Vaikea unettomuus
Vaikeasta unettomuudesta kärsivien vertaistukiketju.
Ketjuun saa laittaa mitä mieleen tulee, kokemuksia, ajatuksia, fiiliksiä jne.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla alkoi työt ja joka ilta nukahdan viimeistään klo 23, mutta herään aina klo 2.45-4.00. En tiedä miksi, on ihan hiljaista, mikään ei stressaa tai muutakaan syytä en tiedä. Hienoa kuitenkin vetää neljän viiden tunnin yöunilla työviikko läpi. Kun kerran herään, en enää nukahda. Lääkäri olisi halunnut uusia Imovane-reseptin, mutta en halua syödä lääkkeitä koska pitää olla aamulla varhain ajokunnossa. Ei tähän vissiin auta kuin työttömyys, eläke tai kuolema.
Kuulin mielenkiintoisen jutun keski-ikäiseltä mieheltä, joka oli koko ikänsä kärsinyt unettomuudesta. Hän oli muistaakseni lukenut jotain unettomuutta käsittelevää opasta, jossa kehotettiin yöllä kesken kaiken heräävää toteamaan vaan että jaaha, heräsin, mutta nyt nukahdan uudelleen. Se kuulosti hänenkin mielestään täysin älyvapaalta neuvolta, mutta n:nnen kerran herättyään lyhyiden unien jälkeen hän päätti kokeilla sitä. Suureksi hämmästyksekseen hän tosiaan nukahti melkein heti. Ja näin toistui jatkossakin (tässä vaiheessa oli kulunut muistaakseni jo joitakin viikkoja). En usko mihinkään ihmekikkaratkaisuihin, mutta tämän kuultuani totesin, että kaikkea kannattaa näköjään kokeilla :D Kaipa siinä on kyse siitä, ettei ärsyynny tai kauhistu kun jälleen kerran havahtuu keskellä yötä, vaan kääntää vain kylkeä ja pysyy rauhallisena, jolloin on edes mahdollisuus nukahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasta unettomuudesta pitää yrittää päästä eroon . Ei päihteitä. Kyllä se lääkekin on joskus tarpeen. Mulla ei enää ole tuota vaivaa. Se oli kamalaa aikaa kun uni ei vain tullut.
Minä ainakin olen päihteetön. Olen hirveä stressaaja. Siksi en nuku ilman lääkkeitä.
Mulla on käytössä Ketipinor, melatoniini, Stella, nyt sain jonkun uuden lääkkeen vielä, en muista nimeä. Olen valvonut 3 vrk putkeen.
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi illalla ketipinoria 300mg?
Sehän on skitsofrenian tai kaksisuuntaisen mielialahäiriö annos. Unettomuuteen käytetään 12.5-25 mg iltaisin.
Olen menettänyt muistini 10 v kestäneen unettomuuden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikeasta unettomuudesta pitää yrittää päästä eroon . Ei päihteitä. Kyllä se lääkekin on joskus tarpeen. Mulla ei enää ole tuota vaivaa. Se oli kamalaa aikaa kun uni ei vain tullut.
Minä ainakin olen päihteetön. Olen hirveä stressaaja. Siksi en nuku ilman lääkkeitä.
Mäkin olen hirveä stressaaja. Stressaamisen lisäksi pelkään herkästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on skitsofrenian tai kaksisuuntaisen mielialahäiriö annos. Unettomuuteen käytetään 12.5-25 mg iltaisin.
Eikö pienin annos ole 25 mg? En saa sitä millään puolitettua.
Minulla on aina ollut nukahtamisvaikeuksia.
Menin säännöllisesti nukkumaan klo 23 ja pyörin useita tunteja sängyssä, eikä uni vaan tullut. Nukahdin viimein n. klo 5.30 ja heräsin klo 8.30.
Työpäivinä heräsin klo 7.30 kellon soimiseen.
Päiväunia en ota ikinä, sillä en saa unta päivällä.
Työpäivät sujuivat huonosti, olin väsynyt ja ärtynyt, hikoilin valtavasti ja vatsa oli sekaisin joka päivä. Muisti takkuili.
Työterveyslääkäri sanoi, että älä turhaan kiusaa itseäsi noin vähillä unilla ja kirjoitti Ketipinor 25 mg reseptin. Niitä olen käyttänyt 2 tabl. iltaisin ja saan niillä noin 6 tunnin yöunet, mikä riittää minulle.
Ja illalla tietysti netti kiinni ajoissa, nyt innostuin roikkumaan täällä ihan liian pitkään, kun löysin tämän ketjun. Hyvää yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin koko ajan että mitä jos joudun johonkin onnettomuuten. Siitäkin tulee kamala stressi. Vanha eläkkeellä oleva työkaveri jäi skuutin alle ja kävi aika huonosti. Mä mietin koko ajan että jos mäkin jään ja saan pahan aivovamman tai halvaannun.
Mä olen käyttänyt Imovanea yli 20 v. Ei ihme että on mennyt viimeinenkin luonnollinen uni. Pelkään muistini puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on käytössä Ketipinor, melatoniini, Stella, nyt sain jonkun uuden lääkkeen vielä, en muista nimeä. Olen valvonut 3 vrk putkeen.
Nuo monen yön putkeen valvomiset on kaikkein pelottavimpia. Niihin ei koskaan totu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
25 mg on pienin annos.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Tällä viikolla alkoi työt ja joka ilta nukahdan viimeistään klo 23, mutta herään aina klo 2.45-4.00. En tiedä miksi, on ihan hiljaista, mikään ei stressaa tai muutakaan syytä en tiedä. Hienoa kuitenkin vetää neljän viiden tunnin yöunilla työviikko läpi. Kun kerran herään, en enää nukahda. Lääkäri olisi halunnut uusia Imovane-reseptin, mutta en halua syödä lääkkeitä koska pitää olla aamulla varhain ajokunnossa. Ei tähän vissiin auta kuin työttömyys, eläke tai kuolema.
Onpa erikoista, tuntuu että imovanea pantataan ja pidetään pahana eikä sitä meinaa saada millään.
Imovanehan on vain nukahtamislääke ja jos sulla on ongelmana aikainen herääminen, niin se ei edes toimi siihen.
Itsellä tosin käytön aikana toleranssi noussut pahasti ja tuntuu, että muistikin on jo huonontunut. Oon 50 kiloinen nainen ja tarvitsen jo kolme nukahtamiseen 😥
Liian aikainen herääminen hän liitetään usein masennukseen.
Jotkut on saanut unen kuntoon, kun alhainen ferritiini on korjattu, ja sitähän ei mitata perus verikokeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen ihan hampailla puraissut noin puolikkaan lääkkeestä ja lääkäri antoi siunauksensa tälle.
Apteekissa on kai pillerin puolittajia.
Mutta kaikkien ohjeiden mukaanhan lääkettä ei saa puolittaa jos siinä ei ole katkouraa, vaikuttava aine ei välttämättä ole tasaisesti pillerissä (tai jotain sinnepäin).
Määräykset on kovin erilaisia, mulla esim lukee 0,5-2 tablettia 25mgstä ja eksällä oli 100mg.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista, tuntuu että imovanea pantataan ja pidetään pahana eikä sitä meinaa saada millään.
Imovanehan on vain nukahtamislääke ja jos sulla on ongelmana aikainen herääminen, niin se ei edes toimi siihen.
Itsellä tosin käytön aikana toleranssi noussut pahasti ja tuntuu, että muistikin on jo huonontunut. Oon 50 kiloinen nainen ja tarvitsen jo kolme nukahtamiseen 😥
Liian aikainen herääminen hän liitetään usein masennukseen.
Jotkut on saanut unen kuntoon, kun alhainen ferritiini on korjattu, ja sitähän ei mitata perus verikokeissa.
Itse otan Imovanesta pienen palasen jos herään esim klo 6 ja heräämisaika on klo 10. Iltavuoro alkaa klo 13 eikä tuolla Imovanen palalla ole mitään negatiivista vaikutusta. Mutta jos herään klo 6 ja töissä pitää olla iltaan 20 asti niin se on pahempi vaihtoehto. Sillä jos olen herännyt klo 6 niin olen töiden alkaessa puolikuollut.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on aina ollut nukahtamisvaikeuksia.
Menin säännöllisesti nukkumaan klo 23 ja pyörin useita tunteja sängyssä, eikä uni vaan tullut. Nukahdin viimein n. klo 5.30 ja heräsin klo 8.30.Työpäivinä heräsin klo 7.30 kellon soimiseen.
Päiväunia en ota ikinä, sillä en saa unta päivällä.Työpäivät sujuivat huonosti, olin väsynyt ja ärtynyt, hikoilin valtavasti ja vatsa oli sekaisin joka päivä. Muisti takkuili.
Työterveyslääkäri sanoi, että älä turhaan kiusaa itseäsi noin vähillä unilla ja kirjoitti Ketipinor 25 mg reseptin. Niitä olen käyttänyt 2 tabl. iltaisin ja saan niillä noin 6 tunnin yöunet, mikä riittää minulle.
Ja illalla tietysti netti kiinni ajoissa, nyt innostuin roikkumaan täällä ihan liian pitkään, kun löysin tämän ketjun. Hyvää yötä.
Mulla sama ongelma. Ja sama lääkitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä mietin koko ajan että mitä jos joudun johonkin onnettomuuten. Siitäkin tulee kamala stressi. Vanha eläkkeellä oleva työkaveri jäi skuutin alle ja kävi aika huonosti. Mä mietin koko ajan että jos mäkin jään ja saan pahan aivovamman tai halvaannun.
Mua pelottaa ajaa autolla parin kolmen tunnin yöunien jälkeen 70 km suuntaansa mutta minkäs teet. Pimeyttä, eläimiä, liukkautta, jäätä ja väsymystä, onko tämä kaiken sen väärti 2500 palkalla?
Olen ollut huonouninen aina, viimeisen 15 v säännöllisellä lääkityksellä. Olen käynyt läpi kognitiivisianalyyttisen terapian, tehnyt säännöllisiä huoliharjoituksia, huolipäiväkirjaa, hengitysharjoituksia , meditaatiota, ajoittanut liikunnan alkuiltaan, syönyt hiilaripitoista iltapalaa, huolehtinut unihygieniasta, jättänyt kahvin.
Ainoa joka minua auttaa on tenox ja mirtazapiini. Niillä mennään. Lempein teko itselle on ollut hyväksyä, että nukun loppuelämäni lääkityksellä ja lakata syyllistymästä lääkkeiden käytöstä. Ihan outoa muutenkin lääkkeistä syyllistyminen. Moniko diabeetikko syyllistyy insuliinin pistämisestä?
Enpä saanut nukuttua yöllä lainkaan.🙃.
Juurikin nyt mulla on paha olla. Sateen ropina rauhoittaa hieman.