Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Muistatteko 70-luvulla syntyneet?

Vierailija
03.08.2023 |

Kun asuttiin pienessä huoneen ja keittiön mökissä koko perheen kanssa . Vesi otettiin kaivosta ja ulkovessassa käytiin tarpeilla. Oli ulkosauna eikä suihkua lainkaan. Ruoka oli usein hyvin niukkaa. Kahvia juotiin paljon. Autoa ei ollut ja kesän ainoa retki oli bussilla naapurikaupunkiin.

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syntynyt aikaisemmin, mutta muista kaiten tuon. Lisänä vielä se että ruoka kasvatettiin itse, kerättiin itse metsistä marjat ja sienet. Ostoruokaa ei juurikaan ollut. Kahvia juotiin, mutta en muista että sitä olisi juotu mitenkään paljon.

Vierailija
2/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

60-luvulla oli jo sisävessa meillä.

Vaikka ei oltu rikkaita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen aina asunut Hgissä ja normaalit mukavuudet oli, eli ei ollut tuollasta. Autokin oli ja ulkomaanmatkoja tehtiin, oltiin keskiluokkaisia. Mutta isäni kotitilalla oli pelkkä ulkohuussi 80-luvulle asti.

Vierailija
4/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä oli ihan tavallinen 3h+k sisävessa ja lämmin vesi. Modernia. Näin Espoossa.

Vierailija
5/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taskulampun tai öljylampun valossa luettiin iltaisin. Ei ollut sähköä.

Vierailija
6/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taskulampun tai öljylampun valossa luettiin iltaisin. Ei ollut sähköä.

Meillä oli sentään sähkö. Ap

Vierailija
7/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaanko tässä kesämökistä?

Vierailija
8/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli enimmäinen astianpesukone jo 70-luvun lopulla. Eli en muista mitään tuollaista, ap.

Vierailija
9/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli mökillä tuollaista. Kotona oli kyllä kaikille omat huoneet, suihkut, sisävessa jne. Ravintolassakin kävimme syömässä lapsuudessani

Vierailija
10/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli sisävessa ja uima-allas. Mersu pihassa ja matkusteltiin paljon ulkomailla.

Ei ole ollut itsellä enää aikuisena niin hyvää elintasoa. 😀

Vierailija
11/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhutaanko tässä kesämökistä?

Ei, vaan asuttiin noin ihan ympäri vuoden. Ap

Vierailija
12/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öh? Olen syntynyt 1974 ja asuttiin ihan modernissa harjakattoisessa omakotitalossa Turun esikaupunkialueella. Lapsiilla oli kaikilla omat huoneet ja kaikki mukavuudet oli. Ruoka tosiaan oli vähemmän kansainvälistä kuin nykyään, se on se suurin ero nykypäivään. Ei syöty tortilloita ja pizzoja ja pastoja ja intialaista, vaan valtaosin lihaa ja perunaa eri muodoissa. Matkoilla meidän perheessä alettiin käydä 1980-luvun alkupuolella, pääosin niitä perus tyyliin Kreikka, Kypros, Espanja.

Vierailija
13/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesämökillä kyllä, tosin meillä oli auto. Sinne mökille ei kyllä olisi bussilla päässytkään. Sähköjäkään ei ollut ja ruoat säilytettiin ulkona maahan haudatussa tynnyrissä, minkä kansi oli vuorattu styroksilla.

Vierailija
14/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse olen asunut kerrostalossa vuodesta 1966 , ja koko avioliiton ajan siitä lähtien.

70-luvulla niitä valmistui joten omakotitalojen yläkerratkin tyhjenivät vuokralaisista.

Vierailija
15/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähiön neukkukuutiossa oli sisävessa ja suihku/amme... Ruoka haettiin kaupasta.

Vierailija
16/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä muista. Vanhemmat asuivat kerrostalossa, kun synnyin v. 1975. Autokin oli, tainnut isällä olla sellainen jo ennen täysi-ikäistymistään ja ajokortin saamista (katsastusinssikin oli kuulemma kysynyt inssiajoon lähtiessä, että tulitko omalla autolla)

Vierailija
17/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öh? Olen syntynyt 1974 ja asuttiin ihan modernissa harjakattoisessa omakotitalossa Turun esikaupunkialueella. Lapsiilla oli kaikilla omat huoneet ja kaikki mukavuudet oli. Ruoka tosiaan oli vähemmän kansainvälistä kuin nykyään, se on se suurin ero nykypäivään. Ei syöty tortilloita ja pizzoja ja pastoja ja intialaista, vaan valtaosin lihaa ja perunaa eri muodoissa. Matkoilla meidän perheessä alettiin käydä 1980-luvun alkupuolella, pääosin niitä perus tyyliin Kreikka, Kypros, Espanja.

Mutta oliko vanhempasi väkivaltaisia eivätkä välittäneet teistä lapsista ? Tuossa aikalaisesi muistavat niin toisessa 70-luvun keskustelussa.

Vierailija
18/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En muista 70-luvulla syntyneitä.

Vierailija
19/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luokkakavereillani ei ollut sisävessaa, puhelinta tai edes sähköjä vielä kasarin loppupuolellakaan.

Vierailija
20/54 |
03.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luokkakavereillani ei ollut sisävessaa, puhelinta tai edes sähköjä vielä kasarin loppupuolellakaan.

Missäs korvessa ne asu?