuorten äitien tai vanhempien avuttomuus. Vauva tuntuu halvaannuttavan koko perheen. Usein myös tarvitaan kaksi vanhempaa hoitamaan perustoimintoja kuten nukutusta, vaipanvaihtoa, ruokailua...
Siis kaksi vanhempaa samaan aikaan vai? Joo, kyllä esikoisen kohdalla yhdessä tuli pähkäiltyä moniakin asioita eikä siinä mielestäni ole mitään outoa. Nukutussessio voi olla joskus todella raskas ja kuormittava, että hyvä, jos molemmat ovat mukana. Sinä taidat nyt tarkoittaa sitä, ettei isän kuuluisi tehdä näitä vai? Että on vain äidin hommia?
Vierailija kirjoitti:
Mitä pahaa siinä on, jos tuoreet vanhemmat haluavat yhdessä ihmetellä, ihastella ja opetella vauvan hoitoa? Onneksi nykyään moni isäkin haluaa olla mukana eikä jää ihan kädettömäksi hoopoksi lasten kanssa.
Unohtaneet kuinka omat vanhemmat ja appivanhemmat auttoivat lasten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ei mennyt. Pari kertaa meni alaselkään.
Vierailija kirjoitti:
Unohtaneet kuinka omat vanhemmat ja appivanhemmat auttoivat lasten kanssa.
Tämä! Turha kaikkien on vedota myöskään ikään. Esimerkiksi minä ja veljeni oltiin miltei päivittäin +50v. mummon hoivissa, kun asuttiin lähellä. Vanhemmilla oli ties mitä kissanristiäisiä, niin mummo tuli meille yöksi tai me hänen luo.
Minun äiti ja isä on ihan toista maata. Ei kiinnosta lapsenlapset juurikaan, ei oteta edes lääkärireissun ajaksi hoitoon kesälomalla, on niin raskasta ja huhhuijaa... Välimatkaa 10 km eli ei tosiaan paljon meilläkään. Eipä tulisi mieleenkään kysyä, että ottaisivatko yökylään ystävän häiden vuoksi.
Olen oikeasti ihan järkyttynyt millaisia ovat.
Vierailija kirjoitti:
Okei. Kyllä meillä tuli muutamaan otteeseen lähes niskaan. Molemmilla lapsilla. Tähän vaikuttaa mm. vaippa, asento ja kakan määrä. Nyt tiedät.
Lapsettomana itse joskus vähän naiivisti ajattelin, että "kunhan vain toimin x, niin lapsi oppii toimimaan y", mutta eihän se ihan niin yksinkertaista ole, ja lapset toimii lähinnä z,i,w,v,b ja toisinaan y.