Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko 70-luvulla syntyneet?

Vierailija
03.08.2023 |

Kun asuttiin pienessä huoneen ja keittiön mökissä koko perheen kanssa . Vesi otettiin kaivosta ja ulkovessassa käytiin tarpeilla. Oli ulkosauna eikä suihkua lainkaan. Ruoka oli usein hyvin niukkaa. Kahvia juotiin paljon. Autoa ei ollut ja kesän ainoa retki oli bussilla naapurikaupunkiin.

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkakavereillani ei ollut sisävessaa, puhelinta tai edes sähköjä vielä kasarin loppupuolellakaan.

Meilläkään ei ollut puhelinta.Ap

Vierailija
22/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-50 luvun kerrostalossa me ainakin asuttiin, televisio kyllä tuli vasta 80- luvulla meille. Puhelin oli langan päässä puhelinpöydällä. Jos halusi kaverin kanssa nähdä, niin piti sopia missä nähdään tai tulla ovelle. Mutta kyllä juokseva vesi oli ja jääkaappi ja sähköt. Appelsiinit taisivat kyllä tulla kauppoihin vasta 80-luvulla. Ja ensimmäinen kebabpaikka tuli myös 80-luvulla Tampereelle. Pari kertaa vuodessa käytiin Helsingissä, kun siellä oli kiinalainen ravintola!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Öh? Olen syntynyt 1974 ja asuttiin ihan modernissa harjakattoisessa omakotitalossa Turun esikaupunkialueella. Lapsiilla oli kaikilla omat huoneet ja kaikki mukavuudet oli. Ruoka tosiaan oli vähemmän kansainvälistä kuin nykyään, se on se suurin ero nykypäivään. Ei syöty tortilloita ja pizzoja ja pastoja ja intialaista, vaan valtaosin lihaa ja perunaa eri muodoissa. Matkoilla meidän perheessä alettiin käydä 1980-luvun alkupuolella, pääosin niitä perus tyyliin Kreikka, Kypros, Espanja.

Mutta oliko vanhempasi väkivaltaisia eivätkä välittäneet teistä lapsista ? Tuossa aikalaisesi muistavat niin toisessa 70-luvun keskustelussa.

Ei kyllä mitenkään, eikä onneksi edes sen äitiketjun lannistavaa ja tylyttävää äitiä. Nykyihmiset saattaisivat tosin tietyssä mielessä sanoa, ettei välitetty, koska rajoja oli tosi vähän. Siihen aikaan sai "mukulat" aika vapaasti touhuta ja kulkea, koulun jälkeen ekaluokkalaisesta asti avainkaulalapsena itsekseen yksin kotona yms. Mutta hauskaa se oli, sellainen vapaa lapsuus ja nuoruus. 

Minusta tuntuu, että tuohon aikaan oli nykyistä paljon enemmän eroa esim. maaseudun ja kaupungin, ja toisaalta eri koulutustasojen ihmisten elämäntavan välillä. Olin itse siinä aika etuoikeutettu, että asuimme kaupungissa, ja vanhemmat oli korkeasti koulutettuja ja hyvätuloisia, joten ei ollut rahan tiukkuuden tuomaa ankeutta ja kireyttä. 

Vierailija
24/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisi Jannica 15v. sekoittaa vuosikymmenet.

Vierailija
25/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole sekoittanut. 1973 olen syntynyt. Ap

Vierailija
26/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luokkakavereillani ei ollut sisävessaa, puhelinta tai edes sähköjä vielä kasarin loppupuolellakaan.

On näissä ollut eroja siihen aikaan. Meillä oli paitsi kaikki perusmukavuudet, niin 1980-luvun alussa myös näkyi TV:stä satelliittikanavat, ja eka tietokone hankittiin 1981, Sinclair ZX81 jolla meikäläinen opetteli koodaamista. Sitten Commodore 64, Amiga, PC oli aina talossa jostain 1983 tai 1984 asti. Satelliittikanavien takia olin suosittu koulussa, koska pystyin äänittämään Music Televisionista kaikkea sellaista musaa, joita useimpien oli vaikea saada mistään käsiinsä. No joo, isä oli elektroniikka-alan DI, siksi varmaan tuota tekniikkaa löytyi.

- 12

Vierailija
27/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs korvessa ne asu?

Ei hirveän korvessa, mutta köyhiä olivat. Muilla luokkalaisillani oli kyllä sähköt tuolloin kasarin lopussa, mutta puhelin puuttui kolmesta taloudesta.

Vierailija
28/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On näissä ollut eroja siihen aikaan. Meillä oli paitsi kaikki perusmukavuudet, niin 1980-luvun alussa myös näkyi TV:stä satelliittikanavat, ja eka tietokone hankittiin 1981, Sinclair ZX81 jolla meikäläinen opetteli koodaamista. Sitten Commodore 64, Amiga, PC oli aina talossa jostain 1983 tai 1984 asti. Satelliittikanavien takia olin suosittu koulussa, koska pystyin äänittämään Music Televisionista kaikkea sellaista musaa, joita useimpien oli vaikea saada mistään käsiinsä. No joo, isä oli elektroniikka-alan DI, siksi varmaan tuota tekniikkaa löytyi.

- 12

Niin, meillä vanhemmat olivat mielenterveysongelmista eläkkeellä. Ap

Vierailija
29/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa,kyllä meillä kerros- ja uudessa omakotitalossa oli nuo mukavuudet.

Vierailija
30/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa,kyllä meillä kerros- ja uudessa omakotitalossa oli nuo mukavuudet.

Me asuimme vanhassa pienessä mökissä, eikä edes missään korvessa vaan n 100km Helsingistä. Ap

Vierailija
31/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

-73 syntynyt täällä. Kuvaus sopiii kesämökkiin.

Vierailija
32/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-73 syntynyt täällä. Kuvaus sopiii kesämökkiin.

Ihan asuttiin tuossa ympäri vuoden. Ap

Vierailija
33/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex-anoppi muisteli aina aikaa, jolloin vanhimmat lapset olivat pieniä. Se oli tuollaisen kaltaista, mitä AP kuvasi, ja silloinkin moni ihmetteli, miten "vielä nykypäivänä" joku asuu ilman juoksevaa vettä olevassa talossa. Ja tämä oli 60-luvun alkupuolta (ex-anopin nuorimmat syntyneet -63 ja -64). Olivat he tätä ennen asuneet myös kerrostalossa keskustassa mutta muuttaneet taloon, kun lapsia alkoi tulla.

Vierailija
34/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ex-anoppi muisteli aina aikaa, jolloin vanhimmat lapset olivat pieniä. Se oli tuollaisen kaltaista, mitä AP kuvasi, ja silloinkin moni ihmetteli, miten "vielä nykypäivänä" joku asuu ilman juoksevaa vettä olevassa talossa. Ja tämä oli 60-luvun alkupuolta (ex-anopin nuorimmat syntyneet -63 ja -64). Olivat he tätä ennen asuneet myös kerrostalossa keskustassa mutta muuttaneet taloon, kun lapsia alkoi tulla.

vanhimmat, piti kirjoittaa

Vierailija
35/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

60-luvulla oli jo sisävessa meillä.

Vaikka ei oltu rikkaita.

Mökissä??

Vierailija
36/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- 12

Niin, meillä vanhemmat olivat mielenterveysongelmista eläkkeellä. Ap

Ehkä tuo selittääkin enemmän tilannettasi. Olen syntynyt samoihin aikoihin, asuimme maalla isossa omakotitalossa, äiti kotiäitinä, isä töissä. Lisäksi tietysti oli maatilan töitä vaikka eläimistä luovuttiinkin kun olin pieni. Paljon kasvatimme itse, myös marjoja kerättiin paljon ja kalastettiin. Paljon kasvatan, kalastan ja kerään edelleen itse kun haluan tietää millaista ruokaa syön :) Meillä oli sähköt, puhelin, sisävessa ja auto. Autossakin istuimme alusta asti turvaistuimissa. Vanhempien kanssa pelattiin ja matkusteltiinkin, aika samalaista lapsuutta vietin kuin nykyäänkin omien lasten kanssa. Kerran kyllä taisin saada vitsaa ja senkin ihan ansaitusti, ei jäänyt traumoja :) Omille lapsille en vitsaa antanut. En siis tunnista mitään näistä 70-luvun perhe valituksista omalta enkä kavereiden kohdalta.

Vierailija
37/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tunnista tuollaista yhtään. Ihan normaalissa modernissa kerrostaloasunnossa asuimme. Taitaa ap nyt hiukan liioitella.

Vierailija
38/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tunnista tuollaista yhtään. Ihan normaalissa modernissa kerrostaloasunnossa asuimme. Taitaa ap nyt hiukan liioitella.

En liiottele. Minä olen tuollaisissa oloissa kasvanut. Ap

Vierailija
39/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalo oli rakennettu 64 ja laajennettiin 80 luvulla 250neliöiseksi. Uusi volvo vaihdettiin joka 3.vuosi. Rakennusaikana asuivat vuokralla vinttikamarissa jossa vesi haettiin kaivosta ja jäätyi sisällä.

Vierailija
40/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille tuli enimmäinen astianpesukone jo 70-luvun lopulla. Eli en muista mitään tuollaista, ap.

Toi on verrattain harvinaista. Sun vastauksesta voisi kuvitella , että ap:n kuvaus olisi ollut kauhean harvinaista.