Mikä saa opettajan olemaan julma aralle oppilaalle?
Otsikossa kysymys. Omalla opintotaipaleellani oli muutamia opettajia, jotka olivat hyvin ankaria minua kohtaan. Olen duunariperheen lapsi ja moni opettaja tiesi, että vanhempani käyttivät runsaasti päihteitä. Johtuiko ankaruus siis siitä, että opettaja halusi pitää minut "kurissa" taustojeni takia?
Suoritin ala-asteen 1997-2003. Suoritin yläasteen 2003-2006. Olin koulussa hiljainen arka hissukka. Minulla on ollut koko elämäni ajan äärimmäisen suuria ongelmia sosiaalisissa kanssakäymisissä eli en joko saa sanaa suustani, jäädyn totaalisesti tai en osaa oma-aloitteisesti hakeutua muiden seuraan torjunnan pelossa. Tulen lähes heti torjutuksi tai jos en heti tule, niin tulen myöhemmin torjutuksi kun ikätoveri huomaa, etten ole ihan normaali. Olen aina ollut luokkani hiljaisin tyttö eli en koskaan riehunut tai häirinnyt muiden opiskelurauhaa.
Jostain syystä muutama opettaja otti minut silmätikukseen ja tarkoitan tällä sitä, että he usein nolasivat minut koko luokan edessä. Niin, että muut nauroi. Tai jos joku luokkalainen haukkui minua tyhmäksi, niin opettaja hymähti ja oli samaa mieltä.
Annan muutaman esimerkin.
Joskus harvoin rohkenin olla esillä. Mutta ne tilanteet meni aina pieleen. Esimerkiksi ääneni ei kuulunut tarpeeksi kovaa. Piipitin kuin typerä hiiri. Opettajalla meni hermo ja hän sanoi, etten saa enää ikinä puhua asiasta x, koska kukaan ei kuule minua. Koko luokka nauroi. En uskaltanut enää puhua yhtään mistään asiasta, en enää viitannut tunneilla. Tästähän arvosanat kärsivät.
Kerran menin itkien 7-vuotiaana opettajan luokse ja sanoin, että minulla ei ole yhtään kaveria, enkä tiedä, mitä tehdä. Opettaja sätti ja sanoi, että en ole tarpeeksi reipas ja fiksu tyttö. Että minun täytyy olla reippaampi.
En lapsena siis osannut ilmaista sitä, etten pärjännyt sosiaalisissa tilanteissa. Minua hävetti, etten osannut puhua kuten muut lapset.
Muutama aikuinen on itse asiassa yrittänyt auttaa minua jo päiväkodissa. Mutta vanhempani tappelivat apuja vastaan, koska vanhempieni mielestä olin normaali lapsi ja että muut tekivät tahalleen kiusaa heille.
Kommentit (67)
Ap, tuo on todella tuttua. Minulla oli lapsena ongelmia sosiaalisissa taidoissa, työmuistissa yms mutta enhän minä lapsena osannut noita ilmaista. Aikuisena minulla on diagnosoitu hahmottamisen vaikeuksia jotka selittävät sen miksi en lapsena pystynyt työskentelemään melussa tai kuullut aina kun omaa nimeäni huudeltiin. Luulin että muut tekee jotain aktiivista kuuntelua jossa toistetaan ne juuri kuullut asiat uudelleen ja uudelleen päässä, koska minulle sanottiin aina että pitää "kuunnella paremmin". Ei minulla ollut hajuakaan mitä tuo tarkoitti. Huonot kotioloni eivät myöskään kiinnostaneet ketään. Olisipa kohdalleni sattunut niitä empatiakykyisiä opettajia.
Nyt aikuisena olen huomannut että opettajan ammatti vetää puoleensa kyllä todella paljon ihan puhtaasti kiusaajia. Yksi tutun tuttu valmistui juuri opettajaksi ja olen ihan oikeasti harkinnut että ilmoittaisin tästä johonkin, haukkuu nimittän sen verran rankasti oppilaitaan vapaa-ajallaan.
Vierailija kirjoitti:
Ap, tuo on todella tuttua. Minulla oli lapsena ongelmia sosiaalisissa taidoissa, työmuistissa yms mutta enhän minä lapsena osannut noita ilmaista. Aikuisena minulla on diagnosoitu hahmottamisen vaikeuksia jotka selittävät sen miksi en lapsena pystynyt työskentelemään melussa tai kuullut aina kun omaa nimeäni huudeltiin. Luulin että muut tekee jotain aktiivista kuuntelua jossa toistetaan ne juuri kuullut asiat uudelleen ja uudelleen päässä, koska minulle sanottiin aina että pitää "kuunnella paremmin". Ei minulla ollut hajuakaan mitä tuo tarkoitti. Huonot kotioloni eivät myöskään kiinnostaneet ketään. Olisipa kohdalleni sattunut niitä empatiakykyisiä opettajia.
Nyt aikuisena olen huomannut että opettajan ammatti vetää puoleensa kyllä todella paljon ihan puhtaasti kiusaajia. Yksi tutun tuttu valmistui juuri opettajaksi ja olen ihan oikeasti harkinnut että ilmoittaisin tästä johonkin, haukkuu nimittän sen verran rankasti oppilaitaan vapaa-ajallaan.
Mullekin ap:n kolmantena sivuperusaanana täällä,palstlla tosi tuttua.. Neljäs tulee knssa kohta kerromaan, miten huonosti hänen asinsa oli Muiataakeni pakotettiin käymään pissalla kaikkien edessä, kun urheilutohtumassa hlusi köydä vessassa.. Palkintokorokkeelt 700 oppilaan edessä pissasi purkkiin. Eiku, miten
köhön se oli No, ainakin vöhintäön näin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin ap:n kolmantena sivuperusaanana täällä,palstlla tosi tuttua.. Neljäs tulee knssa kohta kerromaan, miten huonosti hänen asinsa oli Muiataakeni pakotettiin käymään pissalla kaikkien edessä, kun urheilutohtumassa hlusi köydä vessassa.. Palkintokorokkeelt 700 oppilaan edessä pissasi purkkiin. Eiku, miten
köhön se oli No, ainakin vöhintäön näin!
Opettaja täällä taas esittää, että eräällä typoilevalla "hullulla"on sivupersoonia :) mahtaa olla nannaa larpata samalla inhoamiaan ihmisryhmiä; herkkiä neurokirjolaisia.
Opettajat ovat osa yhteiskunnallista eliittiä ja suurelle osalle heistä tuottaa suurta nautintoa polkea köyhiä, heikkoja, vähäosaisia tai muuten erilaisia jalkoihinsa.
Erityisen suosittua opettajien keskuudessa omassa kouluelämässäni oli köyhien ja yksinhuoltajaperheiden lapsien kiduttaminen henkisesti.
Papit ovat pääsääntöisesti myös samaa rotua, hekin saavat tyydytyksensä heikompien alistamisesta ja hyväksikäyttämisestä.
Olen itsekin hiljaisempi tyyppi ja törmännyt usein siihen, että minua pidetään jotenkin ärsyttävänä. Vedän puoleeni dominoivia kyykyttäjiä ja suoranaisia kiusaajia, ja näin on ollut lapsesta saakka. Vasta ihan viime aikoina olen uskaltautunut sanomaan kyykyttäjille takaisin.
Minulle on tullut järkytyksenä se, että toisten rajojen kunnioittaminen ei olekaan kaikille itsestäänselvyys. Aina löytyy joku, joka yrittää tulla noiden rajojen yli ja pyrkii kyykyttämään. Näemmä niitä rajoja joutuukin puolustamaan välillä melko rajustikin, jotta saisi olla rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Opettajat ovat osa yhteiskunnallista eliittiä ja suurelle osalle heistä tuottaa suurta nautintoa polkea köyhiä, heikkoja, vähäosaisia tai muuten erilaisia jalkoihinsa.
Erityisen suosittua opettajien keskuudessa omassa kouluelämässäni oli köyhien ja yksinhuoltajaperheiden lapsien kiduttaminen henkisesti.
Papit ovat pääsääntöisesti myös samaa rotua, hekin saavat tyydytyksensä heikompien alistamisesta ja hyväksikäyttämisestä.
Nää kaks ammattiryhmää kyllä imuroivat joukkoonsa todellisia petoja.
Sadismi.
Osa ihmisistä on sadisteja. Jokin vietti lyö päälle kun kohtaa aran ja heidän silmissään heikon ihmisen. Jos lähtökohtasi ovat huonot, tulet kohtaamaan uudestaan ja uudestaan elämässäsi ihmisiä, jotka lyövät lyötyä. Eivätkä näe mitään vikaa käytöksessään.
Kun jonakin päivänä alat puolustaa itseäsi, samat ihmiset suutahtelevat, kun eivät saa enää kiusata. Uhriutuvat, että heiltä vaaditaan liikoja. Kun pitäisi joko olla ystävällinen tai vaihtoehtoisesti hiljaa, aivan kamalat vaatimukset.
Opettajissa (siis luokanopettajissa) on paljon narsisteja, jotka nauttivat juuri arkojen oppilaiden nöyryyttämisestä. Heistä on ihanaa kun saavat muut oppilaat nauramaan kiusatulle ja kannustavat siten kiusaamiseen. Tämä on kammottava tabu aihe, josta tuskin voi edes puhua.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti kukaan opettaja ei kuitenkaan sanonut, ettet saa kirjoittaa. Ikävä puute heidän puoleltaan, kun ainoa tekstilaji on itsesääli.
En usko, että sinulle kannattaa selittää mitään, et kuitenkaan sitä ymmärrä. Riittäköön, että sinua on kohdeltu ansaitsemallasi tavalla.
Sanoin tuossa ylempänä jo, että häivy tältä palstalta, sillä sinut murskataan täälläkin. Todellisuudessa tarkoitin, että tuhlaat täällä itseäsi parempien ja älykkäämpien aikaa.
Ei kun sinä häivyt! Kukaan ei halua sua tänne.
Vierailija kirjoitti:
Miten opettajat voivat olla osa yhteiskunnan eliittiä n. 3000e/kk tuloillaan? (luokan
opettaja vähän vähemmän kuin aineenopettaja)
Vierailija kirjoitti:
Sadismi.
Osa ihmisistä on sadisteja. Jokin vietti lyö päälle kun kohtaa aran ja heidän silmissään heikon ihmisen. Jos lähtökohtasi ovat huonot, tulet kohtaamaan uudestaan ja uudestaan elämässäsi ihmisiä, jotka lyövät lyötyä. Eivätkä näe mitään vikaa käytöksessään.
Kun jonakin päivänä alat puolustaa itseäsi, samat ihmiset suutahtelevat, kun eivät saa enää kiusata. Uhriutuvat, että heiltä vaaditaan liikoja. Kun pitäisi joko olla ystävällinen tai vaihtoehtoisesti hiljaa, aivan kamalat vaatimukset.
Jep jep. just just! Knnattisiko ottaa ne pöivän lääkkeet, jotka todennäköisesti ihan syystä määrätty sinulle?
Läste bara rubriken plus lite diagonalläsning. Orsaken torde vara frökens maktkänsla som hon inte har med de resliga pojkarna som helt enkelt drar henne på käften om det blir för osakligt i dagens skola. Som följd är majoriteten av lärarinnorna rädda för pojkarna i högstadiet och omarbetar sin rädsla till obefogat hat. Dagens finska skolor är från gummor åt flickor och resultaten dalar på alla fronter. Med sköra flickor klarar sig dagens fegisfröken utmärkt och kan trakassera i lugn och ro.
Opettajat tykkäävät kun muistellaan heidän käytöstään. Tiedätkö silloin kun sun mummu oli opettaja niin se antoi aina pesistä harrastavien valita koulun pesisjoukkueet ja samat oppilaat valittiin aina viimeikseksi ja noita oppilaita jotka pelasi pesistä muistellaan ilkeinä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajissa (siis luokanopettajissa) on paljon narsisteja, jotka nauttivat juuri arkojen oppilaiden nöyryyttämisestä. Heistä on ihanaa kun saavat muut oppilaat nauramaan kiusatulle ja kannustavat siten kiusaamiseen. Tämä on kammottava tabu aihe, josta tuskin voi edes puhua.
Ja kun oppilas on aikuinen niin hän kertoo joka työpaikalla ilkeästä opettajasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun oppilas on aikuinen niin hän kertoo joka työpaikalla ilkeästä opettajasta.
Julian mummu oli kusipääope.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen kusipää opettaja on nyt eläkkeellä ja hakee lastenlapsiaan Juliaa ja Aadaa välillä tarhasta :on teillä lapsukaiset ilkeä mummu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entinen kusipää opettaja on nyt eläkkeellä ja hakee lastenlapsiaan Juliaa ja Aadaa välillä tarhasta :on teillä lapsukaiset ilkeä mummu.
Joo, puhutaan muiden äitien kanssa kuinka ilkeä mummu Julialla ja Aadalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli joskus työpaikan kahvitauolla kauhukeskustelut sairaalan eräästä kätilöstä mitä se on sanonut synnyttäville äideille.
Olin arka oppilas, mutta onneksi sain olla rauhassa opettajilta lukuunottamatta 1-2. Luokkia opettanutta muumiota.
Yläasteella oli yksi opettaja joka simputti epävarmoja oppilaita, onneksi en joutunut hänen kynsiinsä.
Esimerkkejä:
Eräs poika oli huono käsitöissä, äijä usein löi hänen työnsä höyläpenkin nurkkaan säpäleiksi: "näin minä tälle paskalle teen".
Erään hieman tyhmän oppilaan koevastauksia hän luki ääneen luokalle.
Hän myös inhosi varhaiskypsiä tyttöjä.
Erään tytön jännämiespoikakaveri teki itsemurhan.
Opettaja nauroi tytölle, että pääsi yhteiskunta eroon verovarojen tuhlaajasta.
1980- luvun puolivälistä tämä muistelo.
Minä vuonna ja missä maass? Suomessa 1930? Venäjällä 2023?