MITEN uudelleenkouluttautumisen on jatkossa tarkoitus onnistua?
Olen ihan kauhistuneena seurannut näitä uutisia. Olen itse kuihtuvalla alalla ja melko varma että työttömyys uhkaa. Kuitenkin tiedän jo sen että hyvin työllistäville hakupainealoille ei pääse nykyään juuri muut kuin ensikertalaiset, ja nyt poistuu myös kaikki tavanomaiset aikuisopiskelun tukimuodot. Kuulemma työttömyyskorvauksellakaan ei enää noin vaan opiskella. Edes asumistukea ei saa ennen kuin käyttänyt perheen vähäisenkin omaisuuden elämiseen. Mitä minun kaltaiseni ihmisen on tarkoitus tehdä, jäädä sänkyyn makaamaan ja odottamaan kuolemaa?
Kommentit (182)
Opintotuella, opintolainalla, työttömyysetuudella tai oppisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Sitäpä juuri. Minun piti hakea pelastusalalle jolla on pula työntekijöistä. Nyt istun vain sairauspäivärahalla kotona ja haen aikaista eläkettä mt-syistä. Ei mitään syytä edes yrittää kuntoutua, kun mahdollisuudet mihinkään muuhun kuin työttömyystuella elämiseen ja pupukursseilla pelleilyyn on viety.
Mites ois opintotuki niin kuin kaikilla muillakin?
Ei saa opintotukea korkeakouluun, jos on tukikuukaudet jo käytetty eikä myöskään opintolainaa.
Tämä ei tunnu menevän perille sitten millään.
Vierailija kirjoitti:
Opintotuella, opintolainalla, työttömyysetuudella tai oppisopimuksella.
Eiköhän ensisijainen ole omilla säästöillä tai työn ohessa kouluttautuminen. Nuo muut vaihtoehdot vasta toissijaisena.
Vierailija kirjoitti:
Ei saa opintotukea korkeakouluun, jos on tukikuukaudet jo käytetty eikä myöskään opintolainaa.
Aa siis joku haluaa tehdä uuden korkeakoulutututkinnon veronmaksajien tukemana, vaikka olisi jo tehnyt yhden korkeakoulutututkinnon veronmaksajien tukemana.
Jos ei onnistu työllistymään yhdellä korkeakoulutututkinnolla, niin sitten varmaan kannattaa suosiolla tähdätä toisen asteen tutkintoon.
Eihän sitä tukea ole tähänkään saakka saanut kuin vajaaksi kahdeksi vuodeksi. Siinä ajassa ei kummoista tutkintoa suorita.
Vierailija kirjoitti:
Ei hätää. Toisen asteen tutkintoon saa opintotukea ja opintolainaa, vaikka olisi käyttänyt korkeakoulun tukikuukaudet. Ja vaikka ei saisi, niin yleensä toisen asteen opintoja voi myös opiskella oppisopimuksella.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelee töiden ohella niin kuin me muutkin toista tutkintoa tekevät jo nyt teemme. Ei se sen vaikeampaa ole. Jos ei ole töitä, voi yrittää saada oikeutta opiskella työttömyyskorvauksella. Sen saa max kahdeksi vuodeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aa siis joku haluaa tehdä uuden korkeakoulutututkinnon veronmaksajien tukemana, vaikka olisi jo tehnyt yhden korkeakoulutututkinnon veronmaksajien tukemana.
Jos ei onnistu työllistymään yhdellä korkeakoulutututkinnolla, niin sitten varmaan kannattaa suosiolla tähdätä toisen asteen tutkintoon.
Ei noilla opintotuilla elä eikä elätetä perhettä. Ihan samoin se toisenkin asteen tutkinto tulee veronmaksajien pussista.
Ni kunde kräva mera av dem som lär er. Då skulle era kunskaper vara adekvata. Herr Puttonen på Aalto i H:fors meddelade att ingen skall tro att deras utbildning nödvändigtvis duger för arbetsmarknaden eller att den skulle vara behövlig en längre tid. Då goddagspilten Puttonen själv är ansvarig för att utforma utbildningen, kan vi fråga oss, varför han inte fick foten redan för tjugo år sedan? Svaret är inte mera invecklat än att de andra på samma post innehar likadana högavlönade skyddsarbetsplatser utan ansvar för resultaten. Resultaten är, som vi kan se, helt skit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opiskelee töiden ohella niin kuin me muutkin toista tutkintoa tekevät jo nyt teemme. Ei se sen vaikeampaa ole. Jos ei ole töitä, voi yrittää saada oikeutta opiskella työttömyyskorvauksella. Sen saa max kahdeksi vuodeksi.
Tämä on tiedossa. Miten esim. amk-tutkintoon kuuluvat harjoittelut suoritetaan muiden töiden ohella?
Vierailija kirjoitti:
Sitäpä juuri. Minun piti hakea pelastusalalle jolla on pula työntekijöistä. Nyt istun vain sairauspäivärahalla kotona ja haen aikaista eläkettä mt-syistä. Ei mitään syytä edes yrittää kuntoutua, kun mahdollisuudet mihinkään muuhun kuin työttömyystuella elämiseen ja pupukursseilla pelleilyyn on viety.
oma kasetti valmiiksi jumissa pelastamaan muita? ei taida olla hyvä ajatus millään mittarilla, ei sillä että ko. alalla ei ongelmia voi tulla, mutta jos resilienssikyky on jo nyt sellainen että olet saikulla, niin miten ajattelit kestävän stressaavan alan?
Kerrankin hyötyä siitä, että olen työkyvyttömyyseläkkeellä. Saan opiskella tällä eläkkeellä vaikka tohtoriksi asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tiedossa. Miten esim. amk-tutkintoon kuuluvat harjoittelut suoritetaan muiden töiden ohella?
Hommataan palkallinen harjoittelupaikka ja pidetään opintovapaata varsinaisesta työstä.
Vierailija kirjoitti:
Ni kunde kräva mera av dem som lär er. Då skulle era kunskaper vara adekvata. Herr Puttonen på Aalto i H:fors meddelade att ingen skall tro att deras utbildning nödvändigtvis duger för arbetsmarknaden eller att den skulle vara behövlig en längre tid. Då goddagspilten Puttonen själv är ansvarig för att utforma utbildningen, kan vi fråga oss, varför han inte fick foten redan för tjugo år sedan? Svaret är inte mera invecklat än att de andra på samma post innehar likadana högavlönade skyddsarbetsplatser utan ansvar för resultaten. Resultaten är, som vi kan se, helt skit.
Köp knäbyxor åt pojken och gå till skolan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä keskustelu tuntuu nostavan esiin yhden ilmiön mistä ei varmaan saa puhua. Mutta yritetään kuitenkin. Onkohan aikuiskoulutustuen käyttäjiksi päätynyt sellaisia ihmisiä, joilta puuttuu tiettyjä ominaisuuksia. Esim. sellaisia, jotka eivät osaa tehdä fiksuja valintoja, eivät ole kovin pitkäjänteisiä, eivät ehkä ole kovin ahkeria tai suunnitelmallisia. Jostakin kumman syystä osa ihmisistä pystyy tismalleen samoissa olosuhteissa tekemään toisen tutkinnon ilman veronmaksajien tukea. Oliko aikuiskoulutustuki lopulta vain tyhmänliikakoulutustuki?
Vierailija kirjoitti:
Useimpiin koulutuksiin sisältyy *palkaton* harjoittelu. Millä pyhällä hengellä tämä pitäisi rahoittaa? Parin kuukauden opintotuki tarkoittaa tulorajoja koko lukukaudelle. Mutta mielellään sitä varmasti käy päivän harkassa ja illan ja yön töissä, ainakin nämä näsäviisaat. Ja pienestä palkasta ei hirveästi säästöjä jää.
Mikä ihmeen palkaton harjoittelu? Opiskele vaikka lääkäriksi, saat harjoitteluajalta palkkaa. Ai niin, kun susta tulee media-assari, niillä ei ole palkallista harjoittelua.
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan kauhistuneena seurannut näitä uutisia. Olen itse kuihtuvalla alalla ja melko varma että työttömyys uhkaa. Kuitenkin tiedän jo sen että hyvin työllistäville hakupainealoille ei pääse nykyään juuri muut kuin ensikertalaiset, ja nyt poistuu myös kaikki tavanomaiset aikuisopiskelun tukimuodot. Kuulemma työttömyyskorvauksellakaan ei enää noin vaan opiskella. Edes asumistukea ei saa ennen kuin käyttänyt perheen vähäisenkin omaisuuden elämiseen. Mitä minun kaltaiseni ihmisen on tarkoitus tehdä, jäädä sänkyyn makaamaan ja odottamaan kuolemaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites ois opintotuki niin kuin kaikilla muillakin?
Opintotuki ei riittänyt ennenkään ja nyt siitä leikataan lisää.
Velaksi on tarkoitus opiskella ja tehdä pakolliset harkat. Sitä tämä hallitus ajaa.