Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten masennuksesta toipuu?

Vierailija
04.08.2023 |

Onko ideoita?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Masennukseen on aina joku syy. Se voi olla esim surematonta surua, pitkään jatkuneen stressin seurausta(uupumusta) jne. Pitää tutkia sisintään niin kauan, että syy selviää. Sitten varmaan helpompi lähteä "hoitamaan".

Aivojen kemiallinen häiriö?

Vierailija
22/23 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni masennus on kausiluonteista. Välillä kestää joitakin päiviä ja joskus voi mennä kuukausi tai pidempäänkin alamaissa.

Minulla liikunta ja terveellinen ruokavalio, kaikkien psykoaktiivisten aineiden (lähinnä kahvi ja alkoholi) määrien pitäminen hyvin vähäisenä. Kun syö sopivasti ja terveellisesti, liikkuu jne niin kroppa voi hyvin ja se heijastuu ainakin itselläni myös mieleen.

Lisäksi olen nöin keski-iässä oppinut tunnistamaan masennuskaudet niin että tajuan mistä on kyse kun se iskee. Vähän vaikea selittää ymmärrettävästi, mutta se jotenkin helpottaa kausista selviämistä kun tietää että - aha, nyt mulla on debis menossa ja siksi kaikki tuntuu tältä. Tavallaan tunnistaa sen että tämä on ohimenevää ja elämä ei oikeasti ole nöin p***aa miltä nyt tuntuu.

Nykyään voin myös kertoa asiasta puolisolle mikä auttaa myös paljon koska kun hän tietää asiasta niin hänenkin on helpompi olla. Silloin ei myöskään tule turhia parisuhdekriisejä tilannetta hankaloittamaan ainakaan sen takia että toinen alkaisi kuvittelemaan että kumppanin alakulo ja hiljaisuus johtuisi jostain muusta asiasta tms.

Itse en ole lääkkeitä käyttänyt tähän vaivaan mutta ilmeisesti nekin voivat olla tehokkaita. Suosittelen hakeutumaan lääkärin juttusille. Esim työterveydestä voi saada lähetteen psykiatrille joka voi pystyä antamaan jotain työkaluja asian käsittelyyn.

Tsemppiä sinulle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
04.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Masennukseen on aina joku syy. Se voi olla esim surematonta surua, pitkään jatkuneen stressin seurausta(uupumusta) jne. Pitää tutkia sisintään niin kauan, että syy selviää. Sitten varmaan helpompi lähteä "hoitamaan".

Aivojen kemiallinen häiriö?

Aivan, voi olla kemiallinen epätasapaino. Silloin voi olla, että tarvitaan lääkkeitä myös, en ole alalla niin en osaa tarkemmin sanoa. Uskon myös, että keho pystyy itse korjaamaan itseään jossain määrin, joskus se voi olla hitaampi prosessi. Joillakin voi tulla varmaan ihan vääränlaisesta syömisestä fyysisesti huono olo, eli ei saa riittävästi oikeanlaista ravintoa ja ehkä liikaa elimistöä kuluttavia asioita. Stressi varmaan yksi pahimmista tietysti. Vanhat traumat. Yksinäisyyden kokemus. Nää on niin monisyisiä juttuja joskus, että jokaisen pitäisi tavallaan omalla kohdallaan tarkasti miettiä mistä vois johtua. Ja onko tutkittu, ettei vaikka ole kilpirauhasongelma tai muu elimellinen syy.